bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
شُنبه، 3 سال پس از آن حادثه؛
20 فروردین سال 92 هیچ‌کس انتظار نداشت که زلزله‌ای به بزرگی 1/6 ریشتر راس ساعت 16:22 دقیقه در عمق ۱۲ کیلومتری زیر زمین شهرستان دشتی را بلرزاند و ۳۷ کشته و۸۵۰ مجروح بر جای بگذارد و حدود سه هزار و 100 واحد مسکونی را تخریب کند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «حادثه» هیچ‌گاه خبر نمی‌کند. 20 فروردین سال 92 هیچ‌کس انتظار نداشت که زلزله‌ای به بزرگی 1/6 ریشتر راس ساعت 16:22 دقیقه در عمق ۱۲ کیلومتری زیر زمین شهرستان دشتی را بلرزاند و ۳۷ کشته و۸۵۰  مجروح بر جای بگذارد و حدود سه هزار و 100 واحد مسکونی را تخریب کند. کوچه پس‌کوچه‌های ویران شُنبه مرا یاد مرثیه خاقانی بر ایوان مدائن می‌اندازد: هان ای دل عبرت‌بین از دیده عِبَر کن هان... . با مشاهده کودکانی که امروز در کوچه‌های خاکی شنبه شادان و خندان از این سو به آن سو می‌دوند، غمی بزرگ در دلم خانه می‌کند، چراکه اینها از آینده مبهم و سخت خود بدون مادر یا پدر بی‌خبرند. دیدن بچه‌‌ها در مدرسه‌ای که چندان شایسته آنها و مناسب درس خواندن آنها نیست، مرا به این فکر می‌اندازد که ای کاش من هم می‌توانستم سهمی در بازسازی و نوسازی مدارس این کودکان داشتم و ای کاش خیران همیشه در صحنه، توجه بیشتری به این موضوع داشتند. کمبود و کاستی در استان فراوان است و به‌طور قطع در منطقه‌ای که با زلزله‌ای همانند شنبه، آسیب دیده و تخریب شده باشد، کمبودها و کاستی‌ها بیشتر خواهد بود. 

کانون این زمین‌لرزه در نزدیکی شهر شُنبه بود. از آن زمان تلاش برای بازسازی شنبه در دست اقدام و از جمله دغدغه مسوولان آن است که ما چندی پیش در خصوص اقدامات انجام شده و طرح‌ها و برنامه‌های در دست برای بازسازی و نوسازی این شهر با شهردار شنبه گفت‌وگو و گزارشی تهیه کردیم. 
زلزله‌ها علاوه بر تلفات جانی و مالی، تاثیرات روانحی و روانی بسیاری دارد. هزینه‏های بدآمد زلزله شامل هزینه‏های انسانی (کشته شدگان، مصدومان و آسیب‏دیدگان)، هزینه‏های مستقیم (ساختمان‏های مسکونی، خودروها و ...)، هزینه‏های واحدهای خدماتی و عمرانی (ساختمان‏ها، اسناد، تاسیسات و زیرساخت‏ها و تجهیزات دولتی) و هزینه‏های نامستقیم (خسارت به درآمد دولت و شهرداری، خسارت به بنگاه‏های اقتصادی، خسارت به غیر زلزله‌زدگان، هزینه‏های ناتوان‏های جسمی و روحی) است. علاوه بر این، هزینه‏های ویژه مدیریت بحران و سوء استفاده‏های از آن، خسارت به تولید و اشتغال، هزینه افت فرصت‏های سرمایه‏گذاری و بیکاری‏ها، خسارت‏های بهداشتی، هزینه‏های نامستقیم اجتماعی شامل از کار افتادن کنترل اجتماعی و آسیب‏ها و انحرافات را نیز باید به مجموعه آنها اضافه کرد. همچنین در پی بدآمدی مانند زلزله، به‌دلیل فقر، بیکاری و از هم گسیختگی ممر اصلی فعالیت‏های اقتصادی شهر، آسیب‏ها و انحرافات اجتماعی دارای منشا اقتصادی هم شکل می‏گیرد و راه را برای آسیب‏ها و انحرافات اجتماعی باز می‏کند.
روز پنجشنبه، مراسم سومین بزرگداشت جانباختگان زلزله بیستم فرودین ماه سال ۹۲ با حضور فرماندار شهرستان، بخشدار، فرمانده سپاه امام رضا (ع) شهرستان، نماینده ولی فقیه سپاه شهرستان و امام جمعه کاکی و شهردار شنبه از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر در حسینیه ثارالله شنبه برگزار شد. 
امام جمعه شهر کاکی به‌عنوان سخنران در این مراسم، زلزله بیستم فرودین ماه سال ۹۲ را حادثه‌ای تلخ عنوان کرد و گفت: این حادثه غمبار باعث شد که ما تعداد زیادی از عزیزانمان را از دست بدهیم و تعداد زیادی نیز مصدوم شوند. هنوز هم تاثیرات سوء و مخرب این زلزله بر شنبه سایه افکنده و ما باید تمام تلاشمان را به کار ببریم تا شنبه‌ای با استانداردهای منطقی را برای تامین رفاه حال مردم فراهم کنیم. 
حجت‌الاسلام محمد محمدی با بیان این‌که این حادثه را باید امتحان الهی بدانیم، افزود: از ابتدای زلزله همه مسوولان و مردم پای کار بودند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نورزیدند.
در حالی که مردم این شهر همچنان از کمبود برخی امکانات و همچنین نیازهای مالی خود می‌گویند، به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای بازسازی شهر هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. شهردار تلاش دارد که نواقص را برطرف کرده و جذب بودجه کند اما مشخص نیست کجای کار می‌لنگد که این شهر کوچک چندهزار نفری که در دوردست قرار دارد، دیگر به چه چیزی نیاز دارد. 
هر چند خرابی در این شهر به شدت زلزله‌های شهرهای دیگر نبوده اما باز هم برای مردمی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، زیاد بوده، چراکه براساس یک ضرب‌المثل قدیمی 10 تا کم است و یکی زیاد. 
بدون شک مردم، زندگی را به شهر باز خواهند گرداند و این البته وظیفه مردم را بسیار سنگین‌تر می‌کند، زیرا آنها باید بیش از آن‌که منتظر دولت باشند، دست بر زانوی خود گذاشته و بخش مهمی از مشکلات را خودشان حل کنند. 
ما امیدواریم که هفته‌ها و ماه‌های آینده و آن‌گونه که سید طاها موسوی، شهردار شنبه پیش از عید به ما گفت، پایان امسال دیگر کسی از وجود نارسایی‌ها در شنبه نگوید و دیگر خشم زمین، دل نازک مردم این شهرِ دور را نلرزاند. 
برچسب ها: جامعه ، شُنبه ، زلزله ، شهر
نام:
ایمیل:
* نظر: