bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
پس از سال‌ها؛
این کارخانه‌ها قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند اما به احتمال زیاد تنها یکی از دو کارخانه بتواند تا پایان سال فعالیت خود را شروع کند.
بامدادجنوب- جواد شکریان: سال‌های گذشته گوجه‌کاران بوشهری از تولید زیاد محصولشان متضرر شدند. نوسان قیمت گوجه‌فرنگی در سال گذشته در حدود 10 هزار تومان بود. کشاورزانی که محصولشان را در آبان‌ماه برداشت کردند، گوجه خود را به قیمت خوبی فروختند تا جایی که در برخی مناطق کشور مانند تهران و دیگر شهرهای بزرگ، قیمت این محصول به بیش از 10 هزار تومان رسیده بود. پس از مدتی اما قیمت این محصول با کاهش شدیدی روبه‌رو شد به‌طوری که در هفته‌های پایانی سال قیمت این محصول در مزرعه تا حدود 100 تومان رسیده بود.

امسال البته وضعیت مناسب‌تر از سال گذشته است. با توجه به کاهش سطح زیر کشت بوشهر و سایر استان‌های جنوبی و همچنین عرضه تدریجی گوجه‌فرنگی به بازار داخلی کشور، قیمت این محصول با شیب کمتری کاهش پیدا کرد و از حدود چهار هزار تومان شروع شده و هم‌اکنون در محدوده هزار تومان در مزارع به فروش می‌رسد.
در هر صورت سال زراعی امسال نیز برای گوجه‌کاران در حال سپری شدن است اما سال جاری تفاوت‌هایی با سال گذشته دارد زیرا امسال قرار است که تا پایان سال دو کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی در بوشهر افتتاح و به بهره‌برداری برسند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در خصوص افتتاح این کارخانه‌ها در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: این کارخانه‌ها قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند اما به احتمال زیاد تنها یکی از دو کارخانه بتواند تا پایان سال فعالیت خود را شروع کند.
خسرو عمرانی با تاکید بر این‌که این کارخانه‌ها اگر تمام تمرکز خود را بر گوجه‌فرنگی تولیدی داخل استان بگذارد، با مشکل مواجه می‌شود، تصریح کرد: کارخانه‌های فرآوری گوجه، برای تولید محصولات متنوع نمی‌توانند تنها بر مبنای گوجه‌فرنگی تولیدشده در داخل استان فعالیت خود را آغاز کنند زیرا این این کارخانه‌ها تنها سه ماه از سال می‌توانند گوجه‌فرنگی تولیدی داخل استان را استفاده کنند. 
وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران این کارخانه‌ها باید بخشی از ماده اولیه را از خارج استان تهیه کنند، افزود: تمرکز کارخانه برای تهیه مواد اولیه (گوجه‌فرنگی) باید بر جنوب هرمزگان، کازرون و بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان باشد.

عمرانی با اشاره به این‌که گوجه تولیدی استان تنها از اواخر دی‌ماه تا فروردین سال بعد برای فرآوری صرفه اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون محصولاتی که از کیفیت پایین‌تری برخوردارند با قیمت هر کیلو 400 تومان و حتی کمتر از این به فروش می‌رسد که برای کارخانه‌های رب‌سازی قیمت مناسبی به شمار می‌رود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یکی از ضعف‌های گوجه استان را گوشتی بودن آن دانست و تصریح کرد: بریکس (غلظت) گوجه‌فرنگی تولید بوشهر کمتر از گوجه سایر مناطق است که این یکی از مشکلات گوجه استان است. به این معنی که به‌طور مثال در استان بوشهر تقریبا از هر شش کیلو گوجه‌فرنگی یک کیلو رب تولید می‌شود در حالی که گوجه‌فرنگی برخی مناطق دیگر کشور، از بریکس بالاتری برخوردار است.
به گفته وی، اگر این کارخانه‌ها تنها به تولید رب‌های سنتی در قالب‌های مشخص یک کیلویی، نیم‌کیلویی و... اکتفا کنند، این طرح‌ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت. این کارخانه‌ها باید رو به تولید محصولات دیگری نظیر آب گوجه، رب در بسته‌بندی‌های مختلف و... بیاورند.
عمرانی با اشاره به این‌که وجود این کارخانه‌ها باعث می‌شود که دیگر گوجه‌کاران بوشهری مشکلی برای فروش محصولاتشان نداشته باشند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی استان 5/12 هکتار است که در هر سال زراعی محصولی در حدود 600 هزار تن از این زمین‌ها برداشت می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای استان در زمین تولید گوجه خارج از فصل، بیان کرد: برخی مناطق استان مانند مناطق مرتفع جم و بوشکان، اولین گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور را از اواسط آبان تا حدود 20 آذرماه تولید می‌کنند که این مزیتی برای گوجه‌کاران استان است.
وی در پایان با اشاره به این‌که تولید گلخانه‌ای در استان باید افزایش یابد، تصریح کرد: در حال حاضر قسمت اعظمی از گوجه استان در زمین‌ها باز کشت می‌شود که با تسهیلاتی که به کشاورزان تعلق می‌گیرد امیدواریم سطح زیر کشت گلخانه‌ای در بوشهر افزایش یابد زیرا وضعیت آب و هوایی استان ظرفیت و پتانسیل مناسبی را در این زمینه ایجاد کرده است. 
به گفته عمرانی، برای تولید هر کیلو گوجه‌فرنگی در فضای باز در حدود 300 لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که در صورت استفاده از آبیاری قطره‌ای، این میزان مصرف آب به نصف کاهش می‌یابد. این در حالی است که در صورت استفاده کشاورزان از روش گلخانه‌ای، برای هر کیلو گوجه‌فرنگی تنها 16 تا 20 لیتر آب مصرف می‌شود. حال نکته مهم اینجاست که هر هکتار زمین در فضای باز بین 40 تا 45 تن محصول می‌دهد اما در صورت استفاده از کشت گلخانه‌ای در هر هکتار 250 تن محصول می‌توان برداشت کرد.

ظرفیت سردخانه‌های استان افزایش یافته است
مدیر صنایع کشاورزی استان بوشهر گفت: برای افزایش ارزش افزوده محصول گوجه فرنگی ۲ کارخانه فرآوری در استان بوشهر در حال ساخت است که تا پایان سال افتتاح می‌شود.
مصطفی قلی‌پور در گفت‌وگو باتسنیم با بیان این‌که راه‌اندازی کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی در اولویت‌های برنامه‌های جهاد کشاورزی است، افزود: اکنون دو کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی در استان بوشهر در حال ساخت است که روند اجرایی آنها مطلوب است.
وی با بیان این‌که کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی استان بوشهر در شهرستان دیر قرار دارد، خاطرنشان کرد: اکنون این دو کارخانه دارای پیشرفت بالای 60 درصدی هستند که در اسفند‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

قلی‌پور از افزایش ظرفیت سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی استان بوشهر خبرداد و تصریح کرد: با افتتاح سردخانه شهرستان بوشهر ظرفیت سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی استان به 14 هزار و 200 تن افزایش یافت.
مدیر صنایع کشاورزی استان بوشهر با اشاره به مزیت‌های سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، بیان کرد: نگهداری محصولات شیلاتی، کمک به ایجاد امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صنعتی منطقه، کمک به توسعه بخش کشاورزی و نگهداری محصولات  کشاورزی از جمله مزیت‌های سردخانه محصولات کشاورزی است.
وی تاکید کرد: با اجرای این پروژه‌ها زمینه برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ارائه تولید غذای سالم کشاورزی فراهم کرده است.

برچسب ها: اقتصادی ، گوجه ، رب
نام:
ایمیل:
* نظر: