bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
به بهانه روز جهانی کتاب کودک؛
دوم آوریل هر سال، یادآور تولد نویسنده دانمارکی و مشهوری به نام «هانس کریستین آندرسن» است که هر سال و به عشق کودکان، قصه‌ای برای آنان نگاشت و به همین دلیل، سالروز تولد او را به‌عنوان روز جهانی کتاب کودک نامیده‌اند
بامداد جنوب: دوم آوریل هر سال، یادآور تولد نویسنده دانمارکی چیره دست و مشهوری به نام «هانس کریستین آندرسن» است که از سال ۱۸۳۵ تا سال ۱۸۷۲، هر سال و به عشق کودکان، قصه‌ای برای آنان نگاشت و به همین دلیل، سالروز تولد او را به‌عنوان روز جهانی کتاب کودک نامیده‌اند که در سال‌های نه چندان دور و در کشور عزیزمان هم، چهاردهم فروردین هر سال به این عنوان نامیده می‌شد.
اما چند سالی است که این نامگذاری، از تقویم‌های رسمی ما حذف شده است؛ در حالی‌که باید گفت این نامگذاری و برنامه‌ریزی در مورد این روز یا هفته‌ای به نام هفته کتاب کودک در نخستین هفته کاری هر سال جدید، می‌تواند تاثیر شگرفی در آشنا کردن بیشتر کودکان و نوجوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان با کتاب و کتابخوانی داشته باشد.
باید گفت حذف این نامگذاری از تقویم ملی، شاید به این دلیل بوده که هفته کتاب و کتابخوانی در تقویم وجود دارد اما ناگفته پیداست که تلاش‌های موجود برای تبدیل کردن مطالعه به یک فرهنگ عمومی در کنار اهمیت نقش فراوان دانش‌آموزان در تحقق این امر (با توجه به گستردگی جمعیتی آنان و البته میزان فوق‌العاده تاثیرپذیری و تربیت پذیری کودکان و نوجوانان)، همه ما را مُجاب می‌کند تا این نامگذاری، همگام با روز جهانی کتاب کودک احیا شود و حتی به جای یک روز، یک هفته، یعنی هفته آغاز مجدد فعالیت مدارس در ابتدای هر سال و پس از تعطیلات نوروزی، به نام هفته کتاب کودک و نوجوان مزین شود تا از این رهگذر، همگان و به ویژه سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، والدین، ناشران، نویسندگان و همچنین مسوولان هر مدرسه و آموزگاران، نقش خود را در گسترش فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، بازخوانی کنند و جدیدترین راه حل‌ها برای گسترش این فرهنگ مرور شود.
در این راستا می‌توان نقش گروه‌های مختلف را در این امر مهم چنین برشمرد:
1- سیاستگذاران و برنامه‌ریزان
شاید مهم‌ترین نکته برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان، توجه یافتن دقیق به این مساله و درک اهمیت و ضرورت آن، در کنار نگاه حمایتی به این مهم است.
همچنین لازم است تا اینان، نیازسنجی دقیقی از مخاطبان کودک و نوجوان به دست آورند تا ضمن کمک به ناشران برای نشر آثار فاخر و مطلوب در این حوزه، راهبردهای منطقی و حساب شده خود را هم در تداوم این مهم، برگزینند. به بیان دیگر به‌نظر می‌رسد که امروزه، نیازسنجی دقیقی در حوزه کتاب کودک و نوجوان وجود ندارد و کتاب‌ها، اول تولید می‌شوند و سپس به‌دنبال نیازسنجی هستیم.
همچنین لازم است تا نقش مهم رسانه‌ها در زمینه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان با معرفی نقاط ضعف و قوت این حوزه و نظارت مستمر بر آن در کنار بیان ویژگی‌های کتاب خوب و معرفی کتاب‌های مطلوب، فعال شود که در این زمینه هم، نقش سیاستگذاران و برنامه‌ریزان، غیرقابل انکار است.
گسترش کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور و همچنین ایجاد واحدهای سیار کتابخانه‌ای برای اماکنی مانند کانون‌های اصلاح و تربیت، پرورشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر جای دیگری که کودکان و نوجوانان در آنجا حضور موقت دارند هم باید مورد توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.
همچنین برپایی نمایشگاه‌های فصلی کتاب کودک و نوجوان، به‌ویژه در مدارس سراسر کشور و با ارائه تخفیف ویژه، گام دیگری است که همت برنامه‌ریزان را می‌طلبد و می‌تواند فصل نوینی در عرصه توزیع بهنگام و عادلانه کتاب کودک و نوجوان باشد.
2- والدین و خانواده‌ها
بچه‌ها اگر در خانواده‌ای بزرگ شوند که پدر و مادر به مطالعه عادت داشته باشند، بخش بسیار مهمی از فرهنگسازی عملا محقق شده است. به تعبیر دیگر اگر فرزندان در خانواده‌ها، پدران و مادران خود را در اوقات فراغت و یا در دقایقی از شبانه روز، مشغول مطالعه بیابند، عملا آنها نیز به کتاب خواندن تشویق می‌شوند.
همچنین والدین می‌توانند با کتاب خواندن برای کودک از کودکی و یا کتاب خواندن به همراه او از نوجوانی، آنان را به این کار تشویق کنند. بدیهی است رواج سنت حسنه «کتاب هدیه دادن در خانواده‌ها و فامیل» هم می‌تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.
3- ناشران و نویسندگان
هرچه ناشران و نویسندگان ما بیشتر در زمینه کار خود، حرفه‌ای باشند، کتاب کودک و نوجوان هم حرفه‌ای‌تر منتشر می‌شود و همین باعث اقبال بیشتر مخاطبان می‌شود.
اگر ناشران و نویسندگان ما این نکته را درک کنند که نشر کتاب برای کودک، مهم‌ترین و در عین حال، پیچیده‌ترین کار در حوزه نشر است؛ آنگاه دقت و وسواس بیشتری برای کار در این زمینه به خرج می‌دهند؛ درست مانند فعالیت معلم اول ابتدایی که مثلا نسبت به معلم سوم یا پنجم ابتدایی، کار مهم‌تر و البته دشوارتری دارد.
بدیهی است ناشر و نویسنده کتاب کودک باید به انتخاب نثر و نظم مناسب، تصویرگری مناسب و به اندازه و همچنین طرح روی جلد مناسب و در عین حال جذاب برای کودک اهتمام داشته باشند.
همچنین ناشران و نویسندگان نباید فراموش کنند که کودک و نوجوان تنها در صورتی به مطالعه علاقه‌مند می‌شود که نیازها و پاسخ به پرسش‌های خود را در کتاب‌ها بیابد و بس.
4- مسوولان مدارس و آموزگاران
در این زمینه هم می‌توان به ضرورت گسترش و به روز بودن کتابخانه‌های مدارس، تعبیه زنگ مطالعه یا کتاب در مدارس به همت مدیر و آموزگاران و خوانش کتاب‌های کم حجم و جذاب برای بچه‌ها به همراه اجرای مسابقاتی از آنها و البته اجرای برنامه‌های جُنگواره شاد و مفرح در زمینه کتاب و با حضور نویسندگان، به‌ویژه در هفته شروع به کار مدارس پس از هر تعطیلات نوروزی اشاره کرد.
نباید از یاد برد که آموزگار هم به‌عنوان پدر و مادر دوم هر کودک یا نوجوان، اگر در حضور بچه‌ها، کتاب بخواند؛ این نیز عملا آنان را به کتابخوانی تشویق می‌کند. همچنین ارائه لیست سیر مطالعاتی اختیاری و فوق برنامه برای تعطیلات تابستانی یا تعطیلات نوروزی به دانش‌آموزان یا اختصاص جایزه کتاب برای مسابقات متعدد و متنوعی که در مدارس برگزار می‌شود، راهکارهای دیگری برای تشویق بچه‌ها به کتابخوانی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: