bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
پرسا امیری در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
در این گزارش پای سخنان مسوول نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شبانکاره نشستیم. تمامی زحمات یک هنرمند وقتی به ثمر می‌نشیند که اثرش دیده شود. بنابراین باید بستری فراهم شود تا آثار هنرمندان در جامعه عرضه شود.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: «ارزش هنرمند را باید هنرشناس معین کند نه مردم کوچه و بازار، به‌تعریف این و آن غره نشوید و خود را هنرمند نشمارید، بگذارید مقام و شخصیت شما بی‌آن‌که به دیگران تحمیل گردد، شناخته شود». اسکار وایلد 
هنر در زندگی بشر جایگاه والایی دارد، چراکه آدمی با بهره گرفتن از هنر در زندگی خود، مسیری هیجان‌انگیز و سرشار از ذوق و ایده را طی می‌کند. هنر پیوند دهنده احساس و خلاقیت و ابزاری است که فرد به کمک آن توانایی‌ها و داشته‌های خویش را به نمایش می‌گذارد. هنرمندان اغلب افرادی خاص و دارای روحیاتی لطیف و حساس هستند. در سراسر این استان زرخیز، هنرمندانی پا به عرصه هستی گذاشته‌اند که هر کدام با خلاقیت و نوآوری‌های هنری خود توانسته‌اند گوشه‌ای از زیبایی‌های خدادادی را به نمایش‌ بگذارند، این هنرمندان صاحبدل با کمک گرفتن از وسیله‌هایی نظیر گل، نی، کاغذ، قلم، بوم، پارچه، مواد دور ریختنی و ... زوایای پنهان هنر زندگی را خلق ‌می‌کنند و گاه نتیجه آفرینش ذهنی و علمی آنها چنان زیباست که مخاطب با تماشای آن انگشت حیرت به دندان می‌گیرد. 

هنرمند با خلق اثرش اندکی از دنیای درونی خویش و زیبایی‌های آفریده شده را عیان می‌سازد. در گزارش امروز به سراغ بانویی رفتیم که همواره در راستای مسوولیتی که بر عهده دارد، حامی هنر و هنرمندان شهری کوچک اما سرسبز است. آری در این گزارش پای سخنان مسوول نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شبانکاره نشستیم.
پرسا امیری در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: تمامی زحمات یک هنرمند وقتی به ثمر می‌نشیند که اثرش دیده شود. بنابراین باید بستری فراهم شود تا آثار هنرمندان در جامعه عرضه شود. نمایشی که روی صحنه نرود، قطعه‌ای که اجرا نشود، اثر تجسمی که در معرض دید عموم قرار نگیرد، شعری که خوانده نشود و... برای خالقش تحسینی به همراه نخواهد داشت و به‌طور مسلم تکرار این فرایند دلسردی هنرمندان را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که ما در شبانکاره برای هدفگذاری و برنامه‌ریزی، به‌دلیل کمبود امکانات با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم اما خوشبختانه به‌دلیل حضور جوانان فعال و مشتاق در این بخش بسیاری از محدودیت‌ها قابل حل خواهد بود، همان‌طور که در طرح پایتخت کتاب ایران با تکیه بر جوانان و هنرمندان فعال این دیار برنامه‌هایی را دنبال کردیم، افزود: ما در طرح پایتخت کتاب ایران برنامه‌های متعددی پیش‌بینی کردیم که منجر به عقد 10 تفاهمنامه با ارگان‌های مختلف شهر شد و سعی شد در این برنامه‌ها تمامی اقشار جامعه از جمله دانش‌آموزان، مادران باردار، کشاورزان، اصناف، کارمندان، معلولان، خانواده‌ها، استادان دانشگاه و معتادان در حال بازپروری پوشش داده شود.

نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شبانکاره با بیان این‌که حمیده ماحوزی از ابتدای مسولیتشان سعی کردند ارتباط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را با هنرمندان تقویت کند که فعالسازی چندین نمایندگی اداره ارشاد در سطح استان از مصادیق این ادعاست، خاطرنشان کرد: تلاش خانم ماحوزی در عرصه فرهنگ و هنر بر هیچ‌کس پوشیده نیست، از جمله حمایت‌های او از هنرهای نمایشی که دستاوردهای بسیار خوبی را برای استان به ارمغان آورد، البته تلاش هنرمندان تئاتر استان واقعا ستودنی است. جهانشیر یاراحمدی و همکارانشان برای اعتلای این هنر زحمات زیادی را متقبل شدند اما به‌طور مسلم تلاش هنرمندان بدون حمایت مسوولان به سختی به نتیجه خواهد رسید.

امیری در خصوص انجمن‌های فعال این شهر گفت: انجمن ادبی شبانکاره یکی از فعال‌ترین انجمن‌های هنری دشتستان است که سال‌هاست بی‌وقفه و به‌طور منظم جلسات هفتگی خود را برگزار می‌کند. این انجمن مسوولیت اجرائی چندین بزرگداشت، آیین تجلیل، شب شعر و دیگر مراسم ادبی را در کارنامه خود دارد. همچنین انجمن هنرهای نمایشی این شهر نیز با وجود نوپا بودن بسیار فعال است. در اردیبهشت‌ماه امسال در مراسم اردیبهشت تئاتری که به مدت دو شب در شبانکاره برگزار شد، حامد منفرد حکم مسوولیت این انجمن را از سوی مسوول انجمن هنرهای نمایشی استان دریافت و این انجمن به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد که پیشرفت آنها در این مدت واقعا قابل توجه است.
وی با اشاره به این‌که مشکل اصلی هنرمندان تئاتری در این شهر، نبود سالن یا پلاتو برای تمرین و اجراست، افزود: تنها سالن موجود در شبانکاره سالن آموزش و پرورش است که با توجه به تعدد مراسم نمی‌تواند پاسخگو نیازها باشد. همچنین با توجه به این‌که هنوز در شبانکاره بستر درآمدزایی در حیطه هنر فراهم نیست، پرداخت هزینه سالن برای هنرمندان مشکل است.

پرسا امیری در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی در این شهر گفت: در این زمینه دو کارگاه در مدارس اجرا شده که یکی از این کارگاه‌ها مخصوص کودکان و نوجوانان و مربیان آنها و به‌منظور آموزش نحوه مطالعه و همچنین روش‌هایی برای ایجاد جذابیت در مطالعه دسته‌جمعی که می‌تواند جایگزین بازی‌های درون کلاسی شود، بود و دومین کارگاه هم با موضوع روش‌های ترغیب کودکان به مطالعه از سوی والدین بود که با همکاری آموزش و پرورش در مدارس اجرا شده است.

وی با اشاره به این‌که به‌طور مسلم پیشرفت یک جامعه بدون اعتلای فرهنگی نتیجه‌ای جز تخریب در پی نخواهد داشت، چراکه طرح‌های بسیاری دیده شده که با صرف هزینه‌های هنگفت و قوانین متعدد به سختی اجرا می‌شوند ولی با استفاده از هنر و همت هنرمندان بسیارآسان‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، افزود: موسیقی و شعر سنتی استان ما همواره در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور با استقبال بسیار خوبی مواجه می‌شود ولی باید زمینه حضور هنرمندان این عرصه در خارج از استان فراهم شود و نباید تنها به گروه‌های معدود و معروف موجود اکتفا کرد، اگر در استان برای اجرای برنامه‌ها از گروه‌های مختلف حمایت شود، به‌طور مسلم گروه‌های نوپا هم رشد می‌کنند و همچنین تعدد هنرمندان این عرصه متضمن معرفی این هنر به دیگر نقاط میهن عزیزمان خواهند بود.
رضایی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های ما در عرصه فرهنگ و هنر کودکان هستند، چراکه ما اگر خواستار اعتلای فرهنگی جامعه هستیم، باید کودکان را دریابیم که در ابتدای راه هستند، تصریح کرد: دنیای مدرن امروزی، کودکانمان را با سرعت قابل توجهی از سنت‌ها دور می‌کند. بنابراین باید در نگهداشت سنت‌های حسنه به‌دنبال راه‌حل‌های کاربردی باشیم. ما در ارشاد بخش شبانکاره در پی ایجاد یک سمن با نام انجمن «پاسداشت آیین نیاکان» هستیم که در مرحله ثبت است. یکی از اهداف این سمن، احیای هنرهای سنتی و بازی‌های بومی است که با یاری مدارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این مهم قابل اجرا خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به این‌که امسال در بخش شبانکاره سعی شده تا با جذب همکاری دیگر نهادها برای ایام مبارک دهه فجر برنامه‌های جذاب‌ و باشکوهی ارائه شود، گفت: برنامه‌های ما در این دهه مبارک شامل سه شب جنگ شادی است که با همت انجمن نمایش شبانکاره اجرا خواهد شد، دیگری شب شعر است که با همکاری انجمن ادبی شبانکاره، دانشگاه علمی-کاربردی و دانشگاه پیام نور شبانکاره ان‌شاءالله برگزار خواهد شد. برنامه دیگر ما جشن بزرگ انقلاب است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبانکاره و با اجرای برنامه‌های متنوعی نظیر اجرای گروه موسیقی کودکان، نقالی و.. همراه خواهد بود. همچنین ایستگاه شادی هم که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا خواهد شد که این ایستگاه شامل غرفه‌های نقاشی، نقاشی روی پارچه برای کودکان، شعارنویسی، کاردستی، غرفه آرزوها و غرفه بازدید از خاطرات انقلاب خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: