bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
پیرو گزارش چند روز پیش روزنامه بامداد جنوب در خصوص اوضاع نابسامان صنعت استان –که نیازی به آمار و ارقام نداشته و قابل لمس است- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جوابیه‌ای را برای این روزنامه ارسال کرده که...
بامدادجنوب- جواد شکریان: پیرو گزارش چند روز پیش روزنامه بامداد جنوب در خصوص اوضاع نابسامان صنعت استان که نیازی به آمار و ارقام نداشته و قابل لمس است سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جوابیه‌ای را برای این روزنامه ارسال کرده که در ادامه مشروح آن می‌آید اما پیش از آن، چند نکته در خصوص شفاف‌سازی این جوابیه بیان می‌شود.
نکته اول این‌که روزنامه بامداد جنوب، از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بابت پاسخگویی مدیران این مجموعه به افکار عمومی مراتب قدردانی خود را به‌عمل می‌آورد زیرا در مقابل خیل مسوولان و مدیران ارشد استانی که حتی حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی و احترام به منتقدان نیستند، این عمل مدیران سازمان مذکور قابل تقدیر است.
اما در رابطه با بندهای شش‌گانه جوابیه سازمان صنعت، معدن و تجارت تذکراتی وجود دارد که به‌نظر می‌رسد خواسته یا ناخواسته توسط تهیه‌کننده این جوابیه مغفول مانده است. 
در بند اول و دوم جوابیه این سازمان آمده است که آمارهای روزنامه و مقایسه‌هایش اشتباه است زیرا بر اساس رویه‌های جدید گزارش‌نویسی وزارتخانه متبوع، صدور برخی مجوزهای استانی در زمینه شیلات و نفت و گاز، در این آمار آورده نشده است و کاهش شدید عملکرد صنعتی استان نیز به میزان زیادی به این دلیل بوده است. در این خصوص لازم است به این نکته توجه کنیم که آمار استان در سال 93 که مجوزهای منطقه ویژه پارس جنوبی هم در آن وجود دارد، استان ما از نظر صدور تعداد مجوز در رتبه 28 کشور و از نظر تعداد پروانه بهره‌برداری در رتبه 30 کشور قرار دارد و تنها خراسان شمالی است که تعداد پروانه بهره‌برداری کمتری در سال 93 نسبت به ما صادر کرده است.
در بند سوم این جوابیه آمده است که در سال 94، بخش شیلات از آمارها حذف شده است. در این مورد لازم است بدانیم که این آمار برای استان‌های دیگر مانند خوزستان، هرمزگان، استان‌های شمالی و... که بخش عظیمی از صنعت استانشان به شیلات گره خورده است نیز حذف شده است. بنابراین آنها هم باید آماری بدتر از بوشهر و یا لااقل شبیه به بوشهر داشته باشند حال آن‌که در گزارش بامداد جنوب، تاکید این روزنامه به مقایسه استان خوزستان با بوشهر بود که آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌خوبی گویای تفاوت‌ فاحش صنعت این دو استان است.

در بند چهار جوابیه، مطلبی راجع به مدیریت ارشد استان آمده که به‌طور کلی در روزنامه بامداد جنوب منتشر نشده است. به‌نظر می‌رسد که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، آن‌گونه که باید گزارش این روزنامه را مطالعه نکرده است چراکه بدنه اصلی این گزارش مقایسه وضعیت صنعت استان بوشهر با استان‌های همجوار بوده است.
در بند پنجم و ششم این جوابیه آمده است که در پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و اشتغال در سال جاری، به‌ترتیب 97 و 43 درصد رشد برای استان پیش‌بینی شده است؛ حال آن‌که تجربه مسائل استانی نشان داده است که آنچنان نمی‌توان به پیش‌بینی‌ها اکتفا کرد و تنها آمار قطعی و محقق‌شده برای مردم و تولیدکنندگان راضی‌کننده است. 
در نهایت ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسوولان استانی در سال گذشته 17 جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار و 109 مصوبه را به تصویب رسانده‌اند که از میان این مصوبات، تنها 14 مصوبه اجرائی شده که آن هم به‌نظر نمی‌رسد مشکل خاصی را از تولیدکنندگان برطرف کرده باشد. رجوع به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که استان بوشهر در این زمینه نیز رتبه 28 کشوری را از آن خود کرده و عملکرد مسوولان در مقایسه با استان‌های مجاور، همچنان اختلاف فاحشی دارد.
البته با این‌حال روزنامه بامداد جنوب امیدوار است که تا با پذیرش انتقادات و همت مسوولان و تلاش آنها در جهت بهبود مستمر، صنعت استان از رکود موجود عبور کرده و شاهد رشد و بالندگی استان عزیزمان باشیم.
امیدواریم که طبق پیش‌بینی‌ها، در انتهای سال جاری آمارهای مثبت در صنعت استان نمود پیدا کرده و این روزنامه و دیگر همکاران رسانه‌ای بتوانند با افتخار، اخبار مثبت استان را پوشش داده و به اطلاع مردم فهیم استان برسانند.

متن کامل جوابیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 
مدیرمسوول محترم روزنامه بامداد جنوب
جوابیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به گزارش روزنامه بامداد جنوب:
تفاوت شاخص‌های صنعتی استان، به‌دلیل عدم احتساب مجوزهای پارس جنوبی و آمارهای شیلات و آبزیان است.
باسلام و احترام
      در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «رشد استان در تمامی شاخص‌ها منفی است» مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات، جوابیه زیر را جهت تنویر افکار عمومی، در آن رسانه درج فرمایید.
1- ضمن عرض تشکر از حساسیت آن رسانه به وضعیت صنعت در استان بوشهر، با توجه به استناد به‌عمل آمده از گزارش سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدون اطلاع از تغییراتی که در سیستم گزارش‌گیری این سایت در سال 1394 نسبت به سال قبل انجام گرفته، متاسفانه بدون کنکاش و تحقیق، اقدام به انتشار و نتیجه‌گیری ابتدائی از آن گزارش نموده‌اید که حداقل انتظار این بود برای رفع ابهامات و ارائه گزارش مستند و احترام به افکار عمومی در راستای اطلاع‌یابی صحیح از وضعیت صنعت استان بوشهر، در این خصوص بر اساس حرفه روزنامه‌نگاری، بررسی‌های لازم را از طریق کارشناسان مربوطه و یا روابط عمومی این سازمان در استان انجام و سپس اقدام به تحلیل و انتشار آن نموده تا زمینه ناامیدی مردم را نسبت به خدمات و فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در استان بوشهر فراهم نیاوریم.

2- استناد غیر کارشناسی‌شده به آمارهای سال 1394 و مقایسه آن با سال گذشته و نتیجه‌گیری این‌که استان بوشهر نسبت به سال 1393، در میزان جواز تاسیس و اشتغال، کاهش 21 درصدی داشته و از نظر سرمایه‌گذاری نیز افت 53 درصدی را تجربه نموده است و یا این‌که استان از نظر واحدهای به بهره‌برداری رسیده در مقایسه با سال 1393، از نظر تعداد 13 درصد کاهش داشته و در سرمایه‌گذاری نیز افت 87 درصدی را تجربه نموده، مقایسه اشتباهی است؛ چراکه آمار مذکور در سال 1394 بدون احتساب مجوزه‌های صادره در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می‌باشد که در سال‌های گذشته در آمارهای استان بوشهر منظور می‌شده اما در سال 1394 به‌دلیل تغییر در شیوه گزارش‌گیری از آمارهای استان بوشهر حذف گردیده است. همچنین با توجه به این‌که بخش زیادی از اراضی قابل بارگذاری در پنج شهرستان استان به‌عنوان محدوده مصوب آن منطقه مذکور تعریف شده‌اند، حذف آن آمارها، تفاوت قابل توجهی را در مقایسه با آمارهای سال قبل در استان بوشهر و همچنین مقایسه با دیگر استان‌های کشور به‌وجود آورده است. جهت اطلاع وفق ماده 7 قانون اداره مناطق ویژه اقتصادی مبنی بر عدم نیاز به صدور مجوز از سوی سایر دستگاه‌ها جهت فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ویژه و اعلام آمادگی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جهت صدور مجوزهای صنعتی و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 94 مجوز فعالیت‌های صنعتی توسط سازمان مسوول آن منطقه صادر می‌گردد. 

3- علاوه بر حذف مجوزهای صادره در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از آمارهای مربوط به استان بوشهر، اجرای قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به بخش کشاورزی و انتقال وظایف صدور مجوزهای صنعتی در 359 کد آیسیک (کد رسته‌های تولیدی) در صنایع تبدیلی کشاورزی‌، غذایی و... به وزارت جهاد کشاورزی نیز باعث شده است آمار مجوزهای مذکور که در سال 93 به‌عنوان عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شده در سال 94 جزء این آمار ملحوظ نگردد که با توجه به سهم بخش شیلات و آبزیان در صنایع استان و عدم درج آمارهای این بخش، مقایسه آمارهای این سال با سال‌های قبل را غیر کارشناسی می‌نماید. 

4- ذکر ادعای عدم بازدید مدیریت ارشد استان از واحدهای تولیدی نیز صحت نداشته و در سال گذشته بازدیدهای متعدد و مکرری توسط مدیران ارشد استانی از طرح‌های در حال اجرا و همچنین واحدهای صنعتی با برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در محل واحدهای صنعتی انجام گرفته که منجر به اتخاذ تصمیاتی در جهت رفع موانع و مشکلات آنها شده  است. 

5- با توجه به سیاست‌های دولت محترم تدبیر و امید در عملیاتی نمودن برنامه‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، و ایجاد فضای امید با تسهیل امور و حذف فرآیندهای زائد، صدور جواز تاسیس صنعتی در این سازمان طی دوماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94؛ در تعداد مجوزها 53 درصد، در پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 97 درصد و در پیش‌بینی اشتغال 43 درصد رشد داشته است.

6- همچنین با توجه به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال، به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های صنعتی دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و همچنین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ملی در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های صدور پروانه بهره برداری در استان طی سال 95 رشد چشمگیری داشته باشد.
ضمن تشکر از آن رسانه در پیگیری  و انعکاس مسائل مهم استان انتظار می‌رود با توجه به اهمیت طرح موضوعات اقتصادی با مد‌نظر قرار دادن تمامی جوانب و با بهره‌گیری از نظرات نخبگان، کارشناسان و فعالان اقتصادی و مطالبه از مسوولان ذیربط با انتشار صحیح و دقیق مطالب در ایجاد فضای امید به‌منظور جذب زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی استان متناسب با فرصت‌ها و مزیت‌های رقابتی، ضمن جلوگیری از تشویش اذهان در سالی که مزین است به نام اقصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، با تعامل سازنده و تدبیر در جهت همیاری مسوولانه دولت اقدام شایسته را معمول فرمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر: