bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
حسن روحانی با همه انتقاداتی که به دولت گذشته دارد نشان داده «حرف‌های زیادی در سینه‌» دارد همان‌گونه که در مناظره‌های انتخاباتی به محمدباقر قالیباف رقیب انتخاباتیش گفت...
بامدادجنوب- حسین ایزدپناه: حسن روحانی با همه انتقاداتی که به دولت گذشته دارد نشان داده «حرف‌های زیادی در سینه‌» دارد همان‌گونه که در مناظره‌های انتخاباتی به محمدباقر قالیباف رقیب انتخاباتیش گفت: حرف‌های که با وجود اصرار‌ فراوان فعالان سیاسی برای بازگویی واقعیت‌ها به مردم دارد به زبانش نمی‌آید و تهدید نمی‌کند که لیست مفسدان اقتصادی را در جیب دارد. مصلحت‌اندیشی همیشه در عملکرد سیاسیش حضور داشته و کمتر عصبانی می‌شود، او نشان داده تا مجبور نباشد حرف‌های درون سینه‌اش بازگو نخواهد شد.
در این میان حملات دلواپسان به برجام و دولت به بهانه اقدامات خودسرانه دو قاضی در تصرف دو میلیارد دلار از اموال ایران، باعث شد در یک یادداشت تلگرامی بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت وزارت خارجه، بخشی از اقدامات دولت گذشته برای سرمایه‌گذاری در امریکا را افشا کند، افشاگری که باعث شد تا روی دیگر سکه برای مردم مشخص شود. 
بدهکارانی که طلبکارانه با دولت منتخب مردم سخن می‌گویند و مدعی کاغذ پاره خواندن برجام هستند، به جوسازی علیه دولت ادامه می‌دهند، دولتی که باعث تعطیلی کاسبی‌شان شده است. همان‌ها که تا دیروز تحریم‌هارا کاغذ‌پاره می‌خوانند امروز از بی‌اثر بودن برجام و وجود تحریم‌ها گله دارند.
مصلحت‌اندیشی برای جلوگیری از هرج و مرج
حسن روحانی تاکنون مصلحت‌اندیشی کرده است، این اعتقاد یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، است. محمدصادق کاملان معتقد است، بیان همه اتفاقات هشت ساله دولت قبل مردم را مایوس می‌کند، حسن روحانی به‌دلیل رعایت مصلحت شاید نتواند همه اتفاقات هشت ساله دولت قبل را بیان کند.
کاملان با بیان این‌که روحانی مصلحت را فدای منافع شخصی نمی‌کند، گفت: اگر روحانی بخواهد بدون رعایت مصلحت کشور، همه مسائلی که در آن هشت سال دولت قبل اتفاق افتاده را بیان کند، شاید هرج و مرج اتفاق بیافتد و البته هرج و مرج فقط تیر و تفنگ نیست، اگر افراد شروع به موضع‌گیری شدید مقابل هم کنند، نوعی هرج و مرج داخلی را شاهد خواهیم بود.
اما این که چرا جوسازی علیه دولت با این شدت صورت می‌گیرد، واضح است که به‌دلیل تعطیل شدن کاسبی‌های است که از جیب مردم صورت می‌گرفت. 
تبلیغات علیه دولت با هدف القای ناامیدی مردم
شکست در دو انتخابات گذشته و نگاه به انتخابات 96 باعث شده است، دلواپسان با هدف گمراهی افکار عمومی از شرایطی که در دولت گذشته برای کشور به‌وجود آورده‌اند. با تمام توان به انجام تبلیغات سنگین علیه دولت دست بزنند و ناامیدی مردم از دولت را دنبال کنند. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبلیغات سنگین مخالفان دولت را با هدف القای نا امیدی مردم، برخلاف مصالح و منافع ملی دانست و گفت: آنها با نگاه سیاسی و باندی به منافع ملی و نقد غیرمنصفانه مسائلی که به کلیت نظام مربوط می‌شود، هیچ توجیهی ندارد، در حالی که دنیا بر موفقیت‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید می‌کند. 
هاشمی رفسنجانی، دستاوردهای برجام را دو طرفه خواند و با تحلیل چرایی و چگونگی دلواپسی برخی کشورهای جهان در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: با وجود فتوای سیاسی- دینی رهبر جمهوری اسلامی که ساخت بمب هسته‌ای را حرام دانسته‌اند، آنها از رشد علمی فرزندان ایران نگران بودند که مبادا این دانش در کشور بومی شده و برگشت‌ناپذیر باشد 
وی با اشاره به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی، گفت: آنچه ایران در فعالیت‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح‌جویانه می‌خواهد، ریشه در فرهنگ اسلامی و تمدن ایرانی دارد.
هاشمی رفسنجانی، با بر شمردن فوائد بسیار زیاد انرژی هسته‌ای و اهمیت آنها به خصوص در مسائل کشاورزی، بهداشتی و درمانی، گفت: هیچ توجیه عقلانی نداشته و ندارد که ملتی را با احتمال حرکت به سوی بمب هسته‌ای، از مواهب بی‌شمار دانش هسته‌ای محروم می‌کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان برخی تفاوت‌های شاخص‌های سیاست خارجی در دولت فعلی و سابق جمهوری اسلامی، گفت: نگاه عاقلانه دولت یازدهم و تاکید تیم مذاکره‌کننده بر منطق و استدلال، اوضاع را از حالت سابق به شرایطی رسانده که امروزه کشتی‌های ایران به هر جا که بخواهند، می‌روند.
پاسخ مودبانه دیپلمات‌ها به حملات دلواپسان
حمله به برجام و دولت در هفته گذشته از دو جبهه صورت گرفت اول با سوء‌استفاده سخنان رئیس بانک مرکزی در امریکا که با هدف تسهیل مبادلات بانکی صورت گرفته بود و دوم اقدام قضات امریکایی در صدور حکم تصرف اموال ایران، حملاتی که با سخنان دیپلماتیک دیپلمات‌های وزارت خارجه پاسخ داده شد. 
معاون وزیر خارجه کشورمان در دفاع از سخنان رئیس بانک مرکزی گفت: سخنان سیف با هدف و برای مخاطب خاص بیرونی و نوعی دیپلماسی بانکی بود و نباید دیپلمات‌ها را در موقعیتی قرار داد که صحبت‌های او با طرف خارجی موجب نگرانی یا مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
عراقچی ادامه داد: در سفری که سیف به نیویورک داشتند هیات ایرانی در دو سطح کارشناسی و وزیران با وزارت خزانه‌داری امریکا و تیم اوفَک ملاقات‌هایی داشتند. او به دنبال ماموریتی بود که دیپلماسی بانکی را برای رفع مشکلات در چارچوب برجام به‌کار گیرد. در دیپلماسی باید مخاطب را تشخیص دهیم و دیپلمات‌ها وقتی برای رسیدن به اهداف کشور با طرف‌های خارجی صحبت می‌کنند لحن و ادبیاتشان متفاوت است و تیم اقتصادی کشور به‌دنبال تسهیل شرایط پس از برجام هستند تا بانک‌های اروپایی بتوانند با ایران در آرامش بیشتر کار کنند 
وی در پاسخ به سخنانی که ادعا می‌کردند آنچه آقای سیف گفته‌اند به معنای آنست که تقریبا برجام تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است ، آن برای مخاطب بیرونی بوده است، گفت: سیف باید آن سخنان را بیان می‌کرد، باید قاطعانه صحبت می‌کرد و طرف مقابل را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دادد و کار درستی بود. ما در عرصه‌ نبرد خارجی با طرف‌هایی مواجه هستیم که دشمن ما هستند. 
عراقچی گفت: نباید از صحبت او در داخل سوءاستفاده شود یا منافع ملی قربانی اهداف فروملی شود. آقای سیف از ادبیات خاصی در کارزار دیپلماسی استفاده کردند و در گفت‌و‌گو با وزیر خزانه‌داری امریکا و مصاحبه‌هایش در پی فشار به طرف امریکایی بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با حکم اخیر دادگاه امریکا مبنی بر مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران، بیان کرد: اقدامات و آرای خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های امریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد. 
وزیر امور خارجه کشورمان به رأی اخیر دادگاه امریکا اشاره کرد و گفت: با توجه به قانون اشاره شده این تاکید وجود داشته که دستگاه‌های ایرانی همواره مراعات کنند و اجازه ندهند که اموال ایران به سمت امریکا حرکت کند تا آنها بتوانند با استفاده از آرای خلاف حقوق بین‌الملل به این اموال دست‌اندازی کنند.
وی افزود: در یک مقطعی در این مورد بی‌احتیاطی صورت گرفته و این باعث شده که بخشی از اموال ما در اختیار امریکایی‌ها قرار بگیرد. در سال‌های گذشته از سوی دادگاه امریکا دو رأی در این چارچوب علیه دارایی ما صادر شده که این رأی‌ها هر کدام مربوط به پنج یا شش- هفت سال قبل هستند.
. ظریف با تاکید بر این‌که ما رأی صادر شده را به رسمیت نمی‌شناسیم و دستبرد به اموال ایران را غیرقانونی می‌دانیم، ادامه داد: تمام تلاش ما این است که مانع دسترسی ‌امریکایی‌ها به اموال خود شویم و اجازه ندهیم که آنها اموال ما را مصادره کنند. در این زمینه تمام پیگیری‌های لازم از جمله پیگیری‌های حقوقی انجام می‌شود و در همین چارچوب دولت تصمیم گرفته که کمیته ویژه‌ای را تشکیل دهد 
ظریف در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: ما دولت امریکا را مسوول حفظ اموال خود می‌دانیم و اگر دست‌اندازی به اموال ما صورت بگیرد در زمان لازم ادعای خسارت می‌کنیم 


نام:
ایمیل:
* نظر: