bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
عبدالرضا عالی‌پور در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
کم‌کم با فرارسیدن ماه مبارک رمضان نوای جانفزا و ملکوتی قرآن در فضای پیرامونمان ‌می‌پیچد، به‌راستی چه خوب می‌شد که نه تنها در ماه رمضان بلکه در همه روزهای سال پیوند خویش را با این کتاب انسان‌ساز نمی‌گسستیم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: کم‌کم با فرارسیدن ماه مبارک رمضان نوای جانفزا و ملکوتی قرآن در فضای پیرامونمان ‌می‌پیچد، به‌راستی چه خوب می‌شد که نه تنها در ماه رمضان بلکه در همه روزهای سال پیوند خویش را با این کتاب انسان‌ساز نمی‌گسستیم. قرآن مونسی است که همنشینی‌ با آن بزرگ‌منشی و وارستگی وجودمان را در پی دارد. انسان‌هایی که هماره با قرآن مانوس هستند، بیم آن دارند که مبادا حقی را ناحق کنند. آنها در اثر مالوف شدن با مفاهیم آسمانی روحشان تلطیف می‌شود و دنیا را گذرگاه و مزرعه‌ای برای تهیه زادتوشه‌‌ای پربار برای آخرت خود می‌دانند.
قرآن کتاب مقدس ما مسلمانان است و خداوند دو عالم برای رستگاری در دنیا و آخرت این کتاب مقدس را بر خاتم‌الانبیا نازل کرد تا بشر با مطالعه و تفحص در آن و با به‌کاربستن دستورها و قوانین الهی در زندگی‌شان و بهره‌بردن از تفسیرها‌ی این کتاب مقدس مسیر پرخطر سیر و سلوک را به‌سلامت طی کنند، به سرچشمه حقیقت راه یابند و در بهشت نعیم جاودانه شوند و مورد نوازش معشوق ازلی قرار بگیرند.

یکی از وظایف خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به قرآن و برنامه‌های قرآنی و حفظ و ترویج آن است، به‌همین دلیل از بعد از انقلاب تلاش کرده تا با اتخاذ سیاست‌های هدفمند و برنامه‌های مدون در این حوزه قدم‌های تاثیرگذار و استواری بردارد، بنابراین با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع و مختلف قرآنی و همچنین با تاسیس موسسه‌های قرآنی می‌کوشد تا مانع انزوای قرآن شود، زیرا در عصر کنونی مخالفان اسلام می‌کوشند با هر ترفندی که شده اسلام و مسلمانان را تضعیف کنند. قرآن معجزه‌ای است که همیشه ماندگار است و هیچ‌ تهدید و یا تحریفی نمی‌تواند جایگاه و منزلت این کتاب مقدس را در میان بشر تنزل بدهد. در استان ما هم در این سال‌ها برنامه‌های قرآنی متنوعی برگزار شده است که خوشبختانه با استقبال عموم مردم همراه بوده است، در این زمینه گفت‌وگویی را با معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت دادیم که در ادامه می‌آید.
عبدالرضا عالی‌پور در خصوص برنامه‌هایی که سال گذشته در راستای ترغیب جوانان به سوی قرآن و مفاهیم قرآنی در سطح استان اجرائی شدند، به بامداد جنوب گفت: در سال گذشته برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن به‌ویژه آزمون‌ها و مسابقات ترجمه و مفاهیم و تفسیر و تدبر قرآن کریم با همکاری موسسات قرآن و عترت و اتحادیه استان همانند آزمون‌ها و مسابقات سیزدهمین و چهاردهمین قرآن و عترت، آزمون تفسیر سوره‌های مبارکه حجرات و لقمان قرآن کریم با حضور قریب به دو هزار نفر و تجلیل از برگزیدگان و نفرات برتر فعالیت‌های قرآنی استان از قبیل جشنواره ملی فیلم قرآنی «آیات»، همایش یادواره شهدای قرآنی، مراسم بزرگداشت روز قرآنی استان (16 اسفند)، نشست مدیران موسسات قرآن و عترت، برگزاری محافل و مجالس انس با قرآن کریم و ... از جمله برنامه‌هایی بود که در این زمینه اجرائی شدند. در سال گذشته تلاش کردیم که جوانان هنرمند را به فعالیت‌های قرآنی با برگزاری جشنواره ملی فیلم قرآنی «آیات»، نمایشگاه محتوایی قرآن و عترت (با عرضه آثار و محصولات هنری) و ... جذب کنیم، همچنین طرح‌ها و برنامه‌های جدید، ابتکاری، کاربردی و موثری را به‌منظور جذب حداکثری اقشار مختلف جامعه به‌خصوص گروه هدف و ... را ارائه کردیم.

وی با بیان این‌که به‌طور قطع آموزش و تربیت قرآنی نونهالان و کودکان در این سنین حرکتی زیربنایی و زیرساختی است، افزود: چراکه امام علی (ع) در این باره فرموده‌اند: «العلم فی‌الصغر کالنقش فی‌الحجر؛ یادگیری دانش در کودکی همانند حک بستن چیزی روی سنگ است». همچنین در این راستا توسعه مهدها و دبستان‌های قرآنی می‌تواند نقش بسزایی در آموزش و آشنایی بچه‌ها و خردسالان با فرامین اسلامی و قرآنی داشته باشد که یکی از اهداف ما هم در این خصوص توسعه و گسترش موسسات قرآنی و مهدها و دبستان‌های قرآنی در سطح استان با همکاری سازمان آموزش و پرورش است. 
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به این‌که موسسه قرآنی «ابراهیم خلیل‌الله اهرم» از سال 90 شروع به فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم بزرگ‌ترین موسسه قرآنی در جنوب کشور به‌شمار می‌رود که ساختمان این موسسه در چهار طبقه و با متراژ 1800 متر مربع در شهر اهرم به‌همت حاج‌آقا حق‌شناس و جمعی از خیران ساخته شده است. در موسسه قرآنی «ابراهیم خلیل‌الله» در طول سال فعالیت‌های قرآنی متنوعی صورت می‌گیرد. این موسسه در حال حاضر 17 حافظ کل قرآن کریم و بیش از 900 نفر قرآن‌آموز به‌‌طور حضوری و غیرحضوری دارد. طرح واژه‌های آسمانی با محوریت مفاهیم قرآنی، طرح ساز و کارهای قرآنی با محوریت حفظ موضوعی قرآن کریم، همچنین برگزاری طرح جشن قرآنی در مصلی اهرم و... از جمله برنامه‌های این موسسه قرآنی در سال‌های گذشته است. ما نیز در زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این موسسه از لحاظ مدیریتی و مالی همکاری لازم را داریم که بحمدالله یکی از موسسات فعال و همراه و همگام ما در بخش فعالیت‌های قرآنی در سطح استان است.

عالی‌پور در خصوص اجرای برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک امسال بیان کرد: اجرای طرح همگانی ختم قرآن کریم از سوی بیشتر موسسات قرآن و عترت در سراسر استان، برپایی نمایشگاه قرآن و عترت، برگزاری محافل و مجالس قرآنی در مساجد، حسینه‌ها و موسسات قرآنی و ...، برگزاری مسابقات و آزمون‌های قرآنی به همراه جوایز نفیس و ویژه، برگزاری همایش و مراسم تجلیل از فعالان، قاریان، حافظان و مربیان قرآنی در بوشهر و سایر شهرستان‌ها و ... از جمله برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان امسال در استان است. همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر آیت‌الله صفایی بوشهری از دیگر برنامه‌های معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
وی با بیان این‌که امسال تلاش کردیم که برنامه‌های قرآنی متنوعی را برگزار کنیم، افزود: در وهله نخست درصدد برگزاری برنامه‌های قرآنی با کیفیت و بامحتوا هستیم، دوم این‌که سعی داریم با همکاری اعضای محترم شورای قرآنی استان و برخی دستگاه‌های فرهنگی اقدامات زیرساختی و زیربنایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در استان انجام شود، سوم، به‌دنبال اجرائی کردن طرح‌ها و برنامه‌های ابتکاری، کاربردی و تاثیرگذار در میان اقشار مختلف قرآن هستیم؛ طرح‌های نظیر نذر قرآنی (باقیات الصالحات)، طرح ثقلین، طرح سراج و دیگر طرح‌های این معاونت که نیاز به توضیح مفصل دارد.
عبدالرضا عالی‌پور با اشاره به این‌که تعداد قاریان بین‌المللی استان محدود هستند، تصریح کرد: عبدالرضا عبدالله‌‌زاده، عباس هاشمی (در رشته قرائت)، رضا دیانت (در رشته حفظ کل قرآن کریم) سجاد واعظی (در رشته حفظ کل قرآن کریم)، گروه تواشیح بین‌المللی معراج چارک از افراد و افتخارات استان ولایتمدار بوشهر در حوزه قرآنی هستند، البته امسال نیز همانند سال‌های گذشته همایش‌های قرآنی و تجلیل از فعالیت‌های قرآنی، هم در روز قرآنی، هم در مسابقات و آزمون‌های سراسری قرآن و عترت و هم در نشست مدیران موسسات قرآنی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص برگزاری جشنواره ملی فیلم قرآنی «آیات» و همچنین نامگذاری روزی به نام روز قرآنی استان گفت: در خصوص جشنواره ملی فیلم قرآنی «آیات» الحمدلله با این‌که شاهد اولین سال برگزاری آن در استان بوده‌ایم ولی با استقبال قابل توجهی در استان و در سراسر کشور مواجه شدیم که باعث شد انگیزه ما برای برگزاری این جشنواره در سال آتی افزایش یابد و برنامه‌ریزی دقیقی را برای برگزاری آن صورت دهیم اما با وجود پیگیری‌های که در معاونت قرآن و عترت وزارت متبوع انجام شده، جشنواره ملی فیلم قرآنی «آیات» در سطح ملی دو سالانه است که ان‌شاء‌لله سال 96 برگزار خواهد شد و به‌طور قطع در این فاصله دبیرخانه جشنواره همچنان فعال و پویا است اما در مورد بخش دوم سوال شما، 16 اسفند به‌عنوان روز قرآنی استان بوشهر نامگذاری شده که این از ابتکارات عالم فرزانه آیت‌الله صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بود که به‌مناسبت سالروز وفات دانشمند ادیب و عارف مرحوم آیت‌الله میرزا حسین معتقد‌اهرمی‌ریشهری صاحب اثر فاخر و ارزشمند قرآن رمزدار صورت گرفت (که این خود در جهان اسلام بی‌نظیر است) و خوشبختانه هرساله شاهد رویدا‌د‌های بزرگ قرآنی در استان و سایر شهرستان‌ها هستیم. در پایان ضمن سپاسگزاری از کلیه دستگاه‌های فرهنگی و جامعه قرآنی استان، برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی نیازمند توجه همگانی به مباحث و برنامه‌های قرآنی و همکاری و مشارکت در برگزاری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه در سراسر استان و کشور هستم و امیدواریم بتوانیم در جهت بسط و گسترش طرح‌های ابتکاری، زمینه‌ساز توسعه فرهنگ غنی قرآنی در جامعه ایران اسلامی باشیم. 


برچسب ها: فرهنگ ، قرآن ، رمضانی
نام:
ایمیل:
* نظر: