bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آرامستان جدید و فعلی برازجان؛
گزارشی را در همین صفحه درباره آرامستان جدید برازجان نوشتیم و این‌که این آرامستان در حال حاضر بلاتکلیف است، این در حالی است که آرامستان فعلی این شهر نیز از آن طرف روی دست مانده و ...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: چند مدت پیش گزارشی را در همین صفحه درباره آرامستان جدید برازجان نوشتیم و این‌که این آرامستان در حال حاضر بلاتکلیف است، این در حالی است که آرامستان فعلی این شهر نیز از آن طرف روی دست مانده و مشکلات و کاستی‌های موجود در آن قوز بالا قوز شده است. در همین راستا، یک فعال اجتماعی در خصوص مشکلات مطرح در آرامستان فعلی برازجان در گفت‌وگو با بامداد جنوب به برخی از این مشکلات و معضلات اشاره کرد و گفت: برخی از این مشکلات، صبر شهروندان را لبریز کرده و بی‌توجهی مسوولان به این امر خود مزید بر علت شده و شهروندان را بیش از پیش در این خصوص گلایه‌مند کرده است. به هر حال مهم‌ترین این مشکلات عبارتند از: 

1- با توجه به وضعیت موجود آرامستان فعلی، حداکثر 400 نفر را می‌توان در آن دفن کرد و با توجه به نزدیکی قبور مردگان این امر، نارضایتی بازماندگانشان را موجب شده است، ضمن آن‌که با وضعیت موجود حداکثر تا پایان آذر می‌توان مردگان را در این آرامستان دفن کرد.
2- در محل آرامستان، قسمت جدید گذری شرقی غربی به طول 250 متر و عرض سه متر با سطحی آسفالتی است که می‌توان با برداشتن سطح آن و تبدیل به محل دفن مردگان حداقل850 نفر را دفن کرد. ضمن آن‌که در زیر این سطح لوله‌ای یک اینچی برای آبرسانی به داخل آرامستان وجود دارد که ضروری است، برداشته شود. 
3- در محل آرامستان قسمت جدید گذری شمالی جنوبی به طول 65 متر و عرض سه متر با سطحی آسفالتی است که می‌توان با برداشتن سطح آن و تبدیل به محل دفن مردگان حداقل 300نفر را دفن کرد. ضمن آن‌که در زیر این سطح لوله‌ای یک اینچی برای آب‌رسانی به داخل آرامستان وجود دارد که می‌بایست برداشته شود.
4- در محل آرامستان قسمت قدیم در کنار رودخانه فصلی گذری شمالی جنوبی به طول 250 متر و عرض چهار متر با سطحی آسفالتی است که می‌توان با برداشتن سطح آن و تبدیل به محل دفن مردگان حداقل1100 نفر را دفن کرد.
5- متاسفانه محل پارکینگ در اطراف آرامستان کم است که می‌توان از خیابان‌های اطراف و تسطیح کوچه‌های خاکی اطراف آرامستان و هماهنگی با نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی از وضعیت اسف‌بار ترافیکی موجود در روز پنجشنبه ساماندهی شود. همچنین جهت حل معضل ترافیکی در روز پنجشنبه می‌بایست از ورود خودرو به مسیر آرامستان جلوگیری شود. علاوه بر آن می‌توان با یک‌طرفه کردن خیابان کمال‌آباد به‌سمت آرامستان در روز پنجشنبه و خروجی از پل رحمت معضل ترافیک را به‌طور کامل حل کرد.
6- تعداد 15 عدد سطل زباله در آرامستان موجود است که مستعمل شده‌اند و می‌بایست تعویض و تعداد 15 عدد سطل جدید اضافه شود.
7- متاسفانه در آرامستان فضای سبز وجود ندارد که می‌توان با کاشت نهال در اطراف در ورودی و دیوارها رودخانه‌های فصلی این معضل را برطرف کرد.
8- در آهنی غسالخانه فرسوده و فاقد شیشه است که ضروری است با ورق فلزی پوشانده شود. ضمن آن‌که بخشی از سقف غسالخانه در حال تخریب شدن است.

9- سنگ دیواره و محل شست‌وشوی مردگان جرم کثیفی دارد که می‌بایست به‌طور کامل تعویض شود.
10- در قسمت جنوبی آرامستان محوطه‌ای به وسعت 40 متر در 50 متر وجود دارد که می‌توان حداقل دو هزار و 250 نفر مرده را در آن دفن کرد.
13- آرامستان در شبانه‌روز فاقد نگهبان است و متاسفانه نظافت در قسمت غسالخانه بسیار بد انجام می‌شود.
14- آرامستان دارای هشت دستگاه دستشویی مردانه و زنانه است که در دستشویی مردانه به‌طور کامل خراب و نظافت توالت و روشویی موجود در آن بسیار بد است.
15- متاسفانه قسمت شمالی آرامستان به اشخاص مختلفی فروخته شده تا بتوان به‌عنوان مغازه استفاده شود که گاهی در قبور مردگان بوده و بی‌شک در آینده موجبات نارضایتی را فراهم خواهد کرد. 
16- کف رودخانه فصلی نیاز به لایروبی دارد و پل ابتدایی رودخانه فصلی نشست کرده است.

با توجه به مسائل فوق در آرامستان فعلی حداقل می‌توان چهار و 500 نفر مرده را دفن کرد و این آرامستان تا 5/2 سال آینده قابل استفاده بوده و نیاز به جابه‌جایی ندارد، مشروط به آن‌که زیرساخت‌های آن اصلاح شود. این در حالی است که آرامستان جدید با معضلات و مشکلات خود در یک طرف و آرامستان فعلی هم با این اوضاع و احوال در یک طرف روی دست مانده و به نظر نمی‌رسد که اقدام آنچنانی در این راستا صورت گرفته باشد و اساسا همتی در مسوولان برای مرتفع کردن آن باشد. تن مرده‌ها را بیش از این در گور نلرزانیم. بهبودبخشی به وضعیت آرامستان ساده‌ترین و ناچیزترین خواسته شهروندان برازجانی است که البته حل مشکلات آن برای مسوولان نیز نباید کار شاقی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: