bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۴
به بهانه فراخوان ثبت‌ نام نمایشگاه‌های بغداد و مسقط؛
هر ساله نمایشگاه‌های زیادی در سطح کشور و منطقه چه به شکل مستقل و چه در کنار یک همایش برگزار می‌شوند که شرکت‌های بسیاری را برای حضور در آنها وسوسه می‌کند. حضور در این نمایشگاه‌ها در قالب یک غرفه، معمولا می‌تواند اثر مهمی بر بازاریابی محصولات شرکت‌کنندگان و ایجاد روابط تجاری جدید داشته باشد.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: هر ساله نمایشگاه‌های زیادی در سطح کشور و منطقه چه به شکل مستقل و چه در کنار یک همایش برگزار می‌شوند که شرکت‌های بسیاری را برای حضور در آنها وسوسه می‌کند. حضور در این نمایشگاه‌ها در قالب یک غرفه، معمولا می‌تواند اثر مهمی بر بازاریابی محصولات شرکت‌کنندگان و ایجاد روابط تجاری جدید داشته باشد.

با این حال، حضور در این نمایشگاه‌ها معمولا هزینه زیادی برای شرکت‌ها در بر دارد و به‌دلیل این‌که هدف از شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی برای فعالان اقتصادی روشن نیست، شرکت‌های بوشهری اغلب تمایلی برای حضور در نمایشگاه‌ها از خود نشان نمی‌دهند. حتی اگر شرکتی هم در نمایشگاه‌ها ثبت نام کند، به‌دلیل آشنا نبودن با اصول شرکت در نمایشگاه، اقدامات درستی قبل، در زمان برگزاری و پس از آن انجام نمی‌شود و احتمالا به هدر رفتن هزینه‌ها منجر می‌شود.
نزدیک شدن به زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی و بانکی ایران که شاید کمتر از یک ماه آینده رخ دهد، اهمیت حضور در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، به‌خصوص نمایشگاه‌های تخصصی ایران در کشورهایی که بازار هدفی برای تولیدات استان هستند را بیشتر از گذشته کرده است.

واحدهای تولیدی استان طی یکی دو سال گذشته رکود شدیدی را تحمل کرده‌اند و همه آنهایی که توانسته‌اند، دوران سخت گذشته را پشت سر گذاشته‌ و به ورطه ورشکستگی نغلتن، حالا باید از فرصت‌های جدیدی که لغو تحریم‌ها و گسترش روابط اقتصادی کشور برایشان فراهم می‌کند، استفاده کنند.
روز گذشته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از برگزاری دو نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان از تاریخ ششم تا دهم بهمن‌ماه و در بغداد –پایتخت کشور عراق- از تاریخ 27 تا 30 بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، ابوالقاسم محمدزاده هدف از برگزاری نمایشگاه اول در مسقط را بررسی فرصت‌های لازم  برای ارائه خدمات سرمایه‌گذاری، امور بازرگانی و تولیدی، کالاهای مصرفی، خدمات بانکداری و بیمه، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صنایع دستی و توانمندی‌های صادراتی کشور عنوان کرده است.

وی، دیگر اهداف این نمایشگاه را  فعالیت‌ مشترک شرکت‌های ایرانی برای به دست آوردن سهمی از بازار کالا و خدمات عمان در پایتخت این کشور عربی بیان کرد و گفت: دی‌ماه سال گذشته چنین نمایشگاهی در عمان برگزار شد و انواع گروه‌های کالایی در حوزه مواد غذایی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، کفپوش، موکت، فرش و تابلو فرش، صنایع‌دستی، ماشین‌آلات و تجهیزات بسته‌بندی و فراوری، تجهیزات پزشکی و دارویی و خدمات مرتبط و خدمات فنی ‌و ‌مهندسی در نمایشگاه یاد شده حضور داشتند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره اهداف نمایشگاه تخصصی بغداد نیز گفت: به‌منظور مشارکت موثر در این رویداد و با هدف  توسعه صادرات غیرنفتی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بخش‌های تولیدی صنعتی و خدماتی استان می‌توانند در این  نمایشگاه شرکت کنند.

محمدزاده افزود: برخی از گروه‌های کالایی که می‌توان در این نمایشگاه عرضه کرد شامل: صنعت ساختمان (سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، کاشی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی و غیره‌) دارویی و پزشکی، مواد غذایی و کشاورزی، خودرو و قطعات، نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و موکت و فرش ماشینی است.

وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اعلام این‌که سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی ثبت نام شرکت‌های متقاضی آمادگی اسم‌نویسی از متقاضیان استان را دارد،‌ تصریح کرد: شرکت‌های استان بوشهر در زمینه‌های مختلف بازارهای خوبی در کشور عراق دارند و در کشور عمان فرصت‌های مناسبی برای ارائه خدمات فنی- مهندسی وجود دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که سیمان، مرغ، مواد معدنی، خرما، رطب و محصولات جالیزی کشاورزی استان در حال حاضر به کشور عراق صادر می‌شوند، گفت: از فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان می‌خواهیم تا با حضور در این رویداد موجب رونق و توسعه صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی استان شوند.

ناگفته نماند، این دو نمایشگاه تنها بخش کوچکی از فرصت‌هایی است که شرکت‌های استان با آن روبه‌رو هستند و در یکی دو ماه گذشته نمایشگاه‌های بسیار مهم‌تری در داخل و خارج از کشور وجود داشته‌اند. با این‌حال، به ‌دو دلیل نمایشگاه‌‌های مذکور برای شرکت‌های استان اهمیت بیشتری دارند.

نخست این‌که هر دو نمایشگاه به‌صورت تخصصی تولیدات و توانمندی‌های صنایع کشور ایران را در خارج از کشور به نمایش می‌گذارند و چنین نمایشگاه‌هایی معمولا نشان‌دهنده میزان تمایل کشور میزبان برای افزایش مناسبات اقتصادی دو طرف است. بنابراین در صورت حضور موفق و پراثر شرکت‌های استان، انتظار می‌رود بازار مناسبی را برای آنها تضمین کند.

از سوی دیگر، زمان برگزاری این دو نمایشگاه، تقریبا با زمان لغو تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی مقارن خواهد بود که می‌تواند انعقاد قراردادهای همکاری و فروش را برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه، بدون داشتن دغدغه‌های نقل و انتقال بانکی، آسان کند.
اما همان‌طور که گفته شد، شرکت‌های استان معمولا در زمینه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصص و تجربه کافی را ندارند. به این‌ منظور، نکات مهمی که باید مورد توجه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های تخصصی قرار گیرد، به اختصار تشریح می‌شود.

روش حضور در نمایشگاه‌ها
از نظر برخی کارشناسان بازاریابی حضور در یک نمایشگاه را باید به سه بازه زمانی پیش از برگزاری، زمان برگزاری و پس از آن تقسیم شود. اهمیت این سه بازه در یک سطح است و اگر در هر کدام اقدامات درست صورت نگیرد، هدف حضور محقق نخواهد شد.
پیش از برگزاری، به جز اجاره غرفه، باید اقدامات زیر صورت گیرد:
- آماده‌سازی اقلام تبلیغی، نظیر کاتالوگ، بروشور، CD ، فرم‌های لازم، هدیه و... .
- آماده‌سازی غرفه به شکلی شایسته و آماده سازی تجهیزات و لوازم نمایشگاهی
- خبررسانی در سطح خبرگزاری‌ها در مورد حضور در نمایشگاه بسته به هدف (اگر هدف ساخت Brand است این‌کار الزامی است).

- اطلاع‌رسانی به مشتریان بالقوه، رقبا یا مشتریان موجود
- آماده‌سازی و آموزش پرسنلی که در غرفه حاضرند
در زمان برگزاری باید به نکات زیر دقت شود:
- غرفه شما معرفی از شرکت شما است. بسته به هدف و بودجه سعی کنید غرفه شیکی آماده کنید، وسایل پذیرایی خوب و گران‌قیمتی داشته باشید.
- تلاش کنید غرفه به دو بخش کلی تقسیم شود: یک بخش وروردی که مخاطب را جلب کند و یک فضای مذاکره (VIP) که بتوانید در آن از اشخاص مهم به شکلی که نشان دهد خاص هستند، پذیرایی کنید و مذاکره داشته باشید.

- ثانیه‌های حضور شما مهم است. آن را هدر ندهید. با یک شخص بیش از اندازه وقت نگذارید، مراقب باشید شما آمده‌اید که به هدفتان برسید پس از کارهای بیهوده یا صحبت با اشخاص غیر مهم و یا حضور غیرفعال در غرفه اجتناب کنید.
- کسانی را در غرفه بگذارید که بتوانند به هدف شما کمک کنند. افرادی با لباس مرتب، برخوردی خوب و آگاه به فعالیت شرکت شما. بسته به جو نمایشگاه و هدف شما باید خودتان یا تیم فروش و بازاریابی شرکت کند.

-‌ تلاش کنید افراد مهم را قبل از رسیدن به غرفه خود شناسایی کنید و آنها را جذب کنید، الزامی ندارد که اگر یک فرد مهم از مقابل غرفه شما گذر کرد، خود به خود جذب ماجرا شود.
 -چنانچه کسی در زمان نمایشگاه به شما، شرکتتان و یا محصولتان ابزار علاقه شدید نشان داد، الزاما فرد مهم و کلیدی نیست! ما ایرانی‌ها عادت داریم حتی در هنگام خرید از یک مغازه، حتی اگر از یک جنس خوشمان نیاید، جوری وانمود کنیم که آن را می‌خواهیم و پس از آنکه وقت فروشنده را گرفتیم با گفتن «این باشد تا یک دور بزنیم» آب پاکی را روی دست فروشنده بریزیم.
- تلاش کنید از بازدیدکنندگان اطلاعات مهم نظیر نام، سمت و اطلاعات تماسی آنها و زمینه علاقه‌مندیشان را بگیرد تا پس از نمایشگاه به‌عنوان یک lead در اختیار تیم بازاریابی شما قرار گیرد.

زمان پس از نمایشگاه
زمان پس از نمایشگاه بسیار مهم است. اگر هزینه زیادی بکنید و یک نمایشگاه را به‌خوبی برگزار کنید اما پس از آن اقدامی در این زمینه نکنید، همه چیز را هدر داده‌اید. باید در این زمینه اقدامات زیر را صورت دهید:
- تلاش کنید پوشش خبری مناسبی در این مورد ایجاد کنید، خبرگزاری‌ها، وب‌سایت شرکت، گالری‌های تصاویر، فضای اتاق‌های دمو و... محل‌هایی هستند که می‌توانید حضورتان را ثبت کنید تا در آینده نیز افراد جدید از این قضیه مطلع شوند.
-تلاش کنید بلافاصله با بازدید‌کننده‌های مهم غرفه‌‌اتان ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مورد نیاز را به آنها اطلاع دهید. مجددا پس از گذشت یک یا دو هفته تا حداکثر یک ماه با آنها ارتباط برقرار کنید و در قالب ارسال یک برشور، تماس تلفنی و یا... ارتباط را بازخوانی کنید، این ‌کار باعث می‌شود بازدید‌کننده شما را فراموش نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: