bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
معاون بانک مرکزی در دوره اصلاحات گفت: رکود در سال‌جاری نسبت به سال گذشته عمیق‌تر شده است و واحدهای اقتصادی به تعطیلی کشیده شده‌اند.
حیدرمستخدمین حسینی در گفتگو با مهر اظهارداشت: اینکه انتظار داشته باشیم، اجرای برجام موضوع را حل کند و نرخ ارز کاهش یابد، ساختار کلیدی اقتصاد نیست. از سوی دیگر، رکود در سال‌جاری نسبت به سال گذشته عمیق‌تر شده است و واحدهای اقتصادی به تعطیلی کشیده شده‌اند و بیکاری افزایش یافته و هر از گاهی متوجه می‌شویم که یک واحد صنعتی دیگر بسته شده است. از سوی دیگر، کالاهای تولیدی در انبارها مانده؛ حتی اگر با ارائه تسهیلات بانکی هم نقدینگی در اختیار آنها قرار گیرد و به تولید کالا منجر شود، باز هم کالاهای تولیدی در انبارها دپو خواهد شد.

معاون اسبق بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین لازم است که یک آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت گیرد نه اینکه همه چیز را به یک عامل بیرونی مرتبط کنیم و همه مشکلات را به آن ختم نمائیم. این رافع مسئولیت دولت است که برای حل معضلات آن را به یک عامل بیرونی مانند قیمت دلار مرتبط کنیم، این در حالی است که در وهله اول ریشه مشکل رکود داخلی است تا بیرونی.
وی مطرح کرد: تا دیروز مشکلات را به گردن تحریم می‌انداختند و حال می‌گویند مشکلات مربوط به ارز است و تا حل نشود، مشکلات حل نمی‌شود. اما تزریق بیشتر دلار مشکل را حل نمی‌کند، در دولت‌های گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد تزریق شد، این تزریق‌ها اقتصاد را به کجا کشاند؟ بنابراین نیاز به تغییر ساختار و نگاه داریم.

مستخدمین حسینی در ادامه با انتقاد از نحوه تدوین برنامه ششم توسعه و اینکه فقط حرف‌های زیبا در این زمینه گفته و شنیده می‌شود، این سؤال را مطرح کرد که آیا واقعا برنامه این است؟ وی در ادامه گفت: معضل اصلی کشور اشتغال است. ایجاد پدیده‌هایی مانند «شاه مازندران» به دلیل بیکاری است. با اشتغالزایی بسیاری از معضلات اجتماعی حل می‌شود و این موضوع را بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی مطرح می‌کنند اما نبود شغل به معضلات اجتماعی دامن می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: رکود معضل بسیار بزرگی برای اقتصاد یک کشور محسوب می‌شود اما تورم اینگونه نیست. اگر رکود و تورم را در دو کفه ترازو قرار دهیم، باید بر تورم بوسه بزنیم و آن را بپذیریم به این دلیل که رکود، یاس، نا امیدی، بیکاری و فساد را به دنبال دارد اما تورم این خصیصه‌ها را ندارد. باید تلاش کرد که از تورم نترسید و به سمت رونق فعالیت‌های اقتصادی رفت و تورم را در کنار آن کنترل کرد نه اینکه کار و فعالیت تولیدی را متوقف کرد.

معاون اسبق وزارت اقتصاد افزود: با کاهش رکود خود به خود نرخ تورم هم کاهش می‌یابد. کاهش تورم با وجود بالا بودن و تشدید رکود هنر نیست. هنر این است که رشد اقتصادی بیاید و تورم در کنار آن بنشیند و در پی آن، تورم را با برنامه‌ریزی کنترل کرد تا برنامه‌های اقتصادی اثرگذار شود.  

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از تحلیلگران می‌گویند که با اجرای دو طرح دولت برای خروج تولید از رکود، تولید قفل شده است، آیا این موضوع صحیح است؟ اظهارداشت: این موضوع درست است. وقتی دولت نشان می‌دهد برای خروج از رکود برنامه دارد که از جمله آن ارائه تسهیلات به مردم از جمله تسهیلات خرید لوازم خانگی یا خودرو است، مردم انتظاراتی خواهند داشت اما هیچ‌یک از این موارد خواسته مردم نبوده است بلکه مردم از دولت چیزهای دیگری را می‌خواهند، در صورتی که دولت این دو طرح برای خروج کالاها از انبارها را مطرح کرد.

به گفته وی، نتیجه این شد که هنوز کارت‌های اعتباری توزیع نشده و تعیین تکلیف نشده‌اند و با توجه به انتظاری که در مردم به‌وجود آمده، اندک خرید لوازم خانگی هم متوقف شده است. مردم منتظر هستند که ببینند دولت با این کارت‌ها چه کار خواهد کرد؟ فروش فروشگاه‌های لوازم خانگی قفل و رکود تعمیق شده است و باقی ماندن کالاها در انبارها نشان‌دهنده عدم موفقیت این سیاست دولت است و تمامی اینها فضای کسب و کار را قفل کرده است.
برچسب ها: اقتصاد ، بانک ، مرکزی
نام:
ایمیل:
* نظر: