bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
استاندارد هشدار داده بود!
متاسفانه این شهربازی مجوز نداشته و قرار است امروز و فردا یکی از شرکت‌های بازرسی بیایند و سیستم را بازرسی علمی و علت واقعی حادثه را اعلام کنند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: شاید شما نیز با من در این نظر هم‌عقیده باشید که وقتی مادرتان خانه نیست، گمشده‌ای دارید و تمام طول روز برای برگشتن او بیتابی می‌کنید. مادر، چشم و چراغ و امید خانه است که با صبوری کارهای خانه را سامان می‌بخشد. صبحانه را آماده می‌کند، بچه‌ها را روانه مدرسه می‌کند، خانه را آب و جارو می‌کند، خرید می‌رود، نهار را برای همسر و فرزندانش آماده می‌کند، ظهر با روی باز به استقبال آنها می‌رود، بعد از نهار ظرف‌ها را می‌شوید و ... . حال خانه‌ای را بدون «مادر» تصور کنید، به‌ویژه که آن خانه کودک یا کودکانی هم داشته باشد که هر لحظه بیتاب آغوش مادر و محبت او هستند. 

شاید شما هم جزء کسانی باشید که از ارتفاع می‌ترسند. اگر این‌طور باشد بی‌شک تصور سقوط از ارتفاع شما را آزار می‌دهد. با وجود این گاهی پیش می‌آید که ریسک رتفاع را بپذیرید. مثلا مادری باشید که در ایام نوروز برای نشستن لبخند بر لبان کودکتان و این‌که نسبت به همسن و سالانش کمبودی احساس نکند، با او سوار چرخ فلک شده باشید. 
روز گذشته حادثه تلخ دیگری در شهربازی برازجان رقم خورد تا مجموعه سوغاتی‌های نوروزی حوادث غیر مترقبه در استان تکمیل شود و بار دیگر به همگان تاکید کند که اصلا چرا برای تفریح باید به شهربازی رفت؟ به هر حال شهربازی به خودی خود ریسک‌پذیر است و خطرات و آسیب‌های آن طبیعی است. این حادثه درس عبرتی شد برای دیگر شهروندان بازمانده از تعطیلات نوروزی 95 تا از میان گزینه‌های روی میز، تفریحی سالم‌تر را برای خود و خانواده‌شان انتخاب کنند و این‌گونه در پی وقوع حادثه‌ای ناگوار مسوولان محترم در شبکه‌های مجازی و البته دنیای واقعی، خواب از سرشان نپرد و در مخمصه پاسخگویی گرفتار نشوند. 
بار دیگر چشمانم را می‌بندم و تصویر سقوط از کابین چرخ فلک را مرور می‌کنم. امان از بازی چرخ فلک! با خود تصور می‌کنم که فاصله باز شدن کابین و برخورد با زمین آن هم با کودکی چهارساله در آغوش چند ثانیه طول می‌کشد. ترس تمام وجودم را فرامی‌گیرد؛ ترس از لحظه‌ای که هزاران برنامه و نقشه برای فرداروز داشتی و اینک تنها فرصت چندثانیه‌ای برای سر دادن فریادی داری. در همان تصویر ترس و وحشت دیگر افراد سوار بر چرخ فلک را می‌بینم که برای پیاده شدن عجله دارند و دست همراهشان را محکم در دست می‌فشارند و با خود عهد می‌کنند که دیگر پایشان را در شهربازی نگذارند. 
این 13 پرحادثه و مرگ‌آفرین، پایانی تلخ را برای تعطیلات نوروزی 95 آفرید.
برای بررسی بیشتر این مساله با مدیرکل اداره استاندارد استان گفت‌وگو کردیم. محمدرحیم بهره‌مند در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص علت حادثه روز گذشته در شهربازی شهر برازجان تصریح کرد: متاسفانه این شهربازی مجوز نداشته و قرار است امروز و فردا یکی از شرکت‌های بازرسی بیایند و سیستم را بازرسی علمی و علت واقعی حادثه را اعلام کنند. 
وی با بیان این‌که اداره استاندار هم به شهرداری و هم به سایر ارگان‌ها در این باره هشدار داده بود و مراتب غیر قانونی بودن فعالیت این شهربازی را اعلام کرده بود، افزود: اداره‌کل استاندارد از مالک هم تعهد گرفته بود مبنی بر این‌که هیچ‌گونه فعالیت غیر قانونی و بهره‌برداری انجام ندهد که متاسفانه فعالیت این شهربازی به‌صورت غیر قانونی در ایام نوروز منجر به بروز این حادثه تلخ شد.
مدیرکل اداره استاندارد استان با اشاره به تلخ و ناگوار بودن این حادثه بر توجه همگان به اقدامات، وظایف و فعالیت‌های اداره استاندارد تاکید کرد و گفت: این حادثه نابهنگام باید درس عبرتی باشد برای همگان تا به فعالیت‌های استاندارد به‌عنوان یک مانع ننگرند بلکه آن را کمک‌کننده و ایمن‌ساز بدانند و خود به منزله یک همیار در راستای برنامه‌ها و اقدامات 
اداره استاندارد همکاری کنند و رسانه‌ها در این میان می‌توانند تاثیر شایانی داشته باشند. 
بهره‌مند با بیان این‌که موارد هشدار ما به‌صورت مکتوب موجود است و حادثه تلخ روز گذشته می‌تواند «زنگ خطری» برای بقیه شهرداری‌ها باشد، چراکه در مواردی برخی شهرداری‌ها مقاومت می‌کنند، یادآور شد: امیدواریم دیگر شاهد سقوط آسانسوری، خطری در ایستگاه CNG و موارد این‌چنینی که خطرش کمتر از حادثه روز گذشته نیست، نباشیم. 
در این بین برخی معتقدند فرد مورد نظر بی‌احتیاطی کرده، برخی گمانهزنی می‌کنند که به‌علت وقوع باد، چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده و برخی دیگر نقص فنی و فرسوده بودن چرخ فلک را علت اصلی حادثه می‌دانند. برای جویاشدن علت بهره‌برداری از شهربازی آن هم بدون مجورز اداره استاندارد با مسوول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تماس گرفتیم که فرد یادشده ما را به مدیر روابط عمومی شهرداری ارجاع داد و مدیر روابط عمومی هم حساس بودن موضوع را مطرح کرد و گفت که از پاسخگویی در شرایط فعلی معذور است. در ادامه با شهردار شهر برازجان تماس گرفتیم که وی نیز پاسخگویی را به بعد از انجام بازرسی‌های دقیق‌تر موکول کرد. 
علت اصلی هر چه که بوده باشد، اعم از نقص فنی، بی‌احتیاطی مادر و کودک چهارساله و ... کاشانه‌ای ویران شد و کودک چهارساله‌ای از این پس بدون نعمت مادر بزرگ خواهد شد و همیشه از در دست بودن دستان همسن و سالانش در دستان مادرانشان رنج می‌برد و اکنون ما شهامت پذیرفتن اشتباه خود و این‌که در ایام نوروز فکر نان و طمع درآمد، ما را به خواب غفلت فرو برد تا این حادثه تلخ ما را از چرت خود بیدار کند، نیستیم. افسوس که ... .
گروه کودکان سرگشته چرخ و فلک بازی        من از بازی این چرخ فلک سر در گریبانم

نام:
ایمیل:
* نظر: