bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
بی‌کسی جنوبی‌ها و لابی قدرتمند فارسی‌ها برای رسیدن به دریا؛
رفت و آمد برخی مقامات برخی مقامات استان فارسی در منزل یکی از اهالی روستای اکبری شهرستان پارسیان، از یک مساله کهنه و قدیمی یعنی (الحاق فارس به خلیج فارس) حکایت می‌کرد.

رفت و آمد برخی مقامات برخی مقامات استان فارسی در منزل یکی از اهالی روستای اکبری شهرستان پارسیان، از یک مساله کهنه و قدیمی یعنی (الحاق فارس به خلیج فارس) حکایت می‌کرد. حکایتی که شروع دوباره آن به آخرین روزهای حکومت محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد،‌‌ اما ماجرا در طول هفته‌های گذشته شکل جدی‌تری به خود پیدا کرد. در همین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در مصاحبه‌ای از اجرائی شدن مصوبه هیات وزیران مبنی بر اتصال فارس به خلیج فارس خبر داد.
شمال و جنوب ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند، اگر برای برخی‌ها مشخص نیست که چرا باید یک محدوده اندک چندکیلومتری از استان فارس به دریا وصل شود، اما برای آنهایی که اهل بخیه هستند، این مساله کاملا روشن است. در این میان تلاش‌های مدیران استان فارس برای الحاق بخش‌هایی از استان بوشهر به فارس نتیجه نداد و آنها به سراغ هرمزگان و چند روستای شهرستان پارسیان رفتند تا شاید به آروزی 170 ساله خود جامه عمل بپوشند. بر همین اساس آنها شروع به صدور بخشنامه‌ای درون استانی کردند و اقدامات خود را به مصوبه محمود احمدی‌نژاد مربوط دانستند. 
هادی پژوهش جهرمی، در این‌باره گفت: بر اساس این مصوبه، روستاهای تمبو شمالی، تمبو جنوبی، اکبری، فارسی و سروباش، از دهستان بهدشت بخش کوشکنار شهرستان پارسیان استان هرمزگان منتزع و به دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان لامرد فارس الحاق می‌شود. خبری که با واکنش اهالی شهرستان پارسیان مواجه شد. اهالی پارسیان با تجمع و راهپیمایی، اعتراض خود را نسبت به انتزاع بخش از این شهرستان اعلام کردند، نکته‌ای که شاید بیش از همه برای مدیران فارسی عجیب بود چرا‌که آنها ماه‌ها نقشه کشیده بودند. 

پس از اعتراض اهالی پارسیان فرماندار این شهرستان در یک مصاحبه، از لغو نامه ابلاغی استاندار فارس به دستگاه‌هاي اجرائي لامرد در خصوص خدمات رساني به پنج روستا الحاقي شهرستان پارسيان، خبر داد و تاکید کرد مصوبه الحاق، كان لم يكن شد‌.
رادمهر اعلام کرد: موضوع كساني‌كه غير قانوني و شبانه با راه انداختن كاروان اداري ‌وارد حوزه جغرافياي اين شهرستان شدند و آسايش و امنيت مردم پنج روستا را تهديد کردند از طريق مراجع قضائي و ديوان عدالت اداري پيگيري خواهم کرد و از تمام ظرفيت‌هاي قانوني در اصلاح و بازنگري اين مصوبه استفاده خواهيم كرد. فرماندار لامرد نیز بلافاصله پاسخ داد که برای اجرای قانون و خدمت‌رسانی به مردم از کسی اجازه نمی‌گیریم! 
منصوری با بیان این‌که مسوولان محترم هرمزگان باید با خویشتنداری تابع قانون و مجری آن باشند، گفت: آنچه مسلم است عزم بر اجرای مصوبه قرار گرفته و نباید عده‌ای با تحریک مردم و عوام فریبی و به راه انداختن شانتاژ خبری افکار عمومی را فریب دهند، چرا‌که در تقسیمات کشوری منافع ملی و نظام به هر موضوع دیگری ارجحیت دارد و این تنها مختص هرمزگان نیست و برای فارس نیز اتفاق افتاده است.
سخنان فرمانداران دو شهرستانی که یکی به‌دنبال اتصال و دیگری ناراضی از انتزاع، نتوانست اهالی این شهرستان را آرام کند. مردم منظقه متوجه شدند این‌بار قضیه جدی‌تر از گذشته است شاید بر همین اساس تصمیم گرفته باشند که آنها نیز اعتراض خود را به شکل جدی‌تری بیان کنند.

علی صمدی ساکن شهر گاوبندی در گفت‌وگو با بامداد جنوب پیرامون اعتراض اهالی این شهرستان، گفت: پس از این‌که از رفت و ‌آمد برخی مقامات استان فارس به منزل یکی از اهالی روستای اکبری با خبر شدیم، زنجیره ‌انسانی متشکل از زنان و مردان در خیابان شکل گرفت و پس از آن هم پیاده از میدان اصلی شهر پارسیان یعنی میدان جمهوری اسلامی به سمت ورودی شهر رفتیم، تا اعتراض خود را به این مساله نشان دهیم. شعار‌های که در این راهپیمای ‌شعارهای چون «خامنه‌ای امام است حامی پارسیان است» و یا ‌«‌از جاسک تا پارسیان خاک هرمزگان» و یا ‌«ما بر آنیم که هرمزگانی بمانیم» از سوی جمعیت سر داده می‌شد. در پایان نیز قطعنامه‌ای قرائت شد که محتوی آن لغو مصوبه غیرقانونی و غیرکارشناسی معروف به الحاق ‌بود.
صمدی ادامه داد: در این قطعنامه از رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید تقاضا شد بود که یک‌بار برای همیشه ‌این مصوبه را لغو کنند تا هر از چند گاهی موجب نگرانی مردم ‌این منطقه نشود. او در این گفت‌وگو با بیان این‌که مردم پارسیان طی سالیان سال با آرامش و مسالمت در کنار همسایگان خود زیستند، یادآور شد: هم‌اکنون نیز انتظار می‌رود این آرامش حفظ شود و تعداد بسیار زیادی از مردم خوب لامرد در پارسیان به کار زندگی مشغول هستند، اتفاقا رابطه بسیار نیکویی نیز با یکدیگر دارند، در حفظ این رابطه کوشا باشند. ما در این زنجیره انسانی مخالفت با انتزاع حضور برخی از لامردی‌های مقیم پارسیان که مخالف این موضوع بودند، مشاهده کردیم.

صمدی در ادامه با تاکید بر این‌که ما تابع قانون و نظام جمهوری اسلامی هستیم، تصریح کرد: مردم از مسوولان انتظار دارند که از رفتارهای غیر مسوولانه دست بردارند. منطقه محدودی به طول 6 کیلومتر که صنایع انرژی ‌پارسیان نیز در همان حوالی است چگونه می‌تواند موجبات بهرمندی استان فارس را از خلیج فارس فراهم کند؟ او خطاب به همسایه بوشهری این شهرستان نیز گفت: مردم ما از همه همسایگان خود‌ انتظار دارند که به جای دهکده نگری، وطنی بنگرند و منافع ملی را بر منافع منطقه‌ای و احیانا ‌سیاسی و گروهی ترجیح دهند.
گفتنی است نمایندگان استان هرمزگان و مسوولان منطقه نیز بیکار ننشسته‌اند و با برگزاری همایش نه به انتزاع همبستگی خود را با مردم منطقه اعلام کردند. حسین هاشمی تختی نماینده مردم بندرعباس که روزی در کسوت معاون سیاسی استانداری بوشهر مشغول به خدمت بود، گفت: استان هرمزگان با موج همدلی ایجاد شده، بیدار است و این نوید را می‌دهم که همه نمایندگان استان یکدل و همراه موج همدلی را کلید زده‌اند تا بتوانیم از منافع استان دفاع کنیم.
وی تاکید کرد: ما به‌دنبال آرامش و وحدت ملی هستیم و این روحیه را در زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به رشد، پیشرفت و توسعه تداوم خواهیم داد و نباید اجازه دهیم که کسی در این دژ مستحکم همدلی و انسجام مردم نفوذ کند.
هاشمی تختی با بیان این‌که بسیاری از روستاهای اطراف شیراز از روستاهای گاوبندی محروم‌تر هستند، اضافه کرد: ما دایه دلسوزتر از مادر نمی‌خواهیم، بروید و به فکر روستاهای محروم خودتان باشید. اگر مدعی فعالیت اقتصادی، ساخت بندر، راه و سرمایه‌گذاری در گاوبندی هستند، بسم‌الله! به فکر روستای خود باشید.

محمد آشوری یکی دیگر از نمایندگان بندرعباس که عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز هست، با بیان این‌که هیچ استدلال منطقی و مستدلی پشت موضوع انتزاع نیست و این مصوبه تنها با فشار سیاسی شکل گرفته است، گفت: ماجرای دست‌اندازی به گاوبندی به حدود 20 سال قبل باز می‌گردد که بنده در استان هرمزگان معاون سیاسی و امنیتی و قائم‌مقام استاندار وقت بودم. در آن زمان از سوی وزیر کشور وقت این موضوع به‌صورت محدود پیگیری می‌شد تا این که یک‌بار بشارتی به‌عنوان وزیر کشور به استان هرمزگان سفر کرد و جلسه شورای تامین در حضور وی برگزار شد و همه اعضای شورای تامین استان در آن زمان به‌طور قاطع و مستدل و یک‌صدا در برابر این موضوع ایستادیم و گفتیم که حتی یک وجب از خاک هرمزگان را نخواهیم داد و آقای بشارتی نیز گفت که حتی یک وجب هم نمی‌خواهیم.
امام جمعه اهل‌سنت شهرستان پارسیان نیز با بیان این‌که مردم این شهرستان در مقابل یک قانون‌شکنی قرار گرفته‌اند و 10 سال است که در معرض نگرانی و ناهنجاری و ناراحتی هستند، تاکید کرد ما می‌خواهیم که هرمزگان هرمزگانی بماند. شیخ احمد خنجی تاکید کرد: ما مردمی قانونمند هستیم و دوست داریم که بزرگان مملکت، موضوع انتزاع را تعیین و تکلیف کنند. نه مصوبه‌ای که معلوم نیست از کجا آمده و کی امضا شده است که می‌خواهد قسمتی از خاک ما را جدا کند.
این در حالی است که در شهرستان لامرد نیز مساله کتک خوردن فرماندار و هیات همراه او محل صحبت است و برخی از اهالی این شهرستان هم از این اقدام انتقاد کرده‌اند. حال باید دید که آیا مسوولان کشوری باز هم می‌خواهند که اجازه دهند که لابی قدرتمند فارسی‌ها در تهران با روان مردم جنوب بازی کند یا نه. 
نام:
ایمیل:
* نظر: