bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیمانکار استانداری به هشدارهای محیط زیست توجه نکرد؛
بامداد جنوب بار ديگر از اقدامي غير قانوني در حوزه محيط زيست آن هم در هفته زمين پاک در محدوده دهکده گردشگري مينويسد و زخم زبانها را در مورد اينکه با دهکده گردشگري خصومت دارد، به جان ميخرد تا...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: در دورهاي که رنگ از رخ همه قلمها پريده است، بامداد جنوب بار ديگر از اقدامي غير قانوني در حوزه محيط زيست آن هم در هفته زمين پاک در محدوده دهکده گردشگري مينويسد و زخم زبانها را در مورد اينکه بامداد با دهکده گردشگري خصومت دارد، به جان ميخرد تا پرده از اقدامات بدون مجوزي بردارد که توسعه و پيشرفت استان را به قهقهرا ميبرند. تا نشان دهد که چگونه زور و قدرت بر حق و حقيقت ميچربد و برخي نهادها بدون مجوز بهصورت خودسر دست به فعاليتهاي غير قانوني ميزنند. بامداد جنوب براساس رسالت حرفهاي خود تلاش دارد تا در چارچوبهاي تعريف شده رسانهاي، رسالت خود را انجام دهد و در اين مورد به هيچ عنوان کوتاه نميآيد. 
مهدي طياري، يکي از اعضاي انجمن حاميان محيط زيست استان طي تماس تلفني از يک لايروبي غير قانوني و بدون مجوز در دهکده گردشگري خبر داد و ما را براي تهيه گزارش به يکي از کارشناسان محيط زيست ارجاع داد. البته تماس اين فعال زيستمحيطي در حالي صورت ميگيرد که پيش از اين هم در نقطهاي که دهکده گردشگري احداث شده، کارهاي غير قانوني بسياري صورت گرفته است اما اين بار بامداد جنوب قصد سکوت ندارد. 
اين کارشناس محيط زيست درباره اين اقدام به بامداد جنوب گفت: روز گذشته فعالان و حاميان محيط زيست به اداره پايش محيط زيست استان اطلاع دادند که يک لايروبي غير قانوني در محدوده دهکده گردشگري مشغول فعاليت است که با اعزام نيروهاي اداره پايش محيط زيست جلوي فعاليت غير قانوني يک دستگاه لايروبي که متعلق به پيمانکار استانداري در محدوده دهکده گردشگري بود، متوقف شد. البته همين هفته گذشته بود که ما در روزنامه خبر تخليه فاضلاب در کنار دهکده را منتشر کرديم.

حسين يگانه با بيان اينکه طي تماس تلفني با نيروهاي محيط زيست دريايي استعلام گرفتيم که براي اين اقدام هيچ مجوز ارزيابي زيستمحيطي گرفته نشده، تصريح کرد: هفته گذشته ادارهکل محيط زيست از طريق مکاتبه به استانداري اعلام کرده بود که اين اقدام بدون اخذ مجوز، کاملا غير قانوني است و جرم محسوب ميشود و بهتبع حق انجام لايروبي امکانپذير نيست که استانداري به اين موضوع توجهي نکرده و فعاليت خود را آغاز کرده است. 
وي ضمن تاکيد بر اين امر که بلافاصله با مديرکل محيط زيست استان که در شوراي اداري شهرستان دشتي بود، تماس حاصل کرديم و وي نيز غير قانوني بودن فعاليت اين لايروبي را اعلام کرد و خواستار توقف عمليات شد، افزود: به اتفاق جمعي از همکاران روي دستگاه لايروب قرار گرفتيم و از مسوول دستگاه، مجوز خواستيم که عنوان کرد در حال حاضر مجوز به همراه ندارد اما مجوز در اداره بندر است. از او خواستيم که از اداره بندر مجوز را برايش بياورند که طفره رفت و مشخص شد مجوزي در کار نيست. 
اين کارشناس محيط زيست در ادامه با اشاره به اينکه ما پس از اين با دادستان محترم استان هم تماس گرفتيم و وي را در جريان موضوع قرار داديم و ايشان در دستوري شفاهي، غير قانوني بودن اين اقدام را اعلام کردند، خاطرنشان کرد: مسوول دستگاه لايروبي فقط تيغه دستگاه را خاموش کرد و دستگاه هنوز روشن بود که ما با اعلام اينکه جرم وي کاملا محرز است، خواستار خاموشي کامل دستگاه شديم و به او يادآور شديم که در طول شبانهروز به نظارت و گشتزني ادامه ميدهيم که در صورت فعاليت دوباره، جرم براي دستگاه قضا، ادارهکل محيط زيست، ادارهکل بنادر، ديگر نهادهاي مربوط و مسوول و شهروندان محرز است. 

يگانه اذعان ميدارد که از فرد يادشده پرسيديم در چه عمقي کار ميکني که پاسخ داد در حال حاضر دستگاه عمقيابم خراب است و بهصورت تجربي کار ميکنيم!
مشخص شد که مشکلات و کاستيها و نواقص استان از کجا آب ميخورد: «از کار بهصورت تجربي، نه براساس ضوابط و نه با ابزار دقيق و تخصص کافي». وقتي همگان خود را متخصص ميدانند و رئيس، به جاي آنکه طبق قانون و ضابطه عمل کنيم، بهعلت اقدامات غير قانوني و بدون مجوز و تخريب وسايل، در عوض اندازهگيري با ابزار مخصوص، با دست اندازه ميگيريم، اينگونه ميشود که به جايي که ابرويش را درست کنيم، ميزنيم چشمش را هم کور ميکنيم. 
سوال اينجاست که آيا ادارهکل محيط زيست و بهويژه دادستاني محترم بهعنوان مجري قانون با اين مساله برخورد خواهند کرد يا اينکه دادستان تنها به دستور شفاهي بسنده کرده و آيا دستور کتبي صادر شده است؟ اگر قرار است پس از اين، پيگير موضوع شوند، لطفا مراتب را به اطلاع شهروندان برسانند. مردم اين روزها سخت تشنه دانستن هستند. ما هم بهعنوان رسانه پيگير، جزئيات دستور دادستاني را به اطلاع عموم ميرسانيم.
 يگانه در ادامه به برخي آسيبهاي محيط زيستي چنين اقدامات غير قانوني و مديريتنشده اشاره کرد و گفت: لايي که برداشت ميشود با مديريت ناصحيح در نقطهاي بالاتر در حاشيه بزرگراه امام علي (ع) تخليه ميشود که اين لايي بر اثر جزر و مد دوباره بهسمت دهکده گردشگري هدايت ميشود. همچنين استحصال غير قانوني اکوسيستم دريا را بهشدت تهديد ميکند. علاوه بر اينها حراهايي که سال گذشته با حضور خود استاندار پشت دهکده گردشگري به مناسبت روز درختکاري کاشته شده بودند، اکنون 80-90 درصد آنها نابود شدهاند. علاوه بر اينها، آنجا محل تخمگذاري و تخمريزي آبزيان است که بهعنوان محلي امن براي آنهاست و اکنون آنها هم از اين اقدام مديريت نشده و غير قانوني آسيب ميبينند. موجودات ريز بر اثر گل و لاي حاصل از اين فعاليت دچار خفگي شده و نابود ميشوند و بدين صورت زنجيرههاي زيستي و تغذيهاي کشته ميشوند.

اين نکته گفتني است که احداث دهکده گردشگري تابع هيچيک از ضوابط زيستمحيطي، گردشگري و حتي ترافيکي و امنيتي نبوده است و اگر بانيان آن مستندات قانوني در اين زمينه دارند، ميتوانند آن را در اختيار ما بگذارند تا اقدام به انتشار آن و روشن شدن افکار عمومي کنيم. ضمن آنکه واضح است از بين رفتن يکي از خورهاي مهم بوشهر به بهاي احداث دهکده گردشگري با استحصال از دريا سوال بيپاسخي است که کسي خود را صاحب نميکند. 
با توجه به اظهارات فوق خواهشمنديم مسوولان ديگر در مناسبتهاي مهم با دستپاچگي دوبارهکاري نکنند. نَفسِ کاشتن درخت را در روز درختکاري اندکي توضيح دهيد. درخت را کاشتيد تا خود قاتلش شويد. دست مريزاد!  
تلاش حاميان محيط زيست و اطلاعرساني آنها به اداره پايش محيط زيست استان و همکاري متقابل اداره محيط زيست با فعالان و حاميان محيط زيست در خور ستايش است و انتظار ميرود با چنين فعاليتها و همکاريهايي محيط زيست را نجات دهيم و دست کم در هفته زمين پاک، از موهبتهاي الهيمان (زمين، دريا، جنگل) که حق همه است، محافظت کنيم و به اين مواهب الهي احترام بگذاريم که شکر نعمت، نعمتت افزون کند. 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: