bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
شجاع پوریان با اشاره به تزکیب مجلس دهم؛
جریان‌های سیاسی پیش از برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورا و خبرگان، در غالب احزاب و تشکل‌های متعدد سعی کردند با تصاحب کرسی‌های فراوان در قوه مقننه و مجلس خبرگان بتوانند سهم بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور داشته باشند و ...
جریان‌های سیاسی پیش از برگزاری دو انتخابات مهم مجلس شورا و خبرگان، در غالب احزاب و تشکل‌های متعدد سعی کردند با تصاحب کرسی‌های فراوان در قوه مقننه و مجلس خبرگان بتوانند سهم بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور داشته باشند و به همان میزان نیز تاثیر‌گذار باشند.
با این حال اتفاقی که در هفتم اسفند سال گذشته رخ داد، باعث طرد شدن تندروهای جریان سیاسی اصولگرا از قوه مقننه بود، یعنی کسانی که طی سه سال گذشته بیشتر حمله‌ها را به دولت به‌خصوص تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای داشتند با رای مردم به شکلی بی‌سابقه از عرصه سیاسی کشور کنار گذاشته شدند و اگر ردصلاحیت‌ها نبود – که البته بر اساس قانون همه آن را پذیرفته‌اند – ترکیب مجلس دهم رنگ و بویی دیگر داشت و شاید بیش از این هم به مذاق گروه قلیل اما پرقدرت در کشور خوش نمی‌آمد. 
جریان سیاسی اصلاح‌طلب نیز با پوست‌اندازی مویرگی در مراکز شهرستان‌های بزرگ و کوچک توانست، سهمی را از آن خود کند. رویدادی که شاید پروژه برجام 2 و 3 را رقم بزند. با این حال نمی‌توان برخی انتقادها که به جریان سیاسی اصلاح‌طلب برای انتخاب برخی کاندیداها و همچنین لغزان بودند برخی کرسی‌های سبز بهارستان را نادیده گرفت.
 ولی‌الله شجاع‌پوریان نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با بامداد جنوب، درباره این‌که کدام یک از جریان‌های سیاسی در مجلس نفوذ بیشتری دارند می‌گوید؛ با بررسی و آنالیز نمایندگان مجلس دهم و این‌که گرایش فکری ایشان از زمان قبل از انتخابات و یا با قرار گرفتن در شرایط مختلف چگونه بوده روشن می‌شود که کدام جریان سیاسی از نفوذ بیشتری برخوردار هستند. با این حال آمارها و رویداد‌های این چند روز اخیر نشان می‌دهد، مجلس دهم از سه جریان قوی پر شمار اصلاح‌طلب و اصولگرا و گروه سوم که این‌بار تعدادشان از همه ادوار گذشته بیشتر و تاثیر‌گذار‌تر است، یعنی مستقلان تشکیل شده است.

البته این نظر شجاع‌پوریان در حالی مطرح می‌شود که دولتی‌ها می‌گویند که ما جریانی به‌نام اعتدال را هم وارد مجلس کرده‌ایم، جریانی که برخی‌ها در دولت هدایت آن را بر عهده داشته‌اند و نامبرده در این تقسیم‌بندی یادی هم از آنها نکرده‌اند.
 شجاع پوریان ادامه داد: در حال حاضر در کنار نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا کسانی هم حضور دارند که نه در گروه‌های اصلاح‌طلب و لیست امید حضور داشتند و نه در لیست اصولگرایان، اگر به 290 نفر نماینده حاضر در مجلس نگاه کنید و شرایط موجود را به درستی آنالیز کنید، به 80 نفر از نمایندگان مستقل می‌رسید که می‌توانند تاثیر‌گذار هم باشند.
شجاع پوریان همچنین با اشاره به نتیجه انتخابات دائم هیات رئیسه مجلس، گفت: ترکیب هیات رئیسه نشان می‌دهد که هر سه جریان حاضر در مجلس شورای اسلامی در هیات‌رئیسه نیز سهم و نقش دارند. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا با استناد به اعضای فراکسیون‌های خود از نتیجه انتخاب هیات‌رئیسه به نوعی ناراضی هستند، گفت: به هر حال کاندیداهای هیات‌رئیسه کسانی بودند که رای خالص اصولگرا و یا اصلاح‌طلب را جلب کردند، مثلا حاجی بابایی صاحب رای خالص اصولگرایی است اگر این‌گونه که اصواگراها می‌گویند 180 نفر در فراکسیون ولایت عضو بودند که باید همه اعضای هیات‌رئیسه اصولگرا باشند اما می‌بینید که این‌طور نیست.
شجاع پوریان راجع به نمایندگان لیست امید نیز گفت: جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا هم که با لیست امید در انتخابات شرکت کردند، همه می‌دانیم تعداد نمایندگان لیست امید چقدر است چه در تهران که سی نماینده از لیست امید راهی بهارستان شدند و چه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های مهم که نمایندگان لیست امید رای آوردند، با این حال این را هم می‌دانیم که برخی اصولگرایان معتدل که با دولت همراه هستند نیز در لیست امید قرار گرفتند و وارد مجلس دهم شدند به‌عنوان مثال در تهران سه نفر از کاندیداهایی که در لیست حضور داشتند از جریان اصولگرای ستنی هستند. خود لاریجانی نیز در قم در لیست امید حضور داشت باید اینها را در نظر داشت و بعد دنبال برخی چرایی‌ها گشت.

این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: اگر همه موارد ذکر شده را در نظر بگیریم، می‌توانیم‌ متوجه شویم که نمایندگان مستقل در این مجلس‌ چقدر می‌توانند موثر‌ و تاثیر‌گذار باشند‌. هر کسی‌ بتواند آرای مستقل‌ها را به سمت جریان و فکر خود جلب کند، می‌تواند عملکرد موفق‌تری‌ در تصویب لایحه‌های مختلف مجلس داشته باشد. شجاع پوریان یکی از ویژگی‌های مهم مجلس دهم را این‌گونه تشریح کرد که هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی از اکثریت برخوردار نیستند. 
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تندروها و یا همان پایداری‌چی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: پایداری‌ها به‌دلیل این‌که‌ از اکثریت برخوردار نیستند‌ کاملا تحت شعاع‌ دیگر جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرند‌ و خودشان آنقدر‌ وزن و جایگاه‌ ندارند، باید‌ بیشتر منتظر تک نوازی، نطق و تذکر و سوال و یا استیضاح باشیم‌ اما این‌که بخواهند موجی ایجاد کنند خیر این‌طور نیست‌.
به هر حال دیدگاه این نماینده سابق مجلس که بیانگر بخش عمده‌ای از نظرات و دیدگاه جریان اصلاح‌طلب در مجلس دهم و فضای عمومی و سیاسی کشور است در حالی اعلام می‌شود که مجلس دهم به لحاظ ساختاری و حتی فردی مجلسی متفاوت است. این مجلس هم می‌تواند قدرت لازم را به‌دلیل حضور برخی لیدرهای حرفه‌ای داشته باشد و هم این توانایی را دارد که به‌دلیل برخی از نمایندگان کم‌تجربه و دنباله‌رو، به مجلسی کم بهره تبدیل شود. در روزها و هفته‌های آینده بیشتر از این مجلس که از همان هفته اول خود خبرساز شد، خواهیم نوشت.

برچسب ها: سیاسی ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: