bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
لگدمالی هویت ما در سیاسی‌بازی
سال 1394 روز ملی خلیج‌فارس به افتضاح‌ترین شکل ممکن و با هزینه‌‌ای نزدیک به یک میلیارد تومان در بوشهر برگزار شد و ای کاش برگزار نمی‌شد اما در حالی که تقریبا دو هفته دیگر تا این روز مهمِ هویت‌ساز برای ما ساکنان سواحل زیبای خلیج‌فارس زمان وجود دارد، به‌نظر می‌رسد همچنان این روز متولیان دیگری دارد که نمی‌توان انتظار خروجی مناسبی از آن داشت.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین‌قلم: سال گذشته تقریبا در همین روزها بود که در نوشته‌ای بلند در روزنامه به برگزاری جشنواره ملی خلیج‌فارس اشاره کردیم و برای بهتر برگزار شدن آن نکات متعددی را برشمردیم. در آن نوشته تاکید شده بود که در سالی که برای اولین‌بار بوشهر میزبان کشوری روز ملی خلیج‌فارس شده است، کار را به کاردان بسپریم و منتظر تبعات خوب آن باشیم اما وقتی سیاست بر اخلاق می‌چربد و بسیاری فکر منافع گروهی و جریانی خود را می‌کنند و قرار است که فردی را از عرش بیندازند، دیگر این مسائل ارزش ندارد.
سال 1394 روز ملی خلیج‌فارس به افتضاح‌ترین شکل ممکن و با هزینه‌‌ای نزدیک به یک میلیارد تومان در بوشهر برگزار شد و ای کاش برگزار نمی‌شد اما در حالی که تقریبا دو هفته دیگر تا این روز مهمِ هویت‌ساز برای ما ساکنان سواحل زیبای خلیج‌فارس زمان وجود دارد، به‌نظر می‌رسد همچنان این روز متولیان دیگری دارد که نمی‌توان انتظار خروجی مناسبی از آن داشت.
مراسم سال گذشته آن اندازه ناهماهنگ بود و بد برگزار شد که پس از آن دبیر انتصابی آن در یک جوابیه 10 بندی به برخی مشکلات و نارسایی‌ها اشاره کردند اما چه فایده که با صرف این همه هزینه، کسی متوجه نشد که 9 اردیبهشت 1394 بوشهر میزبان این رویداد مهم ملی بوده است.
ما به‌عنوان روزنامه بامدادجنوب همان روزها به این مساله اشاره کردیم که زیاده‌خواهی‌ها و دخالت‌های بی‌جای استانداری در امور ادارات کل برای جایگزینی افراد نزدیک به‌خود باعث بروز نارضایتی‌های فراوانی شده است اما فکر این مساله هم برایمان سخت بود که عده‌ای بر شاخه نشسته و بن می‌برند که متاسفانه چنین شد و آنها به‌دلیل اختلاف با اداره کل ارشاد– که امروز بحمدالله همه می‌دانند – دبیری این جشنواره را به دانشگاه خلیج‌فارس دادند و همان روز ما به این نتیجه رسیدیم که با این مدیریت به ناکجاآباد خواهیم رفت. 

سال گذشته در قالب توصیه‌هایی در مورد این روز نوشتیم:
الف) خوشحالیم که برگزاری این مهم بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد استان افتاده است و دبیرخانه آن نیز در این اداره قرار دارد.
ب) روز ملی خلیج فارس، یک روز ملی است، نه یک روز سازمانی. ضرورت دارد که همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها در استان در قالب دبیرخانه این روز همکاری نزدیکی با اداره کل فرهنگ و ارشاد داشته باشند. نگارنده سال گذشته شاهد برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه بود که ملال‌آور و تاسف‌بار است.
ج) ما بوشهری‌ها عموماً برگزار کنندگان خوبی نیستیم، این را باید بدون تعارف گفت. 
زمان برای برگزاری این روز تنگ است و لازم بود که خیلی زودتر دست به کار می‌بردند، اما باید از تجربه‌ استان همجوار نهایت بهره را برد.
د) روز خلیج فارس را در بوشهر خلاصه نکنیم. باید از همه گروه‌های فرهنگی، هنری و نویسندگان و صاحب‌نظران این امر برای برگزاری این روز نهایت استفاده شود.
ر) یادمان باشد که ما در یک نبرد شدید تبلیغاتی و فرهنگی به سر می‌ّبریم. لازم است که همه ارگان‌ها به خصوص سازمان صدا و سیما، رسانه‌های دیداری و شنیداری این جشنواره را پوشش مناسب خبری دهند.
ن) استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد. هر چند رشد قارچ‌گونه و فصلی این نهادها در طول یک سال گذشته و وابستگی خاص آنها ملال‌آور است، اما دبیرخانه محترم توجه داشته باشد که از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اصل و نسب‌دار در این روز بیشترین بهره را ببرد و دستکم از نظریات آنها استفاده کند.
و) جشنواره خلیج فارس به سخنرانی چند عده معدود و محدود برای معرفی آنها و گرفتن چند عکس یادگاری تبدیل نشود. این فرصتی است که اگر خوب به آن پرداخته شود، تا همیشه در استان ما باقی خواهد ماند و تعلق به فرد و یا گروهی خاصی ندارد.
ه) بامداد جنوب به عنوان اولین و تنها روزنامه استان وظیفه ذاتی خود می‌داند از تمام داشته‌های خود برای بهتر برگزار شدن این مراسم ملی استفاده کند. لذا از همین تریبون اعلام می‌کند به عنوان بازوی رسانه‌ای این جشنواره در خدمت دبیرخانه باشد همه اخبار مربوط به این روز را به صورت ویژه پوشش دهد. 
سال گذشته که نشد و روز ملی خلیج‌فارس به دکانی برای گروهی تبدیل شد و علم و فرهنگ و موسیقی و سخنرانی با هم یکی شده و هشت‌الهفتی شد که آخر سر نه کسی فهمید کدخدا کیه و نه کسی متوجه شد که خلیج‌فارس کجاست. اما در همین همسایگی ما و در استان هرمزگان، روز ملی خلیج‌فارس با برنامه‌ای مدون و منسجم برگزار شد و باوجود آمدن وزیر محترم ارشاد به بوشهر، اما همه شاهد بودند که در بعد رسانه‌ای هم این هرمزگانی‌ها بودند که گوی را از بی‌مدیریتی ما ربودند و دستشان هم درد نکند.
اما در حالی که کمتر از دو هفته دیگر به این روز مهم و تاریخی داریم، هنوز هیچ‌کسی متولی برگزاری این روز نشده است. در نشست خبری روز دوشنبه مدیرکل ارشاد استان هم با وجود اشاره به همه نکات فرهنگی استان، اما خانم ماحوزی به وجود برنامه‌ای برای این روز در تقویم کاری مجموعه خود اشاره‌ای نکردند که نشان می‌دهد که باید سراغ آن را از جای دیگری گرفت و نباید شک کرد که با رفتار سال گذشته حضرات مسوول، اگر ما هم جای اداره ارشاد بودیم، مسوولیت قبول نمی‌کردیم.
از سوی دیگر معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر به‌عنوان رئیس دبیرخانه جشنواره روز ملی خلیج فارس تاکنون جلسه و یا نشستی با مدیران و دست‌اندرکاران این روز نداشته است و تا جایی که می‌دانیم هم وی پس از شرکت اجباری در مراسم تودیع چند فرماندار جابه‌جا شده، برخلاف همیشه سکوت پیشه کرده و تلاش دارد تا چندان آفتابی نشود.
حال باید پرسید که چه ارگانی متولی برگزاری این روز مهم و تاریخی در استان ما است. آیا اداره‌ای، نهادی، سازمانی، گروهی، فردی و یا حتی استانداری!! حاضر است که جور یار کشد و متولی برگزاری این روز مهم شود.
کافی است که نگاهی به پورتال خبری استانداری بوشهر بزنید تا متوجه شوید که حضرات اصلا یادشان نیست که چنین روزی وجود دارد و تاکنون حتی خبری هم در این زمینه منتشر نشده است. این انتظار وجود دارد که مسوولانی که می‌گویند به فکر توسعه استان هستند، بگویند که دو هفته مانده به روز ملی خلیج‌فارس چه کاری صورت گرفته است.
ما امیدوار هستیم که پس از انتشار این گزارش، مسوولان استانداری و دیگر مسوولان امر یادشان بیفتد و فکری به‌حال روز ملی خلیج‌فارس کنند

نام:
ایمیل:
* نظر: