bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
فضل‌الله عمرانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
تئاتر هنری است که در استان بوشهر پیشنه دیرینه و درخشانی دارد، این هنر نه تنها در مرکز استان بلکه در گوشه گوشه آن شکل گرفته و رشد کرده است...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تئاتر هنری است که در استان بوشهر پیشنه دیرینه و درخشانی دارد، این هنر نه تنها در مرکز استان بلکه در گوشه گوشه آن شکل گرفته و رشد کرده است. اینک هنرمندان بسیاری در این حوزه مشغول به هنرنمایی هستند. افرادی که با جوهر عشق نقش‌های ماندگاری را از خود در تاریخ تئاتر این استان ثبت کرده‌اند. افرادی نظیر ایرج صغیری، احمد آرام، غلامحسین دریانورد، حسین دهقانی و... ‌ این هنر را در بوشهر با هنرهای آیینی و نمایشی پیوند دادند و با حضور مستمر خود در این عرصه راه را برای دیگر هنرجویان و علاقه‌مندان نمایش باز کردند، به‌طوری که در حال حاضر در سطح استان شاهد هنرنمایی و فعالیت هنرمندان تئاتری هستیم که به‌صورت سازمان‌یافته و در گروه‌های نمایشی ثبت‌شده مشغول به فعالیت هستند. تئاتر این دیار از دیرباز در کشور مطرح بوده و به‌خصوص از بعد از انقلاب توانسته مسیر روبه‌رشدی را تجربه کند، به‌طوری که تقریبا در سال‌های اخیر هنرمندان تئاتری استان در جشنواره‌ها منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی حضور داشته و موفق به کسب مقام‌های برتر این جشنواره‌ها نیز شده‌اند.
بامداد جنوب در گزارش‌های متعدد خود در صفحه فرهنگ و هنر پیوسته تلاش کرده تا در کنار دیگر هنرها، صدای رسای هنر نمایش و هنرمندان آن و دغدغه‌های آنها باشد. در این گزارش هم گفت‌وگویی را با فضل‌الله عمرانی از هنرمندان تئاتری شهرستان دیّر صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: هنر نمایش در دیّر از سال‌های قبل از انقلاب فعالیت داشته که در این سال‌ها نمایش‌هایی به روی صحنه می‌رفته است از جمله آنها نمایش «خسیس مولیر» به کارگردانی پرویز هوشمند است. در این شهرستان به‌طور عمده نمایش‌های دانش‌آموزی هم در سال‌های قبل از انقلاب و هم در سال‌های بعد از انقلاب فعالیت چشمگیری داشته است که در مجموع می‌توان گفت، تئاتر دیّر از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار است.
فضل‌الله عمرانی با بیان این‌که با توجه به فعالیت بسیار خوب هنرمندان دیّری خوشبختانه این شهرستان از نظر مشکلات سخت‌افزاری نظیر سالن نمایش برای اجرا در طول سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، افزود: دیّر یکی از شهرستان‌هایی است که دارای دو سالن و یک پلاتو تمرینی و یک پلاتوی در حال ساخت برای اجرا است که ان‌شاءالله این پلاتو به همت مسوولان شهرستان و استان به‌خصوص حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان-که توجه خوبی به هنر نمایش داشته و دارند، در سال آینده آماده و به اتمام خواهد رسید.
وی در خصوص جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس دیّر عنوان کرد: پشینه این جشنواره بر‌می‌گردد به سال 78 که تاکنون هرساله ما در این دیار شاهد برگزاری آن هستیم. امسال با توجه به مشکلات مالی خوشبختانه با همت روابط عمومی و امور فرهنگی منطقه ویژه پارس جنوبی و برخی از نهادها توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم تا این جشنواره از چرخه فعالیت خود نیفتد.

عمرانی با تاکید بر این‌که خوشبختانه هنر نمایش در شهرستان دیّر دارای مخاطبان خوبی است، تصریح کرد: به‌طوری که در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش مخاطبان این هنر بوده‌ایم و اگر پیش از این هر اثر نمایشی دو یا سه اجرا داشت، الان دست‌کم باید هفت شب به روی صحنه برود.
وی در خصوص آسیب‌های تئاتر بوشهر نیز گفت: تئاتر استان در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و به‌طور کلی آسیب جدی در این حوزه دیده نمی‌شود ولی نیاز است که در بحث آموزش تخصصی و به‌روز بودن اطلاعات، هنرمندان از خود همت و تلاش بیشتری نشان بدهند. 
این کارگردان دیّری در ادامه با بیان این‌که تئاتر این شهرستان با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در طول این سال‌ها از خود نشان داده است، توانسته در سطح ملی و جشنواره‌های مختلفی حضور داشته باشد و افتخارات متعددی را به‌دست بیاورد، یادآور شد: تئاتر استان تا حرفه‌ای شدن به معنی واقعی که بتواند به‌عنوان یک شغل درآمدزا به شمار رود، فاصله زیادی دارد ولی از لحاظ فنی و تخصصی توانسته است که به‌ حرفه‌ای بودن نزدیک شود.
عمرانی با اشاره به این‌که بازیگری یک هنر ذاتی است، تصریح کرد: البته بستگی به خود فرد دارد که چگونه از هنر خود بهره بگیرد ولی باز هم به تنهایی نمی‌تواند استعدادهای درونی خود را شکوفا کند و نیاز به تجربه و آموزش دارد که هر دوی اینها مکمل یکدیگر هستند، خاطرنشان کرد: نقد در جامعه موجب پیشرفت آن جامعه می شود، در تئاتر هم هم همین گونه است، باعث رشد و ارتقای آن می‌شود که در حوزه نقد تئاتر استان تلاش دوست خوبم، جواد متین قابل تقدیر است، چراکه در این حوزه حضوری فعال دارد و می‌کوشد تا جایگاه حقیقی نقد تئاتر را در استان تعریف کند.

وی با بیان این‌که در طول سال‌های فعالیتم در تئاتر همیشه انجمن هنرهای نمایشی استان نگاه خوبی نسبت به تئاتر شهرستان‌ها داشته، افزود: به‌شخصه از تلاش‌های جهانشیر یاراحمدی، رئیس فعلی انجمن هنرهای نمایشی استان تشکر می‌کنم که در این مدت نگاه ویژه‌ای را به تئاتر شهرستان‌ها داشته است.
فضل‌الله عمرانی در پایان با اشاره به این‌که به مدت 17 سال است که به‌طور مستمر در تئاتر به‌عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت دارم، گفت: تاکنون در جشنواره‌های متعدد شهرستانی، استانی و ملی حضور داشته‌ام و در حال حاضر هم مسوول گروه نمایشی «آفرینگان» بندر دیّر هستم که در دو سال اخیر به ‌عنوان گروه برتر استان نیز معرفی شده است. جا دارد در پایان از مجموعه پر تلاش روزنامه بامداد جنوب که در انعکاس فعالیت‌های هنری استان نقش موثری را ایفا می‌کند، تشکر کنم. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: