bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۵
هزینه طرح امیداجتماعی استانداری از کجا می‌آید؛
استان ما، یعنی همان بوشهر که این‌ روزها در همه چیز در رده آخر کشوری قرار دارد و در شاخص‌های عمده اقتصادی کشوری سقوط کرده است، اما در یک چیز به‌خوبی رشد داشته و آن هم طرح‌های من درآوردی و کارشناسی نشده است که ...
استان ما، یعنی همان بوشهر که این‌ روزها در همه چیز در رده آخر کشوری قرار دارد و در شاخص‌های عمده اقتصادی کشوری سقوط کرده است، اما در یک چیز به‌خوبی رشد داشته و آن هم طرح‌های من درآوردی و کارشناسی نشده است که هزینه‌های هنگفتی را روی دست استان گذاشته است. این طرح‌ها که نه شغلی از آن به دست می‌آید و نه سرمایه‌ای برای آینده هستند در حالی در بی‌پولی کشور و استان اجرایی می‌شوند که حتی ابعاد اجرایی شدن آن نیز چندان مشخص نیست. یکی از این طرح‌های من درآوردی که ناشی از بی‌برنامگی محض استانداری بوشهر و نداشتن راهبرد کلان برای استان است، «امید اجتماعی» است. 
«طرح امید اجتماعی» عبارتی است که با جست‌وجویی ساده در فضای اینترنت، متوجه خواهید شد که در هیچ جای کشور وجود ندارد و تنها مسوولان استان بوشهر هستند که دغدغه آن را داشته و دارند. اولین بار در نشست برنامه‌ریزی افتتاح طرح‌های امید اجتماعی در بوشهر در آذرماه سال 94، مشخص شد که استانداری بوشهر برنامه‌ای را برای خود و برخی از سازمان‌ها تعریف کرده است تا به زعم حود امید و نشاط اجتماعی را در جوانان استان زنده کند.

مشاور استاندار در امور جوانان در همان روز با اشاره به تصمیم «اتاق فکر» استانداری بوشهر برای اجرای طرح امید اجتماعی در استان، گفت: از میان ۱۷ موضوع مهم اجتماعی، شش موضوع در اولویت قرار گرفت که در فاز نخست اجرائی می‌شوند. یونس قیصی‌زاده در حالی از طراحی و تدوین طرح امید اجتماعی با بررسی اولویت‌های استانی و نگاه آمایشی و با رویکردی آموزش‌محور و مشارکتی خبر داد، که در استان بوشهر تاکنون نه آمایشی به نتیجه رسیده و اولویت‌های آن مشخص شده است تا مبنایی برای تصمیم‌گیری وی و سایر اعضای اتاق فکر استانداری باشد.
شش محور جالب و قابل‌توجهی که در این اتاق بر سر آن توافقی صورت گرفته شامل مهارت اجتماعی، نشاط و شادکامی اجتماعی، شهروند سبز، سلامت اجتماعی و سبک زندگی، مشارکت اجتماعی و تسهیل‌گری اجتماعی و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد بود که اگرچه نام‌هایی گنگ و کلی داشتند اما آنچه مسلم بود، اجرای هر یک از آنها بودجه زیادی می‌خواست. آن هم در شرایطی که بر خلاف گفته‌های مسوولان استان، وضعیت بودجه استان چندان مساعد نبود و حتی شنیده شده که بخشی از بودجه عمرانی استان در پایان سال گذشته در ردیف‌های جاری هزینه شده است. این در حالی است که برای اجرای این طرح یاوران علمی و اجرائی شامل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، اداره کل بهزیستی، اداره کل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ورزش و جوانان قرار بود همکاری‌هایی را با استانداری داشته باشند.
بر اساس قانون بودجه کشور، هر ساله دريافت‌ها و پرداخت‌هاي استان‌ها در قالب بودجه استاني به‌عنوان پيوست سند بودجه ارائه مي‌شود. البته نحوه توزيع اعتبـارات هزينه‌اي (جـاري) و طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي (عمراني) استان‌ها در شوراي برنامه‌ريزي استان تعيين مي‌شود و به‌همين جهت ريز اطلاعـات ايـن هزينه‌ها در پيوست بودجه ثبت نمي‌شود. دريافت‌هاي استان‌ها از دو محل منابع استاني و منابع ملي تامين مي‌شـود. پرداخت‌هاي استان‌ها نيز شامل دو بخش هزينه‌هاي جـاري و عمرانـي اسـت.
بنابراین، اجرای طرح امید اجتماعی در حالی که به‌سبب کم‌کاری و ناتوانی مدیریت ارشد استان در پیگیری و تحقق بودجه‌های مصوب، استان با بحران پروژه‌های نیمه‌تمام مواجه است، امکان‌پذیر نبوده و باید فکری برای آن می‌شد.

در مراسم افتتاحیه طرح امید اجتماعی، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان و خانواده حضور داشت و تنها به ذکر کلیاتی در مورد وظایف دولت در مقابل اعتمادسازی و ایجاد نشاط در جامعه بسنده کرد و وعده اجرای طرح امید اجتماعی در سطح ملی را به طراحان این ماجرا داد، وعده‌ای که در همین بوشهر خاک شد و از فرودگاه بوشهر هم برنخواست. 
اما این سخنان، گره‌ای از مشکل نبود منابع مالی برای طرح اتاق فکر استانداری باز نمی‌کرد. البته خیلی زود مشخص شد که این اتاق فکر برای این کار هم فکری کرده است و کمتر از یک هفته پس از آئین افتتاحیه، طی تماس‌های تلفنی با دهیاری‌های استان، از آنها خواسته شد تا 12 درصد از عایدی‌های مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی و تسهیلات متعلقه ناشی از میانگین مانده حساب خود را به‌حساب متمرکز همیاری استانداری واریز کنند.

همزمان پیش‌نویس صورت‌جلسه‌ای از دفتر امور روستایی استانداری برای آنها ارسال شد تا در جلسه شورای روستا مورد توافق قرار گیرد. در متن این پیش‌نویس آمده بود: نظر به این‌که برخی از فعالیت‌ها، مسابقات، مراسم و ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها در سطح روستاها نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز، یکپارچه و فراگیر است، مقرر شد 12درصد از عوارض آلایندگی و ارزش افزوده سهم این روستا از هر پرداخت و همچنین تسهیلات متعلقه ناشی از میانگین مانده حساب، پس از کسر از حساب و تجمیع در حساب متمرکز سازمان همیاری‌ استان، تحت نظارت کارگروهی در سازمان مذکور و با عضویت یکی از دهیاران به نمایندگی، برنامه‌ریزی و هزینه شود.
این صورتجلسه با وجود این‌که در ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود، در نهایت در همه دهیاری‌ها امضا شد و به هر ترتیب که بود مجوز برداشت از حساب دهیاری‌ها برای اجرای پروژه‌های اتاق فکر استانداری، بدون این‌که در صورتجلسه حتی نامی از طرح امید اجتماعی هم آورده شود، گرفته شد. در همان زمان محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوبه استانداری بوشهر را غیرقانونی اعلام کرد، اما به دلیل مشغولیت‌های بسیار مرکزنشینان، ساکنان خیابان سنگی با خیال راحت کار خودشان را کردند. 

حالا بیش از شش ماه از آن ماجرا می‌گذرد و در این مدت ده‌ها میلیارد تومان عوارض و مالیات در روستا‌های استان توزیع شده است که بر اساس صورتجلسه تحمیلی استانداری، 12درصد از آن به حساب سازمان همیاری استان واریز شده است تا به نام دهیاری‌‌ها، طرح‌های امید اجتماعی اتاق فکر استانداری بوشهر، به کام دیگران به مرحله اجرا برسد.
فشار وارد شده به شوراهای روستایی استان بوشهر در حالی اعمال شد که بر اساس ماده 95 قانون شوراها، استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند و در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. موارد تخلف به مقامات مافوق اعلام و در مراجع ذي‌صلاح رسيدگي مي‌شود.
در گفت‌وگوهایی که با دهیاران روستاهای مختلف داشته‌ایم آنها به شدت از ظلمی که بر آنها می‌رود گله دارند اما از اینکه مبادا برادان فلان آقا و یا فلان مدیرکل هیچ‌کاره و همه‌کاره آنها را تحت فشار قرار دهد لب تر نمی‌کنند. به زودی گزارشی جامع در مورد ناراحتی و نارضایتی دهیاران منتشر خواهیم کرد تا ابعاد ماجرا بیشتر مشخص شود. در پایان باید تاکید کنیم تنها در حوزه ساخت زمین‌های چمن مصنوعی در روستاها بیش از 14 میلیارد تومان هزینه شده و مشخص است چه کسی نازشصت آن را گرفته است، این در حالی است که استانداری بوشهر در حال اذیت کردن یکی از شهرداران به دلیل ساخت زمین چمن است!

نام:
ایمیل:
* نظر: