bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
تلاش برای پیدا کردن حلقه‌های مفقوده؛
بارها بارها اعلام کرد که در این رابطه اطلاعات خوبی دارد و می‌تواند برخی افراد را معرفی کند اما در نهایت با حکم اعدام روبه‌رو شد، حکمی که همین چند وقت پیش در مورد یکی دیگر از مفسدان اقتصادی اجرا شد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: اگر بخواهیم 10 چهره جنجالی ومطرح رسانه‌ای در سال 94 انتخاب کنیم، بدون شک بابک زنجانی مشهور به «ب.ز» یکی از این چهره‌ها خواهد بود، چهره‌ای که با انواع اقسام پسوندها نظیر متهم نفتی، میلیارد نفتی، مفسد اقتصادی و... از او در رسانه‌ها پرده‌برداری شد، اما خودش هیچ کدام از این عناوین را قبول نداشته و مدعی است که در شرایط سخت، یاری‌گر دولتی بوده که با تحریم‌های گوناگون مواجه بود.
بابک زنجانی با پرونده قطورش 26جلسه دادگاه را پشت سر گذاشت تا بتواند از خود دفاع کند و بارها بارها اعلام کرد که در این رابطه اطلاعات خوبی دارد و می‌تواند برخی افراد را معرفی کند اما در نهایت با حکم اعدام روبه‌رو شد، حکمی که همین چند وقت پیش در مورد یکی دیگر از مفسدان اقتصادی اجرا شد. 

 غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا و سخنگوی این قوه در نود و سومین نشست خبری خود که روز گذشته برگزار شد، ترجیح داد پس از گرامیداشت ایام فاطمیه درباره حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد مالی صحبت کند. او در این باره گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. همچنین به رد مال به شاکی، شرکت نفت ایران و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرده است. همچنین محاکمه پرونده ارزی نیز تمام شده و 181 میلیارد تومان درآمد از غیرحق و نامشروع در این پرونده برآورد شده و این پرونده 10 متهم دارد که 6 نفر به صورت حضوری محاکمه شده و چهار نفر متهم فراری به صورت غیابی محاکمه و صدور حکم انجام شده است.
بابک زنجانی در روزگاری که فساد مالی و اقتصادی بر جای مانده از دولت مهرورز همچنان از گوشه‌کنار بیرون می‌آیند، تنهاترین نبود و نیست، اما هنگامی پرونده وی اهمیت می‌یابد که پای بسیاری از سیاستمداران هم در میان است و گروهی از دولت‌های نهم و دهم با وی همکاری 
گسترده داشته‌اند. 
امیرمنصور آریا که به‌جرم اخلال در اقتصاد کشور همین دو سال پیش حلقه دار را ملاقات کرد، نمونه‌ای کوچک‌تر از زنجانی بود. پرونده او سه‌هزار میلیارد تومان ارزش داشت و پرونده زنجانی رقمی سه برابر آن. بیش از دو و نیم‌میلیارد یورو که با نرخ امروز می‌شود 10هزار میلیارد تومان. البته همچنان کسان دیگری هم هستند، مانند سعید مرتضوی که گفته می‌شود رقم اختلاس‌های او سرسام‌آور است و سر به‌فلک می‌زند اما همچنان آزاد است و کسی هم کاری به کار او ندارد!
هرچند این حکم قطعی نیست اما خیلی‌ها را غافلگیر کرد. در این باره بهرام فرهمند وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: در خصوص اجرای شدن حکم بابک زنجانی باید گفت اگر این حکم در مراجع بالاتر تایید و تنفیذ باشد قابلیت اجرای دارد، اما یک سری حلقه‌های مفقوده در این پرونده وجود دارد که ذهنیت‌های بد و شواهدی را برای عموم ایران به وجود آورده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان در ادامه نقطه‌نظرات خود در این پرونده گفت: به‌نظر من جرم این متهم از جمله جرائم سازمان یافته است که قائم به شخص واحد نیست. امکان ندارد زنجانی بتواند در یک مجموعه‌ای از وزارت نفت که دارای بازرسی حفاظت و سیستم‌های امنیتی است و ناظر و دیوان محاسبات دارد، به تنهای این جرم را مرتکب شده باشد. بنابراین برای ارتکاب جرائم سازمان یافته نیاز است ایشان به مقامات دیگری لینک شود و این مساله متاسفانه یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای این پرونده است که هنوز کشف نشده است. 
وی با اشاره به افکار عمومی و پرسشگر جامعه گفت: مردم منتظر پاسخگوی مسوولان نظام هستند که ببینند چه اتفاقی رخ داده است که امکان این همه جابه‌جایی اموال بیت‌المال را به وجود آورده و نهادهای ناظر سازمان‌های بازرسی در آن شرایط کجا بودند. با مجوز چه کسانی این حجم گسترده اختلاس شکل گرفته و این‌که وزیر وقت نفت بازرسان وزیر نفت کجا بودند و چه کار کردند؛ دیوان محاسبات  در این زمینه چه کرده است؛ نمایندگان چرا موضع سکوت اتخاذ کردند؟ و هزاران سوال دیگر که هنوز بی پاسخ مانده است.
این فعال حقوقی با بیان این‌که من خودم به عنوان یک حقوقدان اقناع وجدانی پیدا نکردم که با این کیفیت این پرونده مختومه شود؛ گفت: جا دارد از کسانی که می‌توانند ارتباطی با این پرونده داشته باشند، رسیدگی و بررسی و تحقیق بیشتری کنند، چراکه تنها سرنخ که در این پرونده وجود دارد شخص بابک زنجانی است. اگر با همین کیفیت ایشان اعدام شود تمام سرنخ‌ها از بین می‌رود و تمام ادله که ممکن است ارائه شود و اطلاعات ذی‌قیمیت که بارها هم تلوحیا اعلام کرده اطلاعاتی دارد و می‌تواند اشخاصی را معرفی کند، از بین خواهد رفت. بنابراین ضرورت دارد ایشان باشد تعدیل در این حکم به وجود بیاید تا اموالی که از بیت‌المال به سرقت رفته، شرایط استرداد آن فراهم شود که با حیات او این کار انجام پذیر است اگر اعدام شود امکان برگشت آن وجود نخواهد داشت. 
فرهمند در پایان خواست که افراد مرتبط با جرم نیز شناسایی شوند و عدالت در قبال آنها نیز یکسان اجرا شود هر چند اجرای این حکم اثار خوبی در ذهنیت مردم به جا نخواهد گذاشت.

انتشار این حکم واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به دنبال داشته است. از سوی دیگر شهرام جزایری نیز که خود سال‌ها با عنوان یک مجرم اقتصادی در زندان بود، در واکنش به خبر اعدام زنجانی گفت: امروز شاهد صدور حکم غیرقطعی اعدام برای بابک زنجانی بودم. اولا که این حکم دادگاه محترم بدوی طبق قانون غیرقطعی است و هنوز هیچ جرمی علیه ایشان در دادگاه صالحه به اثبات قطعی نرسیده و متهم حق دارد در پناه قانون از امنیت لازم برخوردار باشد، ثانیا همگی ما باید به روند رسیدگی‌های قضایی و اجرای عدالت در دادگاه‌ها اعتماد کنیم لذا باید صبوری کرد تا حکم نهایی و قطعی مشخص شود.
او ادامه داد: اگر گفته‌ها و شنیده‌ها درست باشد که بابک زنجانی در دوران تحریم خدمات شایسته‌ای به کشور داشته و ان‌شاءالله اگر بتواند تا قبل از قطعیت حکم، اموال بیت‌المال را بازگرداند، به نظر بنده حتما ایشان مشمول رافت اسلامی خواهد شد و قطعا این حکم اجرا نمی‌شود، در غیر این صورت کار این متهم دشوارتر خواهد بود.
حال باید دید که سرنوشت دیگر متهمانی که سال‌ها با پول‌های بیت‌المال خوشگذرانی کردند و نماینده به مجلس شورای اسلامی فرستادند، چه خواهد شد، آیا آنها نیز سرنوشت مشابهی برای عبرت دیگران خواهند یافت؟

نام:
ایمیل:
* نظر: