bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴
منطقه آزاد که تصویب نشد؛
گر چه رکود مسکن در همه استان‌های وجود دارد اما موضوع بی‌رونقی مسکن در استان بوشهر با سایر استان‌ها متفاوت است و عوامل دیگری علاوه بر مسائل معمول، بر آن تاثیر داشته است. در همین زمینه، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیانگر کاهش 20 درصدی ساخت‌وسازهای مسکن استان است.

بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: معاملات بازار مسکن در شهرهای بزرگ کشور همچون تهران، بر اساس جدیدترین آمار مرکز معاملات مسکن، رشد 30 درصدی داشته است. این آمار احتمالا در سایر شهرهای کوچک‌تر نیز وجود داشته است که این آمار به اعتقاد کارشناسان می‌تواند نشانه‌ای برای خروج از رکود 5/2 ساله حاکم بر این بازار باشد. هرچند عده‌ای نیز بیان شدن چنین آماری را نوعی دوپینگ رسانه‌ای برای نمایش رونق در بازار مسکن کشور می‌دانند.


بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین مولفه برای خروج مسکن از کسادی بی‌سابقه‌ 5/2 ساله بازار مسکن را افزایش توان خرید متقاضیان مصرفی می‌دانند که به‌نظر می‌رسد این مساله در ارزیابی‌های اخیر گزارش‌های پیش‌ رونق مسکن، آگاهانه پوشانده می‌شود.
گر چه رکود مسکن در همه استان‌های وجود دارد اما موضوع بی‌رونقی مسکن در استان بوشهر با سایر استان‌ها متفاوت است و عوامل دیگری علاوه بر مسائل معمول، بر آن تاثیر داشته است. در همین زمینه، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیانگر کاهش 20 درصدی ساخت‌وسازهای مسکن استان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود با بیان این‌که پنج هزار مهندس با نظام‌مهندسی استان بوشهر همکاری دارند، گفته است: در 10 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته ساخت‌وساز در استان بوشهر 20 درصد کاهش داشته است.


حدود دو سال پیش، با مطرح شدن موضوع منطقه آزاد بوشهر در نزدیکی مرکز استان، موجی از هیجان کاذب در بین مردم رشد کرد و عده‌ای نیز به آن دامن زدند. بر این اساس، درحالی که همان زمان به‌دلیل بسته شدن وام‌های بانکی خرید مسکن و کم شدن قدرت خرید مردم، خرید و فروش مسکن به حداقل خود رسیده بود، با منتشر شدن خبر منطقه آزاد شدن بوشهر به یک‌باره قیمت‌های مسکن در همه شهرهای استان افزایش یافت و در شهری مانند بوشهر حتی به صد درصد نیز رسید.
از آن زمان تاکنون، کسانی که قصد فروش ملکی را داشتند، با این تصور که در آینده‌ای نزدیک بوشهر منطقه آزاد خواهد شد، تا آنجا که ممکن بود قیمت‌ فروش را بالا می‌بردند و عده‌ای سودجو نیز به این امر دامن می‌زدند. این کار باعث شد تا معاملات مسکن و زمین در شهرهای بزرگ استان، از همان مقدار اولیه هم کاسته شود و بنابراین بنگاه‌های املاک از سوددهی افتادند.


البته کم شدن سود بنگاه‌های املاک چندان هم اتفاق بدی نبود؛ چراکه تعداد زیاد بنگاه‌هایی که به‌صورت قارچ‌گونه در سال‌های پیش رشد کرده بودند و تنها هدفشان برای ورود به این بازار کسب سودهای بادآورده بود، از این بازار خارج شدند و دوباره کار واسطه‌گری مسکن به دست افراد قدیمی و احتمالا با انصاف‌تر خواهد افتاد.
با این‌حال، در حالی که منطقه آزاد بوشهر علت اصلی افزایش قیمت حداقل 30 درصدی زمین و مسکن در اکثر شهرهای استان بوده است، گزارش‌های میدانی بامداد جنوب از بنگاه‌های املاک شهر بوشهر نشان می‌دهد که حداقل در این یکی دو روزه خبری از کاهش قیمت نبوده است.


یکی از بنگاه‌داران قدیمی شهر بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که حدود 10 ماه است حتی یک معامله هم در دفترش انجام نداده است، گفت: اگر قرار بود در دفاتر اجاره‌ای کار کنم، هشت ماه پیش کارم را تعطیل می‌کردم اما چون ملکم شخصی است هنوز بنگاه‌داری را ادامه می‌دهم.
وی با اشاره به تصویب نشدن لایحه منطقه آزاد بوشهر در روزهای گذشته، در مورد آینده بازار مسکن و احتمال رونق این بازار، تصریح کرد: با توجه به فضای روانی حاکم بر فروشندگان و انتظاراتی که خریداران انگشت شمار بازار، به‌نظر نمی‌رسد که تا یک سال آینده هم بازار رونق پیدا ‌کند و رونقی به‌وجود آید.


این دیدگاه تنها منحصر به بنگاه‌داران نیست بلکه متقاضیان مسکن نیز امیدی به رنق گرفتن بازار مسکن ندارند چرا‌که انتظار کاهش قیمت با توجه به تجربه افزایش قیمت‌های دیگر را در آینده‌ای نزدیک نمی‌دهند.
بی‌شک فروشندگان مسکن و زمین که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، انتظار قیمت‌های بالا برای ملکشان را داشته‌اند، حاضر نخواهند شد یک شبه قیمت‌ها را کاهش دهند. در مقابل خریدارانی وجود داند که تا پیش از منتفی شدن منطقه آزاد شدن بوشهر قیمت‌ها را منصفانه نمی‌دانسته‌اند، حالا نه‌تنها حاضر به خرید نیستند، بلکه انتظار دارند قیمت‌ مسکن و زمین با کاهش قیمت شدید مواجه باشد.


تجربه دخالت و نظارت دستگاه‌های دولتی نیز برای بازار مسکن نا‌امید کننده بوده است. دو سال پیش، زمانی که هنوز منطقه آزاد بوشهر حتی در دولت نیز مصوب نشده بود، نیاز به تبلیغات رسانه‌ای ادارات دولتی استان باعث شد که اخبار مقدماتی این موضوع در جامعه منتشر شد. همین خبر کافی بود که سودجویان خیلی زود فضا را برای افزایش قیمت مهیا کنند و توصیه‌های بدون پشتوانه مسوولان استان برای جلوگیری از آن کارساز نیفتاد.
حالا هم که دیگر خبری از منطقه آزاد نیست، به‌نظر نمی‌رسد توصیه‌های مسوولان بتواند قیمت‌های بادکرده را کاهش دهد و همچنان چشم متقاضیان خرید ملک باید به دست کرم و انصاف فروشندگان و دلالان بازار مسکن باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: