bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح شد؛
تاکنون شاهد همدلی و همراهی موثری از سوی استاندار با این مدیر بانو نبوده‌ایم و شوربختانه به‌دلیل ایستادگی ماحوزی در مقابل برخی از خواسته‌های آنها تلاش‌هایی برای تغییر وی صورت گرفته است و روزنامه بامداد جنوب نیز ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تاریخ پر فراز و نشیب ایران بیانگر این است که زنان ما همواره نقش تاثیرگذاری را در جامعه ایفا می‌کنند، همان‌گونه که امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص شأن و جایگاه زن فرمودند: «از دامن زن مرد به معراج می‌رود». ایشان حضور زنان را «معجزه بزرگ اسلام» می‌نامند و نتیجه «نور ایمان» و «قدرت اسلام و قرآن» و علت تحول زنان را «اسلامی بودن انقلاب» می‌شمارند. بنابراین ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پیوسته در آن به تساوی حقوق زنان و مردان تاکید شده، به‌ویژه از بعد از انقلاب به مشارکت زنان در اجتماع تاکید فراوان شده است. خوشبختانه امروزه بانوان ایرانی با اثبات توانمندی‌هایشان توانسته‌اند در حوزه‌های مختلفی خوش بدرخشند. تقریبا بیشتر دولت‌ها نیز به حضور زنان در بدنه خود توجه ویژه‌ای داشته‌اند، بر این اساس با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به حضور زنان در پست‌های کلیدی تاکید ویژه شد. در استان ما هم تلاش شد تا سکان مدیریت برخی ادارات به‌دست بانوان توانمند هم‌استانی سپرده شود. یکی از این بانوان، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که توانسته است تا اینجای کار، بسیاری از بی‌سامانی‌های این اداره‌کل را سامان ببخشد و همچنین به‌دلیل عملکرد قابل قبول خویش موفق شده است که رضایت وزارتخانه متبوع خود را به‌دست آورد، البته وی از بدو مدیریت خود به‌دلایل پاره‌ای از مسائل آن‌گونه که باید از سوی مدیریت ارشد استان حمایت نشد و گاه کم‌لطفی‌ها و کارشکنی‌هایی که از سوی عده‌ای سودجو در حوزه کاری وی صورت می‌گیرد، مانع از تحقق مطلوب اقدامات وی می‌شود.
بنابراین با وجود این‌که یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید بها دادن به بانوان توانمند در عرصه مدیریت نهادهای دولتی است اما در استان ما این‌گونه نیست، تاکنون شاهد همدلی و همراهی موثری از سوی استاندار با این مدیر بانو نبوده‌ایم و شوربختانه به‌دلیل ایستادگی ماحوزی در مقابل برخی از خواسته‌های آنها تلاش‌هایی برای تغییر وی صورت گرفته است و روزنامه بامداد جنوب نیز هر بار به‌دلیل انعکاس موفقیت‌های بانوی فرهنگ استان در فضای مجازی از سوی افرادی که چندان پیشرفت فرهنگ و هنر استان برای آنها حائز اهمیت نیست، متهم به چابلوسی شده است، حال این سوال پیش می‌آید که به‌راستی در کدام برنامه فرهنگی که از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان برگزار شده، این افراد دلسوز حضور داشته‌اند؟! که این‌گونه بی‌محابا و مغرضانه به نشر بیانه‌هایی در راستای عملکرد این بانوی فعال می‌پردازند. در این خصوص گفت‌وگویی را با حمیده ماحوزی که به‌دلیل ارائه کارهای فرهنگی-هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نمایشگاه تهران به‌سر می‌برد، انجام دادیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص هجمه‌های برخی از افراد در فضای مجازی در گفت‌وگو به بامداد جنوب گفت: متاسفانه این افراد فرهنگی و هنری نیستند، اگر بودند در فضا قرار داشتند. هم‌استانی‌های فرهیخته فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را شاهد هستند و مدام پیام تشکر آنها به ما می‌رسد. بنابراین افرادی که انتقاد دارند، یک‌بار پای حرف ما بنشینند و بعد پیشنهاد بدهند. کار فرهنگی نیاز به همکاری و حمایت همه اقشار دارد. هنرمندان عزیز و فرهیخته استان بوشهر با ما ارتباط خوبی دارند و من به‌عنوان خدمتگزار این حوزه همه اوقات در خدمتشان هستم و آنها سعی کنند به‌جای توجه به حرف بدخواهان حوزه فرهنگ به ما مراجعه کنند و کمک کنند تا با همکاری با یکدیگر کارها را به پیش ببریم و من هم به آنان قول می‌دهم تمام تلاشم را برای آنان و هنرشان به کار بگیرم.
حمیده ماحوزی در خصوص این‌که چرا امسال به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس برنامه‌ای را تدارک ندیده‌اند، بیان کرد: این روز متعلق به تمام ایرانیان است. ضمن گرامیداشت این روز مهم، در سال 94 این روز ملی در بوشهر برگزار شد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به بوشهر آمدند اما امسال به دستور وزیر فرهنگ برنامه برای هرمزگان پیش‌بینی شده بود و به دستور وی استان‌های بوشهر و خوزستان هم وظیفه داشتند که در هرمزگان حضور داشته باشند و نمایشگاه برگزار کنند، در ضمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم نمایشگاهی در این خصوص ارائه کردیم اما در بوشهر به‌دلیل این‌که سال گذشته دبیرخانه برزگداشت این روز ملی، از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گرفته و تحویل دانشگاه خلیج فارس داده شد، منتظر بودیم که تشکیل جلسه شود که متاسفانه به علت تاخیر در تشکیل جلسه، ما کارها را به بندرعباس انتقال دادیم و در جلسه هم اعلام کردیم که اگر حضور ما در برنامه نیاز است، وظیفه اداره‌کل ارشاد را مشخص کنند، ما حاضر به همکاری هستیم ولی درخواستی از ما نشد.

وی با اشاره به این‌که در بخش موسیقی در ابتدا انجمن موسیقی ساماندهی شد و تغییرات اعضای این انجمن صورت گرفت، افزود: تا سال 92 در استان بوشهر تنها یک آموزشگاه موسیقی وجود داشت که با تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه در حال حاضر 10 آموزشگاه مجوز کار دارند که خانواده‌ها با آرامش خاطر می‌توانند فرزندان خود را به کلاس‌های تحت نظارت اداره‌کل بسپارند. در بخش اجرای موسیقی هم سعی کردیم اول این حوزه را نظام‌مند کرده تا با برنامه‌ریزی و به شیوه مناسب موسیقی اجرا شود. یادآوری می‌کنم برای برگزاری کنسرت محسن شریفیان وزارت فرهنگ و ارشاد مشکلی ندارد و برگزار نشدن کنسرت گروه لیان در استان به ما مربوط نمی‌شود، چراکه گروه موسیقی لیان یکی از گروه‌های بنام موسیقی کشور است و ما حامی هنرمندان خود در همه حوزه‌ها هستیم تا جایی که برای معرفی موسیقی بوشهر گروه‌های موسیقی را به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم، امیدوارم که گروه لیان هم همانند دیگر استان‌ها بتوانند در بوشهر اجرا داشته باشند. بنابراین در سال 95 درصدد هستیم ان‌شاءالله جشنواره موسیقی فجر را با رعایت همه شئونات و به‌طورقانون‌مند برگزار کنیم. 
همچنین ماحوزی با بیان این‌که در بخش هنرهای نمایشی نیز در سال 93 بیشترین فعالیت را نسبت به سال‌های قبل داشته‌ایم، به‌طوری که در سال 94 بیش از 700 اجرای عموم صورت گرفت، خاطرنشان کرد: مجموعه تئاتر شهر فقط در چند استان انجام شد که این مجموعه در بوشهر هم در سال 93 افتتاح شد و در سال 94 بودجه 200 میلیونی برای آن در نظر گرفته شد. همین‌طور در سال 93 جشنواره تئاتر منطقه‌ای برای نخستین‌بار در شهرستان گناوه برگزار شد و اردیبهشت تئاتر را نه تنها در مرکز استان، بلکه در تمام شهرستان‌ها و حتی نمایندگی‌ها برگزار کردیم و برای نخستین‌بار بعد از انقلاب در سال گذشته میزبان جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر در استان بودیم. خوشبختانه انجمن هنرهای نمایشی استان یکی از انجمن‌های برترکشور است و مانند گذشته از آنها حمایت خواهیم کرد و جشنواره‌های تئاتری را نیز در حد توان مالی حمایت می‌کنیم. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که در بخش انجمن هنرهای تجسمی در سال 93، هنرمندان این حوزه برای نخستین‌بار در جشنواره تجسمی در تهران حضور داشتند و کارهای خود را عرضه کردند، یادآور شد: در سال 95 هم جشنواره هنرهای تجسمی دشتستان در برنامه‌ها پیش‌بینی شده است. ما برای حمایت از هنرمندان تجسمی آمادگی خود ر ا اعلام می‌کنیم و با آن دسته از هنرمندانی که مایل هستند آثارشان روی دیوارهای ارگان‌های دولتی به‌صورت امانت نصب شود، همکاری خواهیم کرد و با هماهنگی دیگر دستگاه‌های دولتی استان، ان‌شاءالله آثار هنرمندان را عرضه و معرفی خواهیم کرد. تاکنون با انجمن عکاسان، انجمن خوشنویسان، بسیج هنرمندان و اتحادیه قرانی همکاری و تعامل خوبی داشتیم. همچنین انجمن شعر و ادب را که تعطیل بود، در سال 93 با تشکیل مجمع عمومی و انتخابات فعال کردیم و با انتخاب اعضای هیات‌مدیره اینک مشغول به فعالیت هستند.

حمیده ماحوزی با اعلام این‌که از اولین استان‌هایی بودیم که در برگزاری مجمع عمومی و انتخابات خانه مطبوعات همکاری داشتیم و در حد بضاعت فضایی برای فعالیت آنها در نظر گرفتیم، تصریح کرد: در مجتمع دیجیتال و تشکیلات فناوری نیز به‌عنوان استان برتر انتخاب شدیم و در جشنواره ملی مشاعره رضوی جزء هشت استان برگزیده معرفی شدیم. در برنامه‌های قرآنی هم استان بوشهر به‌عنوان استان برتر انتخاب شد و برای نخستین‌بار جشنواره ملی فیلم «آیات قرآنی» در استان برگزار شد. همچنین به‌مناسبت بزرگداشت روز قرآنی و سند جامع قرآنی فعالیت‌های برنامه‌های خوبی اجرا شد. 
ماحوزی در خصوص طرح پایتخت کتاب گفت: ما در این طرح موفق شدیم در سال 93 بین 64 شهر مقام سوم کشوری و در سال 94 بین 99 شهر و آن هم در رقابت با کلانشهرها با ارائه 26 طرح و صد تفاهمنامه و با کمترین هزینه مقام دوم کشوری را کسب کنیم که از دست معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیر خود را دریافت کردیم و از تلاش‌های صورت‌گرفته تقدیر شد. ما در این طرح تلاش کردیم تا کتاب را به میان اقشار و طبقاتی نفوذ بدهیم که تاکنون حضور نداشته و امسال هم به ارتقای این برنامه‌ها تاکید ویژه داریم.

وی در ادامه با بیان این‌که در سینمای جوان فعالیت‌های نو و جدیدی نسبت به گذشته صورت گرفته و از سال 93 به بعد هشت سینما در استان به سیستم دیجیتال تجهیز شد و یک سینما هم در برازجان افتتاح شد، خاطرنشان کرد: با حمایت رئیس سازمان سینمایی ان‌شاءالله سینمای مجتمع فرهنگی بوشهر و سینما آوینی دیجیتال می‌شود.
همچنین در جریان سفر حجت‌الله ایوبی به بوشهر، 35 سینمای سیار به استان بوشهر تخصیص داده شد که سینما سیار بیشتر برای روستاها در نظر گرفته شده و این برنامه هم برای پرکردن اوقات فراغت مردم در روستاها بسیار موثر است و از طرفی امید و نشاط را که از اهداف کلیدی دولت تدبیر و امید است، در جامعه ایجاد می‌کند. 
حمیده ماحوزی با اشاره به این‌که به امید خدا در سال 95 به تمام هنرها توجه خواهیم کرد، چراکه وزیر فرهنگ سال 95 را سال توجه به «فرهنگ و هنر» نامیده‌اند و ما سعی خواهیم کرد، با توکل به خدا و تلاش مضاعف به همه هنرها توجه داشته باشیم، بیان کرد: بنابراین امسال در راستای دنبال کردن اهداف وزرات فرهنگ، جشنواره ملی موسیقی فجر، جشنواره ملی مد و لباس ایرانی اسلامی -که در سال 94 استانی بود امسال ملی برگزار می‌کنیم-جشنواره ملی فناوری و دیجیتال، طرح قرآنی (برای نخستین‌بار در کشور)، هفته قرآنی و نمایشگاه بزرگ قرآن و... را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی مشکلات این اداره‌کل را در این دو سال گذشته کمبود اعتبارات و کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه فرهنگی و هنری دانست و گفت: ما در سال 94 با سه میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه جاری و 250 میلیون بودجه فرهنگی، در برابر مطالبات مردم شریف استان تحت فشار بودیم. این بودجه فرهنگی برای برنامه‌های وسیع یک استان واقعا بسیار ناچیز است که ما سعی کردیم با صرفه‌جویی و توجه به اقتصاد مقاومتی همه برنامه‌ها را در سطح عالی انجام بدهیم که البته در این مدت بیشترین همکاری‌ها را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه، شهرداری بوشهر و موسسه فرهنگی با ما داشتند. بنابراین انتظار داریم برای رفع مشکلات فرهنگی و فعال شدن پروژه‌های این حوزه در سطح استان توجه بیشتری صورت بگیرد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان خاطرنشان کرد: از هنرمندان خوب هم‌استانی و همکاران خوبم که با تلاش شبانه‌روزی با من همکاری می‌کنند، دستگاه‌هایی که با مشارکت و همراهی خود در حوزه فرهنگ و هنر به ما کمک می‌کنند و همچنین از روزنامه وزین بامداد جنوب که این مصاحبه را انجام دادند، تشکر می‌کنم و سربلندی دولت تدبیر و امید را از خداوند منان خواستارم.

نام:
ایمیل:
* نظر: