bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
با بهتر شدن وضعیت بارندگی
مساله کم‌آبی در کشور مساله‌ای بسیار مهم و جدی است و اگر برای آن برنامه‌ریزی جامعی صورت نگیرد، می‌تواند مردم را با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو کند. بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و...
بامداد جنوب: مساله کم‌آبی در کشور مساله‌ای بسیار مهم و جدی است و اگر برای آن برنامه‌ریزی جامعی صورت نگیرد، می‌تواند مردم را با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو کند. بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و اتفاقا یکی از استان‌هایی است که در وضعیت قرمز کم‌آبی قرار دارد. البته به‌تازگی و در صحبت‌های وزیر نیرو درباره استان‌هایی که وضعیت کم‌آبی آنها بسیار وخیم است و تامین آب آنها در سال 95 با مشکل مواجه می‌شود، نام بوشهر حذف شده و گویا بارندگی‌های اخیر تا حدودی توانسته وضعیت آب بوشهر را تقویت کند. در صحبت‌های آقای وزیر آمده است که عمده مشکلات ما در تامین آب سال 95، در شهرهای کرمان، مشهد و شیراز خواهد بود.

نکته جالب دیگر که در سخنان وزیر به چشم می‌خورد، نحوه برخورد با مشترکین بسیار پرمصرف آب است. در این‌که دولت برای مقابله با مصرف زیاد آب در بین مشترکین باید اقدامات شدیدی صورت دهد شکی نیست اما نکته قابل توجه این طرح است که دولت می‌خواهد در سال 95، آب پرمصرف‌ها را قطع کند.
به گفته حمید چیت‌چیان، امسال شرایط بسیار خوبی از نظر بارندگی داشتیم به‌طوری که از ابتدای مهر تا هفتم بهمن سال جاری، 134 میلی‌متر بارندگی در کشور داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به متوسط 47 سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است، با این حال هنوز هم مشکلات آبی کشور به قوت خود باقی است. 
وزیر نیرو در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: پیشنهاد وزارت نیرو در این خصوص قطع آب مشترکان بسیار پرمصرف بود که این مساله بخشی از آن به تصویب رسیده و در صورتی که در تابستان آینده مشترکان پرمصرف شناسایی شوند آب آنها قطع خواهد شد.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال آبی تا امروز 14 میلیارد مترمکعب حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است، گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 86 درصد افزایش داشته و دلیل آن هم این است که در سال‌های گذشته بیشتر بارش‌ها در دشت‌ها و کوهپایه‌ها بوده اما در سال جاری بیشتر بارش‌ها در ارتفاعات صورت گرفته است. در حال حاضر از مجموع حجم 3/49 میلیارد مترمکعبی گنجایش سدهای کشور 48 درصد پر است.
چیت‌چیان در خصوص این‌که آیا بارندگی‌های مطلوب ماه‌های گذشته جبران خشکسالی است، گفت: از آنجا که 15 سال خشکسالی مستمر داشتیم و اثرات تجمعی این خشکسالی در سراسر کشور اثرگذار بوده است، با وجود یک سال ترسالی، اثرات خشکسالی جبران نمی‌شود اما امیدواریم با ادامه روند ترسالی در سال‌های آینده جبران شود.
وزیر نیرو با بیان این‌که در دهه فجر امسال 161 روستا با جمعیتی بالغ بر 98 هزار نفر از شبکه تامین آب شرب مطمئن برخوردار خواهند شد و همچنین 47 مجتمع آبرسانی روستایی با جمعیتی بالغ بر 189 هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در این دهه، از چهار پروژه جدید سدسازی بهره‌برداری می‌شود.

افزایش قیمت آب و برق در سال 95 مشخص نیست
چیت‌چیان با بیان این‌که در سال 94 سهم وزارت نیرو از بودجه عمومی هفت هزار و 100 میلیارد تومان بود، گفت: تا امروز که کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده است، فقط 30 درصد از سهم وزارت نیرو از بودجه عمومی دولت را دریافت کرده‌ایم. در سال 94 به‌دلیل کاهش قیمت هر بشکه نفت به یک چهارم نسبت به دو سال قبل از آن و نصف شدن میزان صادرات نفت ما، از نظر اعتبارات دولتی در شرایط ویژه‌ای قرار داشتیم که امیدواریم این وضعیت در سال 95 بهبود یابد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: در بودجه سال 95 انتشار چهار هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 95 پیش‌بینی شده و قرار است از مجموع پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی، سه هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو باشد که تاکنون دو هزار میلیارد تومان آن عرضه شده و در آینده نزدیک هزار میلیارد تومان دیگر از این اوراق بابت تسویه بخشی از مطالبات بخش خصوصی عرضه خواهد شد.
وزیر نیرو همچنین از انتشار و عرضه هزار میلیارد تومان اوراق سکوک اجاره در روزهای آینده از سال 94، خبر داد.
چیت‌چیان با اشاره به این‌که دو هزار و 300 میلیارد تومان از درآمد سالانه برق را در سال 95 به بخش یارانه‌ها نمی‌دهیم، گفت: تاکنون درباره افزایش قیمت آب و برق در سال آینده هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و معلوم نیست که افزایش قیمت داشته باشیم یا خیر!
وی تصریح کرد: پیشنهادات قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق داشته‌ایم.
ورود وزارت نفت در حوزه برق ممنوع!
وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص موازی‌کاری وزارت نفت با وزارت نیرو در بخش برق گفت: قانون صراحت دارد که هیچ موسسه و نهادی در حوزه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع برق نمی‌تواند فعالیت کند مگر در صورتی که از وزارت نیرو مجوز داشته باشد. ما هم شنیده‌ایم که شرکت ملی گاز ایران در زمینه برق تفاهمنامه‌هایی امضا کرده که اجرایی نشده و ادامه پیدا نکرده است.
این مقام مسوول ادامه داد: مدیران وزارت نفت به قانون واقفند و می‌دانند که مدیریت هر بخش در کشور برعهده نهاد مشخصی است و قانون صریحا مسوولیت‌ها را مشخص کرده است.
چیت‌چیان با بیان این‌که حدود 90 درصد از آب استحصال شده کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده که بایستی هر سال در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی داشته باشیم که در این مساله بخش کشاورزی اهمیت بسیاری دارد.
خارجی‌ها به حوزه آب و برق وارد می‌شوند
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط کشور بعد از رفع تحریم‌ها گفت: امکان سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خارجی‌ها و همچنین امکان تبادل مالی با کشورهای خارجی که در 10 سال گذشته مطلقا وجود نداشت، به‌طور کامل فراهم شده است.
وزیر نیرو با بیان این‌که کشورهای متعددی برای احداث نیروگاه و شبکه فاضلاب اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: شرکت‌هایی از روسیه، کره‌جنوبی، چین، ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایتالیا پینشهادات جدی برای فاینانس پروژه‌های آب و برق به ایران ارائه کرده‌اند که وزارت نیرو در حال بررسی پیشنهادات آنها  است.
چیت‌چیان در خصوص تامین زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر در مجموع به پنج هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که تاکنون از محل بودجه و محل اعتبارات اضطراری 10 و 12، 30 درصد آن تامین شده و ما به همین میزان زیرساخت‌ها را اجرایی کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که قرار بود تا پایان سال میزان تلفات شبکه برق کشور به 10 درصد برسد، گفت: میزان تلفات شبکه برق کشور اکنون 11 درصد است و تا پایان سال به 8/10 درصد خواهد رسید.
وزیر نیرو از تهاتر مطالبات وزارت نیرو از بحث صنعت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله نیروهای مسلح با خرید از بخش صنعت و تولید برق به‌وسیله نیروگاه‌های تحت مالکیت نیروهای مسلح و دیگر نهادهای دولتی خبر داد و افزود: قرار بر این شد که وزارت دفاع برق مورد نیاز پادگان‌ها و مصرف‌کنندگان برق خود را از محل تولید دو نیروگاهی که در مالکیت خود دارد تامین کند و فقط وزارت نیرو هزینه انتقال برق را دریافت کند.

احتمال قطعی برق در تابستان 95 وجود دارد
وی در خصوص تامین آب و برق در تابستان سال آینده گفت: پیک مصرف برق در تابستان سال 95 در مرز 54 هزار مگاوات است که اگر میزان مصرف از این مقدار افزایش یابد، خاموشی خواهیم داشت. در حالی که پیک مصرف در تابستان سال جاری 50 هزار مگاوات بوده، شاهد افزایش چهار هزار مگاواتی در سال آینده هستیم اما میزان افزایش ظرفیت تولید برق تا تابستان 95، دو هزار و 600 مگاوات است که تلاش می‌کنیم از طریق مدیریت مصرف، مدیریت بار و کاهش تلفات این فاصله را جبران کنیم.
چیتچیان ادامه داد: در شهرهایی که برای تامین آب به منابع زیرزمینی وابسته‌اند نگرانی ما برای تامین آب آنها برای تابستان 95 ادامه دارد و همچنان نیازمند همراهی و همکاری مردم در کاهش مصرف آب هستیم تا بتوانیم تابستان سال 95 بدون قطعی آب سپری کنیم.
چیت‌چیان با اشاره به این‌که هم‌اکنون بیش از یک میلیارد دلار مطالبات معوق از کشورهای دیگر بابت صادرات برق و صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم، خاطرنشان کرد: بخشی از این مطالبات با رفع موانع انتقال مالی برطرف می‌شود و بخشی از آن نیز به علت کاهش درآمدهای کشورهای نفتی همسایه ما است که در حال مذاکره برای رفع آن هستیم.

برچسب ها: اقتصادی ، نیرو ، برق ، آب
نام:
ایمیل:
* نظر: