bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
محمدعلی یزدان‌شناس در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
تابستان مثل همیشه در استان ما نسبت به نقاط دیگر زودتر فرارسیده است، برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان و نوجوانانمان در این سه ماه تعطیلی مدارس نیاز است که آنها را در کلاس‌های متنوع آموزشی و ورزشی ثبت‌نام کنیم تا
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تابستان مثل همیشه در استان ما نسبت به نقاط دیگر زودتر فرارسیده است، برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان و نوجوانانمان در این سه ماه تعطیلی مدارس نیاز است که آنها را در کلاس‌های متنوع آموزشی و ورزشی ثبت‌نام کنیم تا آنها از این ایام به‌نحو مطلوبی بهره‌ ببرند. یکی از مراکزی که همواره در زمینه پر کردن اوقات فراغت و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که همواره به‌منظور ایجاد شور زندگی و نشاط در میان کودکان و نوجوانان می‌کوشد تا با اجرای برنامه‌ها و کلاس‌های متنوع کودکانی خلاق و شاد را به جامعه معرفی کند. در چندین شماره در مورد فعالیت این مجموعه نگاشته‌ایم و حال با فرارسیدن فصل تابستان تصمیم گرفتیم از برنامه‌های ترم تابستانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بنویسیم که در این زمینه گفت‌وگویی را با معاونت این اداره‌کل انجام دادیم. 

محمدعلی یزدان‌شناس در خصوص برنامه‌های این مجموعه در سال جاری به بامداد جنوب گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با 19 مرکز فرهنگی-هنری ثابت و دو مرکز سیار و یک کتابخانه‌ پستی، با حضور مربیانی مجرب و متخصص، برنامه‌های متنوع و جذابی را در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با بیش از چهل فعالیت برای کودکان و نوجوانان شش تا 16 سال ارائه می‌کند. در ابتدای سال جدید به لطف پروردگار و حمایت‌های همه‌جانبه مدیرکل این مجموعه با برگزاری گردهمایی مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان علاوه بر ایجاد فضایی آرام و بانشاط به تبیین برنامه‌های کانون پرورش فکری در سال 95 پرداخته شد. اخلاق شهروندی و مهارت‌های زندگی عناوینی هستند که زهره عالی‎نسب از آن به‌عنوان محور فعالیت‌های کانون در سال پیش رو یاد کرد و برخی از ویژه‌برنامه‌هایی که از ابتدای سال 95 تاکنون در کانون برگزار شده، به این شرح است:
برگزاری پودمان آموزشی ساخت اشکال و وسایل با حضور جمال‎الدین اکرمی (نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک) ویژه مربیان فرهنگی، امضای تفاهمنامه همکاری میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اردوگاه حرفه‎آموزی اداره‎کل زندان‎های استان و اداره کل استاندارد، اجرای ویژه‌برنامه بزرگ «پدران آسمانی» به‌مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، ویژه‌برنامه جشن فناوری هسته‌ای کانون زبان استان، دیدار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با مدیرکل آموزش و پرورش و فرمانداران شهرستان‌ها به‌منظور تعامل بیشتر با این مجموعه و برگزاری گردهمایی استانی مربیان و کارشناسان. 
وی با بیان این‌که هدف اصلی کانون کشف استعداد و پرورش فکر با محوریت کتاب و کتابخوانی است، افزود: تمام فعالیت‌های کانون به‌عنوان یک واسطه تربیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از این طریق ما را برای رسیدن به اهداف تربیتی مد نظر یاری کنند، به‌عنوان مثال، در کارگاه نمایش، مربی این کارگاه طوری برنامه‌ریزی می‌کند که اعضای کارگاه از ابتدای شکل‌گیری نمایش در به‌دست آوردن ایده تا نمایشنامه، طراحی و ساخت عروسک‌ها، طراحی صحنه و ... اصلی‌ترین نقش را داشته ‌باشند. حضور در یک فضای گروهی، بروز خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس و ... اهدافی‌ هستند که در برآیند این فعالیت مد نظر ما خواهند بود. در واقع تاکید اصلی بر فرایندی بودن کار است که نتایج موثری را همراه خواهد داشت.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان درباره آموزش تئاتر خلاق در این مجموعه بیان کرد: در حال حاضر مربیان به همراه اعضای نوجوان کانون پرورش فکری در حال برگزاری کارگاه‌های نمایش هستند تا 9 شهریورماه با محصول نمایشی‌شان دور هم جمع شوند و تجربیات نمایشی خود را در جشنواره نمایش عروسکی استانی بوشهر به اجرا در آورند. در بخشی دیگر هم با توجه به دغدغه‌ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در خصوص اجرای عموم نمایش‌های حرفه‌ای، صحنه‌ای و عروسکی، به یاری خداوند در نیمه‌ دوم سال شاهد اجرای نمایش‌های شاد و جذابی برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها خواهیم بود که جزئیات آن در آینده به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید.
محمدعلی یزدان‌شناس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برنامه‌های اداره‌‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مراکز فرهنگی-هنری شهرستان‌ها کدام است، گفت: با توجه به این‌که در پایان هر سال مراکز کانون به ارائه‌ پیش‌بینی برنامه‌های سال آینده می‌پردازند؛ برای سال جدید نیز برنامه‌های متنوعی ارائه شد. بسیاری از این برنامه‌ها که بر اساس فعالیت‌های چهل و چهار‌گانه کانون طراحی شده است؛ در پنج بخش و بر اساس موقعیت‌ها و مناسبت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود که شامل این برنامه‌ها در زمینه‌های گوناکون می‌شود: بخش فرهنگی؛ قصه‌گويي، شعرخواني، روخواني کتاب، معرفي کتاب، بحث کتاب، بحث آزاد، معرفي شخصيت، معرفي سرزمين، معرفي وقايع و ايام، نشريه‌نگاري، تحقيق، مسابقات، کاردستي، بازي و سرگرمي، اجراي نمايش عروسکي، نمايش و نقد فيلم، نمايش خلاق، اردو و سفر، بازديدها، جشنواره، سوگواره و گردهمايي، شرکت در مراسم، بازديد از مرکز و معرفي مشاغل، بخش هنری؛ نقاشي، خوشنويسي، سفالگري، سرود، نمايش عروسکي، عکاسي، فيلمسازي، هنرهاي دستي و بومي، ساير فعاليت‌هاي هنري، بخش آفرینش‌های ادبی؛ طرح‌هاي ادبي، کارگاه شعر، کارگاه داستان، ساير فعاليت‌هاي ادبي، بخش علمی؛ نجوم، زيست‌شناسي و ساير فعاليت‌هاي علمي و حوزه اسلامی؛ آشنايي با قرآن، آشنايي با حديث، آشنايي با احکام و ... . برنامه‌های یادشده به همت مربیان هر مرکز در قالب برنامه‌های هفتگی تقسیم‌بندی و اجرا می‌شوند. بخش دیگر پیش‌بینی برنامه‌های هر ساله مربوط به برنامه‌های شاخصی است که هم در ستاد و هم در مراکز در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها ابعاد گسترده‌تری را شامل می‌شوند که معمولا در قالب همایش، جشنواره‌ها، اردو و .... ارائه می‌‌شوند. 

وی در ادامه افزود: امسال هم برنامه‌های شاخص بسیار جذابی برای کودکان و نوجوانان عزیز در نظر گرفته شده است که شامل جشنواره قصه‌گویی، هفته ملی کودک، نشست‌های تخصصی حقوق شهروندی وکارگاه‌های مهارت زندگی، همایش کتابخوانی، سوگواره عاشورایی، جشنواره نشریه‌‌نگاری، ویژه‌برنامه‌های دهه فجر، جشنواره کتاب‌سازی، جشنواره نقالی، اجرای برنامه آموزش الکترونیک، برگزاری اردوی برون‌استانی، یلدای قصه‌ها، همایش «یک روستا، یک نویسنده»، همایش نجوم، همایش رباتیک کودکان و نوجوانان، جشنواره نمایش عروسکی، اجرای تریلی تئاتر سیار، ایجاد خانه نمایش، برگزاری کارگاه آموزشی و گردهمایی مربیان هنری، برگزاری جشنواره پویانمایی (انیمیشن)، جشنواره فیلم‌های کوتاه، برگزاری مسابقه عکاسی، تصویرگری از قصه‌های قرآنی، همایش ادبی اعضا، بزرگداشت حافظ، هفتمین جشنواره ادبی رویش خورشید (با محوریت ابیات دیوان حافظ)، شرکت در مسابقات و جشنواره‌های سراسری و بین‌المللی ادبی، شرکت در جشنواره‌های رضوی، آموزش کیفی و تخصصی نیروی انسانی با هدف ارتقای سطح دانش، نگرش و بینش افراد در سال 95 شامل آموزش ساخت اشکال و وسایل با استفاده از دورریختنی‌ها، آموزش خلاقیت و نوآوری در مراکز فرهنگی و هنری، آموزش شعرخوانی، نشست تخصصی اقدام‌پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های پژوهشی است که ان‌شاءالله در طول سال شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهیم بود.
یزدان‌شناس در خصوص حضور اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره رضوی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان رئیس کارگروه جشنواره‌های کودک و نوجوان رضوی همگام با سایر نهادها در این جشنواره‌ معنوی سهم بسزایی داشته ‌است. امسال هم که هجدهمین جشنواره‌ رضوی در حال برگزاری ‌است، همکاران ما در این مجموعه نیز با هشت بخش (جشنواره قصه گویی رضوی، جشنواره نشریه نگاری رضوی، معرفی شخصیت رضوی، کاردستی رضوی، جشنواره نقاشی رضوی (یک تصویر از یک حدیث رضوی)، جشنواره داستان کوتاه رضوی، جشنواره شعرسرایی رضوی و جشنواره خوشنویسی رضوی) در حال آماده‌سازی آثار به همت کودکان و نوجوانان عزیز هستند. با توجه به این‌که در جشنواره‌های پیشین شاهد حضور چشمگیر اعضای این مجموعه از لحاظ کمی و کیفی بودیم، مراکز کانون استان توانستند در بخش‌های مختلف رتبه‌های برتر را کسب کنند. ان‌شاءالله در دوره هجدهم هم شاهد حضور بیش از پیش اعضا و مربیان خواهیم بود که در همین جا لازم است از زحمات بی‌شائبه‌ مربیان محترم و دلسوز کانون تشکر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط حضور کودکان و نوجوانان برای استفاده از امکانات این مجموعه چیست، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزون بر برنامه‌های آموزشی که برای کودکان و نوجوانان دارد، دارای سه بخش کتابخانه (ثابت، سیار و پستی) نیز است. در بخش ثابت کودکان و نوجوانان شش تا 16 سال می‌توانند با ارائه مدارک و پرداخت حق عضویت به مدت یک‌سال از کتابخانه کانون پرورش فکری استفاده کنند. در مراکز فرهنگی-هنری هم پس از ثبت‌نام از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند، خدمات متنوعی به اعضای ارائه می‌شود. این مراکز با داشتن امکانات مختلف کتابخانه‌‌ای نظیر سالن‌های مطالعه، نمایش و کلاس‌های ویژه هنری و ادبی اقدام به اجرای فعالیت‌های مختلف به همت مربیان متخصص و توانمند با هدف شکوفایی خلاقیت و پرورش استعداد اعضای کودک و نوجوان می‌کند. در حال حاضر یک کتابخانه پستی در مرکز استان مستقر است که پس از عضوگیری کودکان و نوجوانان روستاهای اطراف، افزون بر ارسال کتاب، نشریه و مطالب خواندنی برای هر یک از اعضا مسابقات مختلف فرهنگی، هنری و ادبی نیز برای آنان برگزار می‌کند. تمامی خدمات این کتابخانه‌ها به‌صورت رایگان است. ارسال کتاب از طریق پاکت‌های مخصوص انجام می‌گیرد. پاکت‌های برگشت کتاب نیز در کنار کتب ارسالی برای اعضا فرستاده می‌شود. کتابخانه سیار روستایی نیز در روستاهای شهرستان تنگستان و دشتستان اقدام به ارائه خدماتی نظیر امانت کتاب، قصه‌گویی، نمایش فیلم، مسابقات مختلف نشریه‌دیواری و برخی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی می‌کند.
معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با بیان این‌که با حمایت و پیگیری‌های مجدانه‌ زهره عالی‌نسب در حوزه‌های مختلف شاهد اجرای برنامه‌های باکیفیت و متفاوت بودیم، خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها در زمینه برگزاری همایش‌ها، پشتیبانی از همکاران محترم و تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی، به‌خصوص طرح‌های عمرانی اتفاق افتاده که وی در زمینه پروژه‌های عمرانی با تلاش‌های شبانه‌روزی و تشکیل جلسات متعدد با مسوولان استانی موفق به جذب اعتبارات مناسبی شده است، در پایان در این ماه پر خیر و برکت از خدای مهربان به‌خاطر این‌که ما را در مسیری قرار داده که به کودکان و نوجوانان استان عزیزمان بوشهر خدمت کنیم، سپاسگزارم.


برچسب ها: فرهنگ ، کانون
نام:
ایمیل:
* نظر: