bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۹۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
رئیس جمعیت هلال احمر استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
با توجه به وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر که همان امداد و نجات و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است، جمعیت استان اقدام به فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد آمادگی و توان‌افزایی هر چه بیشتر برای پاسخگویی و مقابله موثر با حوادث اقدام کرده و یا در دست اقدام دارد
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که در داخل ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می‌پردازد. این سازمان دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در بر می‌گیرند. سازمانی که می‌توان گفت فعالیت‌های بشردوستانه‌اش در استان ما کمتر دیده شده است. برای بررسی خدمات سازمان هلال احمر در استان بوشهر با رئیس این جمعیت گفت‌وگو کردیم. 

عبدالکریم شعبان‌زاده در این گفت‌وگو درباره جمعیت هلال احمر و اهم اقداماتش گفت: با توجه به وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر که همان امداد و نجات و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است، جمعیت استان اقدام به فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد آمادگی و توان‌افزایی هر چه بیشتر برای پاسخگویی و مقابله موثر با حوادث اقدام کرده و یا در دست اقدام دارد که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
1. ایجاد سامانه طرح عملیاتی که محتوای کلیه اطلاعات و آمار نفوس و مسکن، اماکن و امکانات و تجهیزات همه دستگاه‌های اجرائی و شهرها و آبادی‌های سطح استان، اطلاعات ارتباطی مسوولان محلی، شهرستانی، و استانی و کمبودها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های سطح استان در این طرح بررسی شده که در مواقع بحران احتمالی به¬منظور تصمیم‌گیری بهینه و سریع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. راه‌اندازی سامانه انبار امدادی تحت وب به‌منظور تسهیل در برنامه‌ریزی جهت استفاده از موجودی اقلام در حوادث.
3. راه‌اندازی سامانه DMIS (تلفن 112) در مرکز فرماندهی کنترل، هماهنگی و عملیات استان که این مرکز به‌صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به حوادث است. سامانه یادشده علاوه بر پاسخگویی به حوادث، قابلیت ارائه نکات آموزشی امدادی به همشهریان را نیز دارد.

4. تجهیز و توسعه پایگاه‌های امداد و نجات در سطح استان که هم‌اکنون این جمعیت دارای 15 پایگاه امداد و نجات (8 پایگاه امداد جاده‌ای، 5 پایگاه امداد ساحلی و یک پایگاه امداد کوهستان و یک پایگاه شهری) و تعداد 1967 نجاتگر فعال و ورزیده در سطح استان است. 

5. راه‌اندازی سامانه (بانک اطلاعاتی) امدادگران و نجاتگران جهت سهولت و دسترسی به اعضا و فراخوان در مواقع بحران.

6. راه‌اندازی سامانه WEBGIS به‌منظور شناسایی و تعیین موقعیت نقاط حادثه‌خیز.

7. به‌روز رسانی ناوگان ترابری سطح استان که در این طرح همه خودروهای امدادی مورد تعمیر و بازسازی و آماده عملیات قرار گرفته است. 

8. ایجاد مهارت و توان‌افزایی و آمادگی در کلیه عوامل امدادی از قبیل کارکنان، امدادگران و نجاتگران از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، مانورهای امداد و نجات تخصصی در شرایط واقعی، توان‌افزایی، برگزاری دوره‌های آموزشی – امدادی و تفریحی، همایش‌ها و... .

9. ارائه آموزش‌های خودامدادی و دگرامدادی رایگان جهت اقشار مختلف مردم که در سال 93 به 25 هزار نفر از مردم استان آموزش‌‌های امدادی ارائه شده و تا پایان سال 94 این رقم تا 30 هزار پیش‌بینی شده است. 

شعبان‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که از ابتدای سال جاری چند مورد امدادرسانی از طرف این جمعیت گزارش شده، افزود: این جمعیت از ابتدای سال تا کنون در 424 مورد حادثه حضور داشته و امدادرسانی کرده که این تعداد امدادرسانی نسبت به مدت‌زمان مشابه سال 93 تعداد 345 مورد بوده و علت افزایش موارد حادثه، توسعه پایگاه‌ها و افزایش تیم‌های امدادی و حضور بیشتر پوشش موثرتر حوادث بوده است که از مجموع این 424 مورد حوادث، 2 مورد آتش‌سوزی جنگل و مرتع، 195 مورد حوادث و تصادفات جاده‌ای، 134 مورد خدمات حضوری و مناسبتی، 60 مورد حوادث ساحلی-دریایی، 4 مورد زلزله، 9 مورد سیل و آبگرفتگی، 12 مورد شهری، 4 مورد صنعتی و کارگاهی و 3 مورد کوهستان و یک مورد امداد هوایی بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که جمعیت هلال احمر جز ارائه خدمات رایگان و قابل توجه در حوزه امداد و نجات، در کدام حوزه‌ها فعالیت می‌کند، یادآور شد: این جمعیت علاوه بر حوزه امداد و نجات، در حوزه‌های درمان و توانبخشی، جوانان و حوزه داوطلبان خدمات ارزنده‌ای به همشهریان ارائه می‌کند. 
رئیس جمعیت هلال احمر استان در خصوص فعالیت در حوزه جوانان تصریح کرد: وظیفه حوزه جوانان جلب مشارکت موثر جوانان و تربیت و آموزش آنان برای فعالیت‌های امدادی، خودامدادی، انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه است که اغلب اعضای این سازمان از رده سنی 5 تا 29 سال را شامل می‌شود که بر پایه اصول هفتگانه و اهداف چهارگانه در این نهاد عام‌النفعه فعال هستند. 
شعبان‌زاده با بیان این‌که اعضای جوان جمعیت هلال احمر استان در حدود 15 هزار نفر با حضور هوشمندانه در 223 کانون هستند، گفت: مقرر شده که 150 کانون دانش‌آموزی با مشارکت اداره‌کل آموزش و پرورش استان تا پایان سال جاری افتتاح و راه‌اندازی شود. 
وی درباره این¬که فعالیت در حوزه داوطلبان شامل چه بخش‌هایی می‌شود، افزود: از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت هلال احمر، حوزه داوطلبان است که در واقع این حوزه حلقه بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان است. 

رئیس جمعیت هلال احمر استان با بیان این‌که این جمعیت، موسسه‌ای عام‌المنفعه است و از اهداف اصلی آن رفع نیاز نیازمندان و مساعدت به دردمندان است، تاکید کرد: این حوزه با شناسایی افراد خیر و متمکن و جذب 13 هزار عضو داوطلب خیر که در 113 خانه داوطلب در سطح استان با رده سنی تقریبا بالای 29 سال هستند، از توان آنها استفاده می‌کند. 
شعبان‌زاده افزود: برخی از مهم‌ترین اقدامات حوزه داوطلبان عبارت است از: جذب کمک‌های خیرین از طریق اجرای طرح فرشتگان رحمت در ایام نوروز، طرح همای رحمت در ایام ماه مبارک رمضان، طرح ارمغان مهر و یاران مهربانی و سفرنامه سلامت و امید در ایام مختلف سال، طرح داوطلب یار امداد و نجات، استفاده از خدمات داوطلبان در مواقع بحرانی، اجرای طرح کاروان سلامت و برپایی چادر ایستگاه سلامت در مناطق محروم، ارائه خدمات حمایتی (درمانی) در خصوص مساعدت‌های بلاعوض کمک‌های درمانی به افراد دردمند و نیازمند و جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت توزیع بین حادثه‌دیدگان ناشی از حوادث در سطح ملی و فراملی. 
وی در پایان تصریح کرد: در هفت ماهه اول سال 94 به بیش از 10 هزار نفر در سطح استان خدمات حمایتی ارائه شده است. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اسفندیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
ببخشید رئیس باید نوشته بشه یا مدیرعامل؟
سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر: