bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان؛
ثبت ‌نام پایه اول ابتدایی در سراسر کشور اول خرداد صورت می‌گیرد و نوآموزان باید از اوایل خرداد به مراکز سنجش مراجعه کنند. به همین منظور با رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی: همه پدر و مادرهایی که فرزندشان آماده رفتن به پیش‌دبستانی و ورود به مدرسه است، این روزها شور و شوق دوچندانی دارند از این‌که رشد و بالیدن کودکشان را می‌بینند؛ کودکی که پیش از این به‌سختی و با البته با علاقه پدر و مادرش نمی‌توانست حرف بزند اما اکنون با شیرین‌زبانی آماده رفتن به مدرسه و علم‌آموزی می‌شود. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، ثبت ‌نام پایه اول ابتدایی در سراسر کشور اول خرداد صورت می‌گیرد و نوآموزان باید از اوایل خرداد به مراکز سنجش مراجعه کنند. به همین منظور با رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان گفت‌وگو کردیم. 
غلامحسین حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۹۵-۹۴، این شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در شاخص نمره آمادگی تحصیلی، استان با نمره 2/31 در جمع سه استان برتر کشور بعد از استان‌های تهران با حد نصاب نمره 4/33 درصد و البرز با 7/31 قرار دارد. همچنین در کل کشور تعداد ۵۹۸ هزار و ۳۹۰ نفر (8/47 درصد) نوآموز ارزیابی‌شده دختر و ۶۵۲ هزار و ۹۲۰ نفر (2/52 درصد) پسر بوده‌اند که این آمار در استان ۹ هزار و ۶۴۱ نفر است.
حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که توزیع نوآموز برحسب آموزش‌های پیش از دبستان در استان در مقایسه با کل کشور چه وضعیتی دارد، گفت: در این خصوص وضعیت بهتری از نظر توزیع نوآموز برحسب آموزش قبل از دبستان وجود دارد، به این معنی که در کل کشور نوآموزانی که سابقه آموزش قبل از دبستان دارند، ۹۲۳ هزار و ۹۳۵ نفر یا 8/74 درصد است اما در استان ۱۶ هزار و ۱۱۹ نفر یا 7/79 درصد نوآموزان آموزش‌های پیش از دبستان را فراگرفته‌اند که بیانگر توسعه مناسب مراکز پیش‌دبستانی در این استان است.
از آنجا که مدارس استان دانش آموزان افغان را هم پذیرش می‌کنند، از وی در خصوص توزیع نوآموز اتباع خارجی سوال کردیم و وی پاسخ داد که: نوآموزان اتباع افغان ارزیابی‌شده در استان با حدود 7/3 درصد از میانگین کشوری با 4/3 درصد بیشتر است. حسینی توزیع نوآموز برحسب تحصیلات پدر را تشریح کرد و بیان داشت: در استان 1/14 درصد از پدران نوآموزان ارزیابی‌شده  تحصیلات لیسانس و بالاتر دارند که این رقم از میانگین کشوری (13/3 درصد) بیشتر است. حسینی خاطرنشان کرد:‌ با تحلیل اطلاعات به‌دست آمده نزدیک به ۴/۴ درصد پدران نوآموزان ارزیابی‌شده از نعمت سواد محروم بوده‌اند که باز در مقایسه با میانگین کشوری (1/5 درصد) وضعیت مناسب‌تری داریم.
این مسوول در ارتباط با توزیع نوآموز برحسب تحصیلات مادر افزود: 3/11 درصد مادران نوآموزان ارزیابی‌شده تحصیلات لیسانس و بالاتر داشته‌اند که از میانگین کشوری (8/11 درصد) پایین‌تر هستیم.

با توجه به ذکر آمار ارائه شده در خصوص سطح تحصیلات مادر از آنجا که کودکان ارتباط بیشتری با مادر خود دارند، این امر حائز اهمیت است که باید در اولویت آموزش و پرورش استان قرار گیرد. 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه در مورد توزیع نوآموز بر حسب وضعیت بیمه استان بیان کرد: توزیع نوآموز برحسب وضعیت بیمه سرپرست خانوار در استان با 51/2 درصد بیمه تامین اجتماعی در مقایسه 43/7 درصد آمار کشور وضعیت بهتری دارد، تعداد نوآموزانی که هیچ‌گونه بیمه‌ای نداشته‌اند هم در استان ۶/۷ درصد و میانگین کشوری با رقم 11/3 درصد است که بیانگر وضعیت مطلوب استان در شاخص بیمه خانوار است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در رابطه با توزیع نوآموز برحسب دست غالب تاکید کرد: در ارزیابی اطلاعات استخراج ‌شده، در استان 4/7 درصد نوآموزان چپ‌دست بوده‌اند که از میانگین کشوری با حدود (هفت درصد) از کمیت بالاتری برخوردار است.
حسینی خاطرنشان کرد: در توزیع نوآموزان برحسب وضعیت اشتغال والدین نیز، استان با حدود 5/86 درصد اشتغال پدران از میانگین کشور که ۸۰ درصد است از جایگاه مطلوب‌تری برخوردار است اما اشتغال مادران (استان بوشهر 2/10 درصد) در مقایسه با میانگین کشوری (5/10 درصد) در جایگاه پایین‌تری قرار داریم.
علاوه بر سطح تحصیلات مادران، این قشر در شاخص اشتغال نیز کمیت پایین‌ترین در مقایسه با میانگین کشوری دارند که این امر با در نظر گرفتن شرایط نوآموزان، محیط، وضعیت تربیت نوآموزان و تاثیر اشتغال مادران روی آن بررسی شود. 
با توجه به آغاز ثبت نام مدارس و شرایط لحاظ شده برای ثبت نام نوآموزان، «واکسیناسیون» از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چند واکسیناسیون جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیر مانند سرخک، سرخجه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت، سل، فلج اطفال و اوریون در بدو ورود به مدرسه اهمیت مضاعفی دارد اما به گفته رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان توزیع نوآموز برحسب وضعیت ایمن‌سازی یا واکسیناسیون در کشور 9/80 درصد است ولی این آمار در استان 9/61 درصد است که از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر هستیم.
این در حالی است که اگر این فرایند به فراموشی سپرده شود، چه‌بسا در آینده مشکلاتی را برای فرد و جامعه ایجاد کند که جبران آن گاهی غیر ممکن باشد. این آمار بسیار هشداردهنده است که ضروری و بسیار ضروری است تا مسوولان مربوط آن را به هیچ وجه نادیده نگیرند و از کنار آن به‌راحتی نگذرند تا در آینده حسرت و افسوس نصیب ما و فرزندانمان نباشد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: