bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آزمون سخت منتخبان استان در همایش مجلس؛
چیزی به عمر مجلس نهم نمانده است و آن‌گونه که برخی از نمایندگان هم روایت می‌کنند، مجلس در آخرین هفته‌های عمر خود عملا بی‌انگیزه شده است و...
بامدادجنوب-ابوعلی زرین‌قلم: چیزی به عمر مجلس نهم نمانده است و آن‌گونه که برخی از نمایندگان هم روایت می‌کنند، مجلس در آخرین هفته‌های عمر خود عملا بی‌انگیزه شده است و این هم روندی طبیعی است که شامل یک دوره فترت است. بیش از 80 درصد از ترکیب مجلس فعلی هم تغییر کرده و به‌خصوص نمایندگان حوزه تهران که هیچکدام راهی بهارستان نشده‌اند، اندکی بی‌انگیزه‌تر از بقیه نشان می‌دهند. این بی‌انگیزگی در حالی روی می‌دهد که برنامه مهم ششم توسعه در دستور کار است.
روز گذشته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر این مساله تاکید کرد و با اشاره به بی‌انگیزگی برخی از نمایندگان در ‌آخرین روزهای کاری مجلس نهم ابراز امیدواری کرد که برنامه ششم توسعه در مجلس فعلی به تصویب نرسد. هر چند غلامرضا تاجگردون که این‌روزها تلاش می‌کند تا به عضویت هیات رئیسه مجلس درآید این مطلب را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است اما روند حاکم بر مجلس بیش و پیش از این مساله، بر ریاست آن نهفته است که میان دو گزینه علی لاریجانی رئیس‌ فعلی و نماینده مردم قم و محمدرضا عارف منتخب اول مردم تهران مطرح شده است.

این مساله در حالی مطرح می‌شود که امروز روز سرنوشت‌سازی برای مجلس دهم به‌شمار می‌رود، چرا که منتخبان این مجلس امروز به دعوت علی لاریجانی نشستی برگزار خواهند کرد که در آن بسیاری از امور مشخص خواهد شد. در این جلسه که در ساختمان قدیم مجلس برگزار می‌شود، معاون اول رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و وزرای خارجه و اطلاعات مهمانان همایش رسمی مجلس شورای اسلامی خواهند بود. محمدباقر سعادت، سیدکمال‌الدین شهریاری، سکینه الماسی و عبدالحمید خدری منتخبان چهار حوزه استان نیز در این همایش حضور دارند و باید دید که گمانه‌زنی‌ها در مورد رویکرد آنها در مجلس دهم چگونه رقم خواهد خورد، آیا آنها به شعارهایی که داده‌اند، عمل خواهند کرد یا آن‌که خلف وعده می‌کنند. 
به گزارش ایسنا اما بعد از اتمام این همایش است که منتخبان مجلس دهم راه خود را خواهند شناخت؛ چه این‌که با پایان همایش رسمی مجلس، آن‌ها باید انتخاب کنند که در همایش منتخبان لیست امید یا همایش فراکسیون فراگیر (اصولگرایان) حضور یابند؛ که اولی به دعوت محمدرضا عارف سرلیست اصلاح طلبان در تهران و با حضور ظریف، طیب‌نیا و موسوی لاری در محل مسجد سلمان فارسی و دومی به دعوت یکی از ریش سپیدان اصولگرا یعنی آیت‌الله موحدی کرمانی و با سخنرانی رییس مجلس در محل مجلس قدیم برگزار خواهد شد.
شاید تا پیش از این نام بردن از محمدرضا عارف و علی لاریجانی به‌عنوان گزینه‌های جدی ریاست مجلس دهم می‌توانست نوعی گمانه‌زنی تلقی شود اما قطعا برگزاری این دو همایش می‌تواند مجالی برای یارگیری دو فراکسیون سیاسی مجلس آینده باشد. اگرچه در هیچ کدام از همایش‌های روز شنبه بررسی موضوع هیات رییسه مجلس دهم رسما در دستور کار قرار ندارد اما طبیعتا رایزنی‌های غیر رسمی در این رابطه انجام خواهد شد و نهایتا امروز را می‌توان روزی تعیین کننده برای تعیین رئیس و ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم دانست.

حمایت اصولگرایان از لاریجانی
با این حال، نکته جالب در ماجرای انتخاب رئیس آینده مجلس، ورود جریان اصولگرایی است که پیش از این مخالف شدید علی لاریجانی بوده و حتی وی را از دایره اصولگرایی خارج می‌دانستند. جریان اصولگرایی که معتقد بود لاریجانی تغییر مسیر داده و عملاً کانال دیگری را برای فعالیت‌های خود تعریف کرده و در دوره‌ای نیز روح‌الله حسینیان به‌دلیل آنچه وی رفتارهای پارلمانتاریست‌های حرفه‌ای خوانده بود، می‌خواست از سمت نمایندگی استعفا دهد، به حذف وی روی آوردند اما به‌نظر می‌رسد آنها بر خلاف باورشان الآن که قافیه را باخته و هیچ یک از اعضای لیست آنها در تهران رای نیاورد و در بیشتر شهرستان‌ها نیز اوضاع به همین منوال بود، اکنون تلاش می‌کنند تا به حداقل‌ها رسیده و لاریجانی را در جبهه خود نگه داشته و مانع از سقوط کامل وی در جریان اعتدال برخواسته از رفتار دولت یازدهم شوند.
در همین رابطه روز گذشته اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا گفته است «من معتقدم غلبه مجلس مجلس آینده با اصولگرایان معتدل به محوریت آقای لاریجانی خواهد بود چه این افراد به اسم مستقل یا اصولگرا وارد انتخابات شده باشند.» وی با اشاره به نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس افزود: شانس آقای لاریجانی از جهاتی برای ریاست مجلس دهم بیشتر است. البته در طول مدت بعد از انتخابات مرحله اول هر دو گروه جلساتی با منتخبان مجلس دهم داشته‌اند اما به خاطر تجربه زیادی که آقای لاریجانی در هشت سال گذشته در ریاست مجلس داشته همچنان شانس بیشتری برای ریاست مجلس دارد. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خط مشی آقای لاریجانی در ریاست مجلس به سمت دولت یازدهم بوده و به نظر می‌رسد غلبه مجلس آینده هم با این دسته از اصولگرایان خواهد بود.

در همین حال منتخب مردم تهران در واکنش به این مساله تاکید می‌کند که برخی جریانات تندرو و شکسته خورده در انتخابات هفت خرداد به دنبال ایجاد اختلاف میان حامیان عارف و حامیان لاریجانی به بهانه ریاست مجلس آینده هستند. 
بهروز نعمتی با بیان این‌که تندروها با جدیت به دنبال تشدید اختلافات در بین جریان های پیروز انتخابات هستند و منافعشان را در گرو این اختلافات می‌بینند تا مجلس آینده را ناکارآمد جلوه دهند، در خصوص عملکرد رئیس مجلس نهم در دوره مسوولیت خود گفت: آقای لاریجانی در زمان مسوولیت خود در مجلس عملکرد مثبت و موثری داشته و در بزنگاه‌های خاصی نظیر موضوع برجام و یکشنبه سیاه مجلس در دولت سابق درایت و توانمندی خود را به اثبات رساندند و امیدواریم این مسیر در مجلس دهم نیز تداوم داشته باشد.
از سوی دیگر یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که لاریجانی می‌تواند رأی اکثریت مجلس دهم را برای ریاست کسب کند. علیرضا منادی سفیدان در روزهایی که رایزنی‌ها برای ریاست مجلس شدت گرفته است بر این باور است که  در حال حاضر بین دو گزینه جدی موجود برای ریاست مجلس یعنی آقایان عارف و لاریجانی، به احتمال قوی آقای لاریجانی ریاست مجلس را به عهده خواهد گرفت.
با این حال باید گفت، امروز بسیاری از مسائل مشخص خواهد شد. در حالی که چهار نماینده جدید استان ما نیز در این همایش حضور خواهند داشت، باید تصمیم خود را مبنی بر حمایت از یکی از گزینه‌ها گرفته باشند تا نخواهند در میان تصمیم افراد حاضر قدرتمند در صحنه قافیه را به رقبا ببازند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: