bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۴
به دنبال تکمیل نشدن محور گناوه - دیلم؛
واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور گناوه-دیلم در ساعت 1:27 دقیقه روز گذشته منجر به مجروح شدن 15 مسافر شد.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: روز شنبه بود که مصاحبه یکی از مسوولان استان با رسانه‌ای شدن توجه مرا به خود جلب کرد. استاندار در خصوص منطقه آزاد شدن بوشهر گفته بود: «چهار جزیره عباسک، نگین، صدف و صدرا در استان بوشهر برای ایجاد منطقه آزاد تعیین شده است». 
مصطفی سالاری روز شنبه در نشست شورای اداری استان تصریح کرده است که: «این استان دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های مختلف است که بسیاری از این ظرفیت‌ها در سطح کشور بی‌نظیر است».

وی همچنین به ظرفیت‌های بندر بوشهر برای توسعه اقتصادی و بازرگانی و ایجاد ارزش افزوده اشاره کرده و گفته است: «لایحه منطقه آزاد یکی از خواسته‌های دیرینه مردم بوشهر است که در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است». بله! لایحه منطقه آزاد یکی از خواسته‌های دیرینه مردم بوشهر است اما به چه قیمتی؟ این مردم خواسته‌های بسیاری دارند که بر اثر کم‌‌توجهی به فراموشی سپرده می‌شود تصادفات مکرر در محور گناوه-دیلم قربانی می‌گیرد و به نظر می‌رسد طرح‌های اجرا شده برای کم‌خطر کردن و گسترش این محور تا به امروز نتیجه دلخواه را نداده است. 

برای استان بوشهر که با تلاش مدیران خود رتبه خوبی در حوزه راه و راهداری دارد، ناپسند و نامناسب است که در یک محور آن تلفات جاده‌ای بالا داشته باشند و کل آمار استان را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که مسوولان راهنمایی و رانندگی هم از تلفات بالا در این حوزه دلخور بوده و می‌گویند حاضر هستند هر کاری کنند تا از این آمار کاسته شود. انتشار خبرهای مختلف از تصادفات در این محور این سوال را به ذهن متبادل می‌کند که واقعا چه اقدام مثبتی تاکنون برای رفع مشکلات آن انجام شده است. 

واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور گناوه-دیلم در ساعت 1:27 دقیقه روز گذشته منجر به مجروح شدن 15 مسافر شد. این در حالی است که نیروهای 115 به‌محض اطلاع خود را به محل حادثه رساندند و پس از اقدامات و هماهنگی‌های لازم، مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند. 
سیدمجید حسینی،مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این خصوص می‌گوید: 9 نفر از مجروحان با آمبولانس‌های اورژانس 115 گناوه و 115 حصار و دو مصدوم به کمک همکاران هلال احمر بینک به بیمارستان اعزام شدند. چهار مصدوم نیز به‌صورت سرپایی با اورژانس 115 چهارروستایی در همان محل حادثه مداوا شدند. 

گفته می‌شود که این اتوبوس از استان هرمزگان به‌سمت خرمشهر در حرکت بوده که دچار سانحه می‌شود. علت واژگونی اتوبوس هم، رعایت نکردن سرعت مطمئنه در محل پیچ جاده مطرح شده است.
عبدالعلی صیادی، رئیس جمعیت هلال احمر گناوه در همین خصوص گفت: این حادثه تلفات جانی نداشته اما یکی از مصدومان پای چپ خود را از ران به پایین به‌طور کامل از دست داده است.
از دست دادن یک پا گاهی اوقات برای برخی افراد بسیار ناخوشایندتر از مرگ خواهد بود. حال نداشتن تلفات جانی هر چند خبری بود که اندکی آراممان کرد اما از دست دادن پای این حادثه‌دیده به جای خود تالم‌آور است. 

محور گناوه به دیلم در شمال استان که عملیات دوبانده شدن این مسیر سالیان سال است در دست اجراست، از محورهای پرحادثه‌ای است که در سال جاری تا کنون 20 قربانی را به کام مرگ برده است. با وجود این، مسوولان در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود دم از اختصاص اعتبارات هنگفت برای این طرح می‌زنند اما آنگاه که حرف از عمل و چرایی کندی طرح رانده می‌شود، مشکل اصلی و عمده را کمبود اعتبارات مطرح می‌کنند، حال این سوال مطرح می‌شود که وقتی با کمبود بودجه و اعتبار روبه‌رو هستیم، چرا در زمان مصاحبه‌هایمان از تخصیص اعتبارات می‌گوییم.

 به نظر نگارنده، مشکل اصلی در این خصوص، شفاف و صادق نبودن با مردم است. هر گاه در روبه‌رو شدن با مردم «صداقت» حرف نخست را زد، آن‌گاه پله‌های ترقی خود به خود فتح می‌شود، چراکه مردم امروزه هم خوب می‌فهمند، هم خوب هضم می‌کنند و هم خوب می‌دانند و بی‌شک خسته از وعده‌هایی شده‌اند که محقق نمی‌شوند و اگر محقق هم شوند، حتما جای دیگر کار می‌لنگد. تابستان بود و اوج گرما که در جزیره نفتی و مرجانی خارگ مردم از قطعی مکرر و پیاپی برق به ستوه آمده بودند اما استاندار ما قول ساخت نیرو‌گاهی را به خارگی‌ها داد که علاوه بر برق، آب هم تولید کند، این حکایت همچنان باقی است و ایشان با این‌که در گوشه گوشه این استان دست و پنجه نرم کردن مردم را با مشکلات متفاوت و متنوعی می‌بیند ولی به نظر می‌رسد باور ندارد یا اگر دارد، برخی نسبت به برخی دیگر اولویت دارند، به‌عنوان مثال منطقه آزاد شدن بوشهر بر ساماندهی جاده مرگ (محور گناوه به دیلم) اولویت دارد، زیرا تمام همّ و غمش منطقه آزاد شدن بوشهر است. هر روز در محور گناوه به دیلم عزیزانمان را از دست می‌دهیم اما در اندیشه سود بردن از ظرفیت‌های استان. نباید فراموش کرد که ظرفیت این استان، مردمش هستند، مردمی که سالیان سال است با انواع گوناگون محرومیت‌ها، تلخی و مرارت چشیده‌اند. 

ناگفته نماند ساماندهی محور گناوه به دیلم از سالیان گذشته در دست اقدام است و مربوط به همین دوره نیست و علاوه بر آن، تنها محور گناوه به دیلم نیست که مشکل دارد. مسیرهای جاده‌ای در جای‌جای استان با مشکل روبه‌روست و رفت و آمد در آنها خطرناک. یکی دیگر از این مسیرها، پل ورودی برازجان بود که هفته پیش گزارشی درباره آن هم تهیه کردیم. بنابراین طرح‌های مانده بر زمین در استان کم نیستند که باید اولویت نخست باشند، ساماندهی محور گناوه به دیلم یکی از این طرح‌هاست که به کندی پیش می‌رود و هر روز با جان مردم بازی می‌کند و به منزل و ماوای عزرائیل تبدیل شده که باید چاره‌ای برای آن اندیشید. 

نام:
ایمیل:
* نظر: