bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
بندرگناوه یکی از شهرهای بزرگ، قدیمی دیلم، است؛ شهری که بر کرانه خلیج همیشه فارس اینک رها از هر تنشی آرام گرفته است و در دامان خویش بزرگانی را پرورش داده که با قلم و هنر خود...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: برای نخستین بار چشانم را در شهری به روی دنیا گشودم که صدای امواج پریشان دریای آبی‌اش از دوردست‌ها به گوش می رسید. تمام کودکی و نوجوانی خود را در بندری گذراندم که آبستن حوادث تلخ و شیرینی بود. روزهای تلخ جنگ و بعد از آن دوران پساجنگ و تحریم و... را فراموش نمی‌کنم اما همه اینها گذشت تا این‌که با رونق بازار و تجارت این بندر، نامش در کشور پیچید.
بندرگناوه یکی از شهرهای بزرگ، قدیمی دیلم، است؛ شهری که بر کرانه خلیج همیشه فارس اینک رها از هر تنشی آرام گرفته است و در دامان خویش بزرگانی را پرورش داده که با قلم و هنر خود غنای فرهنگی و هنری‌اش را افزون بر قابلیت‌های دیگرش به نمایش گذاشته‌اند. این شهر از اقوام مختلفی تشکیل شده است. مهاجرانی که از روستاهای اطراف شهرستان به آن مراجعه کرده‌اند و ریشه‌های لری دارند. اعراب نیز محله مخصوص خود را دارند. همچنین از اقوام دشتی نیز در گناوه ساکن هستند.
سواحل زیبای خلیح فارس و غروب‌های سحرانگیز آن مهم‌ترین مکان‌های دیدنی استان را تشکیل می‌دهند و این ساحل ماسه‌ای منحصربه‌فرد و بازار این شهر هر ساله جمعیت کثیری از هموطنانمان را به سوی خود جذب می‌کند اما چندسالی است که هنرمندان این شهرستان برای معرفی و شناسایی و عرضه هنر سنتی و بومی هنرمندان این منطقه جشنی را به‌نام «جشن فرهنگ» برگزار می‌کنند که امسال ششمین دوره آن از 24 تا 28 اسفندماه یعنی در چهار روز برپا می‌شود، البته برخی از برنامه‌های این جشن در ایام نوروز برای هموطنمان اجرائی می‌شود. امروز مردم شهر پذیرای جشن فرهنگی هستند تا با برنامه‌های شاد و متنوعی به پیشواز سال جدید بروند.

دبیر جشن فرهنگ گناوه در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص اهداف برگزاری این جشن گفت: بدون‌شک هدف از برگزاری جشن فرهنگ گناوه این است تا تاریخ، هنر، ادبیات و فرهنگ مردم معرفی و بازنمایی شود و نسل جدید ارتباط بهتری با داشته‌های فرهنگی خود برقرار کنند. همچنین شهرستانی که توانسته در این چند سال اخیر به‌ یکی از قطب‌های گردشگری و تجاری در جنوب ایران تبدیل شود و هر سال پذیرای میلیون‌ها نفر از سراسر این کشور پهناور باشد، برگزاری این جشن در معرفی و فرهنگ آن تاثیرگذار است.
سعید بهمرد با بیان این‌که گناوه ششمین سال پیاپی است که جشن فرهنگ خود را به همت هنرمندان توانمند شهر برگزار می‌کند، افزود: در این جشن هرساله تلاش می‌شود تا با تدارک برنامه‌های متفاوت و متنوع هنر بومی را عرضه کرده و با ایجاد فضای مناسب در راستای برقراری تعامل میان مردم و هنرمندان به معرفی داشته‌های غنی فرهنگی این شهر بپردازد.
وی با بیان این‌که در سال گذشته در این جشن برنامه‌هایی نظیر جشن کتاب و رونمایی از کتب اهل قلم گناوه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: امسال هم در ششمین جشن فرهنگ، جشن کتاب را با اجرای برنامه‌هایی نظیر 
جشن کتاب و رسانه‌های محلی همراه با برنامه‌های رونمایی از 10 عنوان کتاب، رونمایی از چاپ و انتشار کتاب «خانه‌ای برای فرشتگان» نوشته مهناز کریمی از بوشهر، رونمایی از تالیف و نسخه پیش از چاپ کتاب «با نستعلیق روشن چشمانت»؛ یادنامه شادروان الله‌کرم افتخاری، رونمایی از تالیف و نسخه پیش از چاپ کتاب «تاریخ شول حیاتداود» نوشته علیرضا خلیفه‌زاده، رونمایی از چاپ کتاب «قرمطیان گناوه» نوشته ماندنی عربزاده، رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های پروانه در مشت» و «واحد طبقه چهارم» نوشته محمد ابراهیم‌زاده مطلق و محمد موسوی، رونمایی از کتاب «نمایشنامه تعزیه اشباح بر دریای پارس» نوشته حسین زارعی، رونمایی از کتاب «نمایشنامه‌های خانه پدری و عشق بازیگر است» نوشته غلامحسین دریانورد‌، معرفی کتاب «بوشهر سرزمین آیین و مراسم» نوشته محمد مظفری، رونمایی از کتاب «نفت، خلیج فارس، بهرگان» نوشته عباس عباسی، رونمایی از تالیف و نسخه پیش از چاپ «پنجمین کتابنامه گناوه» از غلامحسین دریانورد، گزارش مدیران مسوول نشریات «دریادلان»، «صدای بندر» و «فدک»، گزارشی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های محلی گناوه، جشن امضای کتاب، عیدانه کتاب، ملاقات اتفاقی با کتاب و چند برنامه دیگر برگزار می‌کنیم.

بهمرد با اعلام این‌که جشن فرهنگ گناوه به حوزه هنرهای بومی و سنتی این منطقه (در جهت‌ها و زوایای مختلف آن) توجه دارد، تصریح کرد: بخش اول آن در حوزه موسیقی است که پژوهش‌های موسیقی و کارهای عملی در این زمینه معرفی شده‌اند. از سوی دیگر در راستای شناخت و معرفی موزه «مردم‌شناسی و آثار و وسایل قدیمی مردم گناوه» قدم موثری برداشته‌ایم، بازی‌های محلی با لباس و فرم مردم قدیم گناوه از دیگر برنامه‌های این جشن است، همچنین پخت غذاهای بومی و محلی این شهر نیز از برنامه‌های این جشن خواهد بود. از دیگر برنامه‌های این جشن اجرای تئاتر سطحه (24 تا 28اسفندماه) است که روی عرشه لنج در دریا اجرا می‌شود.
دبیر جشن فرهنگ گناوه در ادامه افزود: با توجه به این‌که شش سال از برگزاری این جشن می‌گذرد، متاسفانه عده‌ای هنوز با این رویداد مهم ارتباط برقرار نکرده‌اند. این در حالی است که در تمام دنیا هزینه کردن در حوزه معرفی فرهنگ نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود ولی در شهر ما هنوز که هنوز است این کار نهادینه نشده و سلیقه‌ای برخورد می‌شود.
سعید بهمرد با اشاره به این‌که با توجه به این‌که شهر بوشهر اعتبار خاصی را برای هفته فرهنگی خودش در نظر گرفته و در این راستا هر سال گامی موثرتر از سال قبل بر می‌دارد، خاطرنشان کرد: ولی ما هنوز برای گرفتن اعتبار اندر خم یک کوچه‌ایم. البته جا دارد به‌طور ویژه از طاهری، شهردار گناوه تشکر کنم که همکاری خوبی را با ما در برگزاری این جشن داشته است. همچنین از تعدادی از خیّران گناوه‌ای، تعاونی لنج‌داران، انتشارات دریانورد، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان هم که با ما همکاری نزدیکی داشتند، تشکر می‌کنیم.
وی یکی از وظایف مهم جشن فرهنگ را تقدیر از هنرمندان مطرح و توانمند و پیشکسوت منطقه دانست و گفت: این حق طبیعی هنرمندان مطرح و قابل شهرستان است که مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرند و ما به این تشویق‌ها ادامه خواهیم داد، یکی از هنرمندان که متاسفانه دیگر در میان ما نیست اما یاد و خاطرش همچنان در دل‌ها و اذهان ما ماندگار است، زنده‌یاد ایرج شمسی‌زاده است که خود از سال‌های اول برگزاری این جشن در کنار ما بوده، بنابراین امسال به‌مناسبت نخستین سالکوچ و بزرگداشت مقام این شاعر فقید برنامه‌ای را به‌عنوان شب شعر بندر گناوه تدارک دیده‌ایم، البته یک ویژه برنامه هم برای بزرگداشت سالروز مرگ وی با عنوان «قارچ برنجوکی» به همت انجمن آدینه ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری شهرداری گناوه جمعه (28 اسفند) ساعت 20 در تالار هنر گناوه برگزار می‌شود.

بهمرد با اشاره به این‌که تاکنون خوشبختانه استقبال مردم از این جشن خوب بوده و تمام تلاش ما هم این است، طبع مشکل‌پسند مردم دریادل این شهر را راضی نگه ‌داریم، یادآور شد: البته بخشی از برنامه‌های جشن فرهنگ در ایام عید هم برگزار می‌شوند، برنامه‌هایی نظیر جشنواره نگاره‌های شنی، بازی‌های بومی محلی، تئاتر سطحه، جشنواره غذاهای محلی و نمایشگاه عکس هنرمندان گناوه‌ای
وی در پایان از همکاری و همدلی هنرمندان گناوه‌ای در برگزاری این جشن بزرگ فرهنگی تشکر کرد و گفت: بیشتر انجمن‌های هنری نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این جشن به فنی‌ترین شکل ممکن اجرا شود. در مجموع در جشن فرهنگ امسال 17 برنامه اجرائی خواهد شد.
برچسب ها: فرهنگ ، گناوه ، انجمن ، جشن
نام:
ایمیل:
* نظر: