bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
آناهیتا یزدان‌شناس در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
در استان ما با توجه به محدودیت‌ها، نبود امکانات کافی و مشکلاتی که در حوزه انیمیشین‌سازی وجود دارد، هنرمندان به‌خوبی این محدودیت‌ها را درنوردیده‌اند و آثار قابل توجه‌ای را توانسته‌اند تولید کنند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: انیمیشین‌سازی (پویانمایی) از هنرهایی است که از زمان شکل‌گیری‌اش تاکنون طرفداران خاص خود را داشته و دارد، به‌گونه‌ای که امروزه بسیاری از هنرجویان، هنرمندان و دانش‌آموختگان این هنر موفق شده‌اند نه تنها در عرصه ملی بلکه در سطح بین‌المللی توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.
در استان ما با توجه به محدودیت‌ها، نبود امکانات کافی و مشکلاتی که در حوزه انیمیشین‌سازی وجود دارد، هنرمندان به‌خوبی این محدودیت‌ها را درنوردیده‌اند و آثار قابل توجهی را توانسته‌اند تولید کنند. این موفقیت‌ها گواه توانایی و استعداد هنرمندان هم‌استانی است که حتی محدودیت و نبود امکانات آنها را از هدفشان بازنمی‌دارد. در هفته گذشته ما میزبان حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، فرید فرخنده‌کیش، مدیرعامل انجمن سینما جوان کشور و سعید توکلیان، معاون فرهنگی-آموزشی انجمن سینما جوانان بودیم که یکی از اهداف سفر رئیس سازمان سینمایی کشور به بوشهر، ساماندهی انجمن سینما جوان استان و معرفی عبدالرحمن برزگر که یکی از هنرمندان و نویسندگان قابل هم‌استانی است، به‌عنوان مسوول جدید این انجمن بود. در این زمینه، نشستی با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و هیات همراهش، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هنرمندان حوزه فیلم و عکس در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد که در این نشست هنرمندان مشکلات و دغدغه‌های خود را بیان کردند و حجت‌الله ایوبی و حمیده ماحوزی برنامه‌های آینده خود را در راستای رفع این کمبودها و ... در این زمینه تشریح کردند که در پایان این مراسم از سه هنرمند نوجوان و جوان بوشهری (میثم فرهومند، دنیا کرم‌زاده و آناهیتا یزدان‌شناس) به‌دلیل درخشش و کسب جایزه برتر در جشنواره‌ها و المپیاد‌های کشوری در حوزه فیلمسازی و انیمیشین تقدیر شد که در این زمینه گفت‌وگویی را با آناهیتا یزدان‌شناس، هنرمند نوجوان بوشهری و خانواده وی صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

چند سال است که در زمینه پویانمایی مشغول به فعالیت هستید؟ مشوقان اصلی شما چه کسانی بودند؟
آناهیتا یزدان‌شناس: حدود هفت سال است که عضو کانون هستم و بیشتر در زمینه نمایش فعالیت می‌کنم. به‌طور جدی در زمینه انیمیشن تقریبا از زمانی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشنواره پویانمایی موج آغاز شد، با خود فکر کردم خوب است که انیمیشن‌سازی را در این جشنواره شروع کنم و مشوقان من پدر و مادرم هستند که همیشه سعی می‌کنند شرایط خوبی را برایم فراهم کنند تا در زمینه‌های مختلف پیشرفت داشته باشم.
تاکنون چندتا انیمیشن ساخته‌اید؟ در کدام جشنواره‌ها حضور داشتید و چه موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اید؟
آناهیتا یزدان‌شناس: من انیمیشین زیاد می‌سازم و دو تا از آنها را که موفق بودند، نامی ببرم؛ یکی «قفس‌ها را من می‌خرم» و دیگری «اخلاقتو خوب کن» است. هر دوی این اثرها در جشنواره پویانمایی موج موفق به کسب مقام برتر شدند، انیمیش «قفس‌ها را من می‌خرم» علاوه بر جشنواره پویانمایی موج، در جشنواره کشوری مهر مبین اراک و نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوان که در همدان برگزار شد نیز برگزیده شد.
به نظر شما خانواده تا چه میزان در پیشرفت و پرورش استعداد شما نقش داشت؟
آناهیتا یزدان‌شناس: مادر و پدرم تاثیر خوبی بر من گذاشتند، آنها به من پیشنهادهایی دادند که الان خیلی به‌دردم می‌خورند. از صمیم قلب از آنها تشکر می‌کنم.
موضوعات انیمیشن‌ها چگونه به‌ذهنت شما خطور کرده و آیا با کمک این هنر در انتقال پیام خود موفق بودید؟
آناهیتا یزدان‌شناس: خیلی چیز‌ها می‌شود گفت ولی معمولا وقتی در اتاقم هستم، موسیقی گوش می‌دهم و کتاب می‌خوانم، ایده‌های متعددی به ذهنم می‌آید و بعد همین‌ها را تبدیل به داستان می‌کنم. بله خیلی وقت‌ها در انتقال پیامم موفق ظاهر می‌شوم ولی بستگی به تماشاگران هم دارد که چه تصوری از انیمیشن در ذهنشان شکل می‌گیرد... .
به‌عنوان یک نوجوان موفق برای مسوولان در زمینه حل کاستی‌های حوزه انمیشین‌سازی چه توصیه دارید؟
آناهیتا یزدان‌شناس: امکانات بیشتری برایمان فراهم شود... . در این زمینه برای رشد و شکوفایی استعداهای هنرمندانی که در این حوزه مشغول به کار هستند، برنامه‌هایی برگزار شود که ما را دور هم جمع کند .... . ما نوجوانان نیاز به توجه داریم،کاش بشتر به ما توجه شود.
برنامه آینده شما چیست؟ آیا باز هم انیمیشن می‌سازید؟ در انیمیشن‌هایی که تاکنون ساخته‌اید، بیشتر به کدام موضوعات توجه داشتید؟
آناهیتا یزدان‌شناس: کار آینده‌ام را مطمئن نیستم که حتما انیمیشن باشد، چراکه دوست دارم به تئاتر و فیلمسازی هم بپردازم، به‌همین دلیل کمی برایم سخت است که اسم انیمیشن آینده‌ام را بگویم و در انمیشین‌هایم به موضوعات مختلف توجه دارم و تقریبا همه موضوعات را کار می‌کنم.
انیمیشنی که موفق شد در نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوان برگزیده شود، نامش چیست و به چه موضوعی می‌پردازد؟
آناهیتا یزدان‌شناس: نام این انمیشین «قفس‌ها را من می‌خرم» است که به صلح و آزادی می‌پردازد.
توصیه شما به دوستان نوجوانتان چیست ؟
آناهیتا یزدان‌شناس: درس‌هایشان را خوب بخوانند و همیشه به حرف‌های بزرگ‌ترهایشان گوش کنند و قدر توانی‌هایشان را بدانند.
سخن پایانی؟
آناهیتا یزدان‌شناس: برای همه آرزوی سلامتی و موفقییت دارم و آرزو می‌کنم کل جهان به صلح و آرامش پایبند باشند.
در ادامه با پدر و مادر وی که ما را در این گفت‌وگو همراهی می‌کردند، به گفت‌وگو پرداختیم.
چگونه متوجه شدید که آناهیتا به انیمیشن‌سازی و ... علاقه‌مند است و چگونه زمینه پرداختن به هنر را برای وی در خانه فراهم کردید؟
حمیده ناجی: علاقه آناهیتا به هنرهای نمایشی (تئاتر و انیمیشن) بر پایه عشق به کتاب و کتابخوانی استوار شده است. وی از کودکی با کتاب‌ها و عروسک‌هایش، در دنیایی از تخیل و تجسم گذرانده است که همین‌ها الهام‌بخش فعالیت‌هایش در دنیای هزارتوی نمایشی شده است. اهمیت به تخیل و بلندپروازی‌ها و باور داشتن توانایی‌های آناهیتا از همان خردسالی مهم‌ترین اقدامی‌ است که از طرف ما برای فراهم کردن زمینه برای موفقیت او انجام شده است.
به‌نظر شما والدین چگونه می‌توانند در شناسایی و شکوفایی استعداد فرزندان خود نقش داشته باشند؟
حمیده ناجی: با باور و ایمان، کودک بودن و کودک ماندن و همسو شدن در دنیای پرشور و هیجان نوجوانی. با فرزندانمان کودکی کنیم. بزرگ شویم و بزرگ بمانیم.
شما در کانون پرورش فکری برای شناسایی استعداد کودکان و نوجوانان در زمینه پویانمایی چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟
محمدعلی یزدان‌شناس: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون هشت دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) را در تهران برگزار کرده است. یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره برگزاری کارگاه برای کانونی‌های سراسر کشور بوده که علاوه بر شناسایی افراد مستعد موجب دانش‌افزایی مربیان در این زمینه شد. همین مساله جرقه‌ شروع فعالیت انیمیشن در استان بوشهر را ایجاد کرد. شروع این کار با حمایت خالصانه‌ استاد عزیزم مرحوم وجیه‌الله فردمقدم، پیشکسوت انیمیشن ایران و عبدالرحمن برزگر موجب شد تا اولین کارگاه و جشنواره استانی پویانمایی موج در بوشهر کلید بخورد. برگزاری کارگاه‌ها برای مربیان و اعضای کانون زمینه‌ساز رشد و بروز استعداد ایشان شد و به لطف پروردگار تاکنون پنج دوره کارگاه آموزشی برای مربیان و اعضای کودک و نوجوان کانون و سه دوره جشنواره پویانمایی موج برگزار شد که چهارمین جشنواره‌ آن نیز در نیمه‌های راه به‌سر می‌برد و به یاری حق و حمایت مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، زهره عالی‌نسب در سال جاری شاهد برگزاری آن خواهیم بود.
مربی دختر شما در پویانمایی چه کسی بود؟ و به نظر شما در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات و محدودیت‌هایی که کودکان و فرزندان ما در این عرصه با آن روبه‌رو هستند، کدام است؟
حمیده ناجی: آناهیتا با داشتن پتانسیل‌های ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی که از طرف ما شناخته و پرورش داده شده، به کسب تجربه‌های خلاق در کارگاه‌های انیمیشن پرداخته است. در این زمینه مطالعه و تماشای انیمیشن‌های موفق، تحلیل ایده‌ها و شیوه‌های کار انیمیشن‌سازی در کنار پدر و تجربه‌ کار گروهی در کنار دوستان کانونی را می‌توان از مهم‌ترین مربی‌ها برای او برشمرد. پراکندگی ذوق و سلیقه‌ هنری، نگرش بی‌فرجام بودن هنر در جامعه و ... از جمله مشکلات در این زمینه به شمار می‌روند.
برنامه‌های آینده آناهیتا چیست؟
محمدعلی یزدان‌شناس: آناهیتا در ابتدای دوران نوجوانی ‌است؛ رویاها و بلندپروازی‌های بی‌پایانی دارد. آنچه که از او می‌خواهیم این است که در هر لحظه از زندگی‌اش با داشتن هر هدفی، عشق به آفریدگار، لذت از زندگی، دوست داشتن همه‌ انسان‌ها، شرافت و راستی و صلح را پیشه‌ خود کند. او اگر بخواهد در هریک از رشته‌های موسیقی، فوتبال، فیلمسازی و تئاتر که هم‌اکنون فعالیت دارد؛ قدم بگذارد، با علم نوین همراه بوده و آفریننده‌ای موثر باشد. پس بیاییم همیشه برای فرزندانمان یک آغاز باشیم... .
یادآوری می‌شود، آناهیتا یزدان‌شناس فرزند محمدعلی یزدان‌شناس، معاون فرهنگی-اجرائی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و همچنین از هنرمندان مطرح هم‌استانی در حوزه تئاتر و حمیده ناجی، مربی فرهنگی مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر است.

نام:
ایمیل:
* نظر: