bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
کم‌کم با ورود تلویزیون به خانه‌های بیشتر مردم و افزایش مخاطبانشان برنامه‌های آن نیز تنوع و گسترش یافت و پخش سریال و فیلم‌های ایرانی از جمله برنامه‌های پرطرفدار این رسانه شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تلویزیون این جعبه جادویی از بدو ورودش به ایران توانست توجه‌ها را به سوی خود جذب کند و با تاسیس سازمان صدا و سیما که تا پیش از سال 57 این سازمان، رادیو و تلویزیون ملی ایران نامیده می‌شد، با تهیه و تولید و پخش برنامه‌ها و فیلم‌های متنوعی با رادیو (همتای دیگر خود) رقابت تنگاتنگی را شروع کرد.
کم‌کم با ورود تلویزیون به خانه‌های بیشتر مردم و افزایش مخاطبانشان برنامه‌های آن نیز تنوع و گسترش یافت و پخش سریال و فیلم‌های ایرانی از جمله برنامه‌های پرطرفدار این رسانه شد. به‌طوری که در طول هفته برای هر شب سریال خاصی تهیه شده بود که این سریال‌ها از موضوعات جذابی برخوردار بودند و مردم با حساسیت خاصی آنها را دنبال و آنقدر با این فیلم‌ها و سریال‌ها و بازیگرانشان ارتباط برقرار می‌کردند که در خارج از فیلم هم آن بازیگران را با نقشی که در فلان سریال داشت، می‌شناختند. سریال‌هایی نظیر «سلطان و شبان»، «باغ گیلاس»، «پدرسالار»، «سال‌های پس از باران»، «آژانس دوستی»، «همسایه‌ها»، «خانه سبز»، «روزهای زندگی» و... از جمله سریال‌های محبوبی بودند که به‌دلیل پرداختن به موضوعات و مشکلات جامعه سنتی ایران، مخاطبان به‌خوبی با آنها ارتباط برقرار کرده بودند و گاه تابوشکنی شخصیت‌های این سریال‌ها آنها را به شگفتی وا‌می‌داشت.

بنابراین سریال‌های ایرانی و خارجی که به زبان فارسی دوبله می‌شدند، از محبوبیت خاصی برخوردار بودند و صدا و سیما هم می‌کوشید تا همواره با تولید سریال‌ها و فیلم‌های جذاب مخاطبان خود را حفظ کند اما از یک طرف با ورود ماهواره به درون خانه‌های ایرانی و با پخش سریال‌های بی‌محتوا ترکی و ... از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و از طرفی هم بی‌کیفیتی برخی از محصولات تولید شده در داخل کشور باعث شد که این سریال‌های بی‌محتوا بیگانه که به‌وسیله ماهواره هر روز پخش می‌شوند، به‌صورت جدی تولیدات داخلی ما را تهدید کند و در این زمینه شاهد رکود محسوسی در استقبال از سریال‌های ایرانی باشیم. صدا و سیما هم به‌دلیل گسترش دامنه فعالیتش در بخش‌های مختلف گاه در حوزه تولید سریال‌های قوی و جذاب با کمبود بودجه روبه‌رو است، به همین دلیل تا حدودی بیشتر بازیگران تلویزیون بیکار یا کم‌کار شدند و چون بیشتر این بازیگران از طریق ایفای نقش در این سریال‌ها امرار معاش می‌کردند، با شرایط سختی مواجه شدند. به طوری که امروز با جامعه وسیعی از بازیگران کم‌کار یا بیکار روبه‌رو هستیم که برخی از این بازیگران به‌دلیل این‌که امنیت شغلی ندارند، به شغل دومی نظیر خوانندگی و... روی آورده‌اند و اما برخی دیگر که امیدی به بهبود شرایط زندگی‌شان در داخل کشور ندارند، در مقابل پیشنهادهای اغواکننده شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند و به خارج از کشور به امید به‌‌دست آوردن زندگی بهتر پناهنده می‌شوند، به‌طوری که در سال گذشته شاهد پناهندگی تعدادی از بازیگران زن تلویزیون بودیم که این اقدام در داخل کشور با واکنش‌هایی روبه‌رو شد اما جعفر دهقان که از بازیگران توانمند تلویزیون و سینماست آرزوی آشتی دوباره مردم را با تلویزیون دارد.
به گزارش ایسنا، جعفر دهقان در سخنانی از رفتن برخی هنرمندان به کشورهای خارجی ابراز ناراحتی کرد و علت این موضوع را فراهم نبودن شرایط کاری مناسب در تلویزیون ایران دانست.

او با بیان این‌که هنرمندان ما نزدیک به سه سال است که با مشکل کم‌کاری مواجه‌ هستند، به مشکلات مالی صدا و سیما اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم صدا و سیما و دولت با هم مشکل دارند و دولت آن‌طور که باید و شاید بودجه به این نهاد نداد و حمایتی از آن نکرد، نتیجه هم این شد که خیلی از هنرمندان از کار بیکار شدند و آرام به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای کشیده می‌شوند تا بتوانند گذران زندگی کنند، این هنرمندانی که به خارج از کشور می‌روند تا در آنجا کار کنند، عشق خارج نداشته‌اند یا این‌که وفادار به نظام نباشند یا ضد انقلاب باشند، اصلا این‌طور نیست.
این بازیگر در ادامه افزود: این‌که برخی هنرمندان به کشورهای دیگر مهاجرت و شروع به فعالیت می‌کنند، به‌خاطر مشکلات مالی‌شان است، وگرنه همه آنها کشورشان را دوست دارند و عاشق مردم کشورشان هستند؛ مطمئن هستم آنجا هم که هستند، دلشان اینجاست و از سر ناچاری رفته‌اند.
دهقان در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی به رئیس جدید صدا و سیما دارید، با تاکید بر این‌که باید بودجه بیشتری به صدا و سیما تعلق بگیرد، بیان کرد: فکر می‌کنم اولین کاری که رئیس جدید صدا و سیما باید انجام دهد، شروع تولید آثار فاخر، ماندگار و تاریخی است، به‌طور طبیعی در هر کدام از این کارها تعداد زیادی عوامل سینما و تلویزیون که الان بیکار هستند، می‌توانند مشغول به کار شوند و زمانی که آنها مشغول به کار شوند، خیلی از مشکلات سازمان حل می‌شود. یکی از دلایلی که مردم تلویزیون خودمان را کمتر نگاه می‌کنند و بیشتر به شبکه‌های ماهواره‌ای گرایش دارند، نداشتن آثار مناسب تلویزیونی برای جذب مخاطب است. در حال حاضر هر سریالی مردم دوست داشته باشند ببینند، قبلا چند بار از تلویزیون پخش شده است.
بازیگر سریال‌های «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر(ع)» در پایان سخنانش یادآور شد: اگر واقعا دلشان برای فرهنگ، هنرمندان و مردمشان می‌سوزد باید حمایت کنند تا کارهای خوبی تولید شود؛ آثار جدیدی که با تفکرات جدید و نگاه و رویکرد دیگری ساخته شود تا مردم جذب شوند و با تلویزیون آشتی کنند و دیگر برای دیدن یک سریال به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای نروند و در نهایت هنرمندان خودمان در همین جا مشغول به کار شوند و مجبور نباشند برای امرار معاش به شبکه «جم» یا دیگر شبکه‌ها بروند.

نام:
ایمیل:
* نظر: