bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
سفر هیات اقتصادی کره به ایران؛
ایران دیروز و امروز میزبان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی آسیا و جهان بود. رئیس‌جمهور کره جنوبی در راس یک هیات بزرگ اقتصادی بعد از ظهر یکشنبه وارد تهران شد و روز گذشته هم مورد استقبال رسمی همتای ایرانی‌اش در کاخ سعدآباد قرار گرفت.
بامدادجنوب- ابوعلی زرین قلم: ایران دیروز و امروز میزبان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی آسیا و جهان بود. رئیس‌جمهور کره جنوبی در راس یک هیات بزرگ اقتصادی بعد از ظهر یکشنبه وارد تهران شد و روز گذشته هم مورد استقبال رسمی همتای ایرانی‌اش در کاخ سعدآباد قرار گرفت. کره‌ای‌ها با دست پر به تهران آمدند و هیات‌های مختلف آنها در گوشه‌کنار کشور به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری رفتند و باید منتظر ماند که این هیات‌های سرمایه‌گذار با کدام یک از استانداران به توافق رسیده‌اند و کدام استاندار این توان و قدرت چانه‌زنی را داشته است که بتواند آنها را به سرمایه‌گذاری در استان تحت امر خود راغب کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در استان، یک تیم پنج نفره از یک شرکت سرمایه‌گذار کره‌ای به استان ما سفر کردند، هنوز مشخص نیست که میزان موفقیت مسوولان استانی برای راغب کردن شرکت فنی و مهندسی کونهوا برای حضور در استان ما تا چه اندازه بوده است اما بر اساس گفته آنها، آنها برای مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان ما موافقت کرده‌اند و این یعنی این‌که این شرکت به تنهایی نمی‌تواند هیچ پروژه‌ای را شروع کرده و به پایان ببرد.

متاسفانه در دیدار نمایندگان این شرکت و نماینده عالی دولت در استان، دو طرح بسیار سنگین برای سرمایه‌گذاری به این شرکت کره‌ای پیشنهاد می‌شود که بدون شک آنها از عهده انجام آن عاجز هستند. با اطمینان کامل می‌توان گفت پیش از ورود این هیات به استان هیچ از مسوولان آگاه و بادانش ما حتی مطالعه‌ای اندک در مورد میزان سرمایه و نوع سرمایه‌گذاری این شرکت نداشته‌اند، وگرنه به‌هیچ عنوان از شرکتی که نهایت توان آن سرمایه‌گذاری در طرح‌های 50 تا یکصد میلیون دلاری است، نمی‌خواهند که در طرح‌های یک تا دو میلیارد دلاری حضور پیدا کنند. این‌که نمایندگان این شرکت فنی و مهندسی اعلام می‌کند که می‌خواهد در طرح راه‌آهن و بزرگراه برازجان شیراز مشارکت داشته باشد، یعنی ما پول اجرای تنهایی این طرح را نداریم.
اینجاست که باید تاسف خورد که چرا چنین فرصت‌هایی از دست استان ما می‌رود؟ 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی باز هم عدد کمی نیست و لنگ کفش کهنه در بیابان نعمت است. با این وجود، کره‌ای‌ها که با طرح‌های چند میلیارد دلاری به ایران آمده بودند، بدون‌شک در حوزه‌های پرورش ماهی، کشتی‌سازی و نفت و گاز فعالیت‌های خودبی خواهند داشت و این وسط باز هم سر ما بوشهری‌ها بی‌کلاه می‌ماند. 

امضای ده‌ها سند همکاری
در حالی که استان ما تقریبا از حضور کره‌‌ای‌ها و سایر سرمایه‌گذاران خارجی بی‌نصیب مانده در تهران اما دولت تدبیر و امید پس از رفت و آمده هیات‌های مختلف و مذاکرات فشرده، در حوزه‌های مختلف قراردادهای سنگینی امضا کردند که در تاریخ دو کشور بی‌سابقه است. 
رییس‌ جمهورایران با تاکید بر تصمیم تهران و سئول برای تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار اقتصادی اظهار داشت: دو طرف تصمیم گرفتیم سطح روابط اقتصادی خود را به سه برابر میزان موجود یعنی 18 میلیارد دلار افزایش دهیم. حسن روحانی روز دوشنبه پس از پایان نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و کره جنوبی و امضای 19 سند همکاری، در نشست مشترک خبری با همتای کره‌ای خود گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور مهم در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا بسیار حائز اهمیت است و دو کشور طی 54 سال گذشته همواره از روابط مثبت و سازنده‌ای برخوردار بودند. 
روحانی با بیان این که در جریان سفر خانم «پارک گئون هی» به ایران توافقات مهمی انجام شده است، گفت: یکی از این توافقات تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار است که برای ایجاد این تحول بزرگ، شرکت‌های کره جنوبی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک اقتصادی با ایران مبادرت خواهند کرد و در کنار این فعالیت‌ها فناوری‌های پیشرفته وارد ایران خواهد شد.
روحانی با اشاره به این که زمینه‌های بسیار فراوانی برای فعالیت کارآفرینان کره‌ای در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زیربنایی وجود دارد، اظهار داشت: امروز 19 سند بین مقامات دولتی دو کشور به امضا رسید و اسناد متعدد دیگری نیز توسط بخش‌های خصوصی ایران و کره جنوبی به امضا خواهد رسید و دو طرف تصمیم گرفتیم رقم مبادلات تجاری خود را از حدود 6 میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی 18 میلیارد دلار افزایش دهیم.

روابط بهتر می‌شود
در همین حال، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی با تاکید بر اینکه باید با ارتقای سطح تجاری روابط مان را با کره گسترش دهیم، گفت:‌ کره‌ای ها امیدوار بودند که پس ازبرجام بتوانند بازارهای از دست رفته خود را احیا کنند.
ابوذر ندیمی در ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران اظهار کرد: کره‌ای‌ها در دوران تحریم‌ها هم تا حدودی با ما مراوده داشتند اما شدیدا تحت تاثیر غرب بودند و امیدواریشان این بود که بعد از برجام برگردند و با ایران تعاملات خود را برقرار کنند. کره در رقابت با چین به شدت به دنبال احیای بازارهای از دست رفته خود است و به همین جهت ارتباط با ایران برای آن‌ها حائز اهمیت است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کره جنوبی با اشاره به اینکه نوع اقتصاد کره رو به آینده است گفت:‌ می‌توانیم در تعاملات خود به لحاظ صنعتی- الکترونیکی تبادل تجربیات داشته و هم‌چنین تبادل نفت با کالا را داشته باشیم و دانش و فناوری را به کشور منتقل کنیم؛ با توجه به شناختی که از مسوولان این کشور دارم ما می‌توانیم روابط خوبی با هم داشته باشیم.
با این وجود، سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی امروز به پایان می‌رسد و باید منتظر ماند که سهم کدام استان‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر است. هر چند به‌نظر می‌رسد که تراز تجاری ایران و کره به این سادگی‌ها مساوی نخواهد شد و چشم بادامی‌ها تنها با گوشی‌های هوشمند خود زندگی میلیون‌ها شهروند ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و پراید ساخت 26 سال پیش این کشور در خیابان‌های کشور جولان می‌دهند، نفت و محصولات خام صادراتی ایران به این کشور نمی‌تواند قابل توجیه باشد و باید به فکر یافتن راه‌های بهتری در این زمینه بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: