bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان؛
روز گذشته نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه عمومی مصلحیان برگزار شد.
بامدادجنوب- الهام بهروزی: روز گذشته نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در کتابخانه عمومی مصلحیان برگزار شد. در این نشست مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی، معاونان این اداره کل و اصحاب رسانه حضور داشتند.
کتاب‌های «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید ملامحمدی (ویژه کودکان تا 11 سال)، «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی (ویژه نوجوانان تا 17 سال) و «امام علی‌بن‌موسی الرضا (ع)ش» از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (ویژه جوانان و بزرگسالان) برای ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده‌اند تا علاقه‌مندان با مطالعه آنها در این جشنواره شرکت کنند.

کتاب «دوست مهربان کبوترها» یکی از آثار مجموعه 14 جلدی قصه‌های کوتاه از زندگی چهارده معصوم (ع) است که کتاب برگزیده نهضت سوادآموزی، برگزیده اولین کتاب سال رضوی (1386) و یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌های کودکان و نوجوانان درباره زندگی امام هشتم (ع) است. این کتاب داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع) را برای گروه سنی «ج» و «د» نقل می‌کند که از داستان‌های این کتاب ارزشمند می‌توان به «هوا بوی شکوفه می‌داد»، «راه درست»، «پیراهنی با عطر گل‌های بهشت»، «آن ماجرا»، «آن خواب»، «نماز روز عید»، «امام به شیرها چه گفت» و... اشاره کرد. کتاب «اعترافات غلامان» یکی از کتاب‌های داستانی مناسب درباره زندگانی امام رضا (ع) است. داستان این کتاب درباره ماجرای ولایتعهدی علی‌بن موسی الرضا (ع) در خراسان است که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آن را چاپ کرده است. در خلاصه این کتاب از زبان روایتگران آمده است: می‌خواهیم دریابیم دستمان به خون پسر رسول خدا آلوده است یا خیر و دریابیم شقی هستیم یا آمرزیده؟ هر کدام از ما آنچه را دیده به دیگران باز می‌گوید. شما هم بشنوید و بر ما قضاوت کنید و کتاب سوم هم به ‌نام «امام علی بن موسی الرضا (ع)» است که به تبیین و تشریح سه محور زندگانی و سیره حضرت رضا (ع)، سخنان و آموزه‌های آن حضرت و مشهد و حریم رضوی پرداخته است. این کتاب به‌گونه‌ای گردآوری و چاپ شده که برای دانش‌پژوهان مفید و سودمند بوده و همچنین سطح دانش و آگاهی زائران و شیفتگان امام هشتم (ع) را ارتقا می‌دهد. 

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست مطبوعاتی با اشاره به این‌که برگزاری ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه‌های اساسی و بنیادی نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی رضوی و گسترش سیره ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) است. بدیهی است که افرادی که کتاب نداشتند و به‌عنوان پدیدآورنده در این جشنواره حضور دارند، شناسایی و به جامعه معرفی می‌شوند.
سیدعلی هاشمی در ادامه با بیان این‌که به‌دنبال تدبیر سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور سه کتاب در سه رده سنی برای حضور در جشنواره معرفی شد، افزود: کتاب «دوست مهربان کبوترها» برای کودکان تا یازده سال است که آنها با مطالعه کتاب آن بخشی که برایشان جذابیت دارد، نقاشی می‌کنند که این نقاشی‌ها را برای شرکت در مسابقه هم می‌توانند به کتابداران کتابخانه‌های عمومی تحویل بدهند و هم به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان فلسطین شمالی، خیابان کبکانیان، خیابان طباطبایی رفیعی، پلاک 18، اداره‌کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال کنند.
وی ادامه داد: دومین کتاب «اعترافات غلامان» است که ویژه نوجوانان تا 17 سال است که علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب و پاسخنامه را از کتابخانه‌های عمومی تهیه کنند، همچنین نسخه پی‌دی‌اف این کتاب را می‌توان از سایت جشنواره به نشانی www.Bousherpl.ir  و razavi@iranpl.ir  دریافت کنند و سومین کتاب هم «امام علی‌بن موسی الرض (ع)» است که خلاصه این کتاب به‌صورت خلاصه روی سایت کتابخانه‌ عمومی موجود است. افرادی که در این جشنواره حائز رتبه می‌شوند، از آنها در آیینی تجلیل می‌شود.
مدیرکل اداره کتابخانه‌های استان با اشاره به این‌که آخرین مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا بیستم تیرماه است، تصریح کرد: داوری آثار هم 10 مردادماه صورت می‌گیرد و اختتامیه این جشنواره هم در دهه کرامت برگزار می‌شود.

سیدعلی هاشمی در خصوص اطلاع‌رسانی این جشنواره در استان گفت: برای آگاهی و اطلاع‌رسانی هر چه بهتر این جشنواره که به همت نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، جلساتی را با آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، سپاه، صدا و سیما و ... برگزار کردیم، چراکه مردم استان دلداده اهل بیت (ع) هستند و علاقه‌مند به شناخت ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) و سیره و سخنان ایشان هستند، حتی در جلسه فرهنگ عمومی هم جشنواره را تشریح کردیم و اما از صدا و سیما انتظار می‌رفت که بیش از این به اطلاع‌رسانی مبادرت ورزد، چراکه امکاناتی که برای اطلاع‌رسانی در اختیار صدا و سیما است، در اختیار سازمان‌های دیگر نیست. امروز هم بعد از این نشست با 21 دستگاه فرهنگی استان نیز درباره این جشنواره جلسه داریم.
وی با بیان این‌که این جشنواره یک بخش ویژه‌ای دارد که آن هم برگزاری مسابقه کتابخوانی با حضور تمام اعضای خانواده امکان‌پذیر است، یادآور شد: اعضای خانواده از دو نفر بالاتر می‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند و هر کدام در رده سنی مناسب خود کتاب را به‌صورت مکتوب یا پی‌دی‌اف دریافت و پاسخنامه‌ها را تکمیل کنند، البته نکته قابل توجه این است که سوالات یکسان نیست و کاملا با یکدیگر متفاوت است.

سیدعلی هاشمی در ادامه به تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و گفت: از محل تملک دارایی‌ها مبلغ 400 میلیون تومان اعتبار به ما اختصاص یافت که بخشی از این اعتبار به تجهیز کتابخانه‌ها و بخشی هم به تعمیرات تعلق گرفت، اولویت ما در تجهیز کتابخانه‌ها خرید دستگاه سرمایشی، رایانه، تلویزیون، دستگاه اسکن و... بود و به امید خدا از محل ماده (64) هم مبلغ 240 میلیون تومان برای خرید و تعمیر وسایل سرمایشی و ... در نظر گرفته‌ایم.
وی با بیان این‌که متاسفانه در حال حاضر کتابخانه سیاری در استان نداریم، خاطرنشان کرد: البته ما بسیار راغب هستیم تا با همکاری و همیاری روسای کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها (فرمانداران) اعتباری برای خرید یک دستگاه اتوبوس به‌منظور کتابخانه سایر در نظر گرفته شود.
مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید بر این‌که یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزاری نشست تخصصی کتابخوان است، بیان کرد: تاکنون دو نشست تخصصی با موضوعات «فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت» و «قرآن‌پژوهی و نهج‌البلاغه» برگزار کردیم و در ماه جاری هم نشست تخصصی کتابخوان با موضوع «مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانش‌شناسی» برگزار خواهد شد و نشست ماه بعدی کتابخوان هم با موضوع «مطالعات مبنایی اقتصاد با تاکید بر اقتصاد مقاومتی» خواهد بود، افزون بر آن نشست‌های کتابخوان ویژه کودکان و نوجوانان هم در کتابخانه‌های استان برگزار شده است. 

هاشمی با بیان این‌که شیفت کاری کتابخانه‌های عمومی در تابستان چندان تغییری نکرده است، افزود: کتابخانه‌های تک‌نوبتی (صبح) از ساعت 7:30 تا 13:30 است و کتابخانه‌های دو نوبتی هم علاوه بر نوبت صبح، عصرها تا 19:30 نیز پذیرای کتابخوان‌ها و اعضای کتابخانه است.
وی در پایان با بیان این‌که البته در بعضی از روستاها کتابخانه‌های عمومی به‌صورت تک نوبتی فعالیت‌ می‌کنند، افزود: روستاهای استان خدا را شکر در حال رشد هستند، به‌طوری کتابخانه چهارروستایی سال گذشته موفق شد که در میان ده روستای برتر روستای دوستدار کتاب کشور قرار بگیرد و این موفقیت به‌‌دلیل علاقه‌مندی و تلاش خستگی‌ناپذیر مروارید رازقی، کتابدار این کتابخانه به تبعیت از دستور ابلاغی نهاد کتابخانه‌های عمومی است و همچنین مشارکت خوب مردم، دهیار و... هم در این موفقیت دخالت دارد
نام:
ایمیل:
* نظر: