bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
از زمین یخی تا زمین چمن؛
پ نکته جالب توجه آمار بالای ورزشکاران ایرانی تبار در رشته‌هایی همچون فوتبال امریکایی، هاکی روی یخ، هنرهای ترکیبی رزمی (MMA) و البته حضور چندین ایرانی در سطح اول لیگ فوتبال سوئد است اما ...
امروز ده‌ها ورزشکار زن و مرد با اصلیتی ایرانی در حال رقابت با حریفان خود هستند. نکته جالب توجه آمار بالای ورزشکاران ایرانی تبار در رشته‌هایی همچون فوتبال امریکایی، هاکی روی یخ، هنرهای ترکیبی رزمی (MMA) و البته حضور چندین ایرانی در سطح اول لیگ فوتبال سوئد است اما شاید یکی از مشهورترین و موفق‌ترین ورزشکاران دورگه ایرانی فرید درویش یا یو درویش باشد که در رشته‌ای فعالیت دارد که ما ایرانی‌ها کمترین تبحری در آن نداشته‌ایم، درست مانند همتا دیگرش که سال‌ها در راس اخبار دنیای ورزش بود، یعنی؛ تورج هوشمندزاده بازیکن سابق فوتبال آمریکایی.
دو رگه ایرانی-ژاپنی طلا از آب درآمد!
فرزاد پوردرویش که به گفته خود سابقه حضور در تیم ملی فوتبال جوانان و مسابقات موتور کراس را در ایران دارد، بعد از آن‌که از ورزش به‌ناچار دست کشید، در دهه 70 میلادی راهی دانشگاه فلوریدا ایالات متحده شد تا به ادامه تحصیل بپردازد. پوردرویش در آن سال‌ها عاشق دختری ژاپنی می‌شود؛ آنها در دانشکده هنر با یکدیگر آشنا شدند ولی هرگز فکر نمی‌کردند ماحصل این ازدواج به‌ظاهر هنری پسری چشم بادامی به اسم فرید خواهد شد که نه دست به قلم بلکه دست به توپ می‌شود و سرعت پرتاب توپ‌اش از 156 کیلومتر در ساعت هم فراتر می‌رود. فرید برای ژاپنی‌ها همه چیز تمام است، اندامی جذاب، شکل و شمایلی منحصر به فرد، لهجه‌ای بانمک و استعدادی خارق‌العاده در پرتاب توپ دارد. همه اینها باعث شد که حتی چشم بادامی‌های ژاپنی که به‌خاطر تعصبشان بر روی نژاد خالص ژاپنی مشهور هستند، این دو رگه ایرانی-ژاپنی را در دل خود جای دهند. ناگفته نماند که بیسبال در ژاپن بیشترین طرفدار را در بین سایر ورزش‌ها دارد. فرید که همه او را به اسم «یو» می‌شناسند پیش از ازدواج با سائه کوماتو هنرپیشه مشهور ژاپنی از بین دو تابعیتش سرزمین مادری‌اش را برای خود برگزید.
یو درویش پدیده ژاپنی-ایرانی بیسبال، پرتاب‌کننده اول تیم لس آنجلس رنجرز محسوب می‌شود و از ارکان اصلی قهرمانی این تیم در لیگ جهانی WBC در سال 2009 به‌حساب می‌آید. یو در سال 2007 با مبلغی به میزان 60 میلیون دلار به تیم لس آنجلس پیوست اما همیشه روزگار بر وفق امیال درویش نبوده است. سال 2015 اتفاقات ناگواری را برای وی رقم زد، در ابتدای این سال بازوی راست خود را به دست جراحان سپرد و در انتهای همان سال برادرش را به‌جرم شرط بندی‌های غیر قانونی دستگیر کردند. یو امیدوار است تا یکی، دو ماه آینده بتواند به شرایط مسابقه برگردد.
فوتبال امریکایی در خون ایرانی‌ها است!
تورج هوشمندزاده، شهریار پوردانش، برادران بختیاری و حمید محمودی همگی از موفق‌ترین ایرانی تبارهای ورزشکار فوتبال آمریکایی هستند. 
آخرین تیم تورج هوشمندزاده اوکلند رایدرز در سال 2011 بود. تورج که به تی‌جی شهرت یافته بود، سال 2007 به‌عنوان بهترین دریافت‌کننده لیگ ملی امریکا موسوم به NFL انتخاب شد و سابقه حضور در تیم ستارگان امریکا را نیز دارد. تی جی سال 2009 با مبلغی افزون بر 40 میلیون دلار به تیم سیاتل سی هاکس پیوست. با این‌ همه بجز نام ایرانی‌اش، نمی‌توان هوشمندزاده را یک ایرانی دو رگه واقعی به‌حساب آورد، اولا این‌که به‌علت مادری سیاه پوست شباهتی به ایرانیان ندارد و در ضمن او هیچ‌گاه قرابتی با ایرانی‌ها نداشته و اتفاقا همین چند سال پیش بعد از 30 سال با پدرش که در ایران زندگی می‌کند تلفنی صحبت کرده است و آن‌گونه که خودش بازگو می‌کند رفتار بسیار سردی هم نشان داده است.  تورج در حال حاضر مجری و کارشناس تلویزیونی است.
یکی دیگر از ایرانی تبار‌های بازنشسته لیگ NFL شهریار پوردانش ملقب به شر است که او هم مانند تورج آخرین فصل حضورش را با تیم اوکلند رایدرز در سال 2001 سپری کرده است. افتخارات شهریار اگر بیشتر از تورج نباشد کمتر نیست، ضمن این‌که شهریار کاملا ایرانی است و نه دورگه و یا متولد امریکا! شهریار در سابقه خود قهرمانی در لیگ کانادا موسوم به CFL، دو بار حضور در تیم ستارگان امریکا و جایزه بهترین بازیکن روی خط را هم دارد.
اما افتخارات  به همین جا خلاصه نمی‌شود، برادران بختیاری خصوصا اریک بختیاری به این افتخارات افزوده است. اریک تا سال 2013 در تیم سانفرانسیسکو 49 رز حضور  داشت. از افتخارات اریک می‌توان به قهرمانی در لیگ NFL با همین تیم و یا قرارگیری در تیم رویایی امریکا یا سه بار حضور در تیم منتخب لیگ و همچنین انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن دفاعی اشاره کرد. اریک با قد 191 سانتی و 113 کیلوگرم وزن به سدی مستحکم در برابر حریفان تبدیل شده بود. برادر اریک، دیوید، هرچند جثه بزرگ‌تری دارد و فقط 25 سال سن دارد ولی به‌نظر نمی‌رسد هیچگاه بتواند افتخارات اریک را تکرار کند.
بازیکن بعدی فوتبال امریکایی حمید محمودی است که مانند شهریار او هم متولد ایران است. حمید در لیگ فوتبال کانادا بازی می‌کند و یک‌بار هم جام قهرمانی موسوم به جام خاکستری را همراه با تیم شیرهای بریتیش کلمبیا بالای سر برده است. حمید 30 ساله در حال حاضر بازیکن آزاد محسوب می‌شود.
آخرین بازیکن از این دست آندره حیدری بازیکن جوان 22 ساله‌ای است که سال گذشته با تیم لس آنجلس کیس قرارداد امضا کرده و در فصل جاری در لیگ AFL به‌عنوان ضربه زننده به میدان خواهد رفت. از میان دختران دو رگه ایرانی نیز، کتایون خسرویار در سال‌های گذشته مدتی به این ورزش پرداخته است و هم‌اکنون در ایران بسر می‌برد.
ویلیام والاس ایرانی!
اولین‌بار وقتی متوجه جاش نویدی شدم که ویدئو کوتاهی به‌دستم رسید و در آن جوانی خوش قد و قامت در ترایزون (زمین راگبی) میدان داری می‌کرد و شباهت عجیبی به ویلیام والاس در فیلم شجاع دل داشت. جاش 25 ساله فصل اخیر را در تیم کاردیف بلو در لیگ ولز سپری می‌کند و به‌نظر می‌رسد همچنان جایگاه ثابتش را در تیم ملی راگبی ولز حفظ کرده باشد.
ایرانی‌ها یخ ندیدند و گرنه هاکی باز ماهری هستند!
چهار سال پیش بود که روزنامه‌های سوئدی تیتر «قهرمان ملی» را برای میکا 17 ساله به‌کار بردند. میکا در فینال مسابقات هاکی روی یخ قهرمانی جوانان جهان در وقت اضافه گل پیروزی بخش تیمش مقابل روسیه را به ثمر رساند تا تیم سوئد بعد از 30 سال قهرمان جهان شود. از آنجا که ورزش هاکی، ورزش اول مردم سوئد است، میکا زیبانژاد که ظاهری کاملا ایرانی دارد با زدن این گل خیلی زود به چهره محبوب سوئد تبدیل شد. میکا سال جاری را در پست سنتر در تیم سناتور اتاوا در لیگ حرفه‌ای کانادا سپری می‌کند و امید زیادی دارند که امسال بر خلاف سال قبل از یک چهارم هم بالاتر روند.
این اولین باری نیست که یک ایرانی به مقام قهرمانی جوانان جهان می‌رسد، پیش از میکا، رت رخشانی سال 2006 به‌ همراه تیم جوانان امریکا به‌عنوان قهرمانی زیر 18 سال جهان نائل آمده بود. تا به‌حال چندین‌بار نام رت در فهرست 36 نفره منتخب امریکا قرار گرفته است. در فصل حاضر رخشانی 28 ساله به‌عنوان بال راست در تیم لیکرز در لیگ سوئد بازی می‌کند و به‌علت تعصبش در بازی از محبوبیت خوبی در بین هواداران برخوردار است.
دانیال رحیمی یکی از پرافتخارترین بازیکنان حال حاضر سوئد است. دانیال در سال‌های دورتر به‌همراه تیم جوانان سوئد به مقام‌های چهارمی و پنجمی جهان رسید و سال 2014 در دیدار رده‌بندی با شکست جمهوری چک به مقام سومی جهان در بلاروس رسیدند. در رده باشگاهی در حال حاضر دانیال 28 ساله از ارکان اصلی تیم لینکوپینگ محسوب می‌شود و به همراه هم تیمی دانمارکی‌اش به‌عنوان کاپتان‌های تیم، نقش بسزایی در رسیدن به یک قدمی فینال در چند سال گذشته داشته‌اند و امسال قصد دارند پا را از این فراتر هم بگذارند.
مارک اردوان یکی دیگر از دو رگه‌های شاغل در لیگ هاکی است. مارک 32 ساله که اصلیتی کانادایی-ایرانی دارد سال‌های آخر بازی خود را در لیگ آلمان سپری می‌کند. مارک سال‌ها به‌عنوان یکی از بهترین مدافعان لیگ کانادا مطرح بوده است.
تیم "الف" در آذربایجان!
تیم ملی تکواندو آذربایجان در مسابقات جهانی مکزیک در سال اخیر موفق شد بعد از شکست کره جنوبی در نیمه نهایی، تیم کشورمان را نیز با نتیجه قاطع 42 بر 23 در فینال شکست بدهد و برای اولین‌بار در بخش تیمی مردان قهرمان جهان شود. از نکات تامل برانگیز این مسابقه رودرویی تکواندو کاران ایرانی مقابل یک‌ دیگر بود که در هر دو مسابقه بازیکنان تبعه آذریایجان، میلاد بیگی و سینا بهرامی به پیروزی رسیدند. بجز این دو نفر در کوچ بزرگ قهرمانان تکواندو: احمد محمدی، سهیلا سیاحی و پریسا کفایی نیز در اقدامی هماهنگ اصلیت آذربایجانی را پذیرفته‌اند. رضا مهماندوست بهترین مربی جهان در سال 2012 اعلام کرده در قبال حضور تکواندوکاران ایرانی در آذربایجان هیچ نقشی نداشته است ولی با این حال نهایت تلاش‌اش را برای موفقیت آنها خواهد کرد. میلاد بیگی در مسابقات انتخابی المپیک در استانبول در وزن منهای 80 کیلوگرم قهرمان شد و جواز حضور در المپیک را نیز بدست آورد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: