bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
سرش را به دیوار تکیه داده بود و از فرط درماندگی ناله‌های خفیفی می‌کشید. دکترها گفته بودند پسرش از کم‌خونی شدیدی رنج می‌برد و خون هیچ‌کدام از اعضای خانواده با او سازگاری ندارد. ماه رمضان بود و تنها امیدش به افرادی بود که برای اهدای خون روزانه به آنجا سر می‌زدند.
بامداد24: سرش را به دیوار تکیه داده بود و از فرط درماندگی ناله‌های خفیفی می‌کشید. دکترها گفته بودند پسرش از کم‌خونی شدیدی رنج می‌برد و خون هیچ‌کدام از اعضای خانواده با او سازگاری ندارد. ماه رمضان بود و تنها امیدش به افرادی بود که برای اهدای خون روزانه به آنجا سر می‌زدند. 

در ماه مبارک رمضان، مسلمانان، گذشتن از خود و آنچه را از دنیا که به آن علاقه دارند و وابسته‌اش هستند، تمرين مي‌كنند. در اين ‌ماه گذشتن از هر وابستگی زيباست، به‌خصوص اگر بدانی اين گذشتن، به عده‌ای زندگی می‌بخشد. در حالی که ما به‌راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای به زندگی عادی خودمان ادامه می‌دهیم، در بیمارستان‌ها، بیماران زیادی هستند که حیاتشان به قطره‌های خون ما بستگی دارد. کودکان، مردان و زنان بسیاری رنگ به چهره ندارند، بی‌رمق و با چشمانی منتظر اما امیدوار در انتظار دریافت قطرات حیات، لحظه‌شماری می‌کنند.

بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی، دیالیزی و برخی از مصدومان حوادث ادامه حیاتشان بسته به تزریق خون یا فرآورده‌های خونی است و دست یاریگری را می‌طلبند.

اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای اهدای خون با کاهش تقاضا برای اهدای خون، مواجه می‌شویم و بهتر است به‌دلیل ویژگی‌های این ماه و همچنین نیاز بیشتر به خون و فرآورده‌های خونی و با توجه به این‌که اهدای خون هیچ محدویتی برای روزه‌دار ندارد، گوی سبقت برای اهدا و انجام عملی صالح و خدا‌پسندانه را از دیگران برباییم و مطمئن باشیم که این عمل ما مانند دیگر اعمال خیر و ثواب روزه‌داران در این ماه از اجر و ثواب دوچندان برخوردار است.

اهــــدای خــون نمــادی ارزشـــــمنـد از همـــــدلی، احســـــاس مســـوولیت، پـیـــونـد بـا همنــوع و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع دوستی در جهــان امروز است‌. اهدا‌کنندگان خون در هیاهوی زندگی مادی، قهرمانانی هســـتند که بدون هیچ توقع و چشمداشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند.

اینها که سخاوتمندانه سلامتی‌شان را با دیگران قسمت می‌کنند، به باران رحمتی می‌مانند که قطراتی از وجود‌شان بر درد و آلام بیماران نیازمند می‌بارد و این بارش مهر است که به دیگران جانی دوباره می‌بخشد.

در زمان حاضر، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علوم‌پزشکی هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که انسان‌های نیکوکار آن را هدیه می‌دهند، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات بخشد، به همین دلیل اهداکنندگان همیشه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

يكي از محل‌های حضور روزه‌داران در شب‌های قدر ‌ماه مبارك رمضان، پايگاه‌هاي انتقال خون است. در اين شب‌ها پايگاه‌هاي انتقال خون آنقدر شلوغ مي‌شوند كه گاهی مجبوريد براي اهداي خون در صف بايستيد. اين در حالي است كه در روزهای ديگر ماه مبارك، معمولا با كمبود خون مواجهيم و سازمان انتقال خون از مردم درخواست می‌كند براي اهداي خون به پايگاه‌ها مراجعه كنند. براساس اعلام رسمي سازمان انتقال خون ايران از پايان 18سالگي تا 65 سالگي، سن مناسب و مجاز براي اهداي خون است. البته حداكثر سن مجاز براي فردی كه براي نخستين‌بار قصد اهداي خون دارد، 60 سال است.

بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی و اعمال جراحی است اما بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند. 
بسیاری از دیگر بیماران، مانند مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتا طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای استان بوشهر از فعالیت پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر در بعد از افطار، به مناسبت ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: متاسفانه در برخی از ایام سال، به‌دلیل شرایطی خاص، میزان خون در بانک خونی استان کاهش می‌یابد که از آن جمله می‌توان ماه مبارک رمضان را بر‌شمرد.

نامور ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از هم‌استانی‌ها در این ماه، روزه‌دار هستند، کمتر خون ا هدا می‌کنند و همین عامل موجب کاهش برخی از گروه‌های خونی کمیاب مانند گروه‌های خونی منفی می‌شود.

نامور با بیان این‌که در راستای رفع این کمبود، طرح فعالیت پایگاه‌های انتقال خون استان در نوبت بعد از ظهر و بعد از افطار نیز اجرا خواهد شد، خاطر‌نشان کرد: در طرح رمضانی اهدای خون، پایگاه‌های انتقال خون بوشهر ساعت 8 تا 13 صبح و بعد از افطار الی ساعت 24، برازجان از ساعت 7:30 تا 12، کنگان و گناوه نیز از بعد از افطار تا ساعت 24 آماده خونگیری از اهدا کنندگان هستند.

پیشنهاد می‌شود مردم روزه‌دار در این شرایط سخت و بحرانی به جای این‌که فقط در شب قدر ثواب اهدای خون را ببرند، در دیگر روزهای ماه رمضان نیز به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند و بیماران نیازمند به خون را از این وضعیت بغرنج نجات دهند.
برچسب ها: بامدادجنوب ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: