bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴
در سکوت کامل و به‌صورت خودجوش؛
امروز که سوارکاری در کشور و به تبع آن در استان ما به یک سرگرمی برای گروهی دلداده این ورزش تبدیل شده است، مسوولان امر کمتر ورود می‌کنند و این ورزش بیشتر و بیشتر به حاشیه می‌رود.
بامدادجنوب- صادق محمدی: سوارکاری در کنار تیراندازی و شنا از جمله ورزش‌هایی است که اسلام برای آموزش و تفریح جوانان مسلمان توصیه کرده است. این ورزش هر چند تا چند دهه پیش به‌دلیل نوع زندگی، ورزشی ساده و کم هزینه بود و یک اسب تیزتک می‌خواست، یک سوارکار ماهر و یک زمین برای چهار نعل تاختن اما امروز سوارکاری به یکی از ورزش‌های بسیار گران‌قیمت جهان تبدیل شده است. در کنار گران شدن قیمت اسب‌ که در برخی موارد سر به فلک می‌زند، تنوع مسابقات و همچنین نوع برخورد با آن نیز بسیار اهمیت یافته است. در برخی موارد بهای یک راس اسب اصیل تا چند میلیون دلار تخمین زده می‌شود و از سوی دیگر سوارکاران این حرفه نیز در حوزه خود مزد چندانی نمی‌گیرند.

در غرب و دیگر کشورهایی که بهای بسیاری به سوارکاری می‌دهند، دنیای نه چندان مقبول از نگاه ایران به آن رونق چندانی داده است. نظام شرط‌بندی باعث شده تا میزان بسیار زیادی پول در حاشیه این ورزش به وجود بیاید که گاهی اوقات این اقدامات سر و صدای زیادی هم به پا می‌کند. 
در این میان آنچه بیش و پیش از همه اهمیت دارد اصالت و قدمت سوارکاری در ایران است. ایران به‌واسطه آن‌که در طول قرون گذشته صاحب یک دولت متمرکز بود و هیچ‌گاه نیز مستعمره نشد، می‌بایست با دشمنان بسیاری به‌جنگ بپردازد. در طول تاریخ کسانی که به پرورش اسب اشتغال داشتند را شبانکاره می‌گفتند که همین‌ها فرمانده اسواران سلسله ساسانی بودند. وجود سواره‌نظام قدرتمند در ارتش‌های ایران برای دفاع از کشور باعث شده بود تا در دوره‌های بعدی سمت میرآخور به جای شبانکاره در دستگاه دیوانی ایران رشد پیدا کند چیزی که در مایه‌های فرماندهی زرهی و مکانیزه امروز است.

اما اکنون که دنیا ماشینی است و روزگار به شکل دیگری حرکت می‌کند، حمایت محکمی از سوارکاری در کشور نمی‌شود. فدراسیون سوارکاری به دلیل همان مشکلاتی که برشمرده شد، نتوانسته جایگاه خوب ایران در سطح جهانی را تثبیت کند، با وجود این فاکتور مهمی که در کشور ما وجود دارد و کمتر از آن بهره‌برداری شده وجود اسب‌های اصیل و سوارکاران خوب است. تجار عرب اسب‌های پرورش داده شده در ایران را خریداری می‌کنند و بنام اسب عربی با قیمتی گزاف در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رساند.

امروز که سوارکاری در کشور و به تبع آن در استان ما به یک سرگرمی برای گروهی دلداده این ورزش تبدیل شده است، مسوولان امر کمتر ورود می‌کنند و این ورزش بیشتر و بیشتر به حاشیه می‌رود. استان بوشهر به‌دلیل ماهیتی که دارد در شش ماه از سال شرایط بسیار عالی برای برگزاری مسابقات سوارکاری دارد اما چندان از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. در این میان گروهی از جوانان و علاقه‌مندان این ورزش به‌صورت پراکنده به فعالیت می‌پردازند و با پول شخصی خود، دست به برگزاری مسابقات در این ورزش زده‌اند.

بامداد جنوب تاکنون با توجه به اهمیت و جایگاه این ورزش گزارش‌های مختلفی در این حوزه منتشر کرده است و هفته گذشته خبر برگزاری نخستین دوره مسابقات سوارکاری استقامت که روز جمعه در روستای زباد شهرستان عسلویه برگزار شد را منتشر کرد. این مسابقات که به گفته مسوول برگزاری آن تنها با همت خود سوارکاران و همچنین کمک‌های شورای اسلامی و دهیاری روستای زباد برگزار شد، مورد حمایت مسوولان استانی، شهرستانی و حتی هیات سوارکاری استان قرار نگرفت و همه وعده‌های داده شده در این زمینه نیز راه به جایی نبرد.

علی محمدی که خود از جوانان و سوارکاران شهرستان عسلویه است در گفت‌وگو با بامدادجنوب با بیان اینکه در ابتدا قرار بود این مسابقات با مشارکت 20 راس اسب از استان‌های بوشهر و فارس برگزار شود اما سوارکاران فارسی اعلام کردند به‌دلیل پیش آمدن برخی مشکلات نمی‌توانند حضور پیدا کنند و 2 اسب بوشهری هم دچار لنگی شدند و به مسابقات نرسیدند، تاکید کرد: این مسابقات با حضور هشت راس اسب و سه باشگاه زبار سه راس اسب، نیروگاه اتمی بوشهر، سه راس اسب و خلیج ‌فارس دو اسب و سوارکارانی مانند: محمد وادی، ابراهیم محمدی، عبدالقادر محمدی‌، حسین فخرایی، رامین کشاورز، زینب کدخدایی و یاسر مخزون‌زاده برگزار شد.
به گفته محمدی، این مسابقه در دو رده 60 و 40 کیلومتر استقامت از ساعت 6:30 دقیقه صبح شروع شد که رده 40 کیلومتر ساعت 10 و 60 کیلومتر ساعت 11:30 جمعه به پایان رسید. در رده 40 کیلومتر اسب ورده به سوارکاری ابراهیم محمدی و از باشگاه زبار رتبه اول، اسب نفس با سوارکاری زینب کدخدایی از باشگاه خلیج‌فارس رتبه دوم و اسب روسی به سوارکاری عبدالقادر محمدی از کنگان به رتبه سوم دست پیدا کردند.

در رده 60 کیلومتر هم اسب هدی به سوارکاری علی محمدی از باشگاه زبار رتبه نخست، اسب کیان به سوارکاری یاسر مخزون‌زاده از باشگاه نیروگاه اتمی و اسب هما به سوارکاری حسین فخرایی از باشگاه نیروگاه به رتبه سوم رسیدند. محمدی با بیان این‌که ناظر این مسابقات آقای خسروی بودند که از فدراسیون حضور پیدا کرده بود، پزشک این مسابقه هم آقای کسری زارع بود که از استان فارس به این مسابقه دعوت شده بود. داوری این مسابقات هم بر عهده خانم‌ها نازنین بهار و مریم فرد بود که هر دو از مرکز استان حضور داشتند.

این سوارکار بوشهری در ادامه ضمن تشکر از شورای اسلامی و دهیاری روستای زبار که هزینه 60 میلیون ریالی این مسابقات را متقبل شدند، به گلایه از مسوولانی پرداخت که به هیچ‌عنوان حاضر نیستند این بخش مهم از ورزش استان را ببینند. به گفته وی اگر حمایت درست و درمانی از این جوانان شود، آنها حاضر هستند که در اسفندماه سال جاری این مسابقات را به‌صورت گسترده‌تری برگزار کنند.
به گزارش بامداد جنوب عدم پرداخت صریح و صحیح به این مسابقات و ورود نه چندان دلچسب هیات سوارکاری استان که حتی حاضر نشد برای این مسابقات تبلیغی کشوری کند تا سوارکاران خوزستانی، استان فارس و هرمزگان در آن حضور پیدا کنند و حتی کمک مالی نکردن شرکت‌های ثروتمند حاضر در عسلویه و کنگان از این مسابقات باعث شد تا فقط به شکل استانی برگزار شود. بنابراین این انتظار می‌رود که هم مجموعه ورزش استان و هم کسانی که به این ورزش علاقه دارند، بیشتر در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: