bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
به‌دنبال شهادت دو محیط‌بان هرمزگانی؛
می‌گویند دخترها بابایشان را خیلی دوست دارند. اصلا بابایی هستند. دختری که بابایش به او قول داده وقتی از ماموریت برگشت برایش یک عروسک هدیه ببرد، بی‌صبرانه منتظر بازگشت پدرش است تا ...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: می‌گویند دخترها بابایشان را خیلی دوست دارند. اصلا بابایی هستند. دختری که بابایش به او قول داده وقتی از ماموریت برگشت برایش یک عروسک هدیه ببرد، بی‌صبرانه منتظر بازگشت پدرش است تا به‌محض رسیدن او به آغوشش بپرد و با لحن کودکانه و معصومش بگوید بابا عروسکم کو؟ اینک به دختری که دقیقه به دقیقه از مادرش می‌پرسد «مامان، بابا کی میاد خونه؟» باید چه جوابی داد؟ باید به او گفت که بابا دیگر نمی‌آید؟ چرا نمی‌آید؟ و همان توضیحات همیشگی به بچه‌ها که بابا رفته پیش خدا تو آسمونا و ... 
روز پنجشنبه، دو نفر از محیط‌بانان منطقه حفاظت شده گنو (هرمزگان) در تعقیب و گریز متخلفان غیر مجاز شکار و صید در شکارگاه تنگه گچ و سیاتک منطقه یادشده به شهادت رسیدند. شهید محمد دهقانی، فرزند اسداله متولد یک خرداد 1360 با 12 سال سابقه خدمت، یکی از دو محیط‌بانی است که در این ماموریت به شهادت رسید. محمد دهقانی یک «دختر» دارد. دختری که دیگر «بابا» ندارد. 
شهید پرویز هرمزی فرزند محمد متولد سوم آذر 1341 با 23 سال سابقه خدمت نیز دیگر محیط‌بان است که او نیز شش فرزند داشت. گفته می‌شود، به‌دلیل تاریک شدن هوا انتقال پیکر محیط‌بانان به‌وسیله بالگرد میسر نبوده که بعدا برای انتقال پیکر آنها اقدام شده است. در زمان تنظیم این گزارش، در گروه مجازی موسوم به «محیط‌بان سلام» اعلام شد که متخلفان سر و شکم یک محیط‌بان و قلب محیط‌بان دیگر را هدف قرار دادند.

گفتنی است، متخلفان غیر مجاز شکار و صید از منطقه متواری شده‌اند و پیگیری‌ها برای دستگیری آنها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تماس تلفنی با مدیرکل محیط زیست استان ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده این دو محیط‌بان، برپیگیری موضوع و دستگیری مجرمان با همکاری پلیس امنیت تاکید کرد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا در چنین مواقعی ابراز همدری با خانواده متضررشدگان صورت مساله را پاک می‌کند؟ هر چند نگارنده منکر چنین رفتار نوع‌دوستانه و بشردوستانه‌ای نیست و معتقد است که به‌طور حتم باید با متخلفان و آن هم متخلفانی که دستشان به خون و قتل آغشته می‌شود، برخورد قانونی شود اما چرا باید هر روز از گوشه و کنار کشور اخباری تلخ و غم‌افزا در خصوص تصادف، قتل، دزدی و قاچاق، افزتیش آمار ابتلا به اعیاد و انواع فساد و فحشا به گوش برسد؟ آیا اگر نگاه دوباره‌ای به قوانین بازدارنده‌مان بیفکینم و در خصوص اصلاح آنها اندکی انعطاف به خرج دهیم، وضع بهتر از این نخواهد بود و از آمار این‌گونه جرائم کاسته نمی‌شود؟
«محیط‌بانی» از جمله مشاغلی است که ما پیش از این هم متذکر شده بودیم، «امنیت شغلی» ندارد. در هنگام نوشتن این گزارش خبر درگیری یک محیط بان دیگر دراستان فارس منتشر شد این محیط بان در زمان درگیری با شکارچیان از ناحیه سینه و گلو هدف گلوله قرار گرفته است. به گفته مدیر کل محیط زیست استان فارس با انتقال محیط بان «شجاعی» به بیمارستان شیراز، پیگیری ها برای درمان وی ادامه دارد.  علاوه بر این، همین چند وقت پیش بود که خبر شهادت جنگلبان مازندرانی رسانه‌ای شد و فاجعه‌ای دیگر را برای جامعه محیط‌بانان به‌دنبال داشت. علاوه بر این، خبر محاکمه محیط‌بانانی که در زمان اجرای ماموریت و وظایف خود، به متخلفان آسیب زده‌اند نیز جنجالی شد. 

در شرح این خبر این‌گونه گزارش شده بود که: ساعت ۳:۳۰ بامداد جمعه 7 خرداد، قاچاقچیان چوب در جنگل سالده شهرستان نور با جنگل‌بانان منابع طبیعی درگیر شدند. قاچاقچیان با اسلحه شکاری به‌صورت مستقیم به‌سمت نیروهای منابع طبیعی شلیک کردند. در جریان این درگیری جنگلبان، فضل‌الله علی‌پور ۴۳ ساله اهل روستای آهودشت چمستان از شهرستان‌های استان مازندران بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. همچنین فرمانده یگان منابع طبیعی شهرستان نور و یک نفر دیگر از جنگل‌بانان در جریان درگیری مسلحانه مجروح شده و به بیمارستان‌های استان مازندران منتقل شدند.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با مشکلات و تهدیداتی که محیط‌بانان را تهدید می‌کند با محیط‌بان یکم منطقه حفاظت‌شده حله گفت‌وگو کردیم. محمد پاپری زارعی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص مشکلات محیط‌بانان گفت: یکی از مسائل همیشگی محیط‌بانان، نبود امنیت در آن است. بارها پیش آمده که متخلفان در مقابل انجام وظایف قانونی محیط‌بانان با درخواست محیط‌بان مبنی بر خلع سلاح مقاومت به خرج می‌دهند و این مقاومت و مقابله در ادامه برای هر دو طرف تبعات و عواقب بدی را به‌دنبال دارد، چنانکه تا کنون موارد بسیاری را شاهد بوده‌ایم. 
همچنین گفته می‌شود، این دو محیط‌بان در هنگام اعزام به ماموریت مسلح به اسلحه سازمانی (کلاشینکف) بوده‌اند اما بنا بر گفته مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان «به تمام محیط‌بانان تاکید شده تا جایی که امکان دارد از سلاح گرم استفاده نکنند».
وی با بیان این‌که یکی از اساسی‌ترین مشکلات محیط‌بانان، «وضع قوانینی جدید یا اصلاح برخی قوانین بازدارنده» در این خصوص است، افزود: قانونی خاصی برای حمایت از محیط‌بانان وجود ندارد. ضروری است که لایحه‌ای در همین ارتباط به مجلس ارائه شود، چراکه در نظر گرفتن قوانین حمایتی از محیط‌بانان و در کنار آن مد نظر قرار دادن قوانین و مجازات‌هایی برای متخلفانی که در برابر محیط‌بانان مقاومت و مقابله می‌کنند، می‌تواند از میزان جرائم در این حوزه بکاهد.

پاپری زارعی با اشاره به 118 شهیدی که از زمان انقلاب تا کنون در این داده شد و این علاوه بر از بین رفتن جانوران بسیار در حیات وحش کشور است، تاکید کرد: اگر قوانین بازدارنده کفایت لازم و کافی راداشته‌اند، به قطع و یقین این آمار کمتر می‌بود.
این محیط‌بان یکم منطقه حفاظت‌شده تالاب حله با بیان این‌که این مشکلات و تهدیدات همواره برای محیط‌بانان وجود دارد، تاکید کرد: به‌روز کردن تجهیزات در کنار کافی بودن آنها، ارائه آموزش‌های انفرادی تا جایی که مقدور است به‌صورت انفرادی، تربیت کردن امدادگران حرفه‌ای، مجهز کردن کمک‌های اولیه و ... از جمله اقدامات ضروری است که باید به آنها جامه عمل پوشاند. 
کاش مانند همیشه «فراموشی» پای ثابت این اتفاقات نباشد. کاش این بار رئیس سازمان محیط زیست با همفکری دیگر مسوولان تدبیری برای این‌گونه اتفاقات ناخوشایند که خانواده‌ها را به خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست تبدیل می‌کند و این‌گونه راه نفس را بر گلوی محیط‌بانان زحمت‌کش می‌بندد، بیندیشند. محیط‌بانانی که شاید کمتر کسی حرفی از احساس مسوولیت و دلسوزی آنها نسبت به محیط اطرافشان به میان بیاورد اما بی‌شک یاد و خاطره آنها همیشه در اذهان مانا خواهد بود... . 
اگر کسی به محیط‌بان شلیک کرد و فرار کرد پادشاه است‌ اما اگر محیط‌بان برای اجرای قانون و دفاع از خود گلوله‌ای از سلاحش بیرون رفت و به کسی خورد شک نکنید که خاطی هزاران دوست، آشنا و فامیل پیدا خواهد کرد و باز هم قانون نخواهد گذاشت از ضابط قانون و محافظ طبیعت ایران مراقبت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: