bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
فردا احتمالا پایان تحریم‌هاست؛
تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات حساس هسته‌ای در حال جواب دادن است و آن‌طور که گفته شده است، فردا روز اعلام حذف کامل تحریم‌های اقتصادی ایران خواهد بود.
تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات حساس هسته‌ای در حال جواب دادن است و آن‌طور که گفته شده است، امروز روز اعلام حذف کامل تحریم‌های اقتصادی ایران خواهد بود. روزی که دولت یازدهم از همان ابتدا تمام هم و غم خود را بر آن گذاشت و به‌خاطر این پیگیری‌ها هزینه‌های سنگینی را به جان خرید.
طی مدت دو سال و نیم پیگیری مذاکرات هسته‌ای سرمایه اجتماعی اولیه دولت، کم‌کم تحلیل رفته بود و به عقیده تمامی کارشناسان اقتصادی برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و آغاز جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌تواند دوباره امیدهای جامعه ایران را به دولت تدبیر و امید برگرداند.
این دوران انتظار اقتصادی، تنها به امید رونق بیشتر اقتصاد کشور و حضور سرمایه‌های خارجی به کشورمان سپری شده است. حضوری که با خود ثبات اقتصادی و سیاسی را نیز به همراه خواهد آورد و می‌تواند رشد اقتصادی هشت درصد را برای ایران به ارمغان آورد.

آن‌طور که قائم مقام سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده است، سال 2017 بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود و بررسی وضعیت منطقه نشان می‌دهد که در حال حاضر ایران با ثبات‌ترین کشور خاورمیانه محسوب می‌شود و بالاترین میزان توسعه منابع انسانی را دارد.
چنین فرصت استثنایی باعث شده است تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و استان‌های مختلف با برگزاری همایش‌، سمینار، نشست‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تمرکز کاری خود را بر جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خارجی معطوف کرده‌اند. در این زمینه خبرهای متعددی نیز از استان‌های همسایه به‌گوش می‌رسد که نشان از عزم جدی آنها در این زمینه دارد و مسوولان آنها به‌دور از حواشی همیشگی کارهای دولتی و اجرائی، درصدد انجام وظایف و توسعه استان خود هستند.

شاید کوچک‌ترین کاری که در این اثنا می‌توان انجام داد، برگزاری همایش‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان و شهرستان‌های مختلف باشد. کاری که در ماه‌های گذشته تقریبا در همه استان‌های دارای پتانسیل اقتصادی کشور حداقل برای یک‌بار برگزار شده است و همسایه جنوبی ما (هرمزگان) نیز در تدارک برگزاری دومین آنها در این استان است.
اما با وجود این‌که طی دو سه ماه گذشته بارها در روزنامه بامداد جنوب از مسوولان خواسته‌ایم تا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اقدامی کنند و در این زمینه جدیت بیشتری به‌خرج دهند، آنچه از سازمان‌های اقتصادی و سیاسی استان مخابره می‌شود، نشان‌دهنده آن است که تاکنون اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.
اظهار نظرهای استاندار جوان در روز‌های گذشته نیز موید این واقعیت است که استان بوشهر برای روزهای پساتحریم به‌هیچ وجه آماده نشده است. بالاترین مقام دولتی استان حدود 20 روز پیش در نشست شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان از دستگاه‌های اجرائی استان خواسته بود تا برای تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با همدیگر همکاری داشته باشند.

جای تعجب دارد! به‌راستی آیا فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تاکنون مدون نبوده است؟ با این شرایط چگونه ادعا می‌شود که برای جذب سرمایه‌گذاران تلاش شده است؟!!
البته سرکشی به پایگاه‌ اینترنتی دستگاه‌های اقتصادی استان چیزی چز این را نشان نمی‌دهد. معمولا سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان و سایت استانداری باید حاوی اطلاعات فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ باشد. اما متاسفانه با نگاهی گذرا به بخش مربوطه در این پایگاه‌ها متوجه خواهید شد که دو پایگاه اول فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با حجم یورویی سرمایه‌گذاری را نمایش داده‌اند که به‌رغم شایسته‌ بودن این اقدام، به‌روز بودن ارقام این جداول باید حتما مورد بررسی قرار گیرد.

پرتال استانداری بوشهر نیز، تنها صفحه‌ای خالی، به نام جاذبه‌های سرمایه‌گذاری دارد و اطلاعات سرمایه‌گذاری مزیت‌دار استان در زیربخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش شورای امور ایرانیان خارج از کشور این پایگاه اینترنتی وجود دارد که در آنجا هم عناوین فرصت‌ها بدون توضیح در مورد چگونگی عملیاتی کردن آنها دیده می‌شود.
جالب این‌جاست که درج فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر بستر اینترنت که روشی بدون هزینه و البته موثر است، تنها زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند و اگر افراد خارجی به‌صورت اتفاقی بخواهند از اطلاعات این پرتال‌ها استفاده کنند، به‌دلیل پشتیبانی نکردن زبان انگلیسی، قادر به این کار نخواهند بود.

حالا که تنها یک روز تا پایان تحریم‌های اقتصادی کشور باقی مانده است، وقتی این خبر از استان شمالی ما (فارس) به گوش می‌رسد که استاندار آن در دیدار با رئیس مجلس کشور اروپایی لوکزامبورگ راه‌های همکاری اقتصادی را بررسی کرده است، تازه این سوال به ذهن می‌آید که به‌راستی آیا استان بوشهر با این همه مزیت -که مسوولان استان خود لیست طولانی آن‌را بهتر می‌دانند- هیچ جذابیتی برای خارجی‌ها نداشته است؟ اصلا آیا توانسته‌ایم با خارجی‌ها ارتباطی برقرار کنیم تا فرصت‌های استان را به آنها بگوییم؟ آیا برنامه‌ای برای برگزاری حداقل یک همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان بوشهر وجود دارد تا در ظاهر با استان‌های دیگر شباهتی داشته باشیم؟
در هیاهوی انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که کمتر از 42 روز به برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، باید عملکرد تمامی مسوولان در این برهه حساس مد نظر مردم استان قرار گیرد تا خروجی این انتخابات افراد شایسته‌ای باشند که برای استان برنامه دارند و با دلسوزی و تخصص به توسعه همه‌جانبه آن کمک می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: