bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
بدون شک همه فعالان سیاسی از اهمیت دو انتخابات پیش رو آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که در این عرصه با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند اما آنچه که هنوز برای برخی ناشناخته مانده، این است که رقبای واقعی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا چه کسانی هستند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: برای یک رقابت سالم ابتدا باید شناخت کافی از زمین بازی و رقبای حاضر در این عرصه داشته باشیم تا بتوانیم یک رقابت به یاد ماندنی، پر شور و هیجان‌انگیز را پشت سر بگذاریم.
در حال حاضر جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی نیز باید بدانند که در اسفند ماه سال جاری در چه فضا و با چه محدودیت‌ها و مهم‌تر از آن با چه کسانی می‌خواهند رقابت کنند.

بدون شک همه فعالان سیاسی از اهمیت دو انتخابات پیش رو آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که در این عرصه با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند اما آنچه که هنوز برای برخی ناشناخته مانده، این است که رقبای واقعی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا چه کسانی هستند. در مرحله اول شاید همه بگویند این مساله روشن است و رقیب اصلی اصلاح‌طلبان به‌طور قطع اصولگرایان هستند در صورتی که این مساله شاید در همه حوزه‌های انتخاباتی صدق نکند و بر همین اساس است که در برخی مناطق مثل استان قم صحبت از سر لیستی اصولگرایان سنتی می شود.

بدون شک یکی از رقبای نامزدهای احتمالی از هر دو جناح، تحریم‌کنندگان انتخابات هستند. بنابراین در ابتدای امر جریان‌های سیاسی با کمک گرفتن از احزاب باید با روشنگری در جامعه از سد تحریم‌کنندگان انتخابات بگذرند البته می‌توان گفت تحریم‌کنندگان انتخابات یکی از رقبای اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند، چرا‌که آرای سنتی اصولگرایان تحت هر شرایطی محفوظ است. بنابراین مشارکت در پایان در انتخابات، تنها و تنها به ضرر اصلاح‌طلبان خواهد بود.

از منظری دیگر نیز اگر بخواهیم به این مساله نگاه کنیم با توجه به نگاه اعتدال محور دولت یازدهم، اگر در برخی از حوزه‌های انتخاباتی دولت قصد ورود به این عرصه را داشته باشد، می‌توان گفت نامزدهای احتمالی دولت نیز یکی دیگر از رقبای اصلاح‌طلبان هستند. هر چند در استان بوشهر دولت مردان و مسوولان استانی اعلام کردند که قصد ورود به این عرصه حساس را ندارند.
با همه این تفاصیل پایداری چی‌ها و تندروهای فعلی ساکن بهارستان، مهم‌ترین و اصلی‌ترین رقبای اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان سنتی محسوب می‌شوند، چرا‌که تندروها در حال حاضر به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی اقبالی عمومی با اصلاح‌طلبان است بر همین اساس رویکرد پیروزی به هر قیمتی را سر لوحه فعالیت‌های انتخاباتی خود قرار دادند. هر چند این رقابت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. 

دکتر محمود جمهیری در این باره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: بدون شک اگر اجازه دهند اصلاح‌طلبان تمام قد در این عرصه حضور داشته باشند، مساله تحریم‌کنندگان انتخابات و تندروهای اصولگرا خودبه خود حل می‌شود اما باید دید آیا اجازه حضور تمام قد به اصلاح‌طلبان می‌دهند یا خیر
وی با بیان این‌که اگر خوشبینانه به این ماجرا نگاه کنیم و با تائید صلاحیت حداکثری نامزدهای احتمالی انتخابات مواجه شویم، شاهد رقابت میان خود اصلاح‌طلبان خواهیم بود.
وی با بیان این‌که در حال حاضر شاهد رویکرد اعتدالی در طیف اصلاح‌طلب هستیم می‌تواند این احتمال را هم داد که اعتدالیون نیز یکی از رقبای اصلاح‌طلبان محسوب شوند.

حال باید دید بازیگران صحنه رقابت برای کسب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی، چگونه در این عرصه ظاهر خواهند شد و با چه کسانی و با چه رویکردی به رقابت می‌پردازند. 
البته برخی از کارشناسان بر این باور هستند که میزان تائید صلاحیت نمایندگان اصلاح‌طلب بالا خواهد رفت و از سوی دیگر اصولگرایان با نگاه به بالا و کاندیدای دستوری وارد عمل خواهند شد. همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که در حال حاضر افق روشنی پیش پای هیچ کدام از دو جریان سیاسی و نامزدهای احتمالی نیز نیست و در هفته‌های‌ آینده بازی‌های پیچیده‌تری شروع می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: