bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
به مناسبت روز زمین پاک؛
زمین، نعمت خداست. امانتی است که در اختیار اشرف مخلوقات نهاده شده، بنابراین باید آن را «سبز» نگه داشت. «اَللّهُ الّذی جَعَلَ لَکُمُ الاَرضَ قراراً؛ خداوند همان است که زمین را آسایشگاه شما قرار داد» اما...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: زمین، نعمت خداست. امانتی است که در اختیار اشرف مخلوقات نهاده شده، بنابراین باید آن را «سبز» نگه داشت. «اَللّهُ الّذی جَعَلَ لَکُمُ الاَرضَ قراراً؛ خداوند همان است که زمین را آسایشگاه شما قرار داد» اما این مامن آرام با دستان انسان‌ها روز به روز آلوده‌تر و بیمارتر از قبل، به‌سختی نفس می‌کشد. ما قاتل زمین هستیم، با اقدامات مخرب و ناشیانه‌مان، با بی‌توجهی به هشدارهای دوستداران و حامیان محیط زیست، با بستن چشمانمان بر واقعیت‌ها و کوبیدن پتک مال‌اندوزی و طمع ساختمان‌سازی و ... . 
3 اردیبهشت، روز «زمین پاک» نام دارد. به همین مناسبت روز گذشته طی مراسمی ساحل پارک شغاب پاک‌سازی شد. در همین راستا، با مسوول انجمن حامیان محیط زیست گفت‌وگو کردیم. مهدی طیاری درباره برگزاری مراسم روز زمین پاک به بامداد جنوب گفت: به مناسبت «روز زمین پاک» هر ساله در این تاریخ (3 اردیبهشت)، مراسمی به احترام زمین برگزار می‌شود که امسال با حامیان و دوستداران محیط زیست، همکاری بنیاد کودک و سازمان پسماند این مراسم به‌صورت نمادین برگزار شد. 
وی هدف از برگزاری این مراسم را محقق کردن بُعد فرهنگی این امر دانست و تاکید کرد: این اقدام فقط می‌تواند تا حدودی بُعد فرهنگی امر را پوشش دهد و می‌طلبد که مسوولان و همه نهادها نیز بستر لازم و پیش‌زمینه‌های ضروری و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند. 
طیاری با بیان این‌که راه‌اندازی و ایجاد کارخانه کمپوست، کارخانه بازیافت و دیگر اقدامات این‌چنینی که در حکم زیرساخت‌های حفظ و نگهداری از محیط زیستمان است، جزء وظایف شهرداری‌هاست. این در حالی است که ما به‌عنوان حامیان و دوستداران محیط زیست با تعداد اندک راه به جایی نمی‌بریم و چون خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان محیط زیست و زمین هستیم، از سوی مسوولان طرد می‌شویم. هر بار که نسبت به این موضوع انتقاد می‌کنیم، با پاسخ «به فکر هستیم ولی پیمانکار نیست» مواجه می‌شویم، در صورتی که چندین بار پیمانکار آمده اما با مشاهده وضعیت و شرایط موجود، توافقی حاصل نشده و پیمانکار هم رفته است. 
وی ضمن تاکید بر این‌که بحث بازیافت مانند بحث اتوبوسرانی در جامعه است که حکم خدمات‌رسانی دارد، خاطرنشان کرد: این مساله جزء بهداشت محیط محسوب می‌شود و زباله‌های عفونی و بیمارستانی، زباله‌های ساختمانی و زباله‌های خطرناک و ضایعات الکترونیکی که تبعات منفی و سوئی دارند، با اقدامات ناشیانه و در سایه بی‌مسوولیتی انسان‌ها تولید می‌شوند و هم سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و هم به تخریب محیط زیست و نابودی زمین منجر می‌شود که باید برای آن هر چه سریع‌تر تدبیری اندیشید. 
مسوول انجمن حامیان محیط زیست در ادامه با اشاره به وجود مخازن بزرگ تفکیک زباله در کشورهای دیگر به فقدان این بخش در کشور به ویژه استان بوشهر و معضلات ناشی از آن تاکید کرد و گفت: صدا و سیما، مطبوعات و رسانه‌ها و دیگر نهادها موظفند که اخبار مربوط به محیط زیست را اطلاع‌رسانی و پیگیری کنند، در حالی که برخی رسانه‌ها تنها به‌دنبال منافع مالی از اطلاع‌رسانی‌هاشان هستند. 
طیاری با بیان این‌که سازمان پسماند هنوز هم اقدام به تحویل بروشور به در منازل می‌کند، افزود: باید این مساله را دقیق‌تر، علمی‌تر، کارشناسانه‌تر و به‌جدتر دنبال کرد. وضعیت بحرانی محیط زیست و حال و روزگار زمین از این اقدامات پیش‌پاافتاده و سطحی گذشته است. 

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری این مراسم چند سال است که دنبال می‌شود، تصریح کرد: بیش از هشت سال است که هر ساله حامیان محیط زیست در راستای احترام به زمین، روز «زمین پاک» را ارج می‌نهد و همچنین به مناسبت این هفته برنامه‌هایی از جمله روز درختکاری و ... برگزار  می‌شود که این امر به خودی خود به جذب گردشگر و برخورداری از آب و هوای سالم کمک می‌کند. سال گذشته 30 هزار اصله درخت در بلوار امام علی (ع) کاشته شد. 
این دوستدار محیط زیست و مسوول انجمن حامیان محیط زیست خطاب به مسوولان تاکید کرد: در هیچ جای دنیا حریم 60 متری دریا را استحصال نمی‌کنند و اگر استحصال کنند، آن را با روش‌های مدرن و به‌روز انجام  می‌دهند اما در استان ما به منسوخ ترین روش اقدام به خاک‌ریزی می‌کنند.
طیاری با اشاره به این‌که ما تنها مصرف‌گرا هستیم و همین مصرف‌گرایی به طبیعت آسیب مضاعفی وارد می‌کند و در نتیجه این مصرف‌گراییِ صرف، زباله‌های عفونی تولید می‌شود که هم خاک و هم آب‌ها را آلوده می‌کنند، گفت: تبعات منفی این اقدامات سال‌ها بعد خود را نشان می‌دهد، زمانی که کار از کار گذشته است. در حال حاضر در زباله‌دانی تنگک با روشی قدیمی اقدام به دپوی زباله می‌کنند که این اقدام بدترین و بیشترین نوع آلودگی را هم برای آب‌ها و هم برای خاک به وجود می‌آورد. 
وی با بیان این‌که دولت موظف است هزینه یارانه‌های ایجاد کارخانه کمپوست و کارخانه بازیافت را متقبل شود، خاطرنشان کرد: ضروری است با اعلام و انتشار فراخوان و تشکیل کارگروهی در این راستا گام‌های محکمی برداشته شود که نتایج قطعی نیز به‌دنبال داشته باشد. ضایعات ساختمانی در حال حاضر آسیب و پیامدهای منفی و مخربی برای محیط زیست در پی دارد. خالی کردن سیمان در شهرک صنعتی 2 یکی از این موارد است. شهرداری باید مکانی مشخص را برای تخلیه سیمان‌ها در نظر بگیرد تا در ادامه این اقدامات، فرسایش خاک نداشته باشیم.
این حامی و فعال محیط زیست یادآور شد: اگر ما نقدی می‌کنیم، تنها کمک به مسوولان است برای نجات آینده این مرزبوم، چراکه این امر هیچ منفعت شخصی برای ما ندارد. ما چندین سال است که بیشترین وقت خود را صرف فرهنگ‌سازی در این خصوص کرده‌ایم. در ایام نوروز مسافران نوروزی از تغییرات به وجود آمده در بوشهر و بهداشت آن احساس رضایت داشتند اما ما توقع و انتظار بیش از اینها را داریم. 
به هر حال زمین، امانتی است که باید آن را به دست نسل‌های بعد بسپاریم. اگر امانتداران خوبی نباشیم، آیندگان از ما به‌عنوان انسان‌های «بی‌مسوولیت»، «بی‌فرهنگ» و «قاتل زمین» یاد می‌کنند. در استان ما گاهی منتقدان، به‌شدت از سوی مسوولان تحریم شده‌اند اما بجاست که با زاویه دیدی مثبت به نقدها نگریست و به جای طرد منتقدان جلساتی را با آنها برگزار کرد و اندیشه‌ها را در کنار یکدیگر گذاشت تا پازل برخی مشکلات و کاستی‌ها در استان تا حدودی مرتفع شود. بیایید قاتل زمین نباشیم. 


نام:
ایمیل:
* نظر: