bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
جنگنده‌های سوری و روسی در سه روز گذشته، حملات خود را به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در حومه شمالی حلب و به‌صورت مشخص در منطقه حندرات و اطراف آن تا اطراف شمال غرب حلب تشدید کرد‌ه‌اند.
بامدادجنوب- سیدعلی موسوی: جنگنده‌های سوری و روسی در سه روز گذشته، حملات خود را به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در حومه شمالی حلب و به‌صورت مشخص در منطقه حندرات و اطراف آن تا اطراف شمال غرب حلب تشدید کرد‌ه‌اند. در همین حال، در راستای آمادگی برای عملیات نظامی جدید ارتش سوریه در حومه شمالی حلب تجهیزات نظامی گسترده‌ای به شهر حلب رسیده است. 
در همین حال، همچنان درهای این حومه که به روی ترکیه باز است؛ شاهد ده‌ها درگیری میان افراد مسلح داعش از یک سو با افراد مسلح جبهه شامیه از سوی دیگر و افراد مسلح جبهه النصره از یک سو و یگان‌های مدافع خلق کرد از سوی دیگر است. این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه که یگان‌های کرد راهبری آنها را برعهده دارند، اعلام کرده‌اند که درگیری‌های جدیدی را در حومه رقه کلید زده‌اند که شهر الطبقه را هدف قرار می‌دهد.

اوضاع غیر قابل پیش‌بینی در شمال حلب
نیروهای ارتش سوریه به‌تازگی تصمیم گرفتند نبردی علیه مواضع تحت تصرف افراد مسلح جبهه النصره و گروه‌های چچنی وابسته به آن، در حومه شمال غربی حلب جهت پاکسازی این منطقه و تامین امنیت محاصره نظامی اطراف این شهر آغاز کنند که این اقدام مقدمه‌ای برای گام بعدی است که در داخل شهر حلب آغاز می‌شود و محله مشهور بنی زید در بخش شمال شرقی این شهر را هدف قرار می‌دهد. محله بنی زید که در آن چندین گروه از جمله جبهه النصره مستقر هستند، باعث دغدغه مردم شهر حلب شده است. 
راکت‌هایی که به شهر حلب در ماه میلادی گذشته شلیک شد، به کشته شدن بیش از 200 تن که بیشترشان زن و کودک بودند و زخمی شدن حدود 800 تن انجامید. کنترل ارتش سوریه بر این محله به این معناست که پرونده شلیک راکت‌های تروریست‌ها به مردم به صورت گسترده‌ای بسته می‌شود و امنیت محله‌های غربی این شهر که تحت کنترل دولت بوده و محله‌هایی پرجمعیت هستند، تامین می‌شود. 
این منبع سوری تصریح کرد که نیروهای ارتش سوریه از نزدیک تحرکات گروه‌های مسلح در اطراف حلب به‌ویژه در حومه جنوبی این شهر را زیر نظر دارند که در این حومه جنوبی، النصره تلاش می‌کند نیروهایش را در آنجا برای آمادگی جهت نبرد آتی به سمت مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان ارتش جمع کند. این منبع همچنین خاطرنشان کرد عملیات حومه شمالی نیز با هدف کاستن فشار از حومه جنوبی صورت می‌گیرد که شاهد عملیات نظامی گسترده‌ای خواهد بود. 
در همین حال، گروه‌های حومه شمالی حلب عملیات گریز و فرار را در اطراف شهر مارع پیگیری می‌کنند که داعش آن را محاصره کرده است. همزمان، یک منبع میدانی گفت که درگیری‌های شدیدی در روستای کفرکلبین (در مجاورت با مارع) در جریان است که این درگیری‌ها پس از حمله شدید افراد مسلح جبهه شامیه به این روستا که چند روز قبل به دست داعش سقوط کرد، صورت گرفته است اما این درگیری‌ها هیچ پیشرفت علمی در میدان نبرد نداشته است. 
فعالان مخالف فایلی تصویری را منتشر ساختند که در آن افراد مسلح جبهه شامیه نیروهای وابسته به داعش را گردن زده و بدن‌های آنها را مثله می‌کردند.

پیشروی کردها در حومه شمالی رقه
در حومه رقه نیز نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که عملیات نظامی جدیدی را در حومه شمالی رقه به سمت منطقه الطبقه در شرق رود فرات آغاز کرده‌اند. اعلام این عملیات جدید چند روز پس از عملیات این گروه برای کنترل بر حومه شمالی این استان که واقع در شمال شرق سوریه و در نزدیکی ترکیه است، صورت گرفته است. 
همزمان، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای گفت: در چارچوب این عملیات، ما جبهه جدیدی را خواهیم گشود که عبارت از شرق رود فرات تا منطقه الطبقه و خارج کردن آن از سیطره داعش است تا ساکنان این منطقه از ظلم و اقدامات تروریستی داعش آزاد شوند. نیروهای دموکراتیک سوریه که با هماهنگی با جنگنده‌های ائتلاف تحت امر امریکا می‌جنگند، هشت روز قبل عملیات نظامی را به سمت شهر رقه از سه جهت آغاز کردند اما این نیروها تاکنون پیشروی گسترده‌ای را محقق نساخته و تاکنون چند روستا و برخی مزارع را تحت کنترل خود درآورده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه عنوان داشت که نیروهای دموکراتیک سوریه از سمت عین عیسی پیشروی به سمت الطبقه داشته‌اند و عین عیسی منطقه‌ای است که این نیروها تحت کنترل خود درآورده‌اند و حدود 70 کیلومتر از رقه فاصله دارد. 
نیروهای دموکراتیک سوریه به‌سمت شهر الطبقه پیشروی کرده و روستاها و مزارع اطراف آن را تحت کنترل گرفتند. اهمیت الطبقه در اینجاست که شهر رقه را به مناطق تحت تصرف داعش در نزدیکی حلب متصل می‌سازد. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، حمله به سمت الطبقه با هدف رسیدن به کرانه شرقی دریاچه الاسد و قطع خطوط امدادرسانی داعش میان رقه و حومه شمال شرقی حلب است. وی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت که اطلاعاتی مبنی بر این امر وجود دارد که روس‌ها با ایرانی‌ها و نظام سوریه توافق کرده‌اند که اگر حمله‌ای به رقه صورت گرفت، حمله‌ای دیگری نیز از فرودگاه کویرس به سمت منطقه مسکنه در غرب الطبقه صورت بگیرد. 
عبدالرحمان گفت: چنین حمله‌ای باعث دستپاچگی داعش می‌شود اما برای نظام و نیروهای دموکراتیک سوریه بسیار گران تمام می‌شود، چراکه داعش تعداد زیادی انتحاری دارد و من گمان نمی‌کنم که کردها آماده باشند حدود 1000 نیرو را فدا کنند. حضور نیروهای امریکایی در میدان، روحیه حامیان داعش را بالا برده است که خواهان قیام عمومی علیه صلیبی‌ها و نیروهای کرد و هم‌پیمانان آنها هستند. 
این در حالی است که ابو‌محمد الرقاوی، فعال سوری در تجمع رقه در سکوت قربانی می‌شود، عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه و جنجال رسانه‌ای در مورد عملیات این گروه را کم اهمیت خواند و تصریح کرد: حمله نظامی گسترده به رقه در حال حاضر بعید است، چراکه ملزومات حمله به این شهر در حال حاضر فراهم نیست.

برچسب ها: سیاسی ، جهان ، سوریه ، حلب
نام:
ایمیل:
* نظر: