bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مدیرکل ارشاد استان در کنفرانس خبری با اصحاب رسانه
صبح روز گذشته کنفرانس خبری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی-بوشهر 9 دی برگزار شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: صبح روز گذشته کنفرانس خبری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی-بوشهر 9 دی برگزار شد. در این کنفرانس خبری حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آنیتا مظفری معاون هنری، اکبر بردستانی معاون مالی، عبدالرضا عالی‌پور معاون قرآنی و عترت این اداره‌کل، عباس جاودانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تنگستان، سردبیر و خبرنگارهای روزنامه بامداد جنوب و خبرنگاران روزنامه پیام عسلویه، خبرگزاری فارس، مهر، ایلنا، تسنیم و هفته‌نامه‌های محلی استان و... حضور داشتند.
در این کنفرانس خبری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونان این اداره‌کل به‌صورت شفاف به تشریح عملکرد و کارهای انجام شده، بودجه تخصیص داده شده به این اداره‌کل و تقسیم آن و همچنین برنامه‌های آتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند و در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند. 

در این نشست خبری، ماحوزی با بیان این‌که رسانه‌ها با قدرت خود می‌توانند کمک بزرگی به انسانی بودن و اخلاقی بودن سیاست کنند، گفت: موفقیت مطبوعات و رسانه‌ها در انجام وظایف خود در جامعه نخست نیازمند آزادی بیان و استقلال رسانه است و دوم نقش برجسته‌ای است که این رسانه‌ها در کشور دارند که این دو شرط مهم از شاخص‌های اساسی دموکراسی برای بالندگی و توسعه ملت به شمار می‌رود.
تلاش کردم که به رسالت فرهنگی و هنری که به عهده این دستگاه گذاشته شده، عمل کنم
حمیده ماحوزی با اشاره به این‌که هر چه قدر آزادی بیان رسانه در محدودیت قانونی و اجتماعی قرار بگیرد، از رسالت خود فاصله گرفته است، افزود: بنابراین این آزادی بیان برای خبرنگاران و رسانه‌‌ها و مطبوعات ما یک امتیاز بسیار بزرگی است که از آن برخودار هستند، ان‌شاءالله که بتوانند در راستای اهدافی که دنبال می‌کنند، از این امتیاز بهره ببرند و دوم این‌که توجه به منافع عمومی به نگاه ملی و گسترده نیاز دارد و این‌که خبرنگاران و رسانه‌های ما خود را محدود به شخص یا منطقه‌ای خاص کنند، در واقع به رسالت رسانه‌ای خدشه وارد می‌کنند.
وی با بیان این‌که با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید، نگاه خاص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی وزراتخانه و اعتقاد راسخمان نسبت به رسالت مطبوعات تلاش کرده‌ایم تا با ایجاد فضای همراهی و همدلی در سایه قانون و به دور از گرایش به دیدگاه‌های خاص، این فرصت را در اختیار تمام رسانه‌ها قرار دهیم، خاطرنشان کرد: در مدتی که مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را به عهده دارم، تلاش کردم که به رسالت فرهنگی و هنری که به عهده این دستگاه گذاشته شده، عمل کنم اما به‌واسطه مشکلات، تحریم‌ها، کسری بودجه و پایین بودن اعتبارات در برابر وظایف گسترده و خطیری که به عهده این اداره گذاشته شده است، با مشکلات و کمبودهایی روبه‌رو شدیم و با وجود تلاش‌های وافر همکارانم متاسفانه نتوانستیم به برخی از خواسته‌های بحق هم‌استانی‌‌هایمان جامه عمل بپوشانیم. البته در جاهایی هم با همین بضاعت اندک توانستیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

ماحوزی با اشاره به این‌که در سال 93 و 94 موفق شدیم در حوزه‌های گوناگون موفقیت‌هایی را کسب کنیم، یادآور شد: در حوزه تئاتر، قرآن و عترت، کتاب، موسیقی، جشنواره بین‌المللی مشاعره رضوی، در بخش مجتمع فرهنگی و خانه‌های دیجیتال موفق شدیم امتیازات خوبی کسب کنیم. بنابراین رشد فرهنگی و هنری استان نتیجه همراهی هنرمندان هم‌استانی، همکاران و نهادهای دولتی و توجه مطبوعات و رسانه‌های محلی بوده است که از همه آنها قدردانی می‌کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر این‌که نگاه ما به حوزه فرهنگ و هنر از جنوب تا شمال استان، نگاهی یکسان است، گفت: با توجه به برنامه‌هایی که همکاران ما در شهرستان‌ها در سال 94 داشتند، به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم این جشنواره‌ها را تامین کنیم که بیشتر این برنامه‌ها در شهرستان‌ها به‌صورت مشارکتی محقق شدند. امیدوارم سال 95 با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که کردیم، سالی پر رونق برای فرهنگ و هنر این دیار باشد و بتوانیم برنامه‌ها و جشنواره‌های متنوعی را در سطح استان برای بانشاط ساختن جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.
ماحوزی در پایان با اشاره به این‌که با توجه به سیاست‌های دولت و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر وظایف و کارهای این اداره، برای بانشاط ساختن جامعه نخست در طرح پایتخت کتاب که در این دوسال موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌ایم؛ در سال اول توانستیم از میان 66 شهر رتبه سوم و در سال دوم هم از میان 99 شهر کشور رتبه دوم را کسب کردیم و امسال هم به‌منظور افزایش سرانه مطالعه در استان به‌جد تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این طرح در سال 94 بیشتر دستگاه‌های دولتی به‌خصوص شهرداری خیلی از ما حمایت کرد و ما بیشترین تفاهمنامه را در این طرح با شهرداری امضا کردیم که جا دارد از حمایت‌های غلامعلی میگلی‌نژاد، شهردار بوشهر به‌طور ویژه تشکر کنم.
وی در ادامه افزود: در ادامه برنامه‌های قرآنی در سطح ملی که برای نخستین‌بار در کشور به همت آیت‌الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر روزی به‌نام روز «قرآن» نامگذاری شد و سند جامع قرآنی نیز تدوین شد و سوم این‌که با مساعدت معاونت مالی وزراتخانه بودجه هنری مشخص و قابل قبولی برای اجرای چند جشنواره در استان (جشنواره تئاتر فجر، جشنواره موسیقی فجر، جشنواره فیلم فجر، جشنواره هنرهای تجسمی فجر) تخصیص خواهد یافت و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و اهل قلم استان را در دستور کار داریم و همچنین برای مطبوعات استان جشنواره مطبوعات محلی را پیش‌بینی کرده‌ایم و ان‌شاءالله با همکاری شما بتوانیم جشنواره را در گستره منطقه‌ای قرار بدهیم که در صورت تحقق این امر، کار بزرگی را در حوزه رسانه انجام داده‌ایم. بزرگداشت روز خبرنگار را هم در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان به سفر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور و همکارانش به‌منظور افتتاح رسمی سینما برازجان، معرفی مدیر جدید سینما جوان و افتتاح پایگاه آموزش حرفه‌ای انیمیشن در این انجمن و حضور در جلسه منطقه هشت کشور که به دبیری استان بوشهر برگزار می‌شود (میزبان مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و منطقه آزاد قشم خواهیم بود)، اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حضور ایوبی در استان برخی از مشکلات سینما و هنرمندان فیلمساز هم‌استانی برطرف شود.
بعد از توضحیات حمیده ماحوزی، معاون اداری و مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح برنامه‌های این اداره‌کل پرداخت.
هزینه‌های عمرانی اداره‌کل ارشاد رشدی 67 درصدی داشته است
 اکبر بردستانی با بیان این‌که کار کردن در اداره‌ای نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سخت است، گفت: سال 94 سال بسیار سختی برای ما بود ولی با توجه به این شرایط هیچ کدام از برنامه‌های تصویب شده از سوی خانم ماحوزی در حوزه اداری مالی با وجود این‌که بدهی‌های زیادی هم داریم، روی زمین نماند. بنابراین در راستای خدمت به حوزه فرهنگ و هنر تمام برنامه‌ها را پذیرفتیم که خدارا شکر برنامه‌ها در شهرستان‌ها به‌صورت مشارکتی با موفقیت اجرائی شدند. در برخی از حوزه‌ها با وجود مشکلات فراوان هنرمندانمان موفق شدند مقام‌هایی را نیز کسب کنند.
وی با اشاره به این‌که کار مالی کاری بسیار دقیق و حساس است که با ریال شروع می‌شود و به رضایت افرادی که با ما کار می‌کنند، می‌رسد، افزود: بنابراین کمبود بودجه باعث می‌شود که در برخی از جاها با نارضایتی افراد روبه‌رو شویم.
بردستانی در ادامه به اعتبارات جاری این اداره‌کل در سال 94 اشاره و عنوان کرد: در این سال به ما سه میلیارد و تقریبا 500 میلیون تومان اعتبار جاری اختصاص یافت که نسبت به سال 93 در این زمینه یک رشد شش درصدی داشتیم. حال از این مبلغ تقریبا یک میلیارد و هفتصد تومان آن به نیروهای رسمی و پیمانی (از حقوق و اضافه‌کار گرفته تا عیدی و پاداش آنها) پرداخت می‌شود، یک میلیارد و 400 میلیون تومان هم به نیروهای قراردادی ما تعلق می‌گیرد که در مجموع روی هم تقریبا سه میلیارد و دویست میلیون تومان می‌شود. حالا مانده ما سیصد و پنجاه میلیون تومان است که از این مبلغ باقیمانده 190 میلیون تومان طبق موافقت صورت گرفته برای پرداخت قبوض برق، آب و تلفن هزینه می‌شود. این در حالی است که در موافقتنامه‌های ما نزدیک به 315 میلیون تومان هم به فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعلق یافته است. حال شما این هزینه‌ها و اعتبار جاری تخصیص یافته را با هم مقایسه کنید، با هم نمی‌خوانند و متوجه می‌شوید که ما در این زمینه مبلغی هم کم می‌آوریم. افزون بر این ما دست‌کم باید سالی پنجاه میلیون به خودروهایی که با آنها قرارداد داریم، بدهیم و بماند هزینه قراردادهای اینترنت و هزینه‌های جاری اداره‌کل. در مجموع اگر به‌صورت ذره‌بینی هم حساب و کتاب کنیم، متوجه می‌شویم که به اعتباری چهار میلیارد تومانی نیاز داریم. 

وی همچنین در خصوص هزینه‌های عمرانی این اداره‌کل افزود: خوشبختانه هزینه‌های عمرانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال نسبت به سال گذشته رشدی 67 درصدی داشته است؛ یعنی اعتباری نزدیک به دو میلیارد و پانصد و پنج میلیون تومان. تقریبا یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان هم هزینه عمرانی سال گذشته ما بود.
این مبلغ هم برای تعمیرات و تجهیزات، مجتمع فرهنگی و ادارات شهرستان‌ها و اداره‌کل هزینه می‌شود که آفرین تخصیص این هزینه هفته پیش بود که به‌طور صد درصد دو درصد نفت و گاز را به ما دادند و تقریبا حدود 90 درصد هم از اعتبارات استانی پرداخت کرده‌اند که ان‌شاءالله قول داده‌اند باقیمانده این هزینه هم پرداخت شود که البته هنوز همه این مبلغ هزینه نشده است، همان‌طور که اطلاع دارید ما تا تیرماه زمان داریم که این اعتبار را هزینه کنیم. کارهای ما بیشتر به‌صورت امانی است و با پیگری‌های مدیرکل اداره ارشاد مجوز ایجاد دفتر فنی را در خود اداره گرفته‌ایم که بتوانیم از سال 95 طرح‌های عمرانی خود را در حوزه خودمان دنبال کنیم و دیگر طرح‌ها را به مسکن و شهرسازی و... ندهیم. چون این کار به‌طور قطع به نفع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. خدا را شکر استان بوشهر نسبت به دیگر استان‌ها بسیار بالاتر است، به‌گونه‌ای که همه شهرستان‌ها به‌جز برازجان (که جزء مجتمع است) و جم دارای پلاتو هستند و به‌صورت امانی و به‌نفع دولت کار کردیم؛ یعنی اگر این پروژه‌ها را به پیمانکار می‌دادیم، ممکن بود یک پروژه صد و پنجاه میلیون تومانی، دویست و پنجاه میلیون تمام شود. 

بعد از پایان توضیحات اکبر بردستانی، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به رشد چشمگیر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این اداره کل پرداخت. 
آینده از آن مطبوعات محلی است
آنیتا مظفری با بیان این‌که به اعتقاد بسیار از پژوهشگران علوم ارتباطات آینده از آن مطبوعات محلی است، گفت: زیرا کارکردهای ویژه‌ای که در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی نقش دارند شما در سطح پایین‌تر در آن دارید. بنابراین در سالی که گذشت شما در توسعه فرهنگی استان نقش بسیار موثری را ایفا کردید. امیدواریم در سال جدید هم این نقش را پررنگ‌تر ایفا کنید. بدون‌شک رسانه‌ها در دانایی‌افزای، اطلاع‌رسانی و روشنگری اذهان نقش موثری دارند. 
وی در ادامه در مورد اقدامات فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: البته باید بگویم که شما در رسانه در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی این فعالیت‌ها همکاری نزدیکی داشته‌اید و در واقع شما به‌عنوان بازوان توانمند فرهنگی ما در استان می‌توانید وظیفه فرهنگی ما را موثرتر و کارآمدتر اطلاع‌رسانی و دانایی‌افزایی بکنید. در سال گذشته در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام‌های بلندی برداشته شد، به‌گونه‌ای که با اقدامات موثری که در این زمینه صورت گرفت، توانستیم عنوان دومی طرح پایتخت کتاب را به‌دست آوریم. در دیگر حوزه‌های فرهنگی ما جشنواره بین‌المللی مشاعره رضوی را در بخش دانش‌آموزی و ... داشتیم که موفق شدیم در برنامه‌های رضوی در سطح ملی جزء هشت استانی باشیم که مورد تجلیل و تقدیر واقع شد. در زمینه موسیقی که در سال‌های گذشته شاهد رشد چندانی نبودیم، به‌طوری که تا سال 92 تنها یک آموزشگاه موسیقی وجود داشت اما بعد از گذشت 16 سال، استان ما از یک آموزشگاه به 10 آموزشگاه موسیقی رسید که این تعداد در سال جدید هم افزایش خواهد یافت. افزایش اجراهای موسیقی، اعزام گروه‌های موسیقی به خارج کشور و ... از دستاوردهای هنری ما در سال‌ گذشته بود.
مظفری در ادامه افزود: در زمینه تئاتر هم گام‌های موثری برداشتیم و موفق شدیم برای نخستین‌بار میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی باشیم و همچنین شاهد حضور گروه‌های نمایشی استان در جشنواره بین‌الملی فجر و افزایش تولید و اجرای نمایش در این سال باشیم. 
وی در ادامه دیگر موفقیت‌های فرهنگی و هنری را برشمرد که رشد چشمگیر فرهنگ و هنر استان را بیان می‌کرد و بعد از او عبدالرضا عالی‌پور، معاون قرآنی و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مورد فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته توضیح داد. 
در پایان حمیده ماحوزی و آنیتا مظفری به سوالات خبرنگاران در مورد موسیقی، تئاتر، نحوه تقسیم آگهی، برنامه‌های آتی این اداره‌کل برای رشد هنر در شهرستان‌ها و پایتخت کتاب پاسخ گفتند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: