bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
خدا رحمت کنه «ایرجو» را. اشعارش پر از نکته، معنی، احساس و طنز تلخی بود که شاید بتوان در لهجه شیرین او یافت. لهجه‌ای که در آن صراحت، شجاعت و صداقت نهفته بود.

خدا رحمت کنه «ایرجو» را. اشعارش پر از نکته، معنی، احساس و طنز تلخی بود که شاید بتوان در لهجه شیرین او یافت. لهجه‌ای که در آن صراحت، شجاعت و صداقت نهفته بود. شعری نغز و بسیار پرمعنی دارد بنام «خر». به عبارت دیگر باید گفت: «جناب خر». واقعیت این است که تمدن بشری کلا بر دوش همین خر و اسب و استر بنا شد تا امروز تویوتالندکروز، بنز، بی‌ام‌دبلیو و همین پراید و پیکان وانت وطنی خودمون بارش رو بردوش بکشند.
شعر خر، حامل نکات بسیار مهمی است که چه از جنبه طنز بخواهی نگاهش کنی، چه واقعیت، در هر دو عرصه معنی می‌دهد. این شعر با این بیت شاهکار شروع می‌شود:
بُلکمی ریشه‌ش درآیه آخِر آدم خر خراوی 
هر چقه کِردن نصیحت روزِ روز بیشتر خراوی
در این شعر، اساس و مشکل همه چیز در «بلکُمی» نهفته است، که البته ابعاد مختلفی دارد و باعث می‌شود که انسان هی بیشتر در محیط پیرامونی خود فرو رفته و بدون توجه به نصیت و خیرخواهی اطرافیان، بار بیشتری را بر دوش خود بکشد. کلا در خر شدن علاوه بر بلکمی، مسائل دیگری هم نهفته است. مثل همین طرفداری‌ها و مخالفت‌ها. برخی‌ها تا همین دیروز فریاد مرده‌باد سر می‌دادند و امروز مشخص نیست چگونه به‌ناگهان می‌گویند زنده‌باد!!! البته ریشه این هم در نوعی بلکمی نهفته است.
البته در ابعاد دیگر بلکمی باید گفت که برخی‌ها هم هستند که بی هیچ دلیل و منطقی همچنان هم خود را «دکتر» خطاب می‌کنند و هم این‌که همچنان «رئیس». مملکت هم گرفتار مشکلات عمده خودش هست که این موجودات خودبزرگ‌بین ذره‌بینی رو مشاهده نمی‌کنه و فعلا گرفتار دانه درشت‌ها هستند.
یک بعد دیگر بلکمی هم بر می‌گرده به این مساله که مثلا بتونی واسه دوستانت دو پالایشگاه در حال احداث رو با استفاده از بند «پ» و باز هم بند «پ» بگیری. پ اولی مربوط به پارتی می‌شود و دومی هم پول!! حالا اگه شما هم «پِپِ» هستید، می‌تونید وارد عمل شوید و علاوه بر پالایشگاه، چیزای دیگری رو هم بگیرید. البته مراقب باشید که وزیر ازتون نفهمه که اگه فهمید، دمار از روزگارتون در میاره.
فارغ از این مسائل باز هم بلکمی باعث خواهد شد تا شما با اعتماد به‌نفس بالا بروید و زمینی را که یک میلیون تومان!! بیشتر ارزش ندارد با قیمت پنج میلیون تومان بخرید و تازه هم مدعی شوید که خیلی کم خریدید. البته در ابعاد دیگر بلکمی هم می‌توان به اتوریته قدرت؛ روابط خاص، آسفالت می‌کنم، پس هستم؛ قانون دوم ترمودینامیک؛ رفیقم دکتره! و پشتم پُره اشاره کرد اما یادتان باشد که هیچ وقت «شکوه» نخواهید داشت وقتی خودباخته باشید!! 

برچسب ها: بامدادیه ، طنز ، بلکمی
نام:
ایمیل:
* نظر: