bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
نگاهی به پرونده تغییر هشت استاندار در دولت یازدهم؛
دولت سه ساله روحانی تاکنون دست به تغییر هشت استاندار خود زده که احتمال می‌رود از نام جدیدترین استاندار در جلسه هیات دولت رونمای شود.
بامدادجنوب- مریم خوئینی: دولت سه ساله روحانی تاکنون دست به تغییر هشت استاندار خود زده که احتمال می‌رود از نام جدیدترین استاندار در جلسه هیات دولت رونمای شود. اولین ایستگاه تغییر استانداران این دولت در «البرز» رقم خورد تا طاهر طاهری بعد از کمتر از یک سال استانداری از سمتش عزل و جایش را به حمید طهایی بدهد. سپس نوبت به استان «مرکزی» رسید جایی که رحمانی فضلی‌ مجبور به تغییر استاندار شد به همین دلیل وی استاندار وقت مرکزی را از مجموعه وزارت کشور جدا نکرد و او را به تهران و ساختمان فاطمی نزدیک‌تر کرد. ‌پس از آن نوبت به «قم» رسید. شهری که همیشه انتخاب استاندارش مهم و پرحاشیه بوده است. محمد صالحی‌منش، چهره روحانی که 18 ماه در سمت استانداری قم طی وظیفه کرده بود برای حضور در انتخابات مجلس استعفا داد تا این‌بار وزیر کشور سیدصادقی را جایگزین وی در استانداری قم کند. گرچه در همان زمان زمزمه‌هایی درباره اختلاف بین استاندار وقت و معاون سیاسی‌اش مطرح بود‌ اما در نهایت کار به استعفا رسید نه برکناری یا عزل.

پس از آن قطار تغییر استانداران مسیر جنوب را در پیش گرفت تا با یک کناره‌گیری جنجالی از سوی احمدی استاندار فارس که بعد از ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز و به بهانه حضور در انتخابات مجلس صورت گرفت. استان فارسی‌ها میزبان دومین استاندار دولت تدبیر و امید شوند. استان‌های کردنشین نیز از تغییر استانداران مستثنی نشدند، «کرمانشاه» همان جایی بود که رحمانی فضلی عزم بر تغییر استاندارش کرد تا رضایی بابادی که از قضا به‌خاطر شوخی که با روحانیون کرده بود باعث دلخوری و ناراحتی علما شده بود، برکنار و اسدالله رازانی سیاستمدار اصلاح‌طلب بر کرسی استانداری کرمانشاه تکیه بزند.
با تغییر و تحولاتی که تا بدین جای کار پیش رفته بود، دولت مردان فضا را کمی باز‌تر دیده و یک نماینده مجلس که پیش از این مشاوره رحمانی فضلی بود، بر کرسی استانداری در استان قزوین تکیه کند. با این حال اصلاح‌طلبان نیز در این میان بی‌نصیب نمانده و یک چهره پارلمانی اصلاح‌طلب را با عنوان استاندار راهی استان سمنان کردند.
و در نهایت اردیبهشت‌ماه جاری بار دیگر قطار تغییر استاندارن مسیر جنوب را در پیش گرفت تا عبدالحسین مقتدایی با استعفا و کناره‌گیری خودخواسته از سمتش، استان خوزستان را ترک کند. رویدادی که بهانه‌ای شد نگاهی به وضعیت کنونی استانداری بوشهر داشته باشیم.

رویکردی که مصطفی سالاری تاکنون در پیش گرفته، باعث به وجود آمدن انتقاد و اعتراض برخی جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب در استان شده است. این مساله را می‌توان در بیانیه شورای هماهنگی و ائتلاف اصلاح‌طلبان دید که از رئیس‌جمهوری خواستند با نگاهی دوباره به وضعیت استان «‌خانه تکانی در استان بوشهر» را در اولویت کاری خود قرار دهد، چراکه برخی نیرو‌های اصلاح‌طلب معتقد بودند سالاری با کم‌توجهی به نیروهای اصلاح‌طلب، بر طبل انشعاب در اصلاح‌طلبان بوشهر می‌کوبد.
از سوی دیگر اصولگرایان که پیگیر مطالبات خود از نماینده ارشد دولت در استان هستند، انتقادهایی بر عملکرد حدود سه سال و نیم سالاری وارد می‌دانند.
نصرالله شفیعی فعال سیاسی و مطبوعاتی اصولگرا در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: هرچند به‌نظر من بسیاری از فرصت‌ها در دولت یازدهم از بین رفته و شاید جبران آنها در این یک سال باقیمانده میسر نباشد ولی باز هم می‌توان با تدبیر لازم و عزمی جدی به دور از سیاسی‌کاری قدم‌های خوبی برداشت. 

شفیعی در پاسخ به این سوال که سالاری اگر بخواهد هچنان بر کرسی استانداری تکیه بزند چه چیزی را باید مدنظر قرار دهد، گفت: به نظر من چند مساله می‌تواند در این یک سال باقی مانده مورد توجه جدی استاندار قرار بگیرد. یک موضوع اقتصاد مقاومتی که امسال نیز به همین عنوان همراه با اقدام و عمل نامگذاری شده باید مورد توجه جدی قرار گیرد. این موضوع باید با رویکرد استانی و کارشناسان و اهل فن و همچنین با بررسی دقیق کارشناسی ظرفیت‌های موجود در استان پیش برود، چراکه بومی سازی اقتصاد مقاومتی علاوه برآن‌که موجب شکوفایی اقتصاد در سطح ملی می‌شود باعث ایجاد اشتغال مولد برای بسیاری از جوانان استان و خروج از رکود نیز خواهد شد.
شفیعی تکمیل کردن طرح‌های نیمه تمام را گام مهم بعدی دانست و یادآور شد: بسیاری از طرح‌های نیمه تمام دولت قبلی که به‌شدت نیز مورد نیاز هستند یله و رها شده‌اند، در عوض برخی طرح‌های جدید شروع می‌شود. این کار جز در مواردی که واقعا ضروری و غیر قابل اجتناب است خسارت به بیت‌المال و هرز بردن سرمایه‌هایی است که مربوط به مردم است.

وی با بیان این‌که امروزه آسیب‌های فرهنگی نیز می‌تواند دردسرساز باشد، گفت: اکنون در برخی مسائل فرهنگی دچار بحران هستیم گویا فرهنگ همواره فراموش می‌شود. باید اعتبارات فرهنگی برای طرح‌های فرهنگی به درستی تعریف و اجرائی شوند. به نظر من دولت یازدهم همچون مسائل اقتصادی در زمینه فرهنگ نیز نمره قابل قبولی نگرفته است.
شفیعی که به‌نظر می‌رسید از انتشار اسامی مدیران باقیمانده از دولت قبل به‌شدت ناراحت بود، در پایان خواستار برکناری تمام مدیران اصلاح‌طلبی! که در دولت نهم و دهم مسوولیت داشته و هم‌اکنون نیز ‌مسوول هستند شد و گفت: به جای آنها مدیران جدید اصلاح‌طلب را منصوب کنند تا خیال آنهایی که معتقد هستند هر کس تنش به تن دولت قبل خورده باید برکنار شود، راحت شود و دیگر این قدر در رسانه‌های خود این افراد را لیست نکنند!
گفتنی است ما با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حتی کسانی که به نظر می‌رسید حامی مصطفی سالاری باشند تماس گرفتیم اما حاضر به پاسخگویی نبودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: