bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
بیمارستان قلب (17 شهریور) برازجان؛
حدود ساعت 4 بامداد سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، پرسنل بخش آی‌سی‌یو بیمارستان 17 شهریور برازجان در جریان آتش‌سوزی در مانیتورینگ بخش قرار گرفتند.
بامدادجنوب- آراد فرخی: حدود ساعت 4 بامداد سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، پرسنل بخش آی‌سی‌یو بیمارستان 17 شهریور برازجان در جریان آتش‌سوزی در مانیتورینگ بخش قرار گرفتند. این مقدمه‌ای بود بر آتش‌سوزی بیمارستان قدیمی شهر که خاطرات بسیاری را با خود به‌همراه دارد، بیمارستانی که تا همین چند سال پیش هم در میان قدیمی‌ها «شیرخورشید» گفته می‌شد. این بیمارستان به‌نوعی «خاطره» شهر برازجان به‌شمار می‌رفت، خیابانی هم که به سمت آن می‌رفت، به همین نام شناخته می‌شد تا بر اهمیت آن تاکیدی دوباره کند اما این خاطره روز گذشته در میان بهت همه شهروندان به خاکستر تبدیل شد تا چشم‌ها به‌دنبال ساخت دوباره آن برود. از زمانی که خبر آتش‌سوزی در این بیمارستان منتشر و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، نگاه‌ها به سمت و سوی مختلفی عنان کج کرد و همه دنبال مقصر در این حادثه بودند اما واقعیت آن بود که همه چیز دود شده بود و مقصر هم «آتش» و طبق معمول همیشه، «برق» است که در خروس‌خوان شهر حادثه را آفرید. اکنون زمان یافتن مقصر نیست، آن‌گونه که بامداد جنوب کسب اطلاع کرده است، همه مسوولان تلاش کردند تا کمترین خسارت به بار آید و باید خدا را شکر کرد که با همت پرسنل بیشتر بیماران بستری شده نجات پیدا کردند و حادثه با یک نفر تلفات به پایان رسید. با توجه به مسائل مطرح شده از سوی مسوولان درگیر، باید این حادثه تلخ درسی باشد تا با مطالعه جدی آن در رفع موانع، کمبود‌ها و مشکلات پیش‌رو تلاش شود، هر چند که بیمارستان‌ها معمولا باید امن‌ترین و قوی‌ترین استحکامات فنی – مهندسی را برای روزی‌های این‌چنینی داشته باشند، ولی مشخص است که رویداد سوختن بیمارستان «17شهریور» ممکن است در دیگر مکان‌های مهم و راهبردی هم روی دهد.
شرح ماجرا
با اعلام حادثه به آتش‌نشانی، تلاش‌ها برای فرونشاندن آتش آغاز شد اما با توجه به این‌که مرکز آتش‌سوزی در نزدیکی کپسول اکسیژن بود، آتش به سرعت به سایر قسمت‌های بیمارستان کشیده شد و همه بیمارستان را در بر گرفت. شدت آتش‌سوزی به حدی بود که تجهیزات در اختیار آتش‌نشانی برازجان تکافوی خاموش کردن آن را نمی‌داد و از امکانات دیگر شهرها کمک گرفته شد. 
سرانجام پس از حدود چهار ساعت و با کمک تیم‌های آتش‌نشانی اعزامی از شهرهای بوشهر، گناوه، اهرم، دالکی، وحدتیه، شبانکاره و سپاه پاسداران و نیز با کمک تیم‌های اعزامی هلال احمر و اورژانس 115آتش فرو نشانده شد و مصدومان و بیماران به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شدند اما از بسیاری از بخش‌های بیمارستان پیر شهر برازجان چیزی جز تلی از خاکستر باقی نماند.
بیمارستان 50 ساله‌ای که سال‌های سال تنها مرکز درمانی مجهز دشتستان بود و خدماتی هر چند اندک اما نسبتا کافی به دشتستانی‌ها می‌رساند و خیلی وقت‌ها اهالی شهرستان‌های نزدیک همچون تنگستان و دشتی و... هم در مواقع ضرورت راه این بیمارستان را در پیش می‌گرفتند. این بیمارستان پس از مستهلک شدن ساختمان و با افتتاح بیمارستان شهید گنجی در ابتدای سال 92 به حالت تعطیل در آمد اما در نیمه سال 94 و پس از بازسازی مجددن راه‌اندازی شد و رونق دوباره یافت! حادثه‌ی روز گذشته اما خط پایانی بود برای دوره جدید فعالیت این بیمارستان قدیمی...
بیمارستان 17 شهریور چرا آتش گرفت؟
بنا به گفته شاهدان عینی و بر اساس اظهار نظرهای مسوولان، حدود ساعت چهار بامداد و در حالی که بیشتر پرسنل کشیک را بانوان تشکیل می‌دادند، در اثر ایجاد جرقه در بخش مونیتورینگ اورژانس قلب بیمارستان 17 شهریور، کابل برق مشتعل می‌شود. از آنجا که شبکه برق ساختمان به‌صورت روکار عمل شده و فاقد حفاظت مناسب بوده، آتش شعله‌ور شده و ادامه پیدا می‌کند. قرار داشتن کپسول اکسیژن در نزدیکی محل شروع آتش‌سوزی به شعله‌ورتر شدن آتش کمک مضاعف می‌کند. وجود پوشش یو‌پی‌وی‌سی در دیوارها و سقف اتاق‌های بیمارستان سرعت گسترش آتش را بالاتر ‌برده و کار تا آنجا پیش می‌رود که...
یک نفر تلفات جانی آتش‌سوزی
با گسترش دامنه آتش‌سوزی، پرسنل حاضر در بیمارستان به سرعت اقدام به خارج کردن بیماران بستری از ساختمان می‌کنند. 13 بیمار بستری بخش قلب با کمک پرسنل از مهلکه نجات می‌یابند اما بانوی سالخورده برازجانی که از ناحیه پا دچار معلولیت بوده متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد. بنا به گفته یکی از نزدیکان این بانو، وی که حدود ده سال پیش دچار سکته شده بود به‌تازگی در بیمارستان بستری شده بود و بنا به گفته پزشکان قرار بود روز حادثه از بیمارستان ترخیص شود. در جریان عملیات کمک‌رسانی به بیماران به وسیله پرسنل بیمارستان، دکتر عمادی (متخصص قلب) نیز دچار حادثه شد که خوشبختانه بهبودی خود را باز یافته است.
خسارات مالی آتش‌سوزی بیمارستان 17 شهریور
با توجه به زمان اندکی که از حادثه آتش‌سوزی بیمارستان 17 شهریور برازجان می‌گذرد، اعلام مبلغ ریالی خسارات وارده به بیمارستان، امکان‌پذیر نیست اما آنچه از مشاهدات عینی می‌توان استنباط کرد این است که بخش بزرگی از بیمارستان منهدم شده و باید طرحی نو درانداخت. در همین حال یکی از افراد آگاه در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب تاکید کرد که هنوز برآورد مشخصی از خسارت‌ها نشده است. 
البته انتظار می‌رود با توجه به نیاز مبرم شهر برازجان به یک اورژانس مجهز، به‌زودی کار برای ساخت مجدد آن شروع شود، اما به‌نظر می‌رسد که بروکراسی حاکم بر سازمان‌های ایران این کار را با تاخیر مواجه کند، هر چند ممکن است از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه به این منظور مبلغی اختصاص داده شود. 
تشکیل جلسه با حضور معاون وزیر
دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت که طی سفری یک روزه جهت دیدار با معاونت آموزشی، مسوولان دانشکده پرستاری مامایی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به استان بوشهر سفر کرده بود، در جلسه فوق‌العاده‌ای که با حضور مدیران دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از مسوولان محلی در فرمانداری دشتستان برگزار شد، نیز حضور یافت.
سیدسجاد اقبالی رئیس ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی در مورد جلسه مذکور و تصمیمات اخذ شده در خصوص حادثه بیمارستان 17 شهریور، گفت: در مرحله اول تمام تلاش حوزه بهداشت و درمان بر خدمات‌رسانی سریع و به موقع برای جبران کاستی‌های ناشی از حادثه بیمارستان 17 شهریور متمرکز شده بود که در این زمینه راه‌اندازی مرکز خدمات سرپایی پزشکی در مجاورت بیمارستان 17 شهریور و ارائه خدمات بستری در بیمارستان‌های شهید گنجی، قلب و شهدای خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: از اولین ساعات وقوع حادثه مراتب به وزارت بهداشت اعلام شد و طی تماس‌هایی که از سوی وزیر بهداشت و همکاران وی با مسوولان استانی برقرار شد، ابعاد مختلف حادثه مورد توجه قرار گرفت.
 اقبالی با اشاره به دستورات وزیر بهداشت مبنی بر تجهیز درمانگاه و ارائه خدمات سریع به مردم افزود: در مرحله دوم نیز تیمی کارشناسی از معاونت توسعه و معاونت درمان وزارت بهداشت امور کارشناسی و برآورد خسارات وارده را به انجام خواهند رساند.

سخنان منتخب مردم دشتستان
در پی آتش‌سوزی در بیمارستان 17شهریور برازجان، طی تماس تلفنی با منتخب دشتستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر‌های وی در این مورد را جویا شدیم. باقر سعادت با بیان این‌که نمی‌توان ابعاد خسارت مالی به‌وجود آمده را فعلا اعلام کرد از تلاش دستگاه‌های مربوط برای اطفای حریق و کمک به آسیب دیدگان خبر داد و گفت: در طول روز گذشته تماس‌های منظم و هماهنگی با همه ارگان‌ها در سطح شهرستان، استان و مرکز داشته‌ایم و امیدواریم که با تلاش‌های صورت گرفته به‌زودی شاهد ادامه کار بیمارستان باشیم.
وی همچنین اعلام کرد که با توجه به دستور صریح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد گفت: دستورات حضور یکی از معاونان وی در استان که با حادثه هم‌زمان شده بود باعث بررسی بهتر این رویداد شد و جا دارد که از همه نیروهای حاضر تشکر و قدردانی شود، چراکه هماهنگی‌ها باوجود مشکلات بسیار، خوب صورت گرفت. 
کار از کجا می‌لنگد؟؟
بیمارستان 17 شهریور برازجان سوخت و سوخت و سوخت. مرکز درمانی که نقطه امیدی بود برای ساکنین دومین شهر بزرگ استان که مرکزی با خدمات نسبتا مناسب در مرکزی‌ترین و درمانی‌ترین نقطه شهر در اختیار دارند.
این‌که چرا آتش برپا شد؟ چرا آتش به این سرعت گسترده شد؟ چرا مهار آتش در مرکز شهر و در دسترس‌ترین نقطه شهر اینقدر طولانی شد؟ چرا شهر صد و چند هزار نفری برازجان از منظر امکانات و تجهیزات اینچنین دچار فقر است که سازمان آتش‌نشانی‌اش برای فرو نشاندن آتش در یک مرکز دم‌دست ناگزیر از استمداد از دیگر شهرها و شهرستان‌ها و حتی نهادها می‌شود؟ و ده‌ها سوال دیگر وجود داشت که متاسفانه تلاش ما تا لحظه تنظیم خبر برای گفت‌‌وگو با همکاران آتش‌نشانی دشتستان، سازمان نظام مهندسی و دیگر مراجع صاحب صلاحیت ره به جایی نبرد.
دشتستان و یک سینه درد
همین تعطیلات نوروزی امسال بود که خبر سانحه رانندگی در بلوک ارم، سراسر دشتستان را در اندوهی بی‌منتها فرو برد. حادثه‌ای که شاید بتوان کیفیت پایین راه ارتباطی این بلوک با مرکز شهرستان را یکی از علت‌هایش دانست. هنوز داغ پرپر شدن دو خانواده دشتستانی تازه بود که در روز جشن طبیعت و در سیزدهم فروردین‌ماه، چرخ و فلک شهربازی برازجان حادثه آفرید و داغی جدید بر دل دشتستانی‌ها نهاد.
البته در این‌که دشتستان با بی‌مهری مواجه است و در حالی که بهترین نیروها را دارد، همواره شاهد بدترین خدمات به خود است را باید به چه کسی گفت؟ در حالی که بسیاری از مسوولان استان دشتستانی هستند اما در این میان کسی نیست که بخواهد درد دشتستان بزرگ را درک کند و بداند که در سینه این مردم چه می‌گذرد. این مجال را به «خاطره» می‌سپریم و برای مادربزرگی که در این حادثه جانش را از دست داد، آرزوی مغفرت می‌کنیم که خدا هم ما را به‌خاطر سستی‌هایمان در برابر بندگانش ببخشاید. 
حال یک ماه از آن حادثه تلخ گذشته و «از این باغ، بری تازه رسیده»! آتش سوزی در بیمارستان 50 ساله 17 شهریور و آنچه خواندید و می‌دانید. به‌راستی جواب دشتستانی‌ها را چه کسی خواهد داد؟



نام:
ایمیل:
* نظر: