bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
به‌دنبال برگزاری همایش کودکان اوتیسمی؛
روز گذشته همایشی به مناسبت سالروز تاسیس مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم برگزار شد. در همایش «کودک اوتیسم، خانواده و جامعه» معاونت بهداشت و درمان علوم پزشکی بوشهر مشارکت داشت.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: روز گذشته همایشی به مناسبت سالروز تاسیس مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم برگزار شد. در همایش «کودک اوتیسم، خانواده و جامعه» معاونت بهداشت و درمان علوم پزشکی بوشهر مشارکت داشت. در توضیح این بیماری باید گفت که اوتیسم Autism نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی، كلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌كند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد. گفته می‌شود از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند. 

حال برای آشنایی بیشتر و اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های این مرکز با مسوول فنی مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم گفت‌وگو کردیم. راضیه اهرمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که مرکز در چه زمانی به‌صورت رسمی فعالیت و راه‌اندازی شده، گفت: مرکز از سال 92 راه‌اندازی شده است و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. 
اهرمی با بیان این‌که در مرکز آموزش توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم سلامت اندیشه، در حال حاضر 22 کودک اوتیسمی تحت پوشش هستند، افزود: از آنجا که خانواده‌ها از وجود چنین مرکزی که تنها مرکز آموزش توانبخشی برای این بیماران در استان است، بی‌خبرند و علاوه بر آن به‌علت هزینه‌های بالا به مرکز مراجعه نمی‌کنند و در بسیاری موارد خانواده‌هایی از سراسر استان مراجعه کرده‌اند اما دیگر خبری از آنها نشده است، تعداد کودکان اوتیسم در سراسر استان بیش از این آمار است. 
وی با اشاره به این‌که اکنون با برنامه‌های آموزشی و فعالیت همه زیرمجموعه‌های مرکز، وضعیت درمانی این کودکان رو به بهبود و پیشرفت است، یادآور شد: اگر خانواده‌ها با مشاهده کم‌حرفی، انجام کارهای تکراری، توجه و تمرکز نداشتن و علائم این‌چنینی از سوی فرزندان، به‌موقع برای درمان آنها اقدام کنند، کودکان وضعیت نسبتا بهتری در مقایسه با قبل پیدا خواهند کرد اما کودکان اوتیسمی با گذشت زمان و بی‌توجهی به امر درمان، مشکلاتشان حاد می‌شود.

مسوول فنی مرکز توانبخشی اختلالات اوتیسمی اندیشه سلامت در پاسخ به این سوال که در مرکز چه کارهایی برای کودکان اوتیسمی صورت می‌گیرد، افزود: به‌منظور درمان اختلالات این کودکان، آموزش توانبخشی به‌صورت فردی و گروهی ارائه می‌شود. در بخش فردی، مهارت‌های پیش‌نیاز که شامل گفتار و توجه و تمرکز می‌شود به کودکان ارائه می شود و در بخش گروهی، موسیقی، شعرخوانی، داستان و برنامه‌های این‌چنینی به کودکان آموزش داده می‌شود. 
اهرمی در ادامه با بیان این‌که کودکان یک روز در هفته زنگ ورزش دارند و در زمین چمن مصنوعی کنار سینمابهمن که از طرف اداره‌بندر به این امر اختصاص داده شده، ورزش می‌کنند، در خصوص هزینه‌های بالای درمان این کودکان تصریح کرد: کودکانی که خانواده‌شان وضع مالی نسبتا خوبی دارند، در ماه مبلغ 300 هزار تومان پرداخت می‌کنند و آنهایی که وسع مالی رضایت‌بخشی نداشته باشند، مبلغی پرداخت نمی‌کنند. به هر حال کودکانی که در کمیسیون پزشکی بهزیستی تائید شوند، مبلغی به‌عنوان یارانه به آنها اختصاص می‌یابد. 
اهرمی هدف از برگزاری این همایش را ارتقای سطح آگاهی مردم و لزوم شناخت این کودکان و جلب توجه ارگان‌های مسوول در جامعه به‌منظور کاهش فشار مالی و بدهی از خانواده‌ها و افزایش سطح کیفی آموزش با استفاده از دریافت کمک‌هایی از جانب خیرین مطرح کرد.
از جمله برنامه‌های اجرا شده در این همایش، پخش کلیپی در جهت معرفی اوتیسم، سخنرانی مدیرعامل مرکز سلامت اندیشه آقای بحرانی در خصوص با اوتیسم، علل، نشانه‌ها و درمان، سخنرانی‌های مرتبط دیگر مانند گفتاردرمانی و در کنار اینها، اجرای موسیقی زنده گروه تبوراک با مدیریت خدیجه زارع و اجرای موسیقی آقای وزان و پخش کلیپی از عملکرد کودکان طی آموزش بود. 
در پایان همایش تقدیرنامه‌ای از طرف مسوولان انجمن خیرین اوتیسم استان و هدیه‌ای از طرف کودکان مرکز به آقای بحرانی، موسس مرکز سلامت اندیشه اعطا شد. 
گفتنی است، در این همایش بسیاری از مسوولان استانی همچون مهندس صفایی بوشهری، محمدی باغملایی، سروان مرادی‌لقب از طرح ترافیک راهنمایی و رانندگی، مهندس مولوی از نیروگاه هسته‌ای و برزگرزاده رئیس شورای شهر بوشهر و خوبانی مسوول انجمن خیرین اوتیسم استان حضور داشتند و البته برخی دیگر از مسوولان هم بنا به همزمانی برنامه‌ها به مناسبت هفته بوشهر موفق به شرکت در همایش نشدند. 
انتظار می‌رود با حمایت خیرین که نقش بسیار موثری در هدایت کودکان در زمینه‌های مختلف داشته‌اند و همچنین حمایت دیگر مسوولان استانی توجه بیشتری به کودکان اوتیسمی شود و با مرتفع کردن و کاهش هزینه‌های بالای درمانی آنها از بار خانواده‌هاشان، نشاط، شور زندگی و امید به فردایی بهتر را به این کودکان هدیه کنیم و شاهد حضور فعال آنها در کنار کودکان عادی باشیم و این باور را به آنها بقبولانیم که آنها نیز همچون دیگر کودکان از ویژگی‌های فطری مانند معصومیت و پاکی برخوردارند و داشتن یک زندگی سالم و رفاه نسبی حق آنهاست. 

برچسب ها: جامعه ، پزشکی ، اوتیسم
نام:
ایمیل:
* نظر: