bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴
اما و اگر های؛
شرکت‌های تولیدی و خدماتی استان روزهای سخت و غیرقابل تحملی را پشت سر می‌گذارند و برخلاف همه تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند از بازار پر رونق پارس جنوبی بهره‌ای ببرند.

شرکت‌های تولیدی و خدماتی استان بوشهر درحالی روزهای سخت و غیرقابل تحملی را پشت سر می‌گذارند و برخلاف همه تلاش‌هایی که انجام داده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند از بازار پر رونق پارس جنوبی بهره‌ای ببرند.
حدود شش ماه پیش بود که جلسه مشترکی بین تعدادی از صنعت‌گران غیرنفتی استان و مدیران مالی و مسوولان خرید شرکت‌های خصوصی و دولتی حوزه نفت و گاز با هماهنگی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی برگزار شد که در آن زمان امیدواری زیادی را بین صنعتگران به وجود آورد.
با این‌حال، طولی نکشید که مشخص شد چنین جلساتی ثمربخش نبوده و شرکت نفت و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته تمایل چندانی به توسعه اقتصادی استان بوشهر ندارند و همچنین مسوولان محترم این وزارتخانه عقیده دارند توسعه استان بوشهر تنها در گرو پیشرفت بیشتر شرکت‌های حوزه نفت و گاز خلاصه می‌شود و بس.

منابع آگاه به بامداد جنوب خبر داده‌اند، ماحصل جلسه بی‌سابقه صنعتگران بوشهری و مدیران مالی شرکت‌های نفتی و گازی مستقر در پارس جنوبی تنها به انعقاد دو یا سه قرارداد خرید از شرکت‌های استان منجر شده است. این در حالی است که در آن جلسه حداقل 40 شرکت بوشهری حضور داشتند و اغلب آنها تولیدکننده کالاها و عرضه کننده خدماتی بودند که مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی است.
بامداد جنوب در گزارش‌های پیشین خود بارها به اهمیت همکاری واحدهای تولیدی استان و شرکت‌های حوزه نفت و گاز مستقر در پارس جنوبی تاکید کرده و برآورد کرده است که در صورت انتقال بخشی از خریدهای پارس جنوبی به سوی شرکت‌های غیرنفتی استان، می‌توان بدون وارد شدن هیچ هزینه‌ای به دولت و بخش نفت و گاز، از بیکار شدن حداقل 500 نفر نیروی کار بوشهری جلوگیری کرد و بیش از هزار نفر را به کار برگرداند.

تولیدکنندگان مواد سلولزی و بهداشتی، تن ماهی، میگوی پرورشی، بتن آماده و انواع مواد معدنی، خدمات فنی و مهندسی، آموزشی، نظارت و بازرسی و... تنها نمونه‌ای از تولیدات با کیفیت و تراز اول استان بوشهر هستند که مورد بی‌مهری منطقه پارس جنوبی قرار گرفته‌ و برخی از آنها در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند.
به‌نظر می‌رسد برای فعال کردن این پتانسیل مهم در استان و جلوگیری از تکرار شدن چنین فرصت‌سوزی و ناعدالتی در پروژه‌های ملی و مهمی که در استان بوشهر برنامه‌ریزی شده‌اند، باید عزمی جدی به‌خرج داد. مسوولان و دلسوزان استان در هر جایگاهی که قرار دارند باید به این موضوع حساس شوند و به اهمیت توسعه شرکت‌های فعال استان واقف باشند.

دو واحد نیروگاهی تولید برق اتمی و پروژه توسعه میدان گازی پارس شمالی، مهم‌ترین رویدادهایی هستند که در سال‌های آینده چهره استان بوشهر را تغییر می‌دهند و بیش از پیش این صنعت را به‌عنوان اولین منبع درآمد مردم استان معرفی می‌کند.
آموزش و اشتغال بیش از 10 هزار نفر برای مدت 12 سال، برنامه‌ای است که تنها با کلنگ‌زنی دو نیروگاه اتمی پیش‌بینی شده است و بدون شک آمار نیروی کاری که در توسعه میدان گازی پارس شمالی به‌کار‌گیری می‌شوند از این ارقام بسیار بالاتر خواهد بود.
اما این آمار و ارقام تنها مربوط به استخدامی‌های مستقم و دولتی خواهد بود و اگر مانند سایر استان‌ها الزاماتی برای استفاده از استعدادهای استان بوشهر در زمان ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های یاد شده در نظر گرفته شود، می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده حجم اشتغالزایی در استان بوشهر به رقمی بالغ بر 50 هزار نفر باشد.

علاوه بر این، هم‌اکنون حدود 10 شهرک صنعتی در استان برنامه‌ریزی و مجهز شده‌اند که ظرفیت مناسبی برای استقرار صنایع پایین دستی صنعت نفت و گاز هستند. همچنین زمین وسیعی برای احداث منطقه ویژه اقتصادی شمال استان در شهرستان دیلم طراحی و آماده تجهیز است اما همان‌طور که در ابتدای گزارش نیز قید شد، نیازمند عزم جدی در وزارت نفت است، چرا که تهیه خوراک مهم‌ترین مشکل برای توسعه مناطق و شهرک‌های مذکور است.

در همین زمینه اواخر هفته گذشته مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس در یک جلسه‌ کاری خواستار نزدیک‌تر شدن صنایع نفت و گاز به صنایع بومی استان و تعامل سازنده شرکت‌ها شدند. در این نشست که مصوبات آن در قالب تفاهمنامه‌ای تهیه شده است و به امضای طرفین خواهد رسید، علاوه بر تعامل سازنده دو سازمان، شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی در شهرک‌های صنعتی، هماهنگی در صدور مجوزهای صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، اعزام و پذیرش هیات‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاری و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی نیز توافقاتی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه ویژه پارس، این نشست که در دفتر مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صورت گرفت، مهدی یوسفی از آمادگی مجموعه صنعت نفت مستقر در پایتخت انرژی کشور برای فراهم آوردن زیرساخت‌ها جهت حضور صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران در این منطقه اقتصادی و صنعتی خبر داد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از  میزان و چگونگی فعالیت‌های صنایع در استان گفت: مهم‌ترین برنامه‌های ما تقویت این صنایع و سرمایه‌گذاران جهت کمک و اثربخشی مطلوب در صنایع بالادست و پائین دست صنعت نفت است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امیدواریم اهداف کلان طراحی شده در این راستا محقق شود.
باید دید ادامه نشست‌های کاری مسوولان استان و مدیران وزارت نفت مستقر در پارس جنوبی تا چه اندازه می‌تواند پتانسیل‌های مغفول مانده پارس استان در پارس جنوبی را زنده کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: