bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۵
ماجرای فیش‌های حقوقی که این روزها در صدر رسانه‌های مخالفان – نه منتقدان- دولت قرار گرفته است، همچنان خبرساز است. در حالی که به‌نظر می‌رسد مجموعه دولت، به‌خصوص وزارت اقتصاد و دارایی تلاش دارند تا برای همیشه با این مشکل برخورد کرده و
کریم جعفری: ماجرای فیش‌های حقوقی که این روزها در صدر رسانه‌های مخالفان – نه منتقدان- دولت قرار گرفته است، همچنان خبرساز است. در حالی که به‌نظر می‌رسد مجموعه دولت، به‌خصوص وزارت اقتصاد و دارایی تلاش دارند تا برای همیشه با این مشکل برخورد کرده و با تعیین سقف برای پرداخت حقوق با این مساله مبارزه کنند، به‌نظر می‌رسد این مساله به حربه‌ای در دست مخالفان تبدیل شده تا در یک ساا آینده دولت را به‌زیر بکشانند. هر چند که حسن روحانی به لطف ناهماهنگی در تیم مدیریتی خود ناچار شده یک‌تنه بار بسیاری از مسائل را بر دوش بکشد و برای بسیاری از مدیران وی نیز اهمیتی ندارد که او بماند یا برود، چرا که تخم‌مرغ‌های خود را در چند سبد دیگر هم به امانت گذاشته‌اند، اما برای کسانی که در روی کار آمدن این دولت زحمت بسیار کشیده‌اند، حضور دوباره حسن روحانی مهم ارزیابی می‌شود. 

از این‌رو و با توجه به خبرهایی که به‌گوش می‌رسد دولت آقای روحانی هم باید به پرداخت‌های نامتعارفی که مدیران دولتی می‌گیرند بپردازند و هم مدیران نامتعارفی که چیزی جز هزینه نداشته و از مدیریت تنها قیافه گرفتن برای مردم را یاد گرفته‌اند، برکنار کند. دولت تدبیر و امید در طول ماه‌هایی که به عمر آن باقی مانده است، چالش‌های بسیاری خواهد داشت که برخی از این چالش‌ها خود ساخته است و برخورد با آنها از طرف خود نهاد ریاست جمهوری بر می‌آید، بنابراین دولت باید یک خانه‌تکانی اساسی کرده و با مسائل مختلف با درجه بالا برخورد کند تا مبادا در همراه کردن مردم با خود دچار مشکلات راهبردی شود.
در حال حاضر مخالفان دولت در حال تلاش هستند تا سیمایی ناکارآمد از دولت بسازند و به خورد مردم بدهند، در حالی که در خفا به‌شدت از سیاست‌های دولت که بخشی از آن شامل به‌کار گماردن نیروهای آنها در رده‌های مختلف دولتی است، حمایت می‌کنند. روز گذشته فایلی صوتی منتشر شد که در آن یکی از جریان‌های دست راستی استان به‌شدت از سیاست تغییر استاندار انتقاد کرده بود که نشان می‌دهد بخشی از بدنه دولت با جریان‌های مخالف بده بستان‌های خاص خود را دارند. 

با این اوصاف، دولت آقای روحانی برای حضور در عرصه سیاسی و اجتماعی و به‌پیش بردن دستاوردهای اقتصادی خود باید تصمیمات سختی گرفته و دست به جراحی‌های سخت داخلی بزند. غده‌های سرطانی که در طول سه سال گذشته در بدن دولت رشد کرده و تومورهای آن به اجزای بدن دولت رسیده و به‌جز مکیدن خون این دولت کار دیگری یاد نگرفته‌اند، در عملی شجاعانه باید جراحی شده و از تدبیر و امید جدا شوند. اگر آقای روحانی جرات و جسارت برخوردی اینگونه را داشته باشد، می‌تواند امیدوار باشد که سال آینده نیز از طرف مردم انتخاب شود، در غیر این‌صورت نمی‌توان امید چندانی داشت که این دولت رای قابلی را جلب و جذب کند.
در این میان، اما نکته‌ای که به‌شدت خود را نشان داده و می‌دهد، نحوه تعامل اصلاح‌طلبان با دولتی است که مدعی اعتدال‌گرایی است. در گزارش صفحه رویداد امروز تلاش شده است بخش‌های مهمی از دلخوری‌ها منعکس شود، این دلخوری‌ها در صورتی که ریشه‌دار شود، مشکلات عمده‌ای ایجاد خواهد کرد چرا که تفکر اعتدال‌گرایی آقای روحانی باوجود هزینه‌های هنگفتی که برای آن شد نتوانست خود را به‌شکل مستقلی تعریف کند و هم‌تراز اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای مردم معرفی شود.

با این اوصاف، باید گفت که روحانی و تیم مدیریتی او به‌زعم برخی از سران جریان اصلاحات اگر نتواند خود را با شرایط وفق داده و تصمیمات مهمی بگیرد، در برابر موج تخریب و همچنین دلخوری‌ای که روز به‌روز در حال ریشه‌دار شدن است خود را مقاوم کند، مانند چوبی خشک روی تصمیمات لحظه‌ای و شاید هم احساسی بیشتر ایرانیان سوار شده و برای همیشه از بین‌برود. این توصیه‌های دلسوزانه در حالی بیان می‌َشود که ما آن را به‌عنوان یک سند هشدار منتشر کرده و امیدواریم که اگر گوش شنوایی باشد، آن را شنیده و در اختیار سران دولت در تهران قرار دهد، چرا که شبه‌دولت مستقر در بوشهر مردم را به ‌هیچ انگاشته و کار خود را می‌کند. این شبه‌دولت جزو همان دسته‌ای است که برایش مهم نیست که دولت روحانی باشد، یا نباشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: