bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
گروه موسیقی آوای موج از ساعات آغازین فروش بلیت سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر توانست عنوان اولین فروش کامل بلیت این جشنواره را از آن خود کند. این گروه...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که گروه موسیقی «آوای موج» از استان به‌عنوان يكي از برگزیدگان شش گروه موسیقی نواحی ايران در این جشنواره شركت كرد. گروه موسیقی آوای موج از ساعات آغازین فروش بلیت سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر توانست عنوان اولین فروش کامل بلیت این جشنواره را از آن خود کند. این گروه طی نشست‌‌های خبری که در حوزه هنری بوشهر و موسسه فروغ فلق تهران داشت، قسمتی از برنامه‎های خود را در این جشنواره اعلام کرده بود اما آنچه گروه آوای موج در جمع مخاطبان و شنوندگان خود در سالن نیاوران تهران اجرا کرد، تنها اجرای موسیقی نبود.

اجرای گروه موسیقی آوای موج بوشهر، نمایش کاملی از قدرت موسیقی بوشهر در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر بود و برنامه‌های این گروه به‌گونه‌ای تنظیم شده بود که در عین حال که موسیقی مقامی بوشهر را ارائه می‌کرد، مخاطبانی که تعداد زیادی از آنها به‌صورت ایستاده این برنامه را تماشا می‌کردند نیز با پیشرفت برنامه هیجان‌زده‌تر و میخکوب‌تر شوند. محسن آقایی، سرپرست گروه موسیقی «آوای موج» پیش از این در نشست خبری این گروه گفته بود: گروه «آوای موج» از سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد و حالا به‌عنوان جوان‌ترین گروه موسیقی کشور محسوب می‌شود. گروه موسیقی آوای موج طی سال‌های اخیر اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است و امسال هم برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد. در این زمینه گفت‌وگویی را با مدیر روابط عمومی، خواننده و سرپرست این گروه انجام دادیم که در ادامه می‌آید. 
مدیر روابط عمومی گروه «آوای موج» در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: شعر و آهنگسازي قطعات انتخاب شده این گروه بر عهده قاسم فاله بود و اعضای گروه آوای موج در این اجرا را محسن آقایی(سرپرست گروه)، احمدعلی شرفی، آماج (علي عباسي)، سیاوش مهیمنیان، علیرضا فرحی، امین باسره، سهند امامزاده‌اي، مهدی گلستان، فرهاد گلگون، ايمان فرخي و مهدی عبدی تشکیل می‌دادند.

‌بهروز فرح‌شیرازی با اشاره به این‌که این گروه موسیقی بيش از صد تقديرنامه در اين سال‌ها دريافت كرده که تعدادي از آنها را از جشنواره‌هاي معتبري چون نخستین همایش منطقه‌ای موسیقی آواها و نواهای حماسی جنوب کشور (سال 88)، دومین جشنواره نوروزی اقوام ایران‌زمین (سال 89)، پنجمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین (سال 90)، اولین جشنواره اقوام در کشور تاجیکستان (91) و ... کسب کرده است، افزود: اجراي كنسرت جشنواره فجر تهران سومين كنسرت اين گروه در تهران طي شش ماه گذشته است كه اين كنسرت‌ها در برج آزادي، تالار ايوان شمس و تالار نياوران برگزار شد که آلبوم تصويري مجموعه این كنسرت‌ها به‌زودي وارد بازار مي‌شود. از جمله موفقیت‌های دیگر اعضای این گروه می‌توان به کسب مقام اول تکنوازی نی‌انبان از سوی محسن آقايي در جشنواره زاگرنشین در سال (91 و92) اشاره کرد. 

وی در خصوص محبوبیت موسیقی بوشهری عنوان کرد: بخش مهمي از سازهای بوشهر را سازهای کوبه‌ای تشكيل مي‌دهند که این سازها جزء ابتدایی‌ترین سازهای بشر به حساب مي‌آيند و عمدتا از ‌آنها به‌عنوان وسایل خبررسانی در گذشته‌های دور استفاده مي‎شده است. نی‌انبان و نی‌جفتی بخش دیگری از موسیقی جنوبی است که سازهای نغمه‌ای را تشكيل مي‌دهند و در ساختار آنها نيز از ابتدایی‌ترین وسایل تولید صوت استفاده شده که می‌توان به نی و در شکل تکامل یافته به همراه انبان که از وسایل مورد احتیاج مردم گذشته بوده است، اشاره كرد. اين‌كه يك موسيقي با سازهاي ابتدايي بتواند پس از گذشت سال‌ها هنوز در تمام دنيا مخاطب داشته باشد، نشان از ارتباط نزديكي است كه اين ريتم و فرم موسيقي مي‌تواند با روح انسان برقرار كند و اين پر مخاطب بودن موسيقي بوشهر به‌طور قطع مرهون اصالت آن است اما نحوه تنظيم و اجرای قطعات و فرم كلي اجراي برنامه مي‌تواند در پرشور اجرا شدن آن تاثيرگذار باشد.

 ما در اين اجرا سعي كرديم ترتيب قطعات را به نحوي تنظيم كنيم كه مخاطب از شنيدن صداي پيوسته سازهاي كوبه‎اي احساس خستگي نكند و با استفاده از پتانسيل‎هاي بالاي موسيقي بوشهر و گروه‌هاي توانمندي چون علي زايري با گروه «بمباسي» و گروه فرم فاطمه تنگستاني با نام «ماندستن» و انجام حركات آييني در لابه‌لاي قطعات و حضور هنرمند پيشكسوت، احمدعلي شرفي و حضور مهدي عبدي سعي شد مجموعه كاملي از موسيقي بوشهر در جشنواره ارائه شود.
فرح‌شیرازی در مورد سطح جشنواره موسیقی فجر امسال یادآور شد: این جشنواره با حضور بهترين‌هاي موسيقي جهان در بخش بین‌الملل چون دیوانه (راجستان)، ششناک سوبو (هندوستان)‌، بدخشان (تاجیکستان) ، بلکه سیسیکو (مالی) ، آنتونیو ری (اسپانیا)، فیض علی فیض(پاکستان)، اکبر خمیسوخان (پاکستان)، آلدو رومان (فرانسه)، کمانه (پرتغال)، شجاعت حسین‌خان(هندوستان)، ماسیس آراکلیان و تریو شهرزاد، آرزو علیوا (آذربایجان) ویژه بانوان، دالیبور کاروای، باتولومی بیت من (اتریش) و انزو فاواتا (ایتالیا) به‌عنوان يك جشنواره موسيقي رسمي بين‌المللي مدت ٣١ سال است كه فعاليت خود را شروع كرده است. به‌طور قطع با توجه به اولين حضور گروه موسيقي «آواي موج» از بوشهر، مقايسه سطح اين جشنواره با جشنواره‌هاي پيشين براي گروه ما ممکن نيست، شايد استاداني چون محسن شريفيان كه پيشكسوت موسيقي بوشهر در جشنواره‌ها به‌شمار می‌رود، بتوانند بهتر اين موضوع را تشريح كنند اما مطلبي كه به‌عنوان تحولي ساختاري و بسيار مهم براي نخستین‌بار در اين دوره از جشنواره اجرا شد، اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره فجر بود.

مدیر روابط عمومی گروه «آوای موج» در خصوص جوایز این جشنواره گفت: در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم‌ها، کنسرت‌ها و بخش جانبی تقسیم می‌شوند، در این میان در نخستین سال با توجه به محدودیت‌های زمانی، مقرر شد داوری تنها در بخش آلبوم‌ها انجام شود و آثار در تمامی شاخه‎های موسیقی مورد داوری قرار گیرد. در این بخش در هر دوره کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهرماه همان سال مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند اما در سال اول به‌عنوان نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره، آلبوم‌هایی که از مهرماه 92 تا مهرماه 94 تولید شده‌‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین آلبوم باکلام، بی‌کلام، آهنگ باکلام و بی‌کلام، خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده، تکنواز، اولین اثر، ترانه‌سرا و ملودی‌پرداز مورد ارزیابی هیات داوران قرارگرفت.
وی در ادامه با بیان این‌که موضوع ديگري را كه مي‌توان نقطه عطف جشنواره موسیقی فجر نسبت به دیگر جشنواره‌ها دانست، حضور مدیران جشنواره‌های موسیقی در این جشنواره بود، افزود: جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر بزرگ‌ترين و مهم‌ترين اتفاق و گردهمايي اهالي موسيقي و پيشكسوتان موسيقي ايران است. در اين دوره اجراهای ویژه از سوی گروه‌ها و هنرمندان در حضور مدیران سالن‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌ریزان معتبر جهانی به‌منظور معرفی هنرمندان برجسته و مستعد موسیقی ایران و بسترسازی برای حضور آنان در عرصه‌های جهانی تلاش دیگری بود که در این دوره انجام شد. همچنین اجراهایی از استعدادهای جوان در کنار کنسرت‌های هنرمندان بزرگ و پرمخاطب از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال عنوان شد. هدف از ايجاد اين بخش، ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت گسترده هنرمندان و مخاطبان موسیقی و استمرار اثرگذاری این جشنواره در طول سال مطرح شد. 

آماج، خواننده گروه «آوای موج» نیز در خصوص همراهی کودکان کار با آنها در این جشنواره در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: پيشنهاد حضور كودكان كار براي نخستین‌بار از سوي من به سرپرست گروه (محسن آقايي) داده شد و با جلساتي كه گروه در اين خصوص تشكيل داد، از علي زايري كه زحمت گردآوري و تعليم اين كودكان را كشيده بودند، دعوت شد كه به همراه گروه در اين جشنواره حضور داشته باشند. 
وی در ادمه افزود: كار كردن با كودك به‌طور كلي امر مشكلي است اما كاري كه ما انجام داديم، اين بود كه از كودكان خواستيم تا در اجراي برنامه شب نياوران خودشان باشند و اجراي آزادي داشته باشند و فكر مي‌كنم همين موضوع يكي از دلايلي بود كه موسيقي‌اي كه از دل پاك كودكان بر آمد، به زيبايي به دل‌هاي پاك مردم ايران نشست. 
سرپرست گروه موسیقی «آوای موج» هم در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: این گروه در نهایت توانست عناوینی نظیر «بمب انرژی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر» (مسوولین برگزار کننده ی جشنواره)، «انسانی‌ترین کنسرت جشنواره بین‌المللی فجر» (سایت رسمی جشنواره فجر)، «آوای جنوب پایتخت را متحیر کرد» (واحد مرکزی خبر) و ... را از سوی رسانه‌های هنری چون ایرنا، واحد مرکزی خبر، فارس نیوز، قطره، سایت رسمی جشنواره و ده‌ها رسانه ديگر کسب کند.

محسن آقایی در ادامه افزود: گروه موسیقی «آوای موج» در کنسرت پنجشنبه‌شب خود قطعاتی همچون «دمام‌زنی»، «جنگ‌نامه‌خوانی»، «پا پلنگو»، «قطعه‌پژوهشي نوبان» (برگرفته از مراسم زار قبيله نوبان قنبر سره مره بندر عباس)، «وقت سکار»، «ني‌مه»، «چوپی و شکی»، «مرکب‌خوانی»، «چوپي چهار دستمال» همراه با «بيدگوني»، «خیام‌خواني» و مراسم آييني عروسی بوشهری همراه با «بيت‌خواني» را در میان استقبال حاضران در فرهنگسرای نیاوران که تمام صندلی‎ها را پر کرده بودند، به روی صحنه برد.
«انسانی‌ترین کنسرت جشنواره فجر در نیاوران به روی صحنه رفت»، این زیباترین عنوانی بود که از سوی سایت خبر جشنواره به گروه «آوای موج» از بوشهر داده شد. این گروه به پیشنهاد خواننده خود از کودکان کار در اجرایشان بهره گرفت تا بدین طریق مهر و عاطفه را در جامعه هنری بپراکند و شادی و زیبایی‌های زندگی را به کودکانی که در کودکی بزرگ می‌شوند، هدیه کند. این گروه بوشهری برای اجرای خود در این جشنواره، قطعات را به نحوی کنار هم قرار داده بود که هم بتواند بخش زیادی از موسیقی این ناحیه را ارائه دهد و هم شور و شوق مخاطبان را تا آخر کنسرت به همراه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: