bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
کارگردان فیلم «خماری» در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
بر اساس اعلام دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «خماری» داریوش غذبانی کارگردان بوشهری به همرا ده اثر دیگر به بخش مسابقه «نگاه نو» راه یافت.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: چند روز پیش بر اساس اعلام دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «خماری» داریوش غذبانی کارگردان بوشهری به همرا ده اثر دیگر به بخش مسابقه «نگاه نو» راه یافت. داریوش غذبانی که دارای کارنامه‌ درخشانی در تولید فیلم کوتاه و تله‌فیلم است و تاکنون 15 فیلم کوتاه را کارگردانی کرده است، اولین تجربه سینمایی خود را با فیلم «خماری» آغاز کرد. وی دانش‌آموخته دانشگاه سینما و تئاتر سوره اصفهان است و فیلم‌هایی نظیر «امید»، «وصال»، «تنفس مصنوعی»، «آن شب»، «حنانه»، «مردان آفتاب»، « ماجرای آن روزها» و... کارگردانی کرده است.

 غذبانی تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی و ملی معتبری نظیر جشنواره بین‌المللی فیلم بارسلونا اسپانیا، جشنواره بین‌المللی فیلم سانفرانسیسکو امریکا، جشنواره بین‌المللی فیلم دیچی‌مینی‌یوتی ایتالیا، جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و ...حضور داشته و موفق شده در این جشنواره‌ها مقام‌های زیادی را کسب کند. این بار هم با اولین تجربه سینمایی خود در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با ده اثر دیگر به رقابت می‌پردازد.

این کارگردان بوشهری در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: «نگاه نو» بخشی از جشنواره فیلم فجر است که نخستین تجربه سینمایی کارگردانان در این بخش پذیرفته می‌شود. من هم بعد از سال‌ها کار کردن در حوزه فیلم کوتاه و تله‌فیلم، تصمیم گرفتم که یک فیلم سینمایی تولید کنم و با فیلم «خماری» وارد این عرصه شدم.
داریوش غذبانی با بیان این‌که فیلم «خماری» یک فیلم درام اجتماعی است که محور اصلی فیلم مساله اعتیاد است، افزود: اما این اعتیاد به شکل فیلم‌هایی که تاکنون در اینئ زمینه دیده‌ایم، کار نشده بلکه بیشتر این فیلم به تاثیر روانی اعتیاد بر زندگی خانواده‌ها می‌پردازد، این‌که اعتیاد چگونه کانون یک خانواده را دستخوش مسائل و مشکلاتی می‌سازد و کل آن خانواده را درگیر خود می‌کند، آنها همگی در راستای رفع این معضل تلاش می‌کنند، در کل این فیلم تاثیر روانی را که اعتیاد روی اعضای این خانواده در طول یک روز می‌گذارد، منعکس می‌کند. موضوع فیلم داستان زندگی یک جوان علاقه‌مند به موسیقی است و خود را آماده آزمونی می‌کند که سفارت اتریش هر ساله برای اعزام هنرمندان جوان به این کشور برگزار می‌کند، این جوان تمام تلاش خود را برای قبولی در این آزمون می‌کند اما همزمان با روز آزمون برادر معتاد این جوان نیاز به کمک دارد تا اعتیادش را ترک کند، این کمک کردن به برادر باعث می‌شود که برادر بزرگ‌تر که می‌خواهد آزمون موسیقی بدهد، دچار چالش ‌شود، بنابراین باید بین کمک به برادر و آزمون یکی را انتخاب کند؛ همین مساله اتفاقاتی را در پی دارد که فیلم را شکل می‌دهد و زمان این فیلم نیز 85 دقیقه است.

وی با اشاره به‌ این‌که این فیلم در تهران فیلمبرداری شده، تصریح کرد: فیلم «خماری» از 15 آبان‌ماه کلید خورد و 15 آذرماه نیز به پایان رسید، فیلمبرداری آن 30 جلسه به درازا کشید که از پانزدهم آذر تاکنون مشغول مراحل فنی نظیر صداگذاری و تدوین آن هستیم. امیدوارم که مردم بوشهر از تماشای این فیلم خوششان بیاید. 
غذبانی با بیان این‌که تهیه‌کننده این فیلم منیژه حکمت است، خاطرنشان کرد: دیگر عوامل فیلم، فرهاد توحیدی (نویسنده)، مرتضی پورصمدی (فیلمبردار)، مصطفی خرقه‌پوش (تدوین)، منیژه حکمت (تهیه‌کننده)، فرشید کیوان‌پور (صدابردار)، احمد غدیریان (صداگذار) و همچنین بازیگران آن مهرداد صدیقیان، نادر فلاح، سوگل خلیق، لیلی فرهادپور و کاظم صیادی هستند.

رئیس انجوان سینما جوان بوشهر با تاکید بر این‌که من داستان قوی به‌دستم برسد کار می‌کنم، گفت: فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای باشد، در هر حوزه‌ای نظیر دفاع مقدس، مستند، داستانی و درام اجتماعی فیلمنامه‌ای قوی به من پیشنهاد شود، کار می‌کنم.
این کارگردان سینما با بیان این که در حوزه کودک و نوجوان هم فیلم‌هایی ساخته‌ام، افزود: آخرین فیلمی که تاکنون در این حوزه کار کردم، فیلم «ماجرای آن روز» بود که در چندین جشنواره حضور داشت از جمله جشنواره کودک و نوجوان اصفهان. 

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط مالی در بوشهر نمی‌توانیم فیلم سینمایی تولید کنیم و اگر قرار است در انجمن سینمای جوان بوشهر فیلمی تولید شود، تنها تولید فیلم کوتاه ممکن است، چون ساخت فیلم هزینه می‌خواهد ولی شرایط اقتصادی در حال حاضر به‌‌گونه‌ای است که برای ما ممکن نیست فیلم بلند بسازیم. در این یک سال و اندی که رئیس انجمن سینمای بوشهر هستم، توانستیم چهار فیلم کوتاه (یک انمیشین ساخته جواد رمضانی، یک فیلم داستانی دفاع مقدس ساخته مهتاب صداقت، یک فیلم کوتاه ساخته کیوان یابنده و یک فیلم مستند ساخته مهدی تنگستانی) تولید کنیم. در حال حاضر شرایط تولید کمی دشوار شده، چون هزینه‌ها بالاست و امیدواریم روند فیلمسازی در این انجمن ادامه داشته باشد و در آینده بتوانیم فیلم‌های بیشتری تولید کنیم. البته در این زمینه ستاد مرکزی این انجمن تاکنون به ما کمک کرده‌اند اما در بوشهر متاسفانه آن‌گونه که باید در زمینه تولید حمایت نشده‌ایم.

وی در پایان گفت: مردم بوشهر به سینما علاقه‌مند هستند اما آنها مایلند که فیلم خوب ببینند. بنابراین اگر یک فیلم خوب و قوی ساخته شود، مردم حتما به دیدنش علاقه‌مند می‌شوند اما وقتی فیلم خوب تولید نشود، بدون شک مردم از آن استقبال نمی‌کنند. به هرحال شرایط سینمایی نه تنها در بوشهر بلکه در کل کشور به‌دلیل تولیداتی که صورت می‌گیرد، چندان جالب نیست.
این کارگردان مطرح هم‌استانی در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر که از تاریخ 12 تا 22 بهمن برگزار می‌شود، با اولین تجربه سینمایی خود با دیگر آثار راه‌یافته در این بخش به رقابت می‌پردازد، روزنامه بامداد جنوب برای داریوش غذبانی آرزوی موفقیت‌ دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: