bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
گفت‌وگوی اختصاصی جهانشیر یاراحمدی با بامداد جنوب:
بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی بارها از هنر اول استان نوشته است. هنری که با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها خود را در سطح کشور مطرح کرده است البته با تلاش هنرمندان و متولیان این عرصه.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: بامداد جنوب در گزارش‌های متعددی بارها از هنر اول استان نوشته است. هنری که با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها خود را در سطح کشور مطرح کرده است البته با تلاش هنرمندان و متولیان این عرصه. 
تئاتر بوشهر مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده تا به اینجا رسیده است و همچنان هم با سختکوشی پیش می‌رود. این استان استعدادهای ارزنده و قابلیت‌های بی‌نظیری را در عرصه تئاتر دارد که به رشد این هنر کمک می‌کند. انجمن هنرهای نمایشی استان از زمان تاسیس مسوولان زیادی را به خود دیده است که هرکدام با تلاش‌های وافر در راستای ارتقای این هنر کوشش کردند تا این‌که ریاست این انجمن به جهانشیر یاراحمدی رسید. وی که سال‌ها خاک صحنه را خورده و دردهای این حوزه را شناسایی کرده بود، به‌دلیل تعامل خوبی که با مرکز انجمن هنرهای نمایشی کشور داشت، توانست بسیاری از مشکلات و کاستی‌های تئاتر بوشهر را به آنها منتقل سازد و به پیشرفت روزافزون آن کمک کند. همه هنرمندان چه موافق و چه مخالف به توانمندی یاراحمدی در این انجمن معترف هستند، چراکه وی با تلاش‌هایش در دوره گذشته اثبات کرد که به‌طور جدی دغدغه تئاتر را دارد و به همین علت هیات‌رئیسه انجمن هنرهای نمایشی که در اردیبهشت‌ماه از سوی هنرمندان این عرصه انتخاب شدند، با این‌که می‌توانستند، ریاست انجمن را از میان خود انتخاب کنند، با وجود مخالفت‌های یاراحمدی، وی را بهترین گزینه برای این پست دانستند و در نهایت جهانشیر یاراحمدی برای بار دوم به‌عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان انتخاب شد. وی که در دوره گذشته به اصلاح ساختار بیرونی این هنر توجه داشت، در این دوره در نظر دارد با همراهی هیات‌رئیسه به اصلاح ساختار درونی تئاتر بوشهر بپردازد. یاراحمدی آغاز رسمی کار این انجمن را در دوره جدید با برگزاری یک نشست یک‌روزه هم‌اندیشی و تقدیر از هنرمندان و فعالان این عرصه آغاز کرد و با این کار دست دوستی خود را به سوی جامعه تئاتری استانی داراز کرد و از آنها خواست تا با همدلی و همکاری تئاتر استان را به روزهای روشن خود متصل کنند. در این باره گفت‌وگویی را با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان صورت دادیم که در ادامه می‌آید.

جهانشیر یاراحمدی در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی به بامداد جنوب گفت: در جلسه هم‌اندیشی و نیز در جلسه تجلیل از فعالان تئاتر سال 94 عنوان کردم که تمرکز انجمن و شعبه‌های آن در سراسر استان بر دو محور است؛ نخست «اجرای عموم نمایش‌های تولید‌شده» و دوم نیز «آموزش» است. البته اضافه کنم که شعار تئاتر کشور در سال 95 نیز «تئاتر برای همه» یعنی اجرای عموم است. امیدوارم با همکاری همه گروه‌های تئاتری استان بتوانیم نسبت به سال گذشته که اجراهای عموم روند خوبی داشت، جهش بلندتری داشته باشیم. برای این‌که این مهم را به شکل شایسته‌تری انجام دهیم، در حال رایزنی هستیم تا کارگردانان برجسته و نام‌آشنای استان را برای اجرای عموم دعوت به کار کنیم. امیدوارم با حضور این عزیزان تنور تئاتر استان داغ‌تر از گذشته شود. در کنار اجرای عموم روی آموزش هم تمرکز کرده‌ایم، به‌منظور تحقق این امر هم با یکی از نهادهای فرهنگی در حال امضای یک تفاهمنامه هستیم که با مشارکت هم کارگاه‌های آموزشی درخور و باکیفیتی برگزار کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از هنرمندان گلایه‌مند هستند که پلاتوها برای تمرین به سختی در اختیارشان قرار می‌گیرد، راهکار شما برای رفع این مشکل در دوره جدید چیست، بیان کرد: برای حل این مشکل برای مجموعه تئاترشهر بوشهر مسوول مستقلی گذاشته‌ایم که با تقسیم زمان به شکل عادلانه در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گیرد و صد البته مدیریت اجراهای عموم نیز روند منظم‌تری به خود بگیرد. نکته مهم این‌که گروه‌های نمایشی باید بر اساس خالی بودن وقت پلاتوها برنامه‌ریزی کنند و نه بر اساس خالی بودن وقت خود. منظورم این است که در برنامه‌ریزی کنونی پلاتو‌ها، به‌عنوان مثال، کارگردانی ساعت 18 تا 20 را برای تمرین گروهش در برنامه ثبت می‌کند، گروهی که یک ماه بعد مراجعه می‌کند، وقتی دقیقا همین ساعت را بخواهد، خب معلوم است پلاتو وقتش خالی نیست. بنابراین گروه‌ها باید تلاش کنند خودشان را با برنامه تنظیم‌شده تئاتر شهر منطبق کنند. یادآوری می‌کنم گروه‌ها باید از 18خردادماه درخواست کتبی خود را به مدیر مجموعه تئاترشهر تحویل دهند و نوبت تمرین دریافت کنند. ان‌شاءالله با تفاهم و همکاری گروه‌های تئاتری و همکارانم در تئاتر شهر این اتفاق به خوبی انجام شود.

این پژوهشگر هم‌استانی با بیان این‌که در بیست‌ماه گذشته در حوزه مدیریتی تلاش کردیم ساختار بیرونی تئاتر استان را اصلاح کنیم، افزود: منظورم از ساختار بیرونی، شکل ارتباط با قطب سیاست‌گذاری تئاتر کشور، مدیریت ارشد تئاتر و انجمن هنرهای نمایشی ایران و نیز معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در اصلاح و شکل‌گیری این ارتباط حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نقش پررنگی ایفا کردند.
بنابراین وقتی در نشست هم‌اندیشی توسعه تئاتر استان عنوان کردم که در این دوره تمرکزمان بر اصلاح ساختار درونی است، منظور این بود که در حوزه مدیریت، تشکیلات اداری تئاتر استان، روند کاری شورای نظارت و نحوه صدور مجوزها بر اساس آیین‌نامه‌ای مشخص، هماهنگی انجمن‌های نمایش با هم و با انجمن استان، هماهنگی انجمن‌ها با ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها، هماهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها با اداره کل و... را منظم و مدیریت کنیم. هر کدام از این شاخص‌ها اگر به‌نحو مطلوب و در بهترین شکل ممکن به انجام برسند، آن وقت می‌توانیم بگوییم که یک تئاتر قاعده‌مند و قانونمند داریم. قوانینی که باید کلیه گروه‌های تئاتری استان آن را بدانند و بر اساس آن حرکت کنند، هرچند کار سختی است ولی برای رسیدن به آن نباید دست از تلاش برداشت، چون تئاتر استان ما به آن نیازمند است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان درباره ورود بخش خصوصی و دولتی برای تهیه‌کنندگی تئاتر گفت: برخی موسسه‌های خصوصی در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر ورود کرده‌اند، امیدوارم جامعه تئاتری قدر این فرصت را بداند و با خلق آثار درخور، این دوستان را به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کنند. در بخش دولتی نیز رایزنی‌هایی برای تهیه‌کنندگی چند اثر فاخر داشته‌ایم که امیدوارم این مهم به انجام برسد ولی در کل باید تلاش کنیم تا پای بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در تئاتر باز کنیم. یکی از موسساتی که در یک سال اخیر کمک حال انجمن استان و در کل تئاتر بوده، موسسه حامی هنر نارنجی بوده است. دلیل عمده‌اش هم این است که مدیر این موسسه، یعنی سیدمحمد گلافان خودش به تئاتر علاقه‌مند است و روند بلیت‌فروشی تئاترهای روی صحنه از طریق سامانه بلیت باکس هم نتیجه تلاش این موسسه است. در سال 95 هم در سه‌ماهه نخست دو اثر نمایشی را تهیه کرده است که به‌منظور نظم بخشیدن و حضور موثرتر این موسسه در عرصه تئاتر استان، اواخر خردادماه جلسه مشترکی با این موسسه خواهیم داشت، مطمئن هستم نتایج این جلسه به سود تئاتر استان خواهد بود.

وی در خصوص جشنواره استانی تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه در استان ما از همان سال‌های نخست نام فجر را روی این جشنواره گذاشته‌اند و جامعه تئاتری استان نیز با نام فجر آن را می‌شناسند، در حالی‌که در هیچ استانی و حتی در مرکز هنرهای نمایشی هم به این جشنواره نام فجر اطلاق نمی‌شود. حتی سال گذشته مدیریت امور استان‌ها در این باره به شکل دوستانه‌ای به انجمن‌ها یادآوری کرد که به جشنواره‌های استانی خود جشنواره فجر نگویید، چراکه جشنواره فجر خودش شناسنامه مشخصی دارد. اگر بخشی از جشنواره بین‌المللی فجر در استان برگزار شد، آن وقت باید گفت، جشنواره فجر استانی اما برای میزبانی جشنواره بین‌المللی فجر در استان هم منتظر هستیم که آیین‌نامه اجرائی آن از سوی دبیرخانه فجر تنظیم شود، بعد بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. البته روشن است که خودمان علاقه‌مند هستیم این کار را انجام دهیم و برای حمایت از برگزاری این جشنواره نیز با یکی از نهادهای حمایتی رایزنی کرده‌ایم و آن نهاد هم پذیرفته است که انجمن را در زمینه برگزاری این جشنواره حمایت کند اما در خصوص جشنواره تئاتر استانی که جدا از این جشنواره است، درخواست‌های گروه‌ها برای حضور در این جشنواره به دبیرخانه رسیده که به گمانم، پنجاه درخواست است و بعد از بازبینی این آثار در مردادماه و اوایل شهریور، خود جشنواره را اواخر شهریورماه برگزار خواهیم کرد. نکته مهم درباره این جشنواره این است که باید کلیه نمایش‌ها الزاما قبل از جشنواره اجرای عموم داشته باشند.

یاراحمدی با بیان این که با این نظر که نمایشنامه‌نویس خوب در سطح استان نداریم، موافق نیستم، یادآور شد: هم‌اکنون در استان نمایشنامه‌نویسان خوبی داریم که نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور مطرح هستند. الان هم نمایشنامه‌های متعدد کار نشده‌ای از این دوستان در دست هست که به عقیده من کارگردانان استان باید برای روی صحنه بردن آنها اهتمام ورزند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان درباره کانون منتقدات استان نیز گفت: سال گذشته کانون نقد را فعال کردیم و هم جلسات نقد در جشنواره‌های مختلف برگزار و هم نقدهای مکتوبی در نشریات و سایت‌ها منتشر شد. همچنین یک کارگاه آموزشی نقد هم با حضور رضا آشفته از منتقدان بر جسته کشور برگزار کردیم. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد تا به نتایج مطلوب برسیم. روشن است که نقد آثار تئاتری می‌تواند در رشد و توسعه این هنر بسیار موثر و مطلوب واقع شود.
جهانشیر یاراحمدی در پایان در خصوص تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی جایگاه خاص خود را دارد. به‌شخصه به آن اعتقاد دارم. برنامه مکتوبی را برای تمام هفته‌ها در نیمه دوم سال داریم و در حال رایزنی با یکی از نهادهای فرهنگی هستیم تا به یک تفاهم برسیم و در نیمه دوم سال گروه‌های تئاتری خیابانی را روانه پارک‌ها، میدان‌ها‌ و خیابان‌های شهر کنیم.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: