bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
تئاتر هنری فراگیر است که به‌واسطه آن بسیاری از توانمندی‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های افراد ظهور می‌کند. در واقع انسان از همان سال‌های آغازین زندگی به‌طور خودجوش ایفاگر نقش‌های مختلفی می‌شود، نظیر نقش‌هایی که در بازی‌های کودکانه‌ خود مانند ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی: تئاتر هنری فراگیر است که به‌واسطه آن بسیاری از توانمندی‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های افراد ظهور و بروز می‌کند. در واقع انسان از همان سال‌های آغازین زندگی به‌طور خودجوش ایفاگر نقش‌های مختلفی می‌شود، نظیر نقش‌هایی که در بازی‌های کودکانه‌ خود مانند خاله‌بازی و... پذیرا می‌شود و والدین با نظارت نامحسوس بر این بازی‌ها می‌توانند زمینه تربیتی وی را به‌نحو مطلوبی فراهم آورند و حتی گاه والدین در برخی از بازی‌ها که با کودکانشان همبازی می‌شوند، افزون بر ایجاد انگیزه در کودکان، بسیاری از آموزه‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی را می‌توانند به آنها بیاموزند. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تئاتر نیز یک بازی جمعی است و از آن جهت که زیر نظارت بزرگسالان و با برنامه و نمایشنامه‌ای از پیش تدوین شده اجرا می‌شود، می‌تواند نقش آموزشی و پرورشی موثرتری نسبت به بازی‌های جمعی، در رشد و ساخت شخصیت کودک ایفا کند. به سبب شباهت ساختاری بازی و نمایش می‌توان اثرات عمومی بازی‌های جمعی شامل بهبود رشد جسمانی، خوشایندی فعالیت، تامین احساس آزادی، پرورش روحیه کار در کودک، ایجاد شرایطی برای تحقق و فرافکنی تمایلات و ایده‌ها و ... را در مورد تئاتر کودک نیز برشمرد و نمایش را قوی‌ترین قالب هنری در پرورش کودک دانست و آشناترین وسیله هنری با روان کودک که ریشه در فطرت او دارد.

نمایش فرایندی است که از طریق آن کودکان دنیا را بهتر می‌شناسند و با آن ارتباط سالم‌تری برقرار می‌کنند. به کمک هنر نمایش همدلی، بصیرت و مهارت‌های درون‌فردی آنها رشد می‌کند. شخصیت‌های خلق شده برای نمایشنامه‌های کودک بایستی اغراق‌آمیز، تخیلی و نامعمول باشند و با صفاتی منحصربه‌فرد کودک را جذب کرده، در ذهن او ماندگار شوند. کودکان در طول نمایش به سرعت با این ویژگی‌ها مانوس شده و ارتباط حسی برقرار می‌کنند، به‌طوری که از آنها الگو برداری و تقلید می‌کنند. چند سالی است که در برخی از فرهنگسراها و موسسات فرهنگی-هنری نمایش‌هایی با بازی کودکان و والدین آنها تولید می‌شود که نقش زیادی در نشاط و شادی کودکان دارد و از این طریق آنها را به پذیرش یک زندگی شاد و همراه با تعامل و همدلی ترغیب می‌کند. چند مدت پیش باخبر شدیم که یک نمایش در بوشهر با بازی کودکان و والدینشان در حال تولید است، در این زمینه گفت‌وگویی را با مدیرتولید این نمایش پر بازیگر صورت دادیم.
نی‌نا غریب‌زاده در خصوص این‌که چگونه شد به فکر تولید نمایش «نادیدنی‌ها» افتادید، به بامداد جنوب گفت: به‌دنبال آشنایی با مهدی فرشیدی‌سپهر به مدت دو سال و نیم کارهای کارگاهی را با هم انجام دادیم و با توجه به این‌که کار اصلی وی تئاتر پرورشی کودک و نوجوان است، با دیدن یکی از کارهای وی به‌نام «زیر سوال» در تهران از او دعوت کردم که با همکاری هم کاری شبیه به آن را در بوشهر تولید کنیم. 
وی با بیان این‌که در نهایت با هم کاری به‌نام «نادیدنی‌ها» را کلید زدیم که نزدیک به 30 بازیگر دارد و با بازی کودکان و والدینشان در حال تولید است، افزود: البته تنها پنجاه درصد از خانواده‌ها مایل بودند که روی صحنه قرار بگیرند و پنجاه درصد از این کار سرباز زدند. پدرها به‌دلیل این‌که وقت کمی که برای تمرین داشتند، کمتر استقبال کردند اما بیشتر مادرها در این کار حضور یافتند.

مدیر تولید نمایش «نادیدنی‌ها» با اشاره به این‌که این نمایش در مورد مسائل و مشکلات پرورشی است، خاطرنشان کرد: البته پیام اصلی نمایش ما حضور خود مردم در روی صحنه است، به این معنا که این مردم با وجود مشکلات زندگی روی صحنه قرار گرفته‌اند و خودشان حرف‌هایشان را می‌زنند.
غریب‌زاده با بیان این‌که به‌شخصه در زمینه تئاتر تجربه‌ای نداشته‌ام و برای نخستین‌بار است که یک کار تئاتری را تجربه می‌کنم، البته که با حضور دانش‌آموزانم و مادرهایشان احساس عالی دارم، یادآور شد: ما در فرهنگسرا در تئاتر کودک با درنا همتی همکاری داریم و در تئاتر بزرگسال با رامتین بالف کار می‌کنیم.
وی با اشاره به این که موضوع اصلی نمایش «نادیدنی‌ها» پرورش و تربیت است، تصریح کرد: این نمایش هفت داستان جداگانه دارد، یعنی به عبارتی هفت نمایش کوتاه در دل یک نمایش جمع شده است. این نمایش‌های کوتاه به مسائلی مانند عزت نفس، هویت فردی، ارتباط صمیمی با اجتماع و مسائل مربوط به این می‌پردازد اما برای جذب مردم و خانواده‌ها به سوی تئاتر، باید اجازه بدهیم که مردم خودشان را در نمایش ببینند و احساس غریبگی با تئاتر نداشته باشند. بنابراین هر کسی در هر جایگاهی که هست، تلاش کند تا مردم را با این هنر جذاب آشنا کنند.

نی‌نا غریب‌زاده در ادامه به تولید این نمایش برای اجرای عموم در بوشهر و شهرهای اطراف اشاره کرد و گفت: البته تصمیم داریم این کار را در جشنواره کودک و نوجوان همدان نیز ارائه دهیم و ان‌شاءالله بعد از پایان بازبینی نمایش، آن را از 30 تیرماه تا 5 مردادماه در بوشهر روی صحنه ‌می‌بریم. 
 وی با بیان این‌که تاکنون در استان چنین نمایشی تولید نشده است، خاطرنشان کرد: البته پیش از این در تهران، شیراز و اصفهان نمایش‌هایی این‌چنینی که بچه‌ها با پدر و مادرهایشان در نمایشی ایفای نقش کرده‌اند، تولید شده است اما در بوشهر ما جز اولین‌ها هستیم که این تم را تجربه می‌کنیم.
مدیر تولید نمایش «نادیدنی‌ها» با اشاره به این‌که این نمایش در ژانر کودک و خانواده است، افزود: مخاطب اصلی ما جامعه‌گردان‌ها، والدین، مربیان و کودکان و نوجوانان هستند که کودکان و نوجوانان خودشان جامعه‌گردان‌های فردای این سرزمین هستند و این‌که چرا این کار را انتخاب کردیم، به این علت بود که به‌طور مستقیم، شفاف و بدون حاشیه حرفمان را به مخاطبا‌نمان بزنیم. این نمایش راجع به خود خود شماست. اگر چه به‌جای شما بازیگر ماست. خود ما هم با اجرای این نمایش در مسیر زندگی‌مان تجربه جدیدی را به دست آورده‌ایم.
یادآوری می‌شود، نمایش گروهی «نادیدنی‌ها» به نویسندگی مسیحا ابوعلی و مهدی فرشیدی‌سپهر و کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر است و با بازی والدین، معلمان، نوجوانان و کودکان برای نخستین بار در بوشهر تولید می‌شود. مهدی فرشیدی‌سپهر کارگردان این اثر به مدت 17 سال است که در زمینه تئاتر پرورشی کودک فعالیت می‌کند و به مدت سه ماه است که درگیر تهیه و تولید این اثر با هنرنمایی کودکان بوشهری و والدین و... آنهاست.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، تئاتر ، نمایش
نام:
ایمیل:
* نظر: